Ako fotografovať rockový koncert (Seal)

Koncert Seala som fotografoval pre internetový časopis Markíza 18. 4. 2005 v Bratislave. Nasnímaný materiál však môžem využiť aj na ukážky, ktoré vám môžu pomôcť, ak budete chcieť fotografovať nejaký iný koncert aj vy.

Poznámka: v diskusii ma požiadali o uvedenie fotoaparátov, ktorými som snímal. Konica Minolta DiMAGE A2 a Sony DSC W17. Prvý stroj som mal len požičaný a druhý testujem na recenziu. Pri fotkách uvádzam iba skratku, ktorá bola fotografovaná čím. Šum som z fotiek dosť odstránil :-)  KM A2 som fotil prevažne s plným zoomom, S W17 v strednej polohe zoomu.

Cieľ

Na koncerte sa málokedy podarí nasnímať dokonalý portrét speváka. Bráni tomu veľmi veľa faktorov, ktoré si za chvíľu preberieme.

Na druhej strane pomerne ľahko sa dá nasnímať záber, ktorý vyjadrí atmosféru na koncerte presvedčivo a pútavo.

Tomu býva vhodné podriadiť svoju prácu.

Predkapela

Predkapela sa hodí, aby ste si nasnímali zopár kontrolných záberov. V pokoji môžete spraviť zopár verzií a nastavení a máte ešte dosť času vyhodnotiť ich. Aj keď hlavná kapela môže mať iné nasvietenie a pozície, aspoň hrubý odhad o budúcom výsledku určite získate. Napríklad, ako to zvláda automatika, či merať expozíciu a ostrenie bodovo, alebo plošne, či netreba kompenzáciu expozície, či ste nezabudli bielu prepnúť na umelé svetlo, alebo vypnúť blesk.

Zoom

Prvým bodom je nesnažiť sa do celého záberu dostať len tvár. To sa podarí len zriedkakedy – aj zblízka vyžaduje taká kompozícia silný zoom a silný zoom si zas žiada veľa svetla a stabilitu. Nič z toho na koncerte nemáme.

Preto hneď na začiatku odstúpte od pokusov o silný zoom. Asi by dopadli katastrofálne.

KM A2

Aj pri ISO 800 vychádzajú expozičné časy pridlhé na to, aby tancujúci spevák bol zoomom zachytený ostro.

KM A2

Inokedy záber neudržíte vy – ak nemáte statív, čo sa na koncerte naozaj nehodí. Kým by ste ho nastavili, spevák už je aj tak na opačnom konci pódia…

Pracujte so zoomom asi do hodnoty 5 – 8 násobného priblíženia tak, že na zábere bude celá postava. Pri takom priblížení bude ešte aj mierna pohybová neostrosť niekedy prijateľná – ak podporí atmosféru.

Blesk

Ďalšia vec, ktorú treba hneď na začiatok spraviť celkom bez rečí je vypnutie blesku.

S bleskom sa na koncerte fotografovať nedá.

Ak nemáte profesionálny externý blesk, ktorý bez problémov dosvieti 10 až 20 metrov, vôbec o blesku neuvažujte. (Mimochodom ten dosť zničí atmosféru – spevák vyzerá, ako keby ho fotili na svadbe, alebo kdekoľvek inde. Načo také fotky?)

Prach, ktorý víri miestnosťou by zábery vstavaným bleskom spoľahlivo zničil. Tu je o tom článok. Navyše blesk by osvetlil niekoľko pred vami stojacich ľudí a nič iné.

Zaostrenie

V mihotavom svetle na pódiu sa automatika zaostrovania bude orientovať veľmi ťažko. Ak váš fotoaparát má možnosť prepnúť na manuálne ostrenie, určite ju využite! Nastavte nekonečno, alebo takmer nekonečno a výsledky budú konzistentnejšie, než keby ste to nechali na automatiku.

KM A2

Často sú v zábere odlesky, ktoré by automatiku zaostrenia (aj expozície) mohli celkom pomýliť. Odlesky spôsobia v obraze rôzne artefakty, ak vidíte, že sa nejaký objekt príliš leskne, skúste počkať na zmenu svetla.

No niekedy môže lesk spôsobiť efektný záber…

Citlivosť

A tu sa dostávame do ťažkej situácie.

  • Ísť s citlivosťou nahor je výhodné – skráti sa expozičný čas. Ale aj razantne vzrastie obrazový šum.
  • Zostať na nízkej citlivosti znamená veľa záberov stratiť len preto, že fotoaparát neudržíte. A ďalšie zábery sa stratia vinou pohybovej neostrosti modelu.

Orientačné hodnoty: V závislosti na druhu osvetlenia budete pri ISO 400 a viac fotografovať asi pätnástinou sekundy. Pri ISO 100 to bude okolo štvrtiny sekundy, čo je expozičný čas, ktorý sa dá zvládnuť s prístrojom, ktorý má stabilizátor, ale vyžaduje dosť stabilizovanú pózu speváka.

Ako sa rozhodnúť?

Podľa intenzity pohybu speváka a prvých výsledkov. Prípadne časť záberov snímajte na nižšiu a časť na vyššiu citlivosť…

Meranie expozície

A ďalší moment, kedy budú ťažkosti. Mnohokrát môže pomôcť bodové meranie expozície, pretože väčšina scény je tmavá. Ale nemusí to platiť vždy – hneď na úvod si spravte varianty a rýchlo sa rozhodnite, ktoré meranie vychádza presnejšie.

Lepšie sú na tom tí, čo majú manuálne nastavenie expozície. Nastavte hodnoty na skúšku a potom sa ich držte.

Nevýhodou nastavenia expozície je fakt, že svetlo na koncerte sa stále mení. Môže sa zmeniť a oklamať ako automatiku, tak aj vaše prednastavené hodnoty.

Preto sústavne kontrolujte výsledky na LCD, či vôbec fotografujete použiteľné obrázky.

Mne sa osvedčilo pri kompaktných fotoaparátoch nastaviť kompenzáciu expozície na -1 EV (ba niekedy až na -2 EV) čo kompenzuje tmavú časť scény, ktorú sa automatika pokúša zbytočne nastaviť, ako hlavnú zaznamenávanú oblasť. Nás pritom zaujímajú skôr obrysy a jemné svetlá, nevadí, ak bude v pozadí úplná tma.

KM A2

Tma z ktorej vychádzajú farby a siluety – tak to vyzerá aj v skutočnosti, to isté chceme mať aj na fotke. Nedovoľte automatike, aby zachytávala zbytočné podrobnosti v tmavom pozadí.

Bracketing

Série rôznych expozícií sa môžu hodiť – kompenzujú možné chyby v nastavení expozície. Niekedy však najlepší okamih na fotenie pripadne nesprávnej expozičnej variante a je zle… Preto som skôr za to, aby ste sa expozíciu pokúsili čo najpresnejšie nastaviť a fotografovať radšej sekvenčne.

Nastavenie bielej

Tu sú na tom rovnako asi všetci. Vypnite automatiku a nastavte továrensky nastavený profil pre umelé svetlo žiarovky. Takú možnosť majú takmer všetky prístroje.

Dôvodom tohto zákroku sú výrazne zafarbené svetlá reflektorov, ktoré by automatiku zbytočne mýlili.

Ak farebnosť určíte na umelé svetlo, všetky farebné filtre reflektorov fotoaparát s prehľadom a neomylne zaznamená v tých farbách, aké majú byť.

S W17

Časté je monochromatické nasvietenie scény. Nechcete, aby sa fotoaparát snažil z tejto modrej automaticky spraviť bielu… Preto ho musíte vylúčiť z rozhodovania o tom, čo je biela farba a ako má vyzerať scéna. Tento faktor nech riadi osvetľovač, je za to platený.

KM A2

Ak sa vám podarí nastaviť bielu presne, výsledkom je záber celkom zbavený koncertnej atmosféry. Vznikne obrázok, ktorý je príliš technicky zlý na to, aby sa dal použiť a príliš nezaujímavý, aby niečo, napríklad farba, vyvážilo jeho technickú nekvalitu…

KM A2

To už radšej neostrý fľak, ktorý však jasne hovorí: fotili na koncerte, asi sa nedalo lepšie… Zaujímavé farby vyvážia technickú nekvalitu a môžu vytvoriť náladu.

Pohyb

Pohyb na scéne, meniace sa svetlá, často aj stanovisko fotografa je plné drgania. Aby ste odfotografovali aspoň trocha ostrý záber, musíte snímať čo najviac variant.

S W17

Niekedy sa v priebehu niekoľkých sekúnd mení rozloženie svetiel – zaznamenajte to. Neskôr si budete môcť pokojne vybrať, ktorá konfigurácia reflektorov sa vám viac hodí…

Hrubá sila

Netešte sa, že cvaknete a bude to hotové.

KM A2

Raz bude pohyb nepresvedčivý.

KM A2

Inokedy do vás drgnú.

KM A2

Podobných, nepoužiteľných záberov nasnímate celé desiatky.

KM A2

Inokedy to bude už – už ono, ale nie…

KM A2

Použiteľných fotografií nafotografujete len veľmi málo.

S W17

Aj sekvenčné fotografovanie sa niekedy osvedčí.

S W17

Získate možnosť vybrať si medzi podobnými zábermi ten lepší.

S W17

S W17

KM A2

KM A2

KM A2

Ak máte verzie rovnakého záberu, potom si môžete vybrať, ktorý záber použijete.

Kompozícia a výrezy

Viem, ideálne je komponovať hneď fotoaparátom. To však nie je vždy možné – raz máte ruky nad hlavou a ani nevidíte, čo sa fotí, inokedy je taká tma, že fotíte skoro naslepo.

S W17

Potom vznikne záber, ktorý by mal čo povedať, ale má zlú kompozíciu.

Výrez mu pomôže. Vylepšil som kompozíciu a napravil šikmé držanie fotoaparátu.

Pri voľbe kompozície je dobré myslieť na tretinový princíp a speváka umiestniť do pravej tretiny záberu.

S W17

Výsledkom je záber, v ktorom je zachytená komunikácia speváka s publikom a v zábere nie sú rušivé objekty.

S W17

Umiestnite podstatnú časť záberu vpravo – ak nemáte vážny dôvod konať inak.

S W17

Ak je "pointa" záberu vľavo, fotka pôsobí prázdnejšie.

KM A2

Tretinový princíp vás ľahko navedie, ako komponovať.

Záver

Fotografovať koncert teda znamená ísť tak trochu do neistoty.

Až doma zistíte, ako to celé dopadlo, či zo stoviek záberov vyberiete aspoň jeden, ktorý vás naozaj poteší, pretože zachytáva atmosféru, ktorú ste zažili.

Viac k tejto téme...

 

Komentáre k článku: Ako fotografovať rockový koncert (Seal)

  1. Dano 19. apríla 2005

    Miro Vesely: chcel by som sa opytat aky mate svoj fotoaparat, ktory pouzivate na taketo akcie. Od takeho fotografa by clovek ocakaval nieco drahe :-)

  2. BoBo 19. apríla 2005

    …fotene predpokladam na testovanej KM 7D :)))

    ISO 800 na 2/3 kompaktoch vyzera inac :o)

  3. Pyro 19. apríla 2005

    Dobrý deň
    Nedá sa to spraviť tak, že snímky použité v článku by mali zachované EXIF informácie? Mohlo by to byť poučné.

    Btw, aký bol koncert? Alebo nakoľko to bola pracovná záležitosť na zábavu nezostal čas?

  4. Miro Veselý 19. apríla 2005

    Do článku doplním čo sa čím fotilo. Nie 7D, to by naozaj vyzeralo o pár tried lepšie :-) :-)
    EXIF vkladať do článkov by bolo technicky dosť zložité, snáď neskôr. Ručne prepísať a overiť desiatky fotiek denne si netrúfam

  5. Miro Veselý 19. apríla 2005

    Aha koncert. My sme mali právo fotiť len pár minút, potom nás eskortovali. bol som mimo zvukovú zónu, takže neposúdim. počul som, že koniec bol veraj veľmi vydarený. ja počúvam iné zvuky ako toto.

  6. Miro Veselý 19. apríla 2005

    V článku sú doplnené údaje o fotoaparátoch.

  7. tond0 19. apríla 2005

    Koncertna fotografia je podla mna jedna z najtazsich. Ja skoro vzdy ISO 800/1600 a objektiv co najsvetlejsi (v pojom pripade 50/1.8), samozrejme RAW, uprava expozicie, vyhodenie sumu (niekedy to vsak vie pokazit naladu zo snimku) potom su vysledky vcelku v pohode.

    http://godak.yweb.sk/2004-11_Babylon/
    EOS 300D / 50/1.8
    To som mal vsak casu na fotenie pocas trvania celeho koncertu a nebolo tam skoro nikoho navyse svetla boli v pohode.

  8. inty/gregi.net 19. apríla 2005

    Dik Miro, aspon niekdo mi potvrdil, ze nie je lahke fotit koncerty. Mne sa podaril prednedavnom Ibrahim Ferrer odfotit takto:
    http://gregi.sk/cms/show_album.php?idd=4033

    pripadne uz skor spominana Omara, ale z koncertu:
    http://inty.gregi.sk

  9. Tom@s 19. apríla 2005

    Miro je aj nejaka pouzitelna fotka z koncertu? Vsetko je dake mazle :(( co samozrejme nedavam za vinu tebe ale stale primitivnej technike digitalov…

  10. Miro Veselý 19. apríla 2005

    Tom@s: Sú použiteľné, budú publikované na Markíze, tu nie. S tými digitálmi to nie je už dnes tak zlé. Na filme by to bolo lepšie len o málo. Z pohľadu publikácie len na webe prakticky o nič.

  11. 45232 19. apríla 2005

    Tiez som skusal pohyblive predmety pri slabom svetle. Na f/1.8 sa to da, problem je v katastrofalne malej hlbke ostrosti. Na 2.8 je to uz lepsie.

    Ako to robia profici (strucne: 70-200/2.8, ISO 800-1600, spot metering) :

    http://www.photo.net/concerts/mirarchi/concer_i

  12. sleeper 19. apríla 2005

    clanok je fajn ale dost nepouzitelny. ISO 800 konkretne na A2 je nevhodne a stale nemusi byt dostatocne v zavislosti od osvetlenia. Mensia citlivost dava dlhe casy. Externy blesk potrebny ale nie vzdy dovoleny organizatorom. Dostat sa do blizkosti problem. Na vacsich koncertoch akreditacia nevyhnutna.
    Takze ako 45232. Vyssie ISO cize poriadne telo s velkym cipom a poriadne sklo.

  13. KILL 19. apríla 2005

    článok je fajn ale Miro Veselý NIKDYYYYYYYY neprizná aký má on vlastne foťák.čo nechápem,asi má lacnejší kompakt /olympus 760 ?/ a už sa na to pýtalo dosť ludí……a odpoved žiadna.Nás to zaujíma.
    Na druhej strane ja si koncerty nahrávam do mpeg4 na moj Olympus 770,a sem tam si z videonahrávky spravím fotku,kedže v novších olympusoch to ide…a sú publikovatelné.

  14. BoBo 19. apríla 2005

    Mam tiez A2 a tie foto pri ISO800 nespoznavam :D

    Ze by silny odsumovaci filter :)

    Budem musiet aj ja nieco pri tak vysokom ISO skusit pofotit a filtrovat, lebo zatial mi ISO 400 a 800 pripadalo nepouzitelne :(…

  15. Miro Veselý 20. apríla 2005

    BoBo: Šum je tam masívny, ale pri zmenšení na pír pixelov na internet a pri rozumnej selektívnej retuši sa to dá trocha oblafnúť. Ale “nerovný povrch ” po odšumení zostáva a tak je sporné, ako odšumovať. Na väčší formát by som šum ponechal bez zmien – asi by som mierne filtroval jeho farebnú zložku a ponehal jasovú. Obrázky by vyzerali ostrejšie.

  16. maro 20. apríla 2005

    Moje fotecky z koncertu IMT Smile. Fotene s Pan FZ10, ale vsetko som fotil z jedneho miesta. Odpad bol samozrejme dost velky + robene vyrezy.
    http://aclokomotiva.sk/5/index.htm

  17. maro 20. apríla 2005

    Este k tym EXIFom – su softy, ktore aj pri zmensovani fotiek zachovavaju EXIF informaciu, napr. ZPS7. Potom by si mohli ti, ktorm to ku stastiu chyba, pozerat EXIF info aj u fotiek vlozenych v clankoch.

  18. BoBo 20. apríla 2005

    to Maro: EXIF nechava aj napriklad aj IrFan viewer… Ide o to, ze obrazky by mali o cosi viac kil…

  19. Teddy 20. apríla 2005

    Re: KILL: pochop, on testuje a recenzuje fotaky, a musi sa snazit robit to nezaujato (a aj sa mu to dari). Z jeho pohladu, ako profesionala, asi by nebolo moc spravne, keby tu zacal pisat “…mam fotak X, a mal som fotak Y, ten som predal, lebo mi nevyhovoval, a mam v umysle kupit si fotak Z…”. To by nepridalo objektivnosti a nezaujatosti na jeho recenziach. Uz by tam bola taka akasi “smietka”, domnienka moznej tendencnosti, aj keby to vobec nebolo tak…

  20. Miro Veselý 20. apríla 2005

    maro: Exif sú zbytočné dáta navyše. Kompresia fotiek na internet musí byť efektívna. V recenzii mám bežne 100 až 150 fotiek, spočítajte si to. Len málokto by to analyzoval do takej hĺbky. Naozaj by bolo treba tie údaje vylúpnuť priamo do textu a to je otročina. Potom ktoré? Rýchlo by sme zistili, že nestačí čas, clona, zoom. Každá fotka má byť popísaná dvadsiatimi parametrami? To by ničilo prehľadnosť textu. Kto prepočíta ekvivalent zoomu? a tak ďalej. Proste exif neplánujem v ilustráciách používať.
    KILL: uvedomte si, prosím, že ak napíšem, že používam foťák PlechoPlast XXL, kopa ľudí si povie, že asi viem prečo a kúpi si ho, alebo aspoň uprednostní toho výrobcu pri výbere. Za takú reklamu mi nikto nezaplatí. Dal som dosť hodne korún do toho stroja v normálnom obchode. Nechápem prečo by som mal ešte aj niekomu nadháňať kupcov. Keby mi foťák výrobca daroval, potom by som ho menoval… No a okrem toho je ten stroj ešte o hodne starší, ako si vôbec trúfate odhadovať :-) Odvtedy sa veľa zmenilo.

  21. KILL 20. apríla 2005

    No tak ja si teda myslím že ujo Veselý má nejaký jeden,dva-megapixel kupovaný niekedy pred 4 rokmi….Nejde tu o to či sa niekto chváli aký má foťák,ani sa tým nikomu nerobí reklama.Každý fotograf nikdy nezatajuje aký má foťák,naopak,každý sa s tým chváli,a je to normálne.Nežijeme už v dobe kedy sa šuškalo,ani tu už nemáme štb,tak nechápem,ja mám Olympus 770,mal som biedny HP 735,a po Olympuse budem mať asi Canon EOS 350.A nikomu tým nerobím reklamu.Nemám rád tajnosti.To je všetko.Rád by som vedel kto s čím fotí nie preto aby som niekomu robil reklamu ale jednoducho preto lebo ma to zaujíma. ale táto veta od Mira Veselého mas teda úplne dorazila : —-/citujem.— Za takú reklamu mi nikto nezaplatí. Dal som dosť hodne korún do toho stroja v normálnom obchode. Nechápem prečo by som mal ešte aj niekomu nadháňať kupcov. Keby mi foťák výrobca daroval, potom by som ho menoval…. / Hm,no čo by som na to…snád len že dnes nikto nikomu nič nedaruje.Zato ale ešte netreba byť taký tajnostkársky…../ alebo sa ujo Veselý bojí ,že príde S.I.S a

  22. KILL 20. apríla 2005

    žeby JENOPTIK,alebo jedenmegapixel ?

  23. paulie 20. apríla 2005

    Taky jsem zkousel parkrat fotit koncerty (mam Sony F717). Je velky rozdil fotit v intimnim skromnem osvetleni klubu ci v arene s velkym svetelnym parkem.

    http://denik.astronomy.cz/g.php3?gal=G17
    Koncert Stinga byl nasvetlen perfektne, nebyl problem fotit s pohodlne kratkymi expozicnimi casy na ISO 400.

    http://denik.astronomy.cz/g.php3?gal=G18
    Naproti tomu koncert Eggnoise ve Stare Pekarne byl problem, fotil jsem na ISO 800 a byl jsem rad, ze jsem na petadvacetinu vteriny (delsi nema imho smysl) neco zachytil. Chtelo by to DSLR, ISO 1600 a poradne svetelny objektiv… Na druhe strane kompakty maji mnohem vetsi hloubku ostrosti, coz je podle me v techto situacich velka vyhoda…

  24. Miro Veselý 21. apríla 2005

    Kill, ukončite túto tému prosím. Toto je diskusia k článku o fotení koncertov.

  25. Miro Veselý 21. apríla 2005

    Inak čo ste sem niektorí postli ukážkové fotečky z koncertov, to sú fakt pekné kúsky, vydarené. Vďaka za doplnenia.

  26. inty/gregi.net 25. apríla 2005

    Miro: Nesuhlasim s tebou ohladne EXIFu. Kazdeho fotografa zaujima hlavne pri akych podmienkach dany fotograf fotil a to su zakladne informacie, a ked mas web o fotografii, tak to bude navstevnikov 5x viac zaujimat, aby vedeli ake fotky vznikaju pri akych nastaveniach (ci bol blesk, slowflash, expozicny cas, typ fotoaparatu)

    Ked argumentujes velkostou fotiek, metadata maju od 500-4000bajtov (zavisi od fotaka), co je desatina z velkosti obrazku a napr. opera 8. mi uz priamo vypisuje informacie o obrazku a aj EXIF.

    Ked argumentujes neprehladnostou textu, musim povedat ze mas ovela viac rieseni. Min ako dalsi dyanmicky layer (vid http://www.gregi.sk vhod na pravy okraj a chod mysou okolo medialny partneri

  27. Miro Veselý 25. apríla 2005

    inty: z už uvedených dôvodov exif neplánujem dávať do ilustračných obrázkov.

  28. STGyro 19. februára 2008

    Podľa tých fotiek sa jedná určite o kompaktný fotoaparát. max ISO 800 o tom svedčí tiež.
    pri použití svetelných objektívov – 50 F1.4, 85 F1.8, 135 F2 a iso 1250 až 1600 by snímky nevyšli tak rozmazané ;-)

  29. absolut2 2. septembra 2008

    koncerty fotim tiez…

    tu pozeram, ze aj napriek vstupu do “nultej rady” niesu vysledky nijak potesujuce..
    jednalo sa zrejme o kompakt, co sa odzrkadlilo aj na kvalite :(

    ak sa jedna o vacsi koncert, oplati sa ist dopredu so zrkadlovkou, ktora uz dnes nie je draha zalezitost.. ponuka aj pri vyssich ISO hodnotach menej sumu.
    nie je problem odfotit ostru a technicky dobru fotku. dolezite je ale hlavne, co na nej je.. musi z nej nieco vyzarovat. zachyteny spevak so zatvorenymi ocami je to, co ludia moc vidiet nechcu..

    ja si nastavujem automaticke vyvazenei bielej, manualnu clonu (vzdy nechavam najnizsiu) a exp. casmi sa triafam (podexponuvam) do svetla. vyhybam sa cervenemu svetlu, iso 800, pripadne 640 alebo 1600. zavisi od osvetlenia daneho..

    spomenul ste, ze fotit detail tvare je zbytocne,lebo to vacsinou nevyjde.. musim oponovat. ked ludia fotia celu postavu spevaka atd. .. velakrat zavadzaju na fotke odposluchove reprodktory, mikrofony a neviem co vsetko.. pri detaili tvare , pripadne nejakeho nastroja je fotka jasna a jednoducha, je zachyteny umelcov vyraz tvare…. pozadie sa rozmazava a nie je rusive… atd. …

    vela stastia pri inych koncerotch

  30. x-man 4. novembra 2009

    vsetky rady ktore sa tu nachadzaju su cenne a kazda jedna sa mi osvedcila… i ked fotim skor klubove koncerty co je trochu rozdiel od velkych podii, viacmenej vsetko sedi aj do tychto podmienok…

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: