Portrét Fotografovať portrét v svetle sviečky nemá veľký význam, pokiaľ na to nemáte vážny dôvod.…
Základné pojmy vo fotografii
Tak, ako každá oblasť, aj fotografia má svoj vlastný slovník. Táto sekcia je pokusom o niečo také.
Kto fotografuje dlho už vie, čo znamenajú mnohé pojmy. Pre začiatočníka to však môže byť neprehľadná húština slov – všetky tie citlivosti, clony, šumy, ohniskové vzdialenosti a iné neprehľadné pojmy. Našťastie začiatočník dnes má značne uľahčený život. Vďaka čoraz inteligentnejšej automatike digitálnych fotoaparátov dnes vlastne nemusíte nič vedieť a takých 80% bude v poriadku, zvyšok s výhradami. Berte to teda ako prvý tip – vôbec nemusíte poznať nejaké pojmy vo fotografii a to ani základné, ani nadzákladné. Proste si podľa manuálu prepnite fotoaparát na plnú automatiku a je to. Často to býva označené písmenkom ako „A“, alebo „Auto“, alebo grafickým symbolom „srdiečko“, akože ten režim si zamilujete.
A už ste v tom. Práve ste sa naučili prvý základný pojem a to, že fotoaparát sa dá nastaviť na automatiku a potom bude rozmýšľať za vás. Škoda, že za nás nechce aj chodiť do práce.
V tomto nastavení si vystačíte veľmi dobre, no občas sa vám asi stane, že niektoré fotky nedopadnú celkom tak, ako ste sa tešili. Bez znalostí si potom už asi neporadíte. Ak sa spýtate fotografa, ten vám spravidla vie na prvý pohľad povedať, kde sa stala chyba. Je dobré tieto pojmy vo fotografii poznať, pretože potom nemusíte povolať fotografa, ktorý by vám poradil. Keď si sami viete nastaviť fotoaparát a rozumiete niekoľkým súvislostiam (nie je ich veľa) potom viete účinne predísť mnohým nepríjemným prekvapeniam.
- Boli ste na lyžiach a všetky fotky sú tmavé?
- Boli ste pri mori a fotoaparát vám prestal fungovať, lebo sa doň dostal jemný piesok?
- Boli ste v lese a všetky fotky sú divné a nemajú žiadnu hĺbku tmavého lesa?
- Fotili ste motýľa, ale je celkom rozmazaný?
Podobné ťažkosti sa začínajúcim fotografom bežne a často stávajú. Len preto, že nepoznajú súvislosti, ani základné ovládanie svojho fotoaparátu.
Vy však čítate tieto stránky a tak asi chcete získať viac rád. Všetko čo potrebujete vedieť sa tu naučíte a to zadarmo.
V dnešnej dobe je, žiaľ, trend, že ľudia sa nechcú nič učiť. Marketing nás naučil tomu, že existujú veci „easy“ a tak tomu uveríme. No nie všetko je tak easy, ako to vyzerá na prvý pohľad. Fotografia je oblasťou, v ktorej ak veci urobíte bez skúseností a znalostí, dostanete priemerné výsledky. No ak si dáte prácu navyše, potom získate podstatne lepšie výsledky. Výhodné je to, že základné pojmy vo fotografii sa dajú zvládnuť pomerne rýchlo a zostane vám to už na celý život.
Preto si myslím, že ak už fotíte, oplatí sa získať prehľad o tom, ako fotografovať lepšie. Naďalej vám budem odporúčať, aby ste fotografovali v automatickom režime – aj ja tak fotím. Až v problematickej situácii treba meniť k fotoaparátu prístup. Stačí, ak sa rýchlo naučíte kedy sa oplatí niečo pri fotení zmeniť a ako.
Hľadáčik
Otvor v aparáte, cez ktorý sa dá „zamerať“ predtým, než vystrelíte.
Najprimitívnejšie hľadáčiky sú bez akejkoľvek optiky, slúžia tak najviac, ako ukazovátko, ktorým smerom sa má foťák zhruba natočiť.
Tie lepšie obsahujú aj optiku, takže obraz je orezaný skoro presne tak, ako bude aj na fotke.
Najlepšie hľadáčiky získavajú obraz priamo cez objektív aparátu, takže uvidíte presne to, čo sa fotí.
Optický hľadáčik má aj výhody – najdôležitejšie sú dve:
- úspora batérií, pretože netreba vykurovať LCD displej
- vidíte aj v takmer úplnej tme, aj na úplne prudkom slnku
Je výhodné, ak foťák má aj optické kukátko, aj displej.
Druhy zaostrovania
Fix – focus
Objektívy najlacnejších aparátov sú navrhnuté tak, že od istej vzdialenosti – napríklad meter – až do nekonečna sú zaostrené. Spravidla sú to širokouhlé objektívy, ekvivalenty 35 milimetrového kinofilmového fotoaparátu a ak taký prístroj vlastníte, o zaostrovanie sa nemusíte vôbec starať.
Auto – focus
Automatické zaostrovanie je bežnou súčasťou veľkej väčšiny lacných a drahších aparátov. Taký objektív sa o správne zaostrenie zvykne postarať pomerne dobre. Žiaľ obzvlášť v tme býva problém zaostriť a aj keby aparát vďaka blesku vedel fotiť, nemusí sa mu podariť zaostriť.
Manual – focus
Ručne nastaviteľné zaostrenie nemá každý aparát. Ak ho máte, dá sa výborne využiť.
Príkladom sú akékoľvek bežné rodinné akcie, či fotky v zle osvetlenej miestnosti.
Zaostríte proste aparát na nejaký objekt – napríklad na vzdialenosť 1 a pol metra a prepnete na ručné nastavenie. Zaostrené zostane. Odteraz sa aparát nemusí zdržiavať pred cvaknutím každého obrázku zisťovaním, ako zaostriť. Vďaka hĺbke ostrosti (o nej inde) bude zaostrené skoro tak isto, ako keby ste mali objektív s Fix – focusom. Je veľmi výhodné pracovať v tomto režime, ale nesmiete zoomovať.
Tak získate dobré, ostré fotky aj v prípade, že ste zhasli svetlo a vidíte len prskavky, alebo sviečky na stromčeku. Všetky takto odfotené obrázky budete mať ostré. (No a samozrejme všetky oči červené.)
Hĺbka ostrosti (známaj ako bokeh)
Ostré môžu byť po zaclonení aj predmety, na ktoré nie je ani len zaostrené. Čím viac je zaclonené, tým väčší priestor bude ostrý.
Túto vlastnosť využívajú objektívy, ktoré sú nastavené na fix – fókus, čiže nastavené napevno a všetko od zhruba jedného metra do nekonečna bude ostré.
Aj na vašom aparáte – ak môžete ručne nastavovať clonu a zaostrenie – môžete využiť blahodárne účinky hĺbky ostrosti. Nastavte si objektív na určitú vzdialenosť (treba vyskúšať, ale bude to niekde okolo jedného a pol až dvoch metrov) a zistíte, že všetko, čo fotíte v rozsahu zhruba od jedného metra do nekonečna bude ostré – pri vyššej clone.
Na hĺbku ostrosti má vplyv aj ohnisková vzdialenosť – ak máte zoom, všimnete si časom, že všetko čo fotíte v režime širokouhlého objektívu je perfektne ostré – tam totiž je ohnisková vzdialenosť najlepšia a najširšia. Naopak – ak hodne prizoomujete, čiže priblížite, pribúda neostrých fotiek, lebo teleobjektív už má ohniskovú vzdialenosť menšiu – len niekoľko desiatok centimetrov.
Najhoršie sú na tom nepoučení majitelia mimoriadne silných zoomov – 8× zoom stačí na to, aby ste nespravili ani jeden z desiatich obrázkov celkom ostrý. Tak silný zoom má jednak veľmi malú hĺbku ostrosti, a je zároveň veľmi citlivý aj na minimálny pohyb – a snímok je zničený.
Makrofotografia, pozadie záhrady je už za oblasťou hĺbky ostrosti a preto je neostré. Pomôže to zvýrazniť jemnú kresbu kvetiny. Toto je ukážka, ako využiť hĺbku ostrosti – neostré pozadie „oddelí“ a zdôrazní kvet. Naopak, ak v popredí sú vaše ratolesti a v pozadí Lomnický štít, zrejme budete mať záujem o čo najväčšiu hĺbku ostrosti, aby ostré bolo aj popredie, aj pozadie.
Objektív
Profesionáli a odborníci sa na tému objektívov dokážu baviť do bezvedomia a budú porovnávať rozdiely, ktoré bežný smrteľník ani nerozozná.
Aj keď riskujem, že sa fotografi spoja, dohodnú a prídu ma zlynčovať, poviem to:
Medzi objektívmi bežných kompaktných digitálnych fotoaparátov sú pomerne malé rozdiely.
Ruku na srdce: Ak hovoríme o aparátoch za 10 – 20 tisíc, ťažko hodnotiť kvalitu ich objektívov. Sú tam pevne primontované, takže si nevyberiete.
(Poriadny objektív, ktorý ocení aj profesionál, stojí viac ako náš digitálny aparát s počítačom, monitorom, napaľovačkou a aj hi-fi vežou dohromady, tak čo…)
Samozrejme o objektíve sa dá povedať veľmi veľa, ak vás to zaujíma, na tomto webe sa dozviete aspoň základné informácie. Nie však tu, v rýchlokurze.
V tejto sekcii sa venujem širokej škále tém súvisiacich s digitálnou fotografiou a správnym používaním fotoaparátov. Budú to návody a vysvetlenia technických parametrov, ako sú rozlíšenie (megapixely), šum, kompresia, či dôležité časti fotoaparátu ako objektív, clona a hľadáčik. Zameriam sa aj na praktické otázky – napríklad, ako správne nastaviť fotoaparát pre rôzne situácie, ako zaobchádzať s manuálnou expozíciou, bielou, alebo zoomom. Okrem toho budem diskutovať o špecifických technikách, ako je makrofotografia, časozberné fotenie alebo sekvenčné snímanie, a o tom, ako používať RAW formát či ISO nastavenia pre dosiahnutie lepšej kvality obrazu.
Čitateľom poradím aj v otázkach výberu správneho fotoaparátu, na čo si dávať pozor, prečo nekupovať fotoaparát tesne pred dovolenkou, ako prenášať fotky do počítača a či sa do prístroja môže dostať vírus. Vysvetlím aj dôležitosť správneho držania fotoaparátu, ako používať samospúšť a kedy je výhodné fotiť s dlhším či krátkym expozičným časom.
Stručne povedané, obsah webu bude praktickým sprievodcom pre každého, kto chce zlepšiť svoje fotografické zručnosti a lepšie porozumieť fungovaniu svojho digitálneho fotoaparátu.
- Technické parametre digitálnych aparátov
- Čo je to kompresia?
- Čo sú to megapixely a ako vyzerajú?
- Čo je to šum a ako vyzerá
- Časozberné fotenie
- Clona (v objektíve)
- Digitálny zoom
- Makrofotografia – fotenie zblízka
- Nastavenie bielej
- Zoom
- Prenos fotiek z fotoaparátu do počítača
- Priorita clony, alebo času
- Rýchlosť digitálnych fotoaparátov
- Samospúšť
- Sekvenčné fotenie
- Vstavaný blesk
- Čo je to ISO a na čo je dobré
- RAW formát – načo je dobrý?
- Z akého materiálu je telo fotoaparátu?
- Nekupujte fotoaparát tesne pred dovolenkou
- Môže sa do fotoaparátu dostať vírus?
- Dlhší expozičný čas
- Uzávierka
- Krátky expozičný čas
- Kde sa poradiť? – Internetové diskusie
- Hĺbka ostrosti
- Manuálne nastavenie expozície
- Ako správne držať fotoaparát?
- Hľadáčik, či predpažené ruky?
- Ako nastaviť fotoaparát