Selektívna práca s farebnosťou

Technika manipulácie s lokálnou farebnosťou sa najčastejšie využíva v reklamnej a výtvarnej fotografii, inde veľmi nenachádza uplatnenie. Ak sa časť obrázku konvertuje do čiernobielej škály, spravidla sa tým skresľuje skutočnosť a preto sa tento postup nepoužíva v dokumentačnej, reportážnej, či rodinnej fotografii. Dá sa však s úspechom využiť pri fotografiách, na ktorých chcete zdôrazniť nejaký vzťah – najčastejšie kontrast – napríklad príroda / technika.

Klasický príklad

Na zdôraznenie farebnosti sa ideálne hodí motív, ktorý má prirodzene výraznú farbu.

Napríklad červeno žltá kabínka pozemnej lanovky.

Potom, čo na zábere zostane farebná len kabínka, obrázok získa novú atmosféru, farebný objekt sa dostane do iného vzťahu ku zvyšnému čiernobielemu svetu. Takýmto obrázkom môžete zároveň v divákovi vyvolať zamyslenie, prečo práve kabínka lanovky zostala farebná. Možno je to reklamný obrázok lákajúci do Vysokých Tatier na pohodlné cestovanie namiesto chodenia. Alebo som chcel upozorniť, že príroda pomaly ustupuje technike.

V každom prípade je lokálna farebnosť silným výrazovým prvkom a preto je vhodné týmto efektom šetriť. Hodí sa, ak je farebná časť fotografie podľa možnosti malá, pretože v opačnom prípade by zanikla, alebo v horšom prípade pôsobila, ako porucha.

Ak je farebnosti zbavená len menšia časť záberu, niektorí diváci si úpravu ani nevšimnú. Skúsenejší divák sa bude čudovať, prečo tá chyba…

Medzistupeň medzi čiernobielou a farebnou fotografiou môže byť tiež niekedy zaujímavým riešením.

Z takejto rodinnej fotografie by asi mal málokto radosť, je to však klasická ukážka, ako by túto techniku mohol využiť výrobca riflí pri tvorbe reklamných záberov.

Alebo výrobca piva :-)

Takže máme za sebou niekoľko príkladov, ako sa dá technika práce s farebnosťou využiť v praxi, teraz si ukážme ako takéto fotografie môžete vyrobiť. Ako všetky jednoduché úpravy, aj táto sa v Photoshope dá vyrobiť viacerými postupmi. Ukážeme si dva.

Laso

Asi najjednoduchším spôsobom je použitie nástroja Laso. Tento nástroj je dostupný prakticky v každom, aj jednoduchom nástroji na retuš fotografií, takže návod je univerzálny. Pomocou lasa označte objekt, ktorý chcete upraviť:

Po kliknutí na tlačítko Laso označte objekt, ktorý chcete zdôrazniť. Na obrázku je to lanovka. Podľa možnosti pracujte v silnejšom priblížení, aby ste dobre videli detaily toho, čo označujete. Precízna práca je základom kvalitnej retuše.

Potom v menu zvoľte Select > Inverse. Tým obrátite výber lasom – označí sa celá fotografia – okrem objektu, lanovky.

Následne zvoľte v menu Image > Adjustments > Hue/Saturation.

Pomocou nastavenia Saturation znížite, alebo úplne odstránite farebnosť celého obrázka. Farebnosť sa stratí, lanovka zostane farebná.

To je všetko, úprava je hotová. Táto technika sa hodí používať vždy tam, kde presne viete, čo presne chcete spraviť a jedná sa o neproblémové objekty. Plus neplánujete žiadnu inú zložitejšiu úpravu. Ak bude rozsah úprav rozsiahlejší, potom odporúčam použiť:

Vrstvy

Práca s vrstvami sa od práce s lasom líši len tým, že oddelíte zdôraznenú časť fotografie a vložíte ju do samostatnej vrstvy. Výhodou je, že oddelený objekt zostane oddeleným a ak neskôr zistíte, že ho treba mierne zosvetliť, alebo mu upraviť farebnosť, nemusíte vždy nanovo pomocou lasa kopírovať celú oblasť.

Postup práce je jednoduchý, no tento postup už nebude platiť pre iné programy, ako Photoshop.

Podobne, ako keď ste pracovali s Lasom, označte celý objekt (objekty) s ktorým chcete manipulovať. Ako náhle je objekt označený, skopírujte ho (CTRL+C) a hneď znova vložte (CTRL+V). Tým sa skopírovaná oblasť automaticky vloží na miesto predtým označené Lasom. Označenie Lasom zmizne, inak sa vizuálne nič nezmení.

Ak teraz stlačíte tlačítko F7, objaví sa okno Vrstvy. (Ak to nefunguje: niektoré multimediálne klávesnice nemajú štandardne aktivované tlačítka F1 – F12 a pred ich použitím je potrebné prepnúť nastavenie klávesnice.)

Ktorá z vrstiev je v menu vrstvy (Layers) aktivovaná, s tou budete manipulovať. Stačí teda kliknúť na vrstvu pozadie – Background) a v menu Image > Adjustments > Hue/Saturation…

…odstráňte farebnosť pozadia, ako pri práci s Lasom. Hotovo.

Význam práce s vrstvami oceníte až pri zložitejších obrázkoch, napríklad pri voľbe, ako efekt bude pôsobiť najlepšie. Ako čiernobiele pozadie si môžete pripraviť niekoľko variant čiernobielych obrázkov a prepínaním medzi vrstvami nakoniec vyberiete, ktorý z obrázkov bude pôsobiť najlepším dojmom.

Varianty čiernobielych obrázkov

Zatiaľ čo pre čo najjednoduchší návod som odporúčal konvertovať farebnú fotografiu do čiernobieleho vyjadrenia pomocou nástroja Hue/Saturations, v praxi je lepšie použiť niektorý výkonnejší nástroj.

Konverzia farebného obrázku na čiernobiely môže výrazne ovplyvniť celkové vyznenie výsledku. Aby ste vec mali plne pod kontrolou, použite niektorý z nástrojov, ktoré umožnia kontrolovať výsledný vzhľad fotografie po konverzii do čiernobielej škály. Výkonný konvertor je napríklad Virtual Photographer (zadarmo), alebo filter BW Conversion z balíka Nik Multimedia Color Efex Pro (komerčný nástroj).

Pomocou týchto nástrojov môžete dosiahnuť odlišnú interpretáciu rôznych farieb v čiernobielej škále.

Na hornom obrázku sú vrcholky stromov takmer čierne, na strednom zábere je tráva skoro biela a podobné zmeny. Aj konverziou do čiernobielej škály môžete teda podporiť svoj zámer – tmavá obloha a svetlá tráva pôsobia neprirodzene a môžu ešte viac zdôrazniť celkový efekt. Pridajú na dramatičnosti obrázku.

Úprava farebnosti

Nakoniec môžete upraviť aj farebnosť prvku, ktorý zostal na fotografii farebný – fantázii s
a medze nekladú.

Pomocou nástroja Hue/Saturations môžete úplne zmeniť farebnosť.

Alebo takmer stiahnete farebnosť aj na zdôraznenom objekte, takže obrázok vyzerá takmer ako čiernobiely.

Možností, ako dosiahnuť efektný výsledok je veľa.

Pozrite si aj tieto články: