Nástroj kvapátko má niekoľko režimov. V základnej funkcii je určený na zosnímanie farebnej vzorky z aktuálneho miesta fotografie.…
Nástroj tiene/svetlá v programe Photoshop CS
Photoshop CS (nasledovník verzie 7) má novú a zaujímavú funkciu, ktorá sa volá Shadows/Highlights. Je určená na rýchlu a účinnú záchranu zničených digitálnych fotiek. Dá sa však použiť aj na vylepšenie bežných obrázkov.
Nastavenie tohto nástroja je pre každú fotku úplne iné, preto je ťažké navrhnúť nejaké zásady. Skúsim to aspoň telegraficky.
V nastavení Shadows nastavujete, ako budú spracované najtmavšie oblasti. Nástroj umožní určiť o koľko ich chcete zosvetliť a v akom rozsahu.
Highlights robia rovnaký úkon s najsvetlejšími pasážami.
V nastaveniach sa určuje, koľko treba pridať farby – pretože tak rozsiahly zásah často spôsobí úbytok farebnosti. Môžete nastaviť kontrast fotky.
Zázraky nečakajte, zlepšenia áno
Samozrejme – ak na fotke máte čiernu tmu, alebo celkom vypálené biele miesta, tento filter vám určite nepomôže. Fotka, ktorá na nejakej ploche neobsahuje žiadne informácie nie je rekonštruovateľná, aspoň nie dnešnými prostriedkami.
Na druhej strane na fotkách sa často nejaké informácie nachádzajú aj v oblastiach, ktoré je bežnými spôsobmi editácie ťažko korigovať. Jemné zvýraznenie práve týchto, takpovediac skrytých oblastí môže fotke veľmi výrazne pomôcť.
Zosvetliť tiene…
Začnime najmenej náročnou úlohou – zosvetlením tmavej fotky.
Takýto záber najskôr skúsime zachrániť ručne.
Už o pár sekúnd práce je výsledok veľmi použiteľný.
Použitie nástroja Shadows/Highlights – dosiahne rovnaký výsledok a pridáva vám možnosť prehĺbiť najtmavšie miesta na tmu. V oblasti tmavých miest (napríklad líce) je zosvetlenie rovnaké, ako keby ste pracovali ručne. V hlbších tmách však fotka nebude šedivá, ale dostane väčšiu hĺbku. Mieru tejto hĺbky môžete určiť, dokonca aj veľkosť tohto javu.
Prepálené miesta
S preexponovanými oblasťami sa ručne nedá veľa podniknúť.
Táto fotka je zničená, na miestach, kde z čistej bielej začína byť vidieť tvár je pleť skôr žltá, ako pleťovej farby. Ručná editácia je prakticky nemožná, nasaďme filter.
Dokáže mierne stmaviť najsvetlejšie miesta, čím trochu zmierni žlté a oranžové tóny najsvetlejších miest tváre. Z tváre trochu menej "kričí", že je preexponovaná.
Fotka s preexponovanými aj podexponovanými oblasťami
Zrejme práve na takéto zábery bol filter primárne navrhnutý.
Ak si kladiete otázku, ako by sa nejaká fotka dala zároveň preexponovať a aj podexponovať, pripomínam fotky s bleskom, ktorý nemá dobre nastavené meranie expozície.
Popredie je vypálené a na pozadí tiež nevidieť oveľa viac. Z prakticky zničenej fotky sa dá dostať dosť veľa informácií.
Podotýkam, že tento výsledok je získaný výhradne filtrom. Ručne by som ho retušoval tak, že by som vyrezal postavu zo záberu a tú by som editoval osobitne. Zdĺhavá práca. Filter to zvládol veľmi dobre.
Skúsme však menej extrémny príklad.
Fotka v silnom protisvetle. Tmavé pasáže kabátu sú takmer čierne, svetlo z obloka preexponované.
Úpravou vo filtri získate oveľa vyváženejší záber.
Úpravy bežných fotiek
Týmto nástrojom však môžete trochu pomôcť aj fotkám, ktoré sú inak expozične v poriadku a mohli by sa považovať za hotové.
Záber potravín určených na prípravu vynikajúcej syrovej pomazánky. Fotka neobsahuje žiadne vypálené, ani podexponované miesta. Čo na nej vylepšovať?
Môžete jemne zvýrazniť lesky na kelímku a zostvetliť tmavé pasáže – tmavomodrá časť kelímu na smotanu bude mať rozumnejšiu farbu, v červenom syre v črievku bude menej tieňov.
Podobne pri fotke z prípravy gaštanového pyré:
Môžete precíznejšie popísať najsvetlejšie miesta šľahačky, aj hrčiek gaštanového pyré.