Ako odstrániť vinetáciu?

Postupov je veľa a na každú fotografiu sa bude hodiť iný. Asi prvé, čo človeku napadne je použiť nástroj na lokálne zosvetlenie.

V nastavení úpravy stredných tónov a účinnosti asi 1 až 2 percentá sa dá začať z obrázka postupne uberať tmavosť rohov. Niekedy si treba pomáhať aj prepnutím na svetlé a tmavé tóny.

Vľavo fotka ručne ošetrená, v pravej časti je vinetácia nezmenená.

Ručné ošetrenie je časovo náročné a vyžaduje veľa ťahov nástrojom, inak by bola úprava hneď viditeľná. Preto odporúčam ručné zásahy až ako posledný krok.

Efektívnou cestou môže byť, ak si vytvoríte masku priamo vaším fotoaparátom. Bude takmer ideálne a pritom rýchlo ošetrovať fotografie získané práve tým – ktorým prístrojom.

Odfotografujte biely list papiera, alebo stenu. Dôležité je striktne neutrálne nasvietenie plochy – na jednej strane nesmie byť viac svetla, ako na druhej. To nie je tak jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá.

Protiopatrením môže byť nasnímanie niekoľkých záberov v rôznych osvetleniach a ich následné spojenie do jediného, priemerného obrázka.

Inou možnosťou je z jednej fotografie vytvoriť 4 vrstvy a každú posunúť o 90 stupňov. Nakoniec zmiešať tieto vrstvy do výsledného obrázka. Vznikne tak pomerne solídny priemer. Upozornenie: Priemerovanie hodnôt pootočením obrazu sa však nehodí pre fotoaparáty, ktoré nemajú vinetáciu dokonale pravidelnú. Mnoho prístrojov má na jednom boku viac "tmy", ako na opačnom, potom musíte masku už pri fotografovaní vytvoriť celkom presne.

Čím menšiu plochu budete fotografovať, tým lepšie ju osvetlíte – zaostrite na nekonečno, držte spúšť a pred fotoaparát dajte asi do 15 centimetrovej vzdialenosti papier – dokonale rovný a čo najplynulejšie osvetlený. Na obrázku bude neostrý – to sa hodí… Fotka by mala byť exponovaná tak, aby bola čo najsvetlejšia, no nesmie byť expozične vypálená.

Ak je v obrázku badateľná štruktúra fotografovaného materiálu, treba ju celkom odstrániť filtrom na zneostrenie. Potrebujete sivú, plynulú plochu. Nakoniec ju preveďte do čiernobielej farebnej škály, aby farebne neovplyvnila záber. 

Teraz máte pripravenú masku – pomerne presný model vinetácie, aký váš fotoaparát produkuje.

Má len jednu, zato však nepríjemnú chybu – presne zodpovedá len vinetácii v tom stave zoomu, aký ste pri fotografovaní použili. Ak ste teda vytvorili model vinetácie so širokouhlým objektívom, nebude sa hodiť na zábery so zoomom v inej polohe

Masku teraz preveďte na negatív.

Vznikne tmavý obrázok.

Pomocou funkcie úrovne ho ešte o niečo stmavte, aby stredná, najtmavšia oblasť bola takmer celkom čierna. Čím menšia úprava. tým lepšie. Ideálne je úpravu vykonať v 16-bitovom režime.

Takáto maska vyzerá úplne čierna, ale má mierne svetlejšie rohy, ako stred.

Teraz otvorte obrázok, na ktorom chcete odstrániť vinetáciu. Vložte nad záber vrstvu s "čiernou" maskou.

Podľa motívu môžete voliť režim Linear Dodge, Color Dodge, alebo iný – podľa motívu. Nastavte mieru prekrytia tak, aby sa odstránila len vinetácia.

Na výslednom obrázku uvidíte, nakoľko kvalitnú masku ste si pripravili.

Napríklad na tejto ukážke som pracoval s maskou, ktorú som vyrobil spriemerovaním – duplikoval som rovnakú fotografiu pri otáčaní o 90 stupňov, takže vznikla presne vycentrovaná maska. Žiaľ fotoaparát vinetáciu "vynáša" nabok a preto ľavá strana fotografie je trocha tmavšia. Pre tento prístroj by som musel vyrobiť masku bez priemerovania.

Aj priemerovaná maska však často "vylieči" obrázok z tých najťažších nerovnomerností lepšie (a rýchlejšie), ako keby ste sa trápili ručnými pokusmi…

Na druhej strane vinetáciu sa často odstraňovať neoplatí – na mnohých záberoch ju takmer nevidieť.

Bežné obrázky rovnakým fotoaparátom síce majú tiež vinetáciu, ale nie je tak viditeľná.

Rozdiel medzi originálnym obrázkom a odstránenou vinetáciou je potom len malý.

Maska sa nehodí na upravené fotografie

Ak budete vinetáciu odstraňovať pomocou masky, ideálne by ste mali splniť podmienku minimálnej editácie.

  • Pri výrobe masky sa snažte fotografovať záber čo najsvetlejšie, aby nebola potrebná takmer žiadna úprava – levels a podobne… Každá úprava totiž mierne mení aj kontrast a to sa prejaví zmenou vlastností masky.
  • Masku použite na neretušovanú fotografiu, pretože záber s upravenými vlastnosťami môže mať zmenený kontrast a tým aj charakteristiku vinetácie.

Preto vinetáciu odstráňte z obrázka ako prvú, až potom začnite s prípadnými korekciami farebnosti, či kontrastu.

Inak?

Okrem toho sa vinetácia dá odstrániť aj v iných programoch, napríklad Gimp na to má funkciu, ZME obsahuje tiež nástroj na odstránenie vinetácie… Preto je možné, že v diskusii k článku niektorí prídete s inými spôsobmi, ako vinetáciu likvidovať – už vopred za ne ďakujem. Pre začínajúceho retušéra môžu byť osožné.

 

Komentáre k článku: Ako odstrániť vinetáciu?

  1. sleeper 4. marca 2005

    ked tak rozmyslam na d maskami pre rozne zoomy tak to zase nemusi byt az take zle lebo vacsinou vinetuje objetkic len pti sirsich ohniskach a odstupnovanie nemusi byt nejak velmi huste. ale to len tipujem. neskusal som
    fajn clanok.

  2. Ivan 7. marca 2005

    Problém budem, jak zjistit zoom, pokud není zaznamenán v EXIFu.

  3. Patrik 7. marca 2005

    Celkom som nepochopil to s tymi 4 vrstvami a posunitim kazdej o 90 stupnov, pri formate 4:3 alebo 3:2 by to mohol byt asi problem ci nie? akurat ma napada ze skor by sa dalo pouzit preklapanie horizontalne a vertikalne …

  4. Jeremy 7. marca 2005

    Vyskusane, overene.
    Venoval som tomu len minimum casu, ale vysledky su pre moju potrebu vynikajuce.

    Na ziskanie cisteho snimku som odfotil oblohu (bola ako mlieko).

    Vdaka za clanok.

  5. Miro Veselý 7. marca 2005

    Jeremy: Tá obloha je výborný nápad teraz v zime…

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: