Šťastný majiteľ nového a drahého fotoaparátu však môže veľmi rýchlo zosmutnieť pri pohľade na svoje prvé fotky.…
Odstránenie leskov z okuliarov
Článok preto začnem tým, že vás budem od tejto aktivity odhovárať.
Je jasné, že odlesky sú na snímkach rušivé, no zároveň sú aj pravdivé. Preto sa prikláňam k tomu, aby sme ich na rodinných fotografiách proste naplno priznali. Sú tam a basta.
Ak ich nechcete, lepšie je na ne myslieť už pri fotografovaní – pri záberoch s bleskom stačí, aby objekt trocha sklonil hlavu a odlesky sa výrazne zmiernia.
(Odlesky denného svetla môže zmierniť polarizačný filter. Pri portréte stojí za to použiť ho v každom prípade, pretože zmierni aj odlesky na pleti.)
Ak chcete odlesky zmierniť, počítajte s tým, že jeden záber si zvykne vyžiadať asi 5 až 20 minút práce. Preto sa takéto úpravy oplatí robiť len v prípade, že vám na danom obrázku veľmi záleží.
Pri retuši vo veľkej väčšine vystačíme s klonovacím razítkom, prípadne s nástrojmi na stmavenie obrazu.
Bežný záber s bleskom tak, ako vypadol z fotoaparátu.
Rovnaký záber po úprave. Okrem okuliarov som však odstránil aj ostatné odlesky, aby snímka bola konzistentná aj z pohľadu logiky.
Lesk blesku na vzdialenom obloku, lesk na špičke nosa, na zuboch. Veľmi mierne som ubral aj lesk pleti na čele a brade.
Detail tváre pred retušou…
…a po retuši.
Postup práce
Takže po krokoch:
Najskôr sa popasujeme s bielymi plochami na sklách nad očami. Tie sú bezproblémové, pretože príliš neovplyvnia mimiku tváre. Pokúste sa ich rekonštruovať pomocou klonovacieho razítka.
Rám okuliarov bol v bode hlavného reflexu prerušený, ten sa dá tiež rekonštruovať klonovaním. Ak je zakrivenie rámu priveľké, klonovanie sa použiť nedá. Potom sa hodí napríklad takýto trik:
Označte „zdravý“ kúsok rámu. (V niektorých prípadoch tak môžete klonovať aj oblasť obočia.)
Skopírujte ho a vložte do obrazu. Použite nástroj na ľubovoľnú transformáciu.
Nasmerujte rámik na miesto, kde je pôvodný rám okuliarov prerušený, a natočte ho do správneho uhla.
Po potvrdení sa obrázok prepočíta a získate solídny základ na pokračovanie v práci.
Potom vás čakajú oči. Tu je práca najpomalšia, pretože musíte postupovať mimoriadne opatrne.
Úlohou je pomocou klonovacieho razítka rekonštruovať oko tak, aby malo správnu sýtosť. V niektorých prípadoch na tento účel stačí použiť nástroj na lokálne stmavenie. Dáte stmaviť tmavé oblasti a pomerne účinne tak kompenzujete odlesky.
Nakoniec oči ešte ošetríte nástrojom na červené oči. Manipulácie so stmavením či klonovaním oka spravidla vedú aj ku zvýrazneniu neželaných farieb.
Iný príklad
Odstránenie odleskov nie je až tak témou majstrovstva v retuši, ako skôr logickým problémom.
Klasická fotografia.
Po odstránení odleskov. (Na čele je vidieť, že tvár je retušovaná, je príliš jednofarebné. Mal som tam nechať trocha lesku. Aj oči sú už trocha tmavšie, než by mali byť.
Nepríjemné je, že takéto zistenia často odhalíte, až keď je retuš celkom hotová a vy si od pohľadu na upravovaný obrázok oddýchnete. Preto je výhodné pracovať vo fázach a odkladať si každú fázu. Ak neskôr zistíte, že ste to prehnali, dosť ľahko sa vrátite o niektorý z krokov dozadu. Šetrí to čas.
Pôvodný obrázok je ako zrkadlo. Nakrémovaná pleť bola prvým bodom, ktorému som sa venoval.
Odstránil som čo najviac odleskov pomocou klonovacieho razítka nastaveného na mierne krytie. Na čele bolo krytie razítka „pustené“ naplno. Lesky sú odstránené dokonale, a to je chyba: pôsobí umelo.
V druhom kroku som odstránil odlesky na okuliaroch. Všade, len nie priamo na očiach.
Nakoniec rekonštrukcia očí – stmavenie a odfarbenie. Zreničky som maľoval nástrojom na stmavenie tmavých oblastí a lesky na očiach som ponechal, pretože inak by oči pôsobili čudne.
Drobné bodové lesky na zreničkách radšej nechajte, záber zvykne vyzerať živšie.
V tomto prípade rám prezrádza reflexy, ale rekonštruovať jeho skutočnú priesvitnú farbu by už bolo príliš náročné. Priveľa umelých vstupov do fotografie sa zvykne nakoniec prezradiť.
Niekedy sa to neoplatí…
Sú fotografie, na ktorých odlesk síce môže rušiť, ale nemusí stáť za zdĺhavú retuš.
Napríklad tento záber naplno priznáva lesky na okuliaroch.
Odstránenie tých najhorších neprinesie až tak veľké vylepšenie, aby za to stálo.
Záver
Pokiaľ neplánujete vytvoriť veľký portrét (napríklad ako obraz na stenu), odporúčam vám, aby ste sa nad odlesky na okuliaroch povzniesli. Áno, sú tam. Boli tam aj v skutočnosti. Aspoň je cítiť, že okuliare sú materiálom…
Ak sa vám nepáčia, radšej skúste zmeniť stratégiu pri fotografovaní. Získate podstatne krajšie fotografie so skutočnými očami.
Niekedy stačí, aby ste fotografovaného požiadali, nech si tie „brýle“ proste vyzlečie. To sa v