Fotografovanie v interiéri
V interiéri býva spravidla menej svetla, ako v exteriéri. Neraz býva svetla až primálo, alebo je svetlo zmiešané – trocha svetla dopadá z okien, na strope svietia neónové lampy, pri stole žiarovka. Nie je vždy ľahké fotografovať v tak komplikovaných podmienkach. Nájdete tu preto niekoľko tipov, ako na rôzne záludnosti interiérového fotografovania. Najzákernejšie je práve to, že máme rôzne svetelné zdroje. A tak začnime otázkou:
Ako fotiť v zmiešanom osvetlení?
Prišiel mi majl s viacerými otázkami na jednu tému. Možno bude zaujímať aj vás:
Snazim sa robit portretne foto, akty, ale mam 3 hlavne problemy.
1, miesanie farebnych teplot (blesk, umele osvetlenie) a potom vyvazenie bielej pri umelom osvetleni. Vyvazit presne exaktne ale potom vlastne nie je, aj ked slabe, ale realne jemne zafarbenie do teplych farieb. Je to take laboratorno biele, studene.
Miešanie farebných teplôt
Tu je jednoznačná rada ťažká. Ak sa miešajú farby umelého a denného svetla, môže to byť pre portrét zaujímavá kombinácia osvetlenia, ale pre rozhodnutie, podľa ktorého zo svetiel nastavíte bielu, to je nutné skúsiť a pozrieť si výsledky. V každej situácii a pri každom motíve sa totiž bude hodiť niečo iné…
Na ilustráciu aspoň jedna ukážka:
Umelé svetlo. Nastavenie bielej podľa umelého svetla. Farebnosť je konzistentná a zhruba neutrálna. V rukách držím presnú sivú tabuľku (meracia pomôcka).
Rovnaké osvetlenie, aj nastavenie fotoaparátu, ale z okna vniká do miestnosti denné svetlo. To spôsobí modré osvetlenie a zmiešanie farieb.
A teraz to obrátime.
Iba denné svetlo z obloka, nastavenie bielej podľa denného svetla.
Teraz k tomu pribudlo umelé osvetlenie, ktoré má žltohnedú farbu. Umelého svetla je viac ako denného, preto je fotka viac žltá.
Asi takto dopadne pokus nastaviť bielu na akýsi priemer obidvoch svetiel.
Miešanie svetiel nepovažujem za dobrý nápad, ak na to nemáte konkrétny dôvod. Takým dôvodom môže byť efekt alebo vyvolanie nálady.
Ak na portrét v umelom svetle pustíte trocha denného svetla, môže to vyvolať pocit chladu, podobne ako keby ste použili modrý reflektor. Opačná kombinácia zas môže viesť k pocitu tepla.
S takýmto osvetlením však odporúčam pracovať ako s každým iným efektom – opatrne, striedmo a výnimočne. Na ukážkach som pre názornosť zmiešal svetlá silno – lepšie by vyzeralo, keby to „nesprávne“ svetlo bolo len na malej ploche obrázkov, napríklad veľmi zboku. Alebo zozadu…
Vstavený blesk a umelé svetlo
To je na portrétnu fotografiu mimoriadne zlá kombinácia. Výkon vstaveného blesku býva slabý a tak farba pleti veľmi často utrpí. Navyše fotky bleskom bývajú ploché a nezaujímavé. Modelu blesk skôr ublíži, ako prospeje.
Pre účely portrétov by som vstavaný blesk vylúčil z hry. Snáď jediná výnimka by prišla do úvahy, ak by ste ho používali ako prisvietenie – cez deň. To sa niekedy hodí.
Ukážky.
Blesk v tme. Tu je rarebnosť síce v poriadku, ale osvetlenie je tvrdé, bez náznaku plasticity. Fotiť v úplnej tme je ťažké – nevidíte, čo je na scéne a väčšina fotoaparátov nemá podľa čoho zaostriť.
Už pomerne slabé svetlo žiarovky zboku fotku smeruje do žlta. Na tvári tak vznikajú oblasti červenkasté a modrasté.
Ešte viac umelého svetla. Tu už blesk svieti menej ako umelé svetlo a fotka je osvetlená nepravidelne. Niečo je normálne, niečo veľmi žlté…
Externý blesk a umelé svetlo
Použitie externého blesku už býva zaujímavejšie. Má spravidla vysoký výkon a ľahko „prerazí“ pôvodné osvetlenie, takže fotky sú spravidla farebne v poriadku. Ostáva však problém s tvrdosťou, surovosťou svetla blesku ako takého.
Namierenie do stropu vytvorí často príjemné osvetlenie, ale intenzita záblesku sa tým zníži natoľko, že sa do hry vráti problém zmiešania svetla umelého a zábleskového.
Zafarbiť blesk…
Jedným z možných riešení by bolo vyrobiť si filter, ktorý by modré svetlo blesku zmenil na svetlo farebne veľmi podobné umelému svetlu. To nie je jednoduchá úloha. Nájsť nejaký priehľadný (poťažmo priesvitný) materiál, ktorý má takú farbu, aby odstránila správne množstvo modrej, nie je jednoduché. Chcelo by to sériu experimentov konkrétne nastavených na vaše umelé osvetlenie.
Potom by sa dala na fotoaparáte nastaviť biela manuálne na umelé svetlo a fotiť v ňom s bleskom. Či už priamo alebo do stropu.
Ako to robia v štúdiu
Profesionál má spravidla niekoľko bleskov, aspoň dva. Tie sa zapália súčasne a osvetlia tak scénu presne podľa predstáv fotografa. Také zábleskové systémy však nie sú lacné… Sú to mimoriadne výkonné blesky, ktoré sa môžu namieriť na stenu či iný odrazný predmet, ktorý spôsobí difúziu svetla a tým ho zmäkčí.
Aby sa svetlo nemiešalo s umelým, zábleskový systém je prepojený. Tesne v momente záblesku zhasne všetko umelé svetlo a potom blysne. Umelé svetlo v týchto reflektoroch je na to, aby fotograf videl, ako je scéna osvetlená…
Ako teda fotiť portrét v umelom svetle a podomácky?
2, Ked vypnem alebo maximalne stlmim umele osvetlenie a zapnem blesk (nech sa to nemiesa) tak mi hadze dlhe casy (problem s ostrostou). Pouzivat blesk je to jednoduche no nie moc esteticke a ploche, to viem aj od Vas a aj vidim (nastastie).
Statív, stolička. Obeť fotenia si pokojne sadne, fotoaparát na statív. Vytvorte príjemné, mäkké osvetlenie a s nízko nastaveným ISO začnite fotiť. Expozičný čas sa síce možno vyšplhá aj na sekundu, ale ak nefotíte človeka v akcii, fotka môže byť výborná.
Ked uberiem silu zablesku -0,3 alebo aj -0,7, tak stred je OK ale zase okraje maju tendenciu byt tmave.
Veľa fotoaparátov, ktoré som testoval, sa pri kompenzácii expozície a zapnutom blesku chovalo inak, než by človek čakal. Čakal by som tmavšiu alebo svetlejšiu fotku – ale nie. Často kompenzácia expozície stmaví alebo zosvetlí iba expozíciu pôvodného svetla. Blesk blýska stále rovnako.
Veľa bleskov svieti mierne nepravidelné svetlo – v strede intenzívnejšie, na okrajoch tmavšie. S tým sa dá bojovať len tak, že pritiahnete zoom – to sa pri portréte hodí spraviť vždy. Tým získate plynulejšie nasvietenie plochy bleskom.
Alebo pred taký blesk nalepte kúsok pauzáku. Svetlo bude dokonale plynulé, ale blesk dosvieti na kratšiu vzdialenosť… (Ak to skúsite, neprelepte nijakú „dierku“ pri blesku. Niektoré blesky majú snímač, ktorým merajú, ako osvetlili scénu a podľa výsledku merania určia expozíciu. Prelepenie takej dierky páskou by viedlo k nesprávne exponovaným fotkám.)
Zatial pouzivam vstavany blesk. Silno rozmyslam dokupit externy blesk, ale je to dost penazi. Ale to nie je hlavne. Vkladam nadeje ze ho nastavim ked je silny do stropu a svietit odrazom. Vas clanok som cital. Viem ze idealne je studiove resp. atelierne osvetlenie no tie ceny su ake su, zial. Mozno neskor. Nechcem fotit svadby ani haly, ale ide o to ci mi to pomoze zlepsit vysledky pri portretoch a aktoch.
S tým stropom narazíte na dva problémy – rozptýlením svetla o strop rapídne oslabne jeho intenzita a môže sa zas vrátiť do hry problém so zmiešaným svetlom.
Druhá nepríjemnosť s bleskom do stropu je tá, že svetlo dopadá takmer presne zhora – veľká časť tváre potom môže byť v tieni. Niekedy to prekáža. Dokonca v naozaj nešťastných situáciách svetlo zo stropu svieti viac zozadu, ako spredu.
Záber vstavaným bleskom.
Záber je osvetlený bleskom namiereným do stropu. Tvár je zatienená.
Externý blesk sa však dá namieriť aj do niečoho bližšieho k fotoaparátu a osvetliť scénu difúznejšie.
3, alebo neinvestovat neskorsie vela do svetiel ale aparat v vacsim cipom a vacsou dierou. Potom ISO 1600 a sum a zrno mam pomaly mensie ako inde bezne pri 400.
No lepší prístroj vám podľa mňa neposkytne až také výhody – na problém so svetlom naráža každý fotograf od vzniku fotografie.
Mnoho fotografov s lepšími fotoaparátmi fotí na vyššie ISO aj z dôvodu mäkkšej kresby obrázkov. Lepší fotoaparát má určite svoje výhody, ale poznáte to – aj tak by ste začal poškuľovať po tom, čo nemáte. Ak kúpite lepší aparát, budete neskôr chcieť blesk. Ak kúpite blesk, začne vám k nemu chýbať lepší aparát.
Preto by som pri nákupe blesku na vašom mieste skúmal, či pôjde pripojiť aj na ten drahší fotoaparát, o ktorom dnes uvažujete. :-)
erik 27. apríla 2014
čo tak nastavenie v kelvinoch 2700 K ?