Ako fotografovať rockový koncert (Seal)

Koncert Seala som fotografoval pre internetový časopis Markíza 18. 4. 2005 v Bratislave. Nasnímaný materiál však môžem využiť aj na ukážky, ktoré vám môžu pomôcť, ak budete chcieť fotografovať nejaký iný koncert aj vy.

Poznámka: v diskusii ma požiadali o uvedenie fotoaparátov, ktorými som snímal. Konica Minolta DiMAGE A2 a Sony DSC W17. Prvý stroj som mal len požičaný a druhý testujem na recenziu. Pri fotkách uvádzam iba skratku, ktorá bola fotografovaná čím. Šum som z fotiek dosť odstránil :-)  KM A2 som fotil prevažne s plným zoomom, S W17 v strednej polohe zoomu.

Cieľ

Na koncerte sa málokedy podarí nasnímať dokonalý portrét speváka. Bráni tomu veľmi veľa faktorov, ktoré si za chvíľu preberieme.

Na druhej strane pomerne ľahko sa dá nasnímať záber, ktorý vyjadrí atmosféru na koncerte presvedčivo a pútavo.

Tomu býva vhodné podriadiť svoju prácu.

Predkapela

Predkapela sa hodí, aby ste si nasnímali zopár kontrolných záberov. V pokoji môžete spraviť zopár verzií a nastavení a máte ešte dosť času vyhodnotiť ich. Aj keď hlavná kapela môže mať iné nasvietenie a pozície, aspoň hrubý odhad o budúcom výsledku určite získate. Napríklad, ako to zvláda automatika, či merať expozíciu a ostrenie bodovo, alebo plošne, či netreba kompenzáciu expozície, či ste nezabudli bielu prepnúť na umelé svetlo, alebo vypnúť blesk.

Zoom

Prvým bodom je nesnažiť sa do celého záberu dostať len tvár. To sa podarí len zriedkakedy – aj zblízka vyžaduje taká kompozícia silný zoom a silný zoom si zas žiada veľa svetla a stabilitu. Nič z toho na koncerte nemáme.

Preto hneď na začiatku odstúpte od pokusov o silný zoom. Asi by dopadli katastrofálne.

KM A2

Aj pri ISO 800 vychádzajú expozičné časy pridlhé na to, aby tancujúci spevák bol zoomom zachytený ostro.

KM A2

Inokedy záber neudržíte vy – ak nemáte statív, čo sa na koncerte naozaj nehodí. Kým by ste ho nastavili, spevák už je aj tak na opačnom konci pódia…

Pracujte so zoomom asi do hodnoty 5 – 8 násobného priblíženia tak, že na zábere bude celá postava. Pri takom priblížení bude ešte aj mierna pohybová neostrosť niekedy prijateľná – ak podporí atmosféru.

Blesk

Ďalšia vec, ktorú treba hneď na začiatok spraviť celkom bez rečí je vypnutie blesku.

S bleskom sa na koncerte fotografovať nedá.

Ak nemáte profesionálny externý blesk, ktorý bez problémov dosvieti 10 až 20 metrov, vôbec o blesku neuvažujte. (Mimochodom ten dosť zničí atmosféru – spevák vyzerá, ako keby ho fotili na svadbe, alebo kdekoľvek inde. Načo také fotky?)

Prach, ktorý víri miestnosťou by zábery vstavaným bleskom spoľahlivo zničil. Tu je o tom článok. Navyše blesk by osvetlil niekoľko pred vami stojacich ľudí a nič iné.

Zaostrenie

V mihotavom svetle na pódiu sa automatika zaostrovania bude orientovať veľmi ťažko. Ak váš fotoaparát má možnosť prepnúť na manuálne ostrenie, určite ju využite! Nastavte nekonečno, alebo takmer nekonečno a výsledky budú konzistentnejšie, než keby ste to nechali na automatiku.

KM A2

Často sú v zábere odlesky, ktoré by automatiku zaostrenia (aj expozície) mohli celkom pomýliť. Odlesky spôsobia v obraze rôzne artefakty, ak vidíte, že sa nejaký objekt príliš leskne, skúste počkať na zmenu svetla.

No niekedy môže lesk spôsobiť efektný záber…

Citlivosť

A tu sa dostávame do ťažkej situácie.

  • Ísť s citlivosťou nahor je výhodné – skráti sa expozičný čas. Ale aj razantne vzrastie obrazový šum.
  • Zostať na nízkej citlivosti znamená veľa záberov stratiť len preto, že fotoaparát neudržíte. A ďalšie zábery sa stratia vinou pohybovej neostrosti modelu.

Orientačné hodnoty: V závislosti na druhu osvetlenia budete pri ISO 400 a viac fotografovať asi pätnástinou sekundy. Pri ISO 100 to bude okolo štvrtiny sekundy, čo je expozičný čas, ktorý sa dá zvládnuť s prístrojom, ktorý má stabilizátor, ale vyžaduje dosť stabilizovanú pózu speváka.

Ako sa rozhodnúť?

Podľa intenzity pohybu speváka a prvých výsledkov. Prípadne časť záberov snímajte na nižšiu a časť na vyššiu citlivosť…

Meranie expozície

A ďalší moment, kedy budú ťažkosti. Mnohokrát môže pomôcť bodové meranie expozície, pretože väčšina scény je tmavá. Ale nemusí to platiť vždy – hneď na úvod si spravte varianty a rýchlo sa rozhodnite, ktoré meranie vychádza presnejšie.

Lepšie sú na tom tí, čo majú manuálne nastavenie expozície. Nastavte hodnoty na skúšku a potom sa ich držte.

Nevýhodou nastavenia expozície je fakt, že svetlo na koncerte sa stále mení. Môže sa zmeniť a oklamať ako automatiku, tak aj vaše prednastavené hodnoty.

Preto sústavne kontrolujte výsledky na LCD, či vôbec fotografujete použiteľné obrázky.

Mne sa osvedčilo pri kompaktných fotoaparátoch nastaviť kompenzáciu expozície na -1 EV (ba niekedy až na -2 EV) čo kompenzuje tmavú časť scény, ktorú sa automatika pokúša zbytočne nastaviť, ako hlavnú zaznamenávanú oblasť. Nás pritom zaujímajú skôr obrysy a jemné svetlá, nevadí, ak bude v pozadí úplná tma.

KM A2

Tma z ktorej vychádzajú farby a siluety – tak to vyzerá aj v skutočnosti, to isté chceme mať aj na fotke. Nedovoľte automatike, aby zachytávala zbytočné podrobnosti v tmavom pozadí.

Bracketing

Série rôznych expozícií sa môžu hodiť – kompenzujú možné chyby v nastavení expozície. Niekedy však najlepší okamih na fotenie pripadne nesprávnej expozičnej variante a je zle… Preto som skôr za to, aby ste sa expozíciu pokúsili čo najpresnejšie nastaviť a fotografovať radšej sekvenčne.

Nastavenie bielej

Tu sú na tom rovnako asi všetci. Vypnite automatiku a nastavte továrensky nastavený profil pre umelé svetlo žiarovky. Takú možnosť majú takmer všetky prístroje.

Dôvodom tohto zákroku sú výrazne zafarbené svetlá reflektorov, ktoré by automatiku zbytočne mýlili.

Ak farebnosť určíte na umelé svetlo, všetky farebné filtre reflektorov fotoaparát s prehľadom a neomylne zaznamená v tých farbách, aké majú byť.

S W17

Časté je monochromatické nasvietenie scény. Nechcete, aby sa fotoaparát snažil z tejto modrej automaticky spraviť bielu… Preto ho musíte vylúčiť z rozhodovania o tom, čo je biela farba a ako má vyzerať scéna. Tento faktor nech riadi osvetľovač, je za to platený.

KM A2

Ak sa vám podarí nastaviť bielu presne, výsledkom je záber celkom zbavený koncertnej atmosféry. Vznikne obrázok, ktorý je príliš technicky zlý na to, aby sa dal použiť a príliš nezaujímavý, aby niečo, napríklad farba, vyvážilo jeho technickú nekvalitu…

KM A2

To už radšej neostrý fľak, ktorý však jasne hovorí: fotili na koncerte, asi sa nedalo lepšie… Zaujímavé farby vyvážia technickú nekvalitu a môžu vytvoriť náladu.

Pohyb

Pohyb na scéne, meniace sa svetlá, často aj stanovisko fotografa je plné drgania. Aby ste odfotografovali aspoň trocha ostrý záber, musíte snímať čo najviac variant.

S W17

Niekedy sa v priebehu niekoľkých sekúnd mení rozloženie svetiel – zaznamenajte to. Neskôr si budete môcť pokojne vybrať, ktorá konfigurácia reflektorov sa vám viac hodí…

Hrubá sila

Netešte sa, že cvaknete a bude to hotové.

KM A2

Raz bude pohyb nepresvedčivý.

KM A2

Inokedy do vás drgnú.

KM A2

Podobných, nepoužiteľných záberov nasnímate celé desiatky.

KM A2

Inokedy to bude už – už ono, ale nie…

KM A2

Použiteľných fotografií nafotografujete len veľmi málo.

S W17

Aj sekvenčné fotografovanie sa niekedy osvedčí.

S W17

Získate možnosť vybrať si medzi podobnými zábermi ten lepší.

S W17

S W17

KM A2

KM A2

KM A2

Ak máte verzie rovnakého záberu, potom si môžete vybrať, ktorý záber použijete.

Kompozícia a výrezy

Viem, ideálne je komponovať hneď fotoaparátom. To však nie je vždy možné – raz máte ruky nad hlavou a ani nevidíte, čo sa fotí, inokedy je taká tma, že fotíte skoro naslepo.

S W17

Potom vznikne záber, ktorý by mal čo povedať, ale má zlú kompozíciu.

Výrez mu pomôže. Vylepšil som kompozíciu a napravil šikmé držanie fotoaparátu.

Pri voľbe kompozície je dobré myslieť na tretinový princíp a speváka umiestniť do pravej tretiny záberu.

S W17

Výsledkom je záber, v ktorom je zachytená komunikácia speváka s publikom a v zábere nie sú rušivé objekty.

S W17

Umiestnite podstatnú časť záberu vpravo – ak nemáte vážny dôvod konať inak.

S W17

Ak je "pointa" záberu vľavo, fotka pôsobí prázdnejšie.

KM A2

Tretinový princíp vás ľahko navedie, ako komponovať.

Záver

Fotografovať koncert teda znamená ísť tak trochu do neistoty.

Až doma zistíte, ako to celé dopadlo, či zo stoviek záberov vyberiete aspoň jeden, ktorý vás naozaj poteší, pretože zachytáva atmosféru, ktorú ste zažili.

Pozrite si aj tieto články: