Fotografujeme pri svetle sviečky

Fotografovanie pri svetle sviečky nie je činnosť, pri ktorej vzniká jeden záber lepší ako druhý. Skôr naopak. Pri fotografovaní narazíte na veľa problémov a výsledné fotografie budú mať často zlú technickú kvalitu. Väčšinou nebude výsledný efekt až taký pôsobivý, ako by ste očakávali na prvý pohľad.

Atmosféra osvetlenia sviečkami je v realite zaujímavá. Mihotavé svetlo často svieti skôr zospodu ako zhora. Výrazné tiene, málo svetla, žiadne farby. Tak vnímame okom svetlo sviečky. Fotoaparát ho však vidí celkom inak.

Napriek tomu sa môže stať, že fotografia, ktorú urobíte, bude vynikajúca a spôsobí veľa radosti. Nenechajte sa odradiť mojím kuvikaním, aké to bude ťažké. Chcem vás len postrašiť, aby ste na cintorín nechodili bez statívu a ak fotíte ľudí, aby ste neočakávali brilantné, technicky dokonalé  fotografie.

Ostatne nie je čo riešiť, máte digitálny fotoaparát, ktorý fotografuje zadarmo. Skúste si to a uvidíte, možno budete mať šťastie.

Kontrast

Zásadným problémom svetla sviečky je extrémny kontrast medzi sviečkou (teda zdrojom svetla) a osvetleným objektom. Žiadny fotoaparát (ani filmový) nedokáže zachytiť tvar sviečky a aj jej okolie. Z toho vyplýva prvý problém: Na fotke nebude vidieť, že ste fotografovali so sviečkou.

Takto vyzerá normálna fotografia sviečok. Z obrázku je celkom jasné, že sú to sviečky. Nevidieť však nič z okolia.

Miernym pridaním expozičného času sa objaví bezprostredné okolie.

Po ďalšom pridávaní expozície už prestáva byť jasné, či sú sviečky elektrické, alebo skutočné.

Expozícia vhodná na záznam okolitých predmetov už úplne odstráni informáciu o tom, aký svetelný zdroj bol použitý.

V praxi to znamená, že ak chcete fotky „pri sviečkach“ v interiéri, pokojne použite žiarovky bez tienidla a užívajte si výhod dostatku svetla. Na sviečkový efekt stačí, aby fotografie mali farebný odtieň „do hneda“ a osvetlenie z miest, v akých by sa normálne umiestnili sviečky.

Prasiatka

Prasiatkami sa niekedy označujú reflexy v objektíve. Pri bodovom svetle si ich užijete viac, než dostatok.

Ak je zdroj svetla v obraze, spravidla sa objavia aj reflexy…

…ktoré závisia na druhu a kvalite objektívu.

Ukážka expozície na osvetlenú časť scény – sviečková nálada je zničená a v obraze dominujú reflexy.

Z toho vyplýva aj zásada: čokoľvek máte pred objektívom, preč s tým! Žiadne filtre. Práve vďaka výraznému nárastu počtu reflexov by podstatne zhoršili kvalitu obrazu .

Farby

Pri fotografovaní vo svetle sviečok je dosť pravdepodobné, že bielu sa vám nepodarí nastaviť správne .

Pri takom slabom osvetlení, aké poskytujú sviečky, mnoho fotoaparátov bude odmietať bielu nastaviť. Ak aj niečo nastaví, nebude nastavená presná farba. Neočakávajte preto, že na zábere budú dokonalé farby. Aj keby ste ich tam dosiahli, je otázka, či by neboli kontraproduktívne.

Svetlo sviečky s pomerne dobre nastavenou bielou. Merací terč prezrádza, že farebné spektrum nie je veľmi presné, ale na dané podmienky je to veľmi dobrý výsledok. Snáď už len detail – povedali by ste, že táto fotografia bola snímaná 6 sekúnd a pri svetle sviečok? Ja nie.

Načo sa trápiť a celé sekundy ani nedýchať?

Reflektor osvetlí scénu lepšie a výsledok je odlišný len preto, že je to mierne smerový reflektor. Keby tam boli dve 200 Wattové žiarovky bez tienidla (nemám poruke), výsledok by bol rovnaký ako so sviečkami a pri fotení by som mohol aj dýchať.

Ak teda chcete naznačiť, že na fotografii bolo použité iba svetlo sviečok, asi by ste mali žlté sfarbenie obrazu podporovať a fotografovať zámerne tak, aby fotografia mala onen žltkastý či hnedastý nádych.

Tým môžete podporiť atmosféru osvetlenia sviečkami.

Pozrite si aj tieto články: