Ako podrobne treba fotky popísať? Neexistuje jediná možná odpoveď. Niekomu vyhovuje prosté vlastnenie fotiek a nepotrebuje žiadne popisky, žiadne poznámky.…
Klamte pravdivo! Montáž
Aby príklad retuše boj aj trocha zábavný, spravím zo seba dvojičky.
Základom práce budú dve fotografie, najlepšie, ak v každej bude trochu iné oblečenie, aby výsledok nebol podozrivý.
No a ešte potrebujeme fotografiu, do ktorej montážou dosadíme ďalšie osoby.
Po stlačení tlačítka Laso v paneli nástrojov môžete označiť obrysy postavy – čo najpresnejšie. Keď je postava označená, stlačíte CTRL + C a tým ju skopírujete. Neskôr ju môžete vložiť do fotografie, kam ju chcete dať pomocou CTRL + V.
To je po stránke retuše vlastne všetko. Možno budú potrebné drobné farebné úpravy, ale inak nič.
Koncepcia
V skutočnosti však tomu, čo som práve napísal, musí predchádzať precízna príprava. Len od jej kvality záleží výsledok. Ak zanedbáte prípravu, výsledná montáž bude na prvý pohľad odhalená.
Osvetlenie
Všetky fotografie, ktoré chcete spojiť, musíte dôkladne analyzovať: ako boli osvetlené postavy? Toto osvetlenie musí byť na všetkých obrázkoch, ktoré chcete spojiť, celkom rovnaké, alebo aspoň veľmi podobné.
Úplne dokonalo sa to asi nepodarí, ale rozhodne by sa vám nemal stať taký omyl, že by zdrojové fotografie boli osvetlené každá z iného uhla. Šípkami som označil rozdiely v smere svetla.
Tiež je vylúčené použiť jednu fotografiu z mesta a druhú z izby, alebo fotografovanú bleskom. Pri kombinácii rôzne osvetlených záberov by bol výsledok odhalený okamžite.
Príklad hrubej chyby v praxi: Ako pozadie je použitá fotografia v protisvetle. Jedna postava je osvetlená z pravej prednej strany, druhá z ľavej prednej. Na prvý pohľad vidno, že ide o nezmyselnú montáž.
Čím viac sa vám podarí zjednotiť charakter osvetlenia všetkých fotografií, ktoré spolu chcete zmontovať, tým presvedčivejší bude výsledok.
Výraz tvárí
Aby fotografia pôsobila dôveryhodne, musí byť dodržaná aj nálada zúčastnených. Ak sa jeden bude na fotografii doširoka usmievať, druhý by nemal byť príliš smutný.
Viem, v skutočnosti sa to bežne stáva. Ak však robíme montáž, je najlepšie nevnášať podozrenie takou zbytočnosťou.
Oblečenie
Ak kombinujete herca v smokingu s ľuďmi v domácom oblečení, bude to pôsobiť veľmi čudne.
Preto (ak to je možné) zjednoťte oblečenie zúčastnených. Ak by bol jeden v župane a druhý v obleku, taký záber by vzbudil pochybnosti a pozornosť, aj keby nebol zmontovaný.
Fotky s bleskom
Na montáž sú priam ideálne fotografie s bleskom. Výhodou je fakt, že všetky objekty sú celkom rovnako osvetlené – spredu a plošne. Nemusíte sa preto trápiť s výberom, ako je ktorá osvetlená, stačí si vybrať ten obrázok, ktorý sa vám hodí.
Montáž troch obrázkov na pozadie.
Trochu pokročilou maličkosťou sú aj tiene. Blesk vrhá tiene, a preto nezaškodí, ak sa ich pokúsite v zábere aspoň naznačiť. Ak niečo retuš fotografií s bleskom prezradí, budú to veľmi pravdepodobne práve tiene – obtiažne sa vyrábajú tak, aby vyzerali celkom dôveryhodne.
Stačí skopírovať vrstvu s vloženou postavou a stmaviť pomocou nástroja Levels na celkom čiernu.
Následne čiernu vrstvu rozostrite na zhruba takú úroveň ostrosti, aká by asi naozaj mohla vzniknúť.
Blesk vrhá pomerne ostrý tieň, rozostril som ho len mierne. Tiene som aj posunul a perspektívne deformoval, aby postava nebola kopírovaná príliš mechanicky.
Ak výsledkom bude väčší obrázok, pri tieňoch by ste mali myslieť aj na maličkosti.
Tieň osoby v svetlom saku (má na kravate peknú kačičku :-) som dal celkom dozadu – na ruke postavy v tmavomodrom saku nemôže byť vrhnutý tak rozostrený tieň.
Ďalšia vrstva môže poslúžiť ako málo neostrý tieň, ktorý sa však premietne len na ruku.
Práve takéto maličkosti dodajú výslednej fotografii dôveryhodnosť.
Farebnosť
Veľmi často budete musieť doladiť farby. Jedna fotografia je trochu dozelena, iná dočervena, a na prvý pohľad to zvykne byť vidno.
Pomocou nástroja Levels (Image > Adjustments > Levels) sa vám podarí nastaviť kontrast a farebnosť vloženej a pôvodnej fotografie navzájom tak, aby obrázok pôsobil čo najkonzistentnejšie.
Ostrosť, zrnitosť, rastre
Pri montáži sa môže stať, že vložená fotografia má oveľa menšie rozlíšenie a ostrosť, ako vaša fotografia osôb či pozadia. Taká kombinácia fotografií sa na koláž príliš nehodí, pretože na prvý pohľad bude vidieť rozdiel.
Podobne zrnitosť či raster fotografie môžu byť vážnou prekážkou.
Ak chcete použiť postavu reprodukovanú napríklad z časopisu, reprodukcia bude mať viditeľne inú vlastnosti, ako kvalitná digitálna fotografia. Také podklady sa spolu kombinujú len veľmi ťažko.
V prípade, že chete za každú cenu kolážou spojiť napríklad fotografiu z novín a seba, musíte najskôr svoju kvalitnú fotografiu retušou zdevastovať tak, aby mala veľmi podobné vlastnosti, ako reprodukcia z novín. Po skolážovaní nezaškodí na celý výsledok uplatniť nejaký filter – trochu zneostriť všetko, prípadne pridať veľmi málo umelého šumu, aby všetko pôsobilo jednotne.
Najlepšie je, ak fotografie, z ktorých vyrábate koláž, sú aj fotografované podobnou technológiou – v tomto prípade ide o 6 megapixelový digitálny fotoaparát.
Množstvo podrobností, charakter prekreslenia detailov a celkový vzhľad jednotlivých zmontovaných fotografií je natoľko podobný, že fotografia na prvý ani na druhý pohľad nebude „podozrivá“ z montáže.
Na záver upozornenie:
Týmto postupom odporúčam vyrábať predovšetkým rošády – ak máte nasnímanú skupinu ľudí a jeden žmurkol. Vymeňte hlavu z fotografie, kde sa tvári dobre.
Takto možno doplniť napríklad fotografa, ktorý fotil celú skupinku a nemohol byť na fotografii.
Odporúčam zľahka vylepšiť trebárs fotografie z dovolenky, ak chcete.
Neodporúčam však manipulovať s cudzími ľuďmi.
Spájanie ľudí na fotografie do situácií, v ktorých sa neocitli, sa v niektorých prípadoch nemusí stretnúť s pochopením. Aj keď viete, ako sa to spraviť dá, nevyrábajte diskreditujúce, či znevažujúce obrázky.
Mohli by ste si vyslúžiť trestné oznámenie, ktoré za nejaký chvíľkový žartík určite nestojí.