Čo s mizernou fotkou z mobilu?

V niektorých mobilných telefónoch síce fotoaparátik je, ale výsledky bývajú často žalostné. Nejdem sa pokúšať vzbudiť vo vás ilúziu, že zlým fotoaparátom je možné odfotiť technicky dobrý obrázok. Ale niekedy nič iné, ako mobil poruke nemáme. Ako vylúpnuť maximum z minima?

Na bežné fotografovanie ľudí a sveta okolo nás môže poslúžiť aj fotoaparát v mobilnom telefóne. Dnes sa už v mobilných telefónoch objavujú aj fotoaparáty, ktoré dokážu zaznamenať technologicky solídny obraz, primeraný na rozmer pohľadnicovej fotografie. Čo však s fotkami z lacného stroja. Alebo – trebárs – z webkamerky, ktorá tiež môže poslúžiť, ako provizórny fotoaparátik?

Veľmi často tieto fotoaparáty majú obraz neostrý, expozične nepresný, kontrastný a s rôznymi farebnými závojmi. Niektoré technické nedostatky možno zmierniť. Neoplatí sa však príliš strácať čas pokusmi o retuš veľmi zlých fotografií. Zázraky sa robiť nedajú. Ak v zdrojovom obrázku nie sú obsiahnuté obrazové informácie, retušou ich tam nevložíte. Preto v článku nájdete tipy, čo so zlými fotografiami, aké očakávania môžete mať.

Špinavý objektív mobilu

Ak sa ešte len chystáte fotografovať, pozrite sa, či objektív fotoaparátu v mobile nie je krytý nejakým odnímateľným plastovým puzdrom. V prípade, že áno, fotografie budú mizerné, ak je puzdro obchytané, alebo ošúchané. Fotky budú pôsobiť zahmleným dojmom, pretože nečistoty a mechanické prekážky pred objektívom fungujú podobne, ako difúzny filter. Z tváre odstránia vrásky, oči ústa a iné detaily.

Vľavo fotografia mobilom bez plastového krytu zadnej steny mobilu, vpravo s krytom, ktorý je trocha ošúchaný, mierne obchytaný, no na prvý pohľad pôsobí pomerne čisto. Záber cez kryt má mäkšiu kresbu – to pri vysoko kontrastnom motíve môže byť dokonca skoro až výhoda. No celkovo takému obrázku chýba brilancia.

Vo vnútri plastového krytu je väčšinou čistý objektív, no pred ním je špina. Je to podobné, ako keby ste sa pokúšali fotografovať cez poškriabané priehľadné pravítko. Tu môže pomôcť, ak tesne pred fotografovaním mobil otvoríte a budete fotografovať bez plastovej prekážky. Je to nepraktické, nepohodlné, ale výsledky sú na prvý pohľad viditeľné.

Mizerný objektív

Druhým, veľmi častým, je problém kvality objektívu. Spravidla ide o miniatúrny plastový výlisok, ktorý sa na objektív síce podobá, ale má často tú vlastnosť, že v strede obrazového poľa bude obraz podstatne svetlejší, ako po jeho okrajoch. K tomu býva niekedy stredná časť obrazu aj odlišne zafarbená. Týmto javom, mimochodom, trpia aj niektoré lacné miniatúrne digitálne fotoaparáty, či webkamerky. Nekontinuálna farebnosť značne zhoršuje kvalitu každej fotografie. Na farebne pestrom motíve spôsobí len mierne "podivuhodné farby". Na motíve s málo farebným výjavom je viditeľná celkom jasne.

Zima – biely sneh je jasne závojovaný. V strede je obraz do červena, po bokoch do modrozelena.

Precízne to vidieť na neutrálnom motíve, napríklad na fotografii chodníka.

Aj keď také fotografie vyzerajú na prvý pohľad veľmi zle, ich náprava retušou je pomerne jednoduchá, dokonca sa dá vykonať aj hromadne so všetkými fotografiami naraz. Fotoaparáty mobilov totiž nemávajú zoom a tak sú všetky zaťažené zhruba rovnakou chybou. Preto je možné vyrobiť si masku, pomocou ktorej rýchlo napravíte chybu na všetkých fotografiách.

Odfotografujte nejaký sivý objekt, papier, alebo plochu. Osvetlenie by malo byť čo najviac kontinuálne, ideálne je osvetlenie slnkom.

Získate obrázok podobný tomuto. Na zábere vidíte 4 fotografie sivej plochy. Vľavo hore je fotka sivej plochy z mobilu. Vpravo hore pre názornosť zvýraznené nedokonalosti – hore vidieť ľahký purpurový nádych, dolu po bokoch vidieť miery posun do zelena.

Túto fotografiu použijete, ako masku. Vo fotoeditore obráťte jej farebnosť na inverznú.

Image > Adjustments > Invert

Vznikne negatív. Vidíte ho vľavo dolu. Pre názornosť som vpravo dolu zvýraznil farby masky. Pred použitím masky bude asi výhodné, ak ju mierne zneostríte tak, aby neobsahovala žiadne konkrétne obrazové informácie, napríklad drobné nečistoty snímanej sivej predlohy.

Filter > Blur > Quassian Blur – zneostrenie bude mať rádius niekoľkých pixelov.

Následne túto masku skopírujte a vložte na fotografiu z mobilu, ktorú chcete upravovať.

V menu vrstvy zmeňte režim preľnutia novej vrstvy s maskou na režim Overlay.

Pôvodná fotografia s farebnou chybou objektívu – v strede je závoj do teplých farieb, rohy majú studený nádych.

Po použití masky. Teraz má fotografia zhruba konzistentnejšiu farebnosť. (Úmernú možnostiam kvality fotoaparátu.)

Použitie farebnej masky nie je všeliekom. Nepomôže pri fotografiách s veľmi zle nastavenou farebnosťou, alebo expozíciou. No môže zlepšiť dojem už existujúcich záberov. Retušérsky zásah je pritom veľmi rýchly. Obrázok s maskou stačí jeden a ak ho máte poruke, môžete ho použiť aj v budúcnosti. V priebehu pár sekúnd máte retuš hotovú. Ak fotografiu vylepší, stálo to za to. Ak nie, strata času bola minimálna.

Preexpozícia

V prípade, že je fotografia preexponovaná, teda svetlejšia, než by mala byť, je koniec. S "prepísknutými" svetlami nepohnete. Neobsahujú žiadne obrazové informácie a tak nepomôže obrázok stmaviť.

Na zábere šípky ukazujú na biele miesta. Tie už bielymi zostanú. Snaha o stmavenie tejto fotky by len zvýraznila biele miesta.

Podexpozícia

Z tmavej fotografie sa síce často darí zlepšiť predovšetkým viditeľnosť šumu, ale tmavé informácie je možné aspoň zosvetliť pomerne účinne. Na rozdiel od príliš svetlej, tmavá fotka sa teda dá aspoň trocha zčitateľniť.

Záber z vianočných trhov v Bratislave.

Môžete použiť, napríklad, nástroj Exposure, ktorý umožňuje regulovať, ako má vyzerať fotografia.

Image > Adjustments > Exposure

Záber potom trocha poodhalí aj podrobnosti v tmavých častiach. Z tmavých partií nikdy nedostanete kvalitné dáta. Vždy sa zvýrazní šum, nepresná farebnosť, často budú aj menej ostré.

Farebný závoj

Klasickou situáciou, kedy vznikajú fotografie s nepresnou farebnosťou je umelé svetlo.

Také obrázky mávajú hnedú farebnosť a spravidla sa im už nedá nijako pomôcť.

Po rôznych pokusoch o úpravu farebnosti sa síce dá dosiahnuť o niečo prirodzenejšia farebnosť, ale za cenu značného nárastu kontrastu. Niektoré farby obrázka budú po takom zásahu nezmyselné – na ukážke je spodná časť zelená, horná fialová. Viditeľný farebný závoj je retušérsky neovládateľný preto, že jeden z farebných kanálov neobsahuje informácie. V prípade umelého svetla to býva modrý kanál – býva silne podexponovaný, pretože umelé svetlo obsahuje málo modrej. 

Pozrite si aj tieto články: