Fotografujeme pri svetle sviečky
Fotografovanie pri svetle sviečky nie je činnosť, pri ktorej vzniká jeden záber lepší ako druhý. Skôr naopak. Pri fotografovaní narazíte na veľa problémov a výsledné fotografie budú mať často zlú technickú kvalitu. Väčšinou nebude výsledný efekt až taký pôsobivý, ako by ste očakávali na prvý pohľad.
Atmosféra osvetlenia sviečkami je v realite zaujímavá. Mihotavé svetlo často svieti skôr zospodu ako zhora. Výrazné tiene, málo svetla, žiadne farby. Tak vnímame okom svetlo sviečky. Fotoaparát ho však vidí celkom inak.
Napriek tomu sa môže stať, že fotografia, ktorú urobíte, bude vynikajúca a spôsobí veľa radosti. Nenechajte sa odradiť mojím kuvikaním, aké to bude ťažké. Chcem vás len postrašiť, aby ste na cintorín nechodili bez statívu a ak fotíte ľudí, aby ste neočakávali brilantné, technicky dokonalé fotografie.
Ostatne nie je čo riešiť, máte digitálny fotoaparát, ktorý fotografuje zadarmo. Skúste si to a uvidíte, možno budete mať šťastie.
Kontrast
Zásadným problémom svetla sviečky je extrémny kontrast medzi sviečkou (teda zdrojom svetla) a osvetleným objektom. Žiadny fotoaparát (ani filmový) nedokáže zachytiť tvar sviečky a aj jej okolie. Z toho vyplýva prvý problém: Na fotke nebude vidieť, že ste fotografovali so sviečkou.
Takto vyzerá normálna fotografia sviečok. Z obrázku je celkom jasné, že sú to sviečky. Nevidieť však nič z okolia.
Miernym pridaním expozičného času sa objaví bezprostredné okolie.
Po ďalšom pridávaní expozície už prestáva byť jasné, či sú sviečky elektrické, alebo skutočné.
Expozícia vhodná na záznam okolitých predmetov už úplne odstráni informáciu o tom, aký svetelný zdroj bol použitý.
V praxi to znamená, že ak chcete fotky „pri sviečkach“ v interiéri, pokojne použite žiarovky bez tienidla a užívajte si výhod dostatku svetla. Na sviečkový efekt stačí, aby fotografie mali farebný odtieň „do hneda“ a osvetlenie z miest, v akých by sa normálne umiestnili sviečky.
Prasiatka
Prasiatkami sa niekedy označujú reflexy v objektíve. Pri bodovom svetle si ich užijete viac, než dostatok.
Ak je zdroj svetla v obraze, spravidla sa objavia aj reflexy…
…ktoré závisia na druhu a kvalite objektívu.
Ukážka expozície na osvetlenú časť scény – sviečková nálada je zničená a v obraze dominujú reflexy.
Z toho vyplýva aj zásada: čokoľvek máte pred objektívom, preč s tým! Žiadne filtre. Práve vďaka výraznému nárastu počtu reflexov by podstatne zhoršili kvalitu obrazu .
Farby
Pri fotografovaní vo svetle sviečok je dosť pravdepodobné, že bielu sa vám nepodarí nastaviť správne .
Pri takom slabom osvetlení, aké poskytujú sviečky, mnoho fotoaparátov bude odmietať bielu nastaviť. Ak aj niečo nastaví, nebude nastavená presná farba. Neočakávajte preto, že na zábere budú dokonalé farby. Aj keby ste ich tam dosiahli, je otázka, či by neboli kontraproduktívne.
Svetlo sviečky s pomerne dobre nastavenou bielou. Merací terč prezrádza, že farebné spektrum nie je veľmi presné, ale na dané podmienky je to veľmi dobrý výsledok. Snáď už len detail – povedali by ste, že táto fotografia bola snímaná 6 sekúnd a pri svetle sviečok? Ja nie.
Načo sa trápiť a celé sekundy ani nedýchať?
Reflektor osvetlí scénu lepšie a výsledok je odlišný len preto, že je to mierne smerový reflektor. Keby tam boli dve 200 Wattové žiarovky bez tienidla (nemám poruke), výsledok by bol rovnaký ako so sviečkami a pri fotení by som mohol aj dýchať.
Ak teda chcete naznačiť, že na fotografii bolo použité iba svetlo sviečok, asi by ste mali žlté sfarbenie obrazu podporovať a fotografovať zámerne tak, aby fotografia mala onen žltkastý či hnedastý nádych.
Tým môžete podporiť atmosféru osvetlenia sviečkami.
Tomas 25. októbra 2004
Ja to vidim takto: Mirovi vypadla elektrika tak napisal clanok o svieckach. Ale jednym dychom musim dodat, zase-raz vystizny.
Miro Veselý 25. októbra 2004
Tomas: Nie, prišlo to, ako otázka. Minulý rok po dušičkách a minulý týždeň.
45232 25. októbra 2004
Pozrite si http://luminous-landscape.com/about/misc-moments.shtml
Je to trochu dole na stranke – hladajte „Smoking and Moon“. Su tam aj technicke udaje, ako fotka vznikla…
Tomas 25. októbra 2004
aha, tak som nic nepovedal ;-)
Tomas 25. októbra 2004
A co bezpecnost prace? Minimax v brasni by tiez nemal chybat. ;-)
Dano 25. októbra 2004
Miro Vesely chce zrejme podpalit chalupu :-)
tark 25. októbra 2004
Nechci rejpat, ale ty, fotograf používáš LCD? :-) To blbě zobrazuje barvy. ;))
Miro Veselý 26. októbra 2004
tark: len rýp, dostaneš sa hlbšie. ja používam lcd a to, že sú tam mierne posuny mi vadí len zriedkakedy. čo mám z toho vidieť v zrkadlovke realitu, ak na fotkách ma má čakať nemilé prekvapenie?
inty/gregi.net 26. októbra 2004
co takto vyriesit zobrazenie velkeho kontrastu spojenim dvoch obrazkov s odlisnou expoziciou v editore? ;)
vid : http://www.tawbaware.com/maxlyons/cgi-bin/image.pl?showFileName=Blend_KeyBridge_Blended.jpg&gallery=1
tomXX 26. októbra 2004
inty/gregi.net: presne tak to robievam ;) ked foto nevie zachytit ten rozsah, musime si nejako pomoct!
Dano 27. októbra 2004
Miro Vesely: mohol by ste popisat ako spojit vo Photoshope dva obrazy s rozlicnou expoziciou. Ci sa to robi cez masku alebo ako…
Miro Veselý 27. októbra 2004
Dano: Ciest je dosť veľa, jednu som tu písaltušim v lete… a už to mám: http://www.digi-foto.sk/retus/spojenie-bracketingovych-fotiek plus nejaké info tu: http://www.digi-foto.sk/fotoaparat/dynamicky-rozsa ale sú aj iné cesty, ako na to. Lepšie je skúsiť viacero spôsobov.
Tip: do 16-bitov s obrázkami pred takými akciami