Tvorivé využitie ohniskovej vzdialenosti objektívu

To, že širokouhlý objektív umožňuje fotografovať rovnaký objekt z veľkej blízkosti je fajn pri reportáži. Môžete byť v centre diania a pritom zaberáte dostatočne silný uhol záberu. Teleobjektív (plný zoom) zas umožní fotografovať dianie z väčšej vzdialenosti a priblížiť teda vzdialený objekt na celé políčko obrazu tak, ako keby ste fotografovali zblízka. To sa hodí napríklad pri fotografovaní zvierat.

Vzdialenosť od objektu sa však podpíše aj na tom, ako bude výsledná scéna vlastne vyzerať.

Širokouhlý objektív zväčší blízke objekty a tým ich zdôrazní.

Teleobjektív zas perspektívu silne potlačí a malé predmety aj budú malé.

Kým fotografujete z väčšej vzdialenosti brána bude primerane veľká domu.

Pri fotografii zblízka bude na fotografii brána „vyššia, než dom“.

Širokouhlý obrázok.

Teleobjektív.

Poďme do praxe.

Veľmi silný širokouhlý objektív umožní zvýrazniť popredie až natoľko, že všetko ostatné na zábere sa stane nepodstatné. Relatívne malý nápis na chodníku sa tak stane dominantnou zložkou fotografie.

Bežne širokouhlý objektív – kontrast medzi popredím a pozadím klesá, ale stále je výrazná tendencia perspektívne zväčšeného popredia proti drobným objektom v pozadí.

Silenjší zoom už niečo také, ako „popredie“ takmer nepozná. Nevkusný a zbytočný nápis na chodníku sa dostáva do primeranej proporcie k celkovej scéne. Ak by sme chceli teleobjektívom zabrať nápis na pol obrázku, v hornej časti obrázka by bolo možno tak trocha trávy nad nápisom, ale určite nie celá krajinka.

Ešte silnejší zoom. Pozadie, ktoré sme pri fotografii silne širokouhlým objektívom takmer ani nevideli, je takmer až blízko. Fotografia stráca perspektívnosť a veci z popredia a pozadia sú na sebe akoby nalepené a bez plasticity.

Iný príklad.

Silne širokouhlý objektív umožní veľmi zdôrazniť lampu so značkou a z neďalekého domu robí nenápadný objekt v pozadí. Perspektíva je výrazná.

Pri predĺžení ohniska a odstúpení od značky sa zdanlivo zväčšuje vzdialený dom.

Ešte menej širokouhlý objektív. Vzdialebý dom je väčší, menia sa pomery na scéne.

Čím ďalej od objektu budeme, tým viac sa budú meniť pomery a proporcie. Značka vyzerá byť už len o niečo väčšia, než dom.

Tu už je značka vyslovene malá a zaniká v kontexte ostatných objektov. Z takej vzdialenosti už dostáva značka primeranú veľkosť, akú si svojou veľkosťou zaslúži.

Silný zoom a nastupuje plošné podanie perspektívy.

Ešte pár krokov a prestáva byť možné pôvodný motív vôbec odfotografovať…

Záver

Pri fotografovaní môžete využívať širokouhlý objektív, alebo teleobjektív na zdôraznenie toho, na čo chcete na obrázku upozorniť.

  • Ak chcete zdôrazniť objekt v pozadí, pritiahnite zoom a odstúpte.
  • Ak chcete zvýrazniť menší objekt, pristúpte k nemu a použite širokouhlý objektív.

Zoom teda nie je len nástrojom, ktorým sa dá obraz „priblížiť“, či „oddialiť“. Je nástrojom, ktorý vám umožní tvorivo ovplyvniť celkový výraz fotografie.

Komentáre k článku: Tvorivé využitie ohniskovej vzdialenosti objektívu

  1. PetrM 3. septembra 2004

    Miro, preklepy: širokouhlýobjektív, zdôraznič, vzdialebý.

    Ďakujem.

  2. Peter 3. septembra 2004

    Mimoriadne názorné príklady toho, že dlhé ohnisko, resp. teleobjektív, či maximálny zoom nie sú len na to, aby sa z fotoaparátu stal ďalekohľad. Myslím, že tento článok inšpiruje mnohých užívateľov (najmä zoomu) k efektívnejšiemu využívaniu svojho aparátu. Zdravím Vás

  3. inty 3. septembra 2004

    perfektny clanok, dikk

  4. Jan Viper 3. septembra 2004

    Ako vyzdy brilantne nazorne. Vdaka.

  5. Tomas 3. septembra 2004

    Mne sa strasne pacia tie Mirove nakresy. Hotovy umelec. Clanok je super, ako vsetky ;-)

  6. goran 3. septembra 2004

    ludia, vsetci vieme, ze MV je dokonale stvarnenie idealneho prevadzkovatela ludsky pritulnych webov, ktoreho cena kazdym dalsim clankom rastie, …ale pisme uz k teme :D

    mimochodom, perfektny clanok, nie je co dodat, premakane kresby, super znazornenie, vynikajuca predstavivost, jedinecne vcitenie sa do nasej amaterskej duse… :)))

  7. paulie 3. septembra 2004

    moc fajn clanek :)

  8. Mikuláš Šostronek 5. septembra 2004

    Stručné a názorné. Veľmi dobrý článok. Z toho, čo tu už bolo publikované, by bolo pomaly dosť aj na príručku pre širokú fotoamatérsku verejnosť v knižnej podobe.

  9. fero 6. septembra 2004

    Perspektiva zobrazenia zavisi od miesta na ktorom stojime a vobec nie od ohniskovej vzdialenosti objektivu. Ak stojim od nejakej budovy na vzdialenost 500 m bude na zabere budova mala, a celkovy zaber bude obsahovat velku plochu. Ak sa z miesta nepohnem a urobim zaber budovy s teleobjektivom, bude mat budova tu istu perspektivu, len zaber bude obsahovat mensiu plochu. Ak ale urobim zaber sirokouhlym objektivom a preto, aby som ziskal zaber budovy s vacsou plochou podidem blizsie k budove, zmeni sa perspektiva zaberu.
    Presvedcit sa o tom mozeme tak, ze urobime zaber budovy zo vzdialenejsieho miesta, potom si budovu zvacsime zoomom a urobime novy zaber. Perspektiva budovy je rovnaka. Fotografisti toto vyuzivali tak, ked nemali taleobjektiv, ze nasnimali objekt normalnym objektivom a silne zvacsili vyrez. Efekt bol ako zaber teleobjektivom.
    fero

  10. P. 6. septembra 2004

    To fero: ved o tom ten clanok je. Vztah vzdialenost foteneho objektu, pouzity zoom a perspektiva. P.

  11. jc 27. septembra 2004

    Mne sa obsah tohto clanku zda taky samozrejmy a jednoduchy ,ze po precitani som zapochyboval ci tomu naozaj rozumiem.Nikdy predtym som clanok s takou tematikou necital a vzdy som tak fotil.

  12. myk 20. novembra 2004

    Najlepsi sposob, ako si odskusat rozoberanu tematiku je mat poruke kameru (alebo fotak s funkciou kamery, ale musi umoznovat zoom pocas snimania).
    Odideme od objektu a nazoomujeme co najviac. Potom postupne kracame k objektu s tym, ze stahujeme zoom tak, aby objekt vyzeral stale rovnako velky. Objekt bude „menit tvary“ ale hlavne okolie okolo neho sa bude „pohybovat“. Prave na tom „pohybe“ bude mozne sledovat, ako sa vlastne menia proporcie objektov pri zmene zoomu a vzdialenosti.

  13. Nikol 12. septembra 2008

    Ludiaaaaaaa!!! w skole som za ulohu dostala napisat wlastnymi slowami nieco o tvorivom vyuziti ohniskovej vzdialenosti objektivu… nic o tom newiem… jezsiiii opomozte mi niekto prosim

  14. Mišo 29. apríla 2009

    Pekný článoček mne ako začinajucemu fotografovi dal dost vela.

  15. Mira 10. júla 2009

    Zdravím, akosi som sa tu začítala a veľmi sa mi to páči. Rada fotím a hovoria, síce laici, že sa na to dá aj pozrieť. Teraz to chytilo aj dcéru. Chcela by som ju v tom podporiť. Viete mi poradiť nejakú literatúru, knihu, kde by som našla všetky takéto praktické rady týkajúce sa fotografovania digitálnym fotoaparátom. Máme zrkadlovku. Ďakujem. Idem čítať ďalej :-)

  16. philips 15. júla 2009

    asi najlepsie kniha pre zrkadlovku je od Romana Plihala a vola sa : Mistrovstvi prace s DSLR stoji do 25 eur, je sice velika, 30x30cm ale urcite skvela inesticia

  17. philips 15. júla 2009

    asi najlepsie kniha pre zrkadlovku je od Romana Plihala a vola sa : Mistrovstvi prace s DSLR stoji do 25 eur, je sice velika, 30x30cm ale urcite skvela inesticia

  18. large 23. októbra 2010

    pre dokonale znarornenie rozdielou medzi jednotlivymi typmi objektivov mali byt fotky fotene z rovnakej vzdialenosti od objektu a nie vzdalovat sa od objektu.

  19. D60 20. apríla 2012

    rád by som videl ako vyzerajú portréty so širokouhlým

Pridajte komentár: