Bod púta pozornosť
Ľudské vnímanie je zariadené tak, aby vyhľadávalo narušenie štruktúry a ignorovalo veci podobné. Tento fakt môžete využiť aj pri kompozícii fotografií. Ak to, čo chcete zdôrazniť, naruší štruktúru, spoľahlivo sa na to každý pozrie.
Hoc by sa jednalo aj o obyčajnú bodku, každý divák na ňu bude bezmocne pozerať. Nedá sa inak. Možno si poviete, že just chcete hľadieť inde, no už o pár zlomkov sekundy sa pristihnete pri tom, že znova skúmate bodku.. Alebo sa na obrázok proste prestanete dívať. Ale všimnite si, že ešte aj pri čítaní tohto slova asi trochu vnímate práve tú bodku.
Nezáleží na tom, ako vyzerá bod, ktorý naruší plochu. Môže byť aj celkom nenápadný a oko ho bezpečne a spoľahlivo nájde.
Záleží totiž len na miere, akou bod naruší štruktúru okolia. Nie na veľkosti bodu.
Ak je okolie štruktúrované, bod musí byť iný.
V štruktúre trávy je prvé, na čo sa pozriete, žltá kvetina.
Letiaci vták priláka oči, kdekoľvek na fotografii by sa nachádzal.
Vôbec nemusí byť v strede.
Kdekoľvek bude, oko si ho vždy nájde.
Štruktúra
Ak je objektov viac, prestávajú byť pre oko zaujímavé. Stávajú sa štruktúrou a tú oko ignoruje.
Bodom v štruktúre sa potom stane jediný väčší vták. (Alebo aj – žiadny vták – ak by na nejakom mieste vznikla oblasť bez letiacich vtákov…)
Ak sa však štruktúra stane homogénnou, oko to zistí a môže sa stať, že si väčšieho vtáka všimne až neskôr.
Ako to využiť v praxi
Samozrejme, takáto informácia by bola pre nás zbytočná, ak by sme ju v praxi nedokázali nejako využiť.
Dokážeme.
Vďaka znalosti toho, že narušenie štruktúry púta pozornosť, dokážete fotografovať lepšie.
Pozor na rušivé prvky
Pri nepremyslenej či nepodarenej kompozícii sa môže stať, že pozornosť diváka zbytočne odpúta objekt, na ktorý ste pôvodne nechceli pritiahnuť pozornosť. Veľmi často je taký objekt niekde celkom na okraji obrázka.
Takýto záber je na šľaktrafenie. Namiesto fotky neutrálnej oblohy sa každý pozrie na odseknutého vtáka. Podobné to bude aj pri zložitejších objektoch.
V tomto zábere psovi konkuruje igelitová taška, či čo to je dolu na zemi. Je dobré na takéto rušivé objekty myslieť už pred fotografovaním. Choďte o pár krokov bližšie ku psovi alebo použite zoom.
Pri fotografovaní rodinnej fotky je na zábere často veľa rušivých informácií. Odhliadnuc od mizernej kompozície – vpravo takmer nič nie je a vľavo je toho priveľa. Od postavy odvádza pozornosť svetlé auto a múrik dolu.
Už malá úprava kompozície zbaví fotografiu mnohých rušivých prvkov. Auto je síce stále veľké, no už nepôsobí ako bod.
Keďže z fotografií je dobré orezávať z bokov čo najmenej, aby sa neznížila kvalita, lepšie je kompozíciu tvoriť už počas fotografovania.
Nie je ľahké zvyknúť si na to. Chce to dlhý tréning, aby ste si zakaždým spomenuli, že fotku treba komponovať už v hľadáčiku.
Zasadenie do prostredia
Pri fotke sa teda nemusíte obávať, že vám na obrázku zanikne to, čo chcete odfotiť, ak ste aj ďalej, než by ste chceli.
Stačí, ak fotografovaný objekt bude dostatočne kontrastný alebo odlišný od prostredia a spoľahlivo na fotke upúta pozornosť. Stačí mieriť fotoaparátom už počas fotografovania tak, aby ste v zábere nemali žiadne cudzorodé prvky – strom, kus bielej oblohy či starý kus papiera na zemi.
Pri snímaní ľudí to platí tiež.
A pri tejto fotografii umelého jazierka si tiež dozaista viac než upravenú zeleň a skalky všimnete nádherný kovový objekt.
Záver
Tesne pred fotografovaním je dobré v hľadáčiku sa uistiť, či na zábere nie sú rušivé prvky, ktoré ste pôvodne fotiť nechceli.
Áno, tesne pred fotením sa pozerajte ani nie tak na to, čo chcete fotiť, skôr skúmajte, čo vlastne ani nechcete fotiť, ale je to v zábere. Zem, okolie, okraje obrazu.
Je to veľmi ťažká úloha. pretože aj oko fotografa sa rado pozerá na to, čo upútalo jeho pozornosť – napríklad hrajúce sa mačiatko. A upútané (necvičené) oko nevidí, že v zábere sú veci, ktoré na papierovej fotke budú nakoniec vizuálne účinnejšie než mačiatko.
Aby ste videli to, čo vašu pozornosť nepúta, musíte veľa cvičiť.
Fotografujte pomaly. Veľmi pomaly a rozvážne. Pred snímkou sa dlho pozerajte cez hľadáčik fotoaparátu a skúste si obraz predstaviť ako nejakú cudziu papierovú fotku, ktorú fotil niekto iný. Bez emócií, bez vzťahu k tomu, čo práve fotografujete.
Skúste odhadnúť, či tá – inak nevýrazná – igelitová taška na boku záberu nebude na skutočnej fotke oveľa výraznejšia. Možno bude vypálená dočista dobiela…
Ak objavíte rušivé objekty, skúste zmeniť výrez, kompozíciu, uhol pohľadu skôr, než cvaknete spúšť. Odmenou vám budú fotografie, na ktorých si každý divák ako prvé pozrie to, čo ste naozaj chceli zaznamenať.
BoBo 7. júna 2004
Co takto pridat aj nejake technologicke clanky, alebo clanok na temu Vyvazenie bielej ;)
Miro Veselý 7. júna 2004
Nestačí toto? http://www.digi-foto.sk/rubriky/vyvazenie-bielej
BoBo 7. júna 2004
No slepota moja nepustaj ma… ;) Tak toto som si nevsimol, dakujem…
Ale zaujimalo by ma aj trochu dlhsie zamyslenie… Napr. ked odfotim bielu stenu osvetlenu poulicnou lampou, ma byt stena biela, alebo taka ako v skutocnosti… Doteraz som sa snazil zachovat original farbu (cize trochu do oranzova), videl som zaber s vyvazenim na bielu, a malo to podstatne krajsie farby… Ale zasa to nezodpovedalo realite :)))
goran 7. júna 2004
pokial sa da, vsetko fotim malou hlbkou ostrosti, totiz takto mam istotu, ze objekt, ktory fotim bude ostry a neziaduce pozadie (ev. popredie) bude rozmazane. Priznavam ale, ze pri kompaktoch so zoomom 1:3 je to tazsie realizovatelne… S clankom teda musim suhlasit (aj na zaklade mojich skusenosti). Inac, mne trvalo prist na zavery z tohto clanku cca 5000 fotiek :)
diosko 11. júna 2004
to goran: mne je to jasne hned po precitani ;-) ale ta realizacia mi este chvilu potrva 8-(
goran 15. júna 2004
diosko: skoda, ze som tento clanok necital pred tymi 5.000 fotkami ;o)