Nastavenie bielej
Svetlo môže mať rôznu farebnú teplotu. Ráno svieti oranžové slnko, pred búrkou sú modré mraky, umelé svetlo má tiež inú farbu.
Naše oči sa týmto podmienkam ľahko prispôsobia, takže ani nevieme, že sa zmenila farebnosť svetla. Digitálny aparát sa však musí nastaviť zakaždým trochu inak..
Automatika
Áno, vo veľkej väčšine situácií sa môžete plne spoľahnúť na automatiku a o viac sa nestarať. Výsledkom budú pekné a farebne správne obrázky.
Keď automatika nestačí…
Sú však situácie, v ktorých sa aparát nastaví sám zle. Predstavte si miestnosť, ktorá je celá natretá napríklad na žlto. Aparát si povie: ajhľa, aké hnusné žlté svetlo tu je, to musím hneď napraviť, aby mal môj majiteľ radosť. Napraví a výsledok bude viac, než príšerný.
Vľavo správne exponovaný záber, vpravo výsledok, potom, čo je aparát celkom obalamutený žltou farbou.
Alebo iná situácia, kedy sú problémy: fotíte v miestnosti, kde je umelé osvetlenie a z okien prúdi slnečné svetlo. Vtedy automatika môže vyhodnotiť každý obrázok s celkom inými farbami. To je vhodná chvíľa, kedy treba zapnúť program.
Programy
Väčšina aparátov má možnosť nastaviť denné, alebo umelé svetlo a potom fotiť.
Aj farebné diapozitívne filmy sa dodávali vo verziách pre denné, alebo pre umelé svetlo.
Profil pre denné svetlo býva rozšírený o režim "pod mrakom", profil umelého svetla máva možnosť voľby medzi žiarovkou a žiarivkou.
Fotenie v prednastavených režimoch býva pomerne spoľahlivé a aj keď fotky nebudú mať vždy celkom dokonalé farby, budú skoro dobré. Čo je dôležité, že v rovnakej situácii budú zaťažené rovnakou chybou a tak sa pomocou editoru budú dať hromadne upraviť.
Príklad fotky s foťákom nastaveným na umelé svetlo. Vpravo je odraz v zrkadle v kúpeľni s normálnymi farbami, vľavo pohľad do miestnosti osvetlenej denným svetlom – denné svetlo je modré.
Príklad s opačným nastavením – na denné svetlo. Miestnosť vľavo má správnu farebnosť, ale nasvietenie kúpeľne prezrádza, že svetlo žiarovky je oranžové.
Ručné nastavenie
Ak sa aparát nevie zorientovať automaticky, a ani program nestačí, treba mu pomôcť ručne. Niektoré prístroje majú možnosť nastaviť farebnú teplotu aj ručne.
Väčšinou celý úkon spočíva v tom, že na scéne ktorú budete fotiť zameriate foťák na niečo biele a poviete mu, aby sa podľa toho zariadi.
Žiaľ tento postup už vyžaduje isté skúsenosti, pretože ak to nastavíte zle, výsledky môžu byť zlé, ba až nepoužiteľné. Ak s týmto režimom chcete experimentovať, investujte do toho čas a riadne vec vyskúšajte.
Pri tomto postupe je dôležité, aby biela bola naozaj biela. Ak meriate na bielom hárku papiera, vezmite ich radšej niekoľko, aby z pozadia neprerážala nejaká farebnosť. Oblečené biele tričko ako referenčný bod tiež nemusí byť najlepší nápad – môže prerážať zo spodku farba tela a poriadne zdeformovať výsledok. Niekedy stačí, ak nameriate práve celú tú scénu, ktorú idete fotiť – ak nie je v zábere svetlo, alebo oblok, výsledok môže byť celkom slušný.
Využitie
Znalosť o farebnej teplote môžete tvorivo využiť.
Kombinované svetlo – zľava umelé, sprava modré z obloka sa dá využiť ako zámer. Fotky môžu nadobudnúť zaujímavú farebnosť, alebo atmosféru.
Blesk
Všetky blesky sveta sa dohodli, že budú svietiť rovnako, ako keby ste fotili na dennom svetle.
Je dobré to vedieť – ak fotíte slabým bleskom pri silnom umelom svetle, získate škaredé obrázky. Blesk šľahne modrú farbu, žiarovka je žltá. Výsledkom je neurčitá zmiešanina farieb.
Ak máte slabý blesk, pri fotení bleskom radšej zariaďte čo najtmavšie umelé osvetlenie v miestnosti. Oči síce budú červené, ale farby presné. Ak je blesk dostatočne silný, môžete ho k lepšiemu výkonu posmeliť tak, že trochu priškrtíte clonu. Tým ho donútite svietiť viac a pôvodné umelé svetlo tak hodne oslabíte.
Príklad fotky s bleskom. Vľavo fotka v úplnej tme, len s bleskom. Farby sú v poriadku. Vpravo fotka s bleskom, ktorý však svietil pomerne slabo, takže súčasťou expozície sa stáva aj pôvodné umelé svetlo žiarovky. Farby to deformuje do žlta – to nemusí byť vždy nepríjemné, ak majú rodinné fotky teplejší tón. Čo bolo pôvodné svetlo vidíte predovšetkým v tieňoch, kde nesvieti blesk (šípky) tam vidíte farbu svetla žiaroviek.
(Aparáty pri použití blesku zvyknú prepnúť do režimu denného svetla. Ak to váš aparát nespraví, blesk naopak takému obrázku pridá modrý, alebo studený nádych.)
amper 4. marca 2005
Prosim o radu. Mam c760 a pri manualnom nastaveni bielej je podla mojho subjektivneho nazoru na displeji (resp. v hladaciku) vsetko v poriadku po odfotenima vsak zhotovena fotka ma vyrazne zltohnede zafarbenie. Tento fakto som si vsimol aj pri fotografovani s automatikou, ked do izby dopadalo slnecne svetlo a blesk bol automatikcy vypnuty. Na displeji DF bol obraz v poriadku (biela stena v pozadi), zhotovena fotka vsak bola vyrazne so zltohnedym nadychom. Je problem s DF alebo normalny stav??.
Miro Veselý 4. marca 2005
amper: Na LCD sa spracováva obraz inou cestou, ako ten, čo bude na fotke a preto je diskrepancia medzi ním a fotkou v istom zmysle normálna. Žltohnedá signalizuje, že fotíte asi v umelom svetle a potom odporúčam manuálne nastaviť bielu, iné riešenie nie je.
amper 13. marca 2005
Vdaka za odpoved, ale zltohnedy nadych maju fotky aj pri dennom svetle, aj pri pouziti s bleskom je citit zlty nadych.
tomas 13. februára 2008
teraz citam knihu national geo. o fotografovani, a stale spominaju meranie bielej pomocou sedej dosticki. ty vsak spominas bielu. kde je teda pravda?
marta 5. júla 2008
Tomas,bílá barva je ukecaná co příjme tak odrazí včetně iluminačního spektra prostředí,šedá je ve spektru netečná
tedy pro měření bílé optimální.