Tí najkorektnejší – môžete sa spýtať. Často sa dá vybaviť povolenie na fotografovanie, ktorého hlavným bodom býva spravidla klauzula, že nebudete fotiť s bleskom.…
Spojenie bracketingových fotiek
Spojenie dvoch fotiek nemusí byť ťažké, ak sú na scéne jednoduché objekty. Horšia situácia nastane, ak spájate fotku s krajinkou, kde je veľa stromov – tie sa ťažko vyrezávajú, pretože majú zložitý tvar. Aj portrét môže robiť ťažkosti – vlasy sa niekedy nedajú umelo vyrezať bez toho, aby ste sa nenatrápili…
Ako prvý príklad som zvolil skôr zložitejšiu scénu ulice v meste.
Tmavá fotka má pekne prekreslené oblaky.
Svetlá fotka má lepšie podanie ulice…
Problémom je to, že obloha obsahuje aj drôty a antény. Tieto predmety na snímke musia zostať a zbaviť sa chceme iba modrej oblohy.
Keby bola sekvencia fotená zo statívu, dala by sa vložiť tmavšia obloha do svetlejšej fotky priamo. Ukážme si však zložitejšiu alternatívu, ktorá umožní, aby ste do fotky vložili aj celkom inú oblohu, než aká je na originálnej fotke. Tak sa to bežne robí napríklad na pohľadniciach. Či je to gýč, lož, alebo len prikrášlenie reality – to nech posúdia skúsenejší.
Prvý pán na holenie – svetlejší obrázok
V prvom kroku pomocou lasa obrežte oblohu tak, aby všetky väčšie predmety zostali na pozadí. Drôty a antény budú odrezané. Keď je oblasť, ktoré vyrezávate, označená, vystrihnite ju a hneď vložte do novej vrstvy.
Prácu s vrstvami v programe Photoshop som prebral v samostatnom článku.
Vrstvu s oblohou umiestnite tak, aby fotka vyzerala ako predtým.
Pomocou nástroja Hue & Saturations zbavte vrstvu s oblohou modrej farby – nastavte pre Blue a Cyan Lightness naplno. Vznikne svetlá, bezfarebná obloha, ktorá však obsahuje drôty a antény, pretože sú čierne a nie modré.
Pomocou nástroja Levels odstráňte sivé zvyšky oblakov tak, aby ste neodstránili jemné podrobnosti antén.
Ak by prvky v tejto vrstve po zásahu nadobudli priveľký kontrast alebo by boli ostrejšie, než zvyšné časti fotky, veľmi jemne ich zneostrite filtrom Quasian Blur. V ňom sa dá nastaviť, ako intenzívne chcete objekty zneostriť.
Tmavší obrázok
Teraz budeme pracovať s tmavším obrázkom.
Obloha často obsahuje aj prímes žltých či červených farieb – niekedy sa to môže hodiť, inokedy to prekáža. Predovšetkým, ak pripravujete fotku pre ofsetovú tlač, pozor na červenú farbu v oblohe – ak nemáte dokonale kalibrovaný monitor alebo nastavené správne farby v programe na retuš, mohla by krásne „hlboko modrá“ obloha v tlači vyjsť fialová!
Tomu sa dá predchádzať, ak pomocou nástroja Hue & Saturations zvolíte položku Saturations pre všetky farby na nulu a necháte iba farbu Cyan a prípadne čiastočne aj Blue.
Výsledkom bude čiernobiela fotka s modrou farbou tam, kde patrí.
Pomocou nástroja pečiatka teraz odstráňte s fotky všetky antény a domy.
Získate tak oblohu, ktorú použijete ako podklad do svetlejšej fotky.
Spojenie
Oblohu zbavenú drôtov umiestnite do nového súboru ako spodnú vrstvu. Na túto vrstvu umiestnite fotku ulice bez oblohy. Vyrezanú oblohu označte magickým lasom (kliknutím na bielej spôsobíte, že sa všetko biele označí) a klávesou Delete zmažte. V tej chvíli dostane ulica novú oblohu, ale bez drôtov. Nakoniec na obrázok umiestnite tretiu vrstvu – pôvodné drôty a antény, ktoré ste zbavili oblakov. Túto vrstvu po vložení musíte nastaviť do režimu Multiply – spočítajú sa tmavé antény s novou oblohou.
Ak pri retuši budete pracovať dostatočne precízne, váš zásah nebude vôbec viditeľný. Získate fotku, ktorá zodpovedá skutočnej situácii, akurát ste retušou kompenzovali nedostatočný dynamický rozsah fotoaparátu.
A ideme klamať
S takým materiálom však môžete situáciu v meste aj idealizovať.
Napríklad fotke vytvoríte umelé pozadie.
Alebo sa pobavíte inak…
Výmena hláv
Poďme na jednoduchší zásah.
Pri fotení portrétu sa často stáva, že všetko vyzerá lepšie v tmavšej variante, iba tvár je lepšia v svetlej. Typickou situáciou, kedy tento stav vzniká, sú napríklad svadobné fotky. Snehobiele šaty treba exponovať tmavšie, tváre však v takom nastavení budú celkom tmavé…
Nemám poruke svadobnú fotku niekoho, kto by súhlasil s jej zverejnením a zároveň by bola fotená bracketingom, preto na príklad použijem bežnú fotku.
Svetlejšia…
Tmavšia.
Tu bude práca relatívne ľahká a rýchla.
Stačí, ak v svetlejšej fotke vyrežete hlavu. Vystrihnutie nemusíte robiť príliš precízne. Na fotke, kam dekapitátik uložíme, sa prípadné nepresnosti ľahko doretušujú. (Dekapitátik je zdrobnelina slova dekapitácia, ktoré znamená odseknutie hlavy.)
Do tmavšej fotky vložte svetlú tvár. Stačí ju presne umiestniť…
…a fotka je hotová.
Týmto spôsobom sa dajú aj zachrániť aj skupinové portréty. Ak ich budete fotiť sekvenčne, získate niekoľko variant jednej skupiny osôb. Ak na jednej fotke niekto žmurkol a na druhej sa iný blbo uškrnul, touto technikou dosiahnete prvotriedny výsledok, s ktorým budú všetci fotografovaní veľmi spokojní.
Poznámka pod čiarou
Ak by vás tento postup nebodaj inšpiroval aj k výmene hláv medzi fotografiami, dá sa to zvládnuť rýchlo. Na kvalitnú prácu však treba viac, než len podobné fotky.
… :-)
Ale tejto téme snáď už v samostatnom článku…