Hľadajte štruktúru
Práca so štruktúrou je dobrým cvičením fotografického videnia. Keď idete po meste alebo po krajine, môže sa vám stať, že objavíte nejaký útvar, ktorý je zaujímavý skôr svojou štruktúrou než v celku.
Normálny človek prejde okolo, pozerá sa a nevidí. Fotograf zastane a odfotografuje aj vec, ktorú by neobjavil, keby nemal tréning. A tréning znamená, že sa stále pozerá okolo seba a kladie si otázku: Ako by bolo dobré zarámovať toto? Tento múrik by bol skvelý na výšku.
Pracovať na takomto videní je pomerne jednoduché, stačí začať. Chce to cvik. Napríklad v hľadaní štruktúr.
Základným cieľom pri hľadaní štruktúr bude nájsť také objekty, ktoré sú podobné a podľa možnosti ich už nič iné neruší. Napríklad na tomto obrázku sú všetky kamene rovnako – nerovnaké.
Zrejme už po prvých obrázkoch štruktúr zistíte, že takéto cvičenie produkuje fotografie, ktoré samé o sebe málokedy divákovi prinesú niečo naozaj zaujímavé. Len málo štruktúr je natoľko zaujímavých, aby nezniesli narušenie.
Práve narušenie sa môže stať objektom nášho záujmu. Môže z obyčajnej fotografie spraviť umeleckú fotografiu. (Netešte sa v mojich ukážkach na umenie, nie som taký dobrý fotograf.)
Na kamennej ceste to môže byť vypadnutá kocka, ktorá štruktúru rozruší. Pri hľadaní narušenia štruktúry je dobré myslieť na základné pravidlo kompozície: predmet fotografie nemá čo hľadať v strede obrázka. Na obyčajnej ceste môžete skúšať, aké účinky bude mať komponovanie, ak sa narušiteľ dostane do niektorej tretiny záberu.
Poznámka: V strede záberu by, samozrejme, táto diera bola vhodná v prípade, že by to bol obrázok dokumentujúci zlý stav cesty pre príslušný úrad.
Jedna možnosť. Narušenie štruktúre je zhruba v oblasti tretiny obrazu, no narušenie nie je dostatočne kontrastné a preto je záber nevýrazný.
Tu už do hry vstupuje hlbší tieň. Výraznejší kontrast pôsobí ako magnet na oko. Navyše chýbajúca dlaždica oveľa ostrejšie ruší štruktúru.
Na ceste si môžete skúšať aj spojenie rôznych štruktúr – lom medzi materiálmi býva výhodné umiestniť v oblasti tretiny obrazu.
Veľmi účinným výrazovým prostriedkom sú aj šikmé línie. Vyskúšajte si fotoaparát rôzne natáčať a fotografujte. Doma potom môžete posúdiť, ako ktorý záber na vás pôsobí.
Pri hľadaní štruktúr býva mimoriadne vďačným svetom svet makrofotografie.
Z niekoľkých centimetrov sa môže stať fotografia cez sklo dverí zaujímavým abstraktným objektom s pestrými farbami.
Odpadkový kôš na zastávke autobusov. Aj tu môžete nájsť mnoho variácií ako komponovať záber. Ktorý objekt vďaka vhodnému umiestneniu zdôrazníte?
Stena v pivnici býva ďalším z výborných miest, kde si môžete cvičiť kompozíciu. Reliéfne osvetlenie vytvorí rôzne mapy a objekty.
Vy už len môžete hľadať, ktorá z nich sa môže stať kandidátom na použitie.
Takýto záber sa dá použiť napríklad, ako podklad na obal, alebo ilustratívnym záberom k textu.
Nielen vo svete makrofotografie sú štruktúry.
Aj v prírode či v architektúre nájdete objekty, ktoré môžete skúsiť zachytiť tak, aby tvorili čo najuniverzálnejšiu štruktúru – s minimom rušivých prvkov.
Ak je štruktúra studenej betónovej stavby narušená odleskom slnka, môže to dodať záberu nový rozmer.
Fotografie len so štruktúrou bez narušenia berte skôr ako cvičenie.
Pomôžu vám cvičiť hľadanie námetu očami. Keď sa vám neskôr svet začne v očiach meniť na fotograficky zaujímavé útvary, ste na dobrej ceste k fotografickému videniu.
Neskôr môžete skúšať štruktúry niečím narušiť. Ak vás táto oblasť fotografovania zaujme, možno sa prepracujete až ku výtvarnej fotografii.
Tomas 26. decembra 2004
Miro Šťastné a veselé a šnr 2005.
Dodo 27. decembra 2004
Miro Veselý už na tento web nechodí :o)
Miro Veselý 28. decembra 2004
Občas nakukne.
corvus66 28. decembra 2004
Tak mu želám vždy Dobré Svetlo a ešte mnoho skvelých nápadov :)))
dusand 6. januára 2005
Super clanok, ked clovek narazi na nieco zaujimave (kamenna stena alebo nieco take), tak z toho moze byt dost dobra fotka.
Zuna 17. marca 2008
Je možné, aby niekto kto radi ako fotografovať, nebol dobrým fotografom??