Nočná fotografia podrobne

Ostrite manuálne (ak sa dá)

Mnoho digitálnych fotoaparátov má možnosť manuálneho zaostrenia. Využite túto možnosť – práve na to je!

Pri fotografovaní v noci je na scéne veľmi veľa kontrastných svetiel a reflexov. Automatické zaostrenie to často pomýli a výsledkom sú celkom nezaostrené fotografie.

Manuálne zaostrenie vám umožní spoľahnúť sa na ostrosť a môžete sa plne sústrediť na ostatné nastavenia.

Expozičný čas

Aj tu má mnoho fotoaparátov možnosť voliť medzi automatickým režimom a manuálnym nastavením času expozície. Obidva nastavenia majú výhody aj nevýhody.

  • Ak máte možnosť pracovať manuálne, môžete stanoviť expozíciu podľa toho, čo chcete dosiahnuť. Chce to trocha skúsenosti, alebo aspoň pokusov.
  • Pri snímaní automatikou môže expozíciu oklamať silné bodové svetlo v zábere a to dôležité, čo ste chceli nasnímať bude pritmavé.

Na druhej strane fotografoval som pri testovaní mnohých plnoautomatických fotoaparátov aj nočné zábery a všetky prístroje automaticky zvládli väčšinu bežných nočných scén nad očakávanie dobre. (Áno, profesionáli by asi teraz zalomili rukami, čo to zas ten Veselý tára, veď kompaktom sa nedá spraviť poriadny záber, ale našťastie profesionáli nepotrebujú čítať takéto rýchlonávody a majú drahé manuálne ovládateľné stroje. Laik je rád aj s tým čo má a výsledky môžu veľmi potešiť hoc aj sú z "blbého kompaktu".)

Časy okolo jednej sekundy sú dobré na bežný obrázok. Ak chcete veľmi veľa čiar od áut, jednou z možností, ako expozičný čas umelo predĺžiť je použitie polarizačného filtra. (Alebo, ak máte, tak ND filtra, čo je sivý filter, ktorý len "stmaví" scénu. Potom sa dostanete na dlhšie expozičné časy – niekoľko sekúnd.

Predĺženie expozičného času je zaujímavé nato, aby ste na záber dostali záznam dlhšej dráhu svetiel áut. Alebo, ak snímate napríklad hrad s leskami rieky, lesky budú mať zaujímavejší charakter.

Dráhy svetiel áut

Pomáhajú dotvoriť atmosféru mestského ruchu.

Môžete ich využiť, na zábere sa tak vytvorí veľa vodiacich línií a diagonál, ktoré môžu veľmi oživiť obrázok a vytvoriť pocit nočného ruchu.

Niekedy zas dráhy svetiel vozidiel (na obrázku stopy po električke) môžu vytvoriť zvláštny farebný fľak.

Inokedy môže svojvoľne autobus vstúpiť do záberu a zničiť ho. Práve pre takéto prípady je dobré všetko, čo sa len dá fotografovať opakovane.

Ľudia v zábere

Rovnako, ako pohybujúce vozidlá, pohybujú sa aj ľudia. Keďže ľudia nesvetielkujú, na expozícii sa pri rýchlejšom pohybe vôbec nepodpíšu – ak vám niekto prejde popred objektív, na zábere sa neobjaví.

Kým sa postavy počas celej expozície nepohnú, budú ostré.

Mierny pohyb postavy vpravo. Nohy sú na jednom mieste, ale počas expozície sa občan zohol po tašku. Hlava opísala najväčšiu dráhu a preto na zábere chýba – nezaznamenala sa.

Ak však budú chodiť, na obrázku bude buď fľak, alebo niekedy nič. Človek vpravo práve odišiel.

Na získanie ostrej siluety postáv môžete využiť napríklad okoloidúci autobus, ktorý presne zadefinuje kontúry.

V trocha lepšom osvetlení však získate aj takmer celkom ostré zábery ľudí – hýbe sa len ruka celkom vľavo, takmer mimo záberu.

Farby preč

Hoc nočná fotografia prináša často bohaté a pôsobivé farby, nie je to pravidlom. Niektoré motívy môžu práve vinou príliš výrazných farieb zaniknúť.

Potom môžete uvažovať o konverzii fotografie do čiernobielej verzie. Na zábere som chcel zdôrazniť bodky na strome a vo farbe boli pútavejšie skôr iné farby, ako svetielka na strome.

Aj mestský výjav niekedy môže vyznieť v čiernobielej škále zaujímavo.

Pozor: Nefotografujte čiernobielo už v teréne. Fotografujte farebne, neskôr bude dosť času fotku previesť do čiernobielej škály. Kvalitnejšie, než vo fotoaparáte. Alebo – nepreviesť.

Večer nie je ráno

Samozrejmé, poviete si. No hoc potme je každá krava čierna, nie je tma, ako tma.

Mesto večer žiari neónmi. Nadránom je mnoho reklám vypnutých, aj pouličné svetlo niekedy svieti o niečo menej. Skúste vyjsť na "lov" nočnej fotografie nadránom. Získate celkom iné snímky – menej efektov a svetiel. Viac tieňov. To sa pri niektorých motívoch hodí.

Využite odlesky, neóny a iné cez deň nezvyklé veci

Veľmi výhodné je pri nočnej fotografii využiť vodu – po daždi sa lesknú chodníky a vytvárajú veľa reflexov, ktoré môžu veľmi prospieť záberu – aj v popredí budete mať niečo iné, než nudnú podlahu.

Rovnako dominanty mesta sa v prípade prítomnosti rieky hodí fotografovať práve s využitím odleskov od vodnej hladiny.

Slabá hmla je ideálna

Ak ste videli pri práci filmárov, tak viete, že radi scénu trocha "zadymia". Hmla je v nočnej fotografii celkom ideálny spojenec.

Vytvorí novú atmosféru. Svetlo vrhá "lúče", pozadie sa stráca, vynikne popredie.

Na svitaní sa oplatí fotiť, hoc aj je ráno nevľúdne a mrazivé.

Abstrakcia

Nočná fotografia – to nemusí byť len fotka mestskej dominanty, ktorá sa týči nad riekou.

Skúste snímať aj celkom obyčajné motívy. Dopravné značky, stĺpy osvetlenia, stromy…

Vzniknú zábery menej konkrétne, ale môžu mať zaujímavé farby, alebo náladu.

A ak máte veľa miesta ma pamäťovej karte, skúste porušiť všetky prikázania.

Za jazdy v aute fotografujte niekoľkosekundové expozície. (Nie ako šoféri, samozrejme!) Nebudú ostré. To je jasné a to je aj cieľom.

Môžu však primiesť zaujímavé tvary a pôsobivé farby.

Niekedy to budú len čiarky – stopy svetiel, ako sa zachytila ich dráha počas expozície.

Inokedy zaujímavá farba.

Či kombinácia farieb a tvarov.

Takéto obrázky sa dajú využiť napríklad, ako ilustrácie v knihe, či na internetovej stránke.

Stačí ich doplniť nejakým nápisom a máte obal na katalóg, alebo CD disk kapely.

Kontrolné snímky

Pred väčším "záťahom" vám však odporúčam, aby ste si spravili niekoľko kontrolných obrázkov, nech máte názor na to, ako sa správa fotoaparát na konkrétnej ulici.

Napríklad tieto farby vyžadovali manuálne nastavenie bielej a niekoľko expozičných pokusov.

Tmavý obrázok síce precízne vykresľuje svetlá v oknách, ale je na ňom tma. Najsvetlejší obrázok zas už je preexponovaný.

Nájsť správnu mieru expozície chce prax a skúšanie, pretože nočná scéna mnohonásobne prekračuje dynamický rozsah fotoaparátu. Svetlá budú vždy celkom preexponované a v tmavých oblastiach bude vždy tma. Preto je vo vašich rukách nájsť optimálnu expozíciu.

Najlepšie, ak každý záber zopakujete viackrát…

Expozičné varianty

V nočnej fotografii ľahko vznikne chyba pri expozícii. Fotografujete veľmi kontrastnú situáciu, čo môže mnoho fotoaparátov vyhodnotiť nesprávne. Nastaví zlý expozičný čas, alebo nesprávne zaostrí. Fúkne vetrík a rozhýbe sa labilný statív… Z toho dôvodu odporúčam, aby ste každý záber fotografovali aspoň 5 krát za sebou. Zvýšite nádej, že jeden záber bude perfektne ostrý.

Nebojte sa skúšať kompenzáciu expozície – spravte variantu preexponovanú, aj podexponovanú. Možno sa ukáže, že práve taká fotografia dopadne najlepšie.

Čím viac nafotíte, tým ľahšie medzi mnohými polovydarenými nájdete tú najlepšiu.

Nefotografujte úplne v noci

Čím skôr pôjdete fotografovať, tým lepšie. Po západe slnka má obloha ešte trocha modrú farbu a to na nočných záberoch bude tvoriť efektné farby. Preto odporúčam, aby ste si stanovisko vybrali v predstihu a počkali na tú správne tmavomodrú oblohu. Neskôr už obloha bude "len" tmavá.

Na ukážku som fotografoval v päťminútových intervaloch:

Pred úplným zotmením ešte prevláda svetlá obloha a mesto je tmavé.

Ako sa pomaly zapínajú svetlá, situácia za začína meniť.

V istej chvíli sa intenzita umelého svetla a oblohy začnú vyrovnávať a vtedy sa hodí začať s nočnou fotografiou.

Ako sa stmieva, obloha začne dostávať sýtomodrú farbu.

Výhoda takej oblohy je v tom, že fotografia nie je úplne prázdna hore – mesto má obrys na horizonte a zaujímavú farebnosť.

To optimálne osvetlenie trvá asi 10 až 15 minút. Na fotografiách ešte z fotiek nebude celkom nočný pocit, ale majú zaujímavú farebnosť.

Potom je už obloha takmer celkom tmavá. Táto chvíľa sa hodí na zaznamenanie fotografií, ktoré majú pôsobiť nočne.

Od istej chvíle sa obloha zmení na čiernu a to už začína čas, kedy nemôžete počítať s tým, že bude mať nejakú farbu.

Statív

Expozičný čas sa bude pohybovať približne na úrovni pol sekundy až niekoľkých sekúnd, v závislosti na nastavení fotoaparátu. Aby ste počas expozície fotoaparátom nepohli, odporúčam použiť statív. Statív má výhodu v tom, že si môžete vybrať z akého miesta budete fotografovať.

Ak statív nemáte, musíte použiť ako oporu nejaký múrik a to vec komplikuje – obmedzí to možné fotografické stanovištia.

Navyše improvizované pritláčanie fotoaparátu k rôznym múrikom a lampám má často za následok malé, ale hýbanie fotoaparátom aj počas expozície.

Pri fotografovaní sa vám možno zdá, že všetko drží pevne, ale doma vás čaká veľké sklamanie – veľa neostrých obrázkov.

Detailný pohľad na záber často prezradí pohybovú neostrosť – žiadny bod nie je ostrý. Taká fotografia je vhodná akurát na vymazanie…

Pohybová neostrosť vzniká pri snímaní bez statívu, alebo pri fotografovaní na labilnom statíve.

Nastavenie bielej

Nespoliehajte sa na to, čo vidíte v hľadáčiku a radšej spravte expozičné varianty aj s rozličným nastavením bielej.

Svetlo pouličných lámp je z fotografického hľadiska doslova šialené. Nastaviť bielu sa často nemusí vôbec podariť ani na viacero pokusov.

V takej situácii sa dá voliť kompromis – nastavte bielu určenú od výrobcu na umelé svetlo žiarovky. Snímky síce budú asi dožlta, či dozelena, ale ak to nejde inak, môže to byť riešením.

Halogénky, ktoré osvetľujú mestské dominanty by pri takomto nastavení mali vychádzať celkom prijateľne…

Nastavenie citlivosti

Odporúčam prepnúť na manuálnu citlivosť ISO 50 alebo ISO 100. Čím menej, tým lepšie. To síce trocha predĺži expozičný čas, ale zároveň to zníži obrazový šum.

Aj keď snímač produkuje o niečo väčší šum pri dlhej expozícii, rozdiely nie sú až tak masívne. Ukážka nasleduje o pár riadkov.

Zapnite odstránenie šumu

Mnoho fotoaparátov má funkciu odstránenie šumu (noise reduction). Zapnite ju, pri dlhých expozíciách výrazn
e zlepší kvalitu obrázkov.

Hore záber testovacieho terča osemdesiatinou sekundy. Pod ním 16 sekundová expozícia bez redukcie šumu. Tretí prúžok ukazuje 16 sekúnd so zapnutou redukciou šumu vo fotoaparáte. Štvrtý a piaty prúžok ukazujú význam redukcie šumu pri dvojsekundovej expozícii. Všetky zábery vznikli pri nastavenom ISO 100 a sú zobrazené 1:1.

Pri dlhšej expozícii sa často objavia v zábere aj rušivé javy, ako "hot pixels". V zábere sa zobrazujú, ako rôzne viditeľné bodky, ktoré tam inak nemajú čo hľadať.

Funkcia redukcia šumu tento jav prakticky úplne zruší.

Nevýhodou funkcie redukcie šumu je dvojnásobný čas expozície – niekedy to zdržiava. Potom, čo exponujete napríklad 15 sekundovú expozíciu, fotoaparát ešte raz naslepo exponuje 15 sekundový obrázok, ktorý potom použije na odstránenie šumu, ako masku. Až po uplynutí 30 sekúnd teda môžete ďalej fotografovať. Vzhľadom na to, že týmto spôsobom vzniknú mimoriadne čisté fotografie, oplatí sa ho používať, hoc aj zdržiava.

Nie všetky fotoaparáty šumia tak výrazne, ako vidíte na tejto ukážke.

Clona

Platí len pre fotoaparáty, ktoré majú možnosť regulovať clonu: Clonou môžete regulovať expozičný čas. Ak zacloníte, expozičný čas sa predĺži aj na niekoľko sekúnd. To sa hodí v prípade, ak v zábere chcete mať namiesto bodových svetiel áut farebné "pásy" – ktoré zanechajú pri kreslení dráhy počas expozície.

Samospúšť

Ak nemáte celkom pevný statív, môžete exponovať pomocou samospúšte. Aparát sa za tých pár sekúnd celkom stabilizuje a exponuje bez vášho dotyku. Pri pevnom statíve však nemá zmysel exponovať samospúšťou.

Blesk

V nočnej fotografii sa blesk nepoužíva, vypnite ho.

Zapnutý blesk fotoaparátu "hovorí", že idete asi fotografovať rukami. Preto prístroj expozíciu nastaví napríklad na šesťdesiatinu sekundy – to je na nočnú fotografiu málo – a blysne. Navyše pri zapnutom blesku väčšina fotoaparátov automaticky používa nastavenie bielej pre denné svetlo a tým sú aj farebne fotky v umelom svetle celkom zlé.

Výsledkom fotenia s bleskom je obvykle čierny záber, možno s bielymi fľakmi, ak blesk osvetlí prach tesne pred fotoaparátom…

Svetlá v objektíve

Pozor na to, aby vám do objektívu nedopadalo zbytočne silné svetlo z pouličných svietidiel, ktoré nie sú v zábere. Ak niečo také spozorujete, zacloňte objektív tak, aby naň nedopadali zbytočné svetlá. Mohli by v obraze tvoriť reflexy, či fľaky.

Meňte stanovište

Neuspokojte sa s jedinou pozíciou. Spravte niekoľko verzií jedného záberu, meňte svoju polohu.

Opakujte

Znova opakujem: spravte čo najviac variant expozícií a meňte svoje stanovište. Na LCD paneli neuvidíte všetky podrobnosti, ale doma na počítači možno uvidíte rôzne detaily aj na miestach, ktoré boli zdanlivo v tme. Môže sa ukázať, že z jedného stanoviska budú v zábere rušivé momenty, ktoré sa na LCD nedali vidieť.

Nočná fotografia síce kladie veľa pascí, ale nenechajte sa nimi odradiť. Už pri prvom pokuse určite nafotografujete celkom pekné fotky. Možno vás to začne baviť. A o to v amatérskej fotografii predsa ide. Držím vám palce.

Komentáre k článku: Nočná fotografia podrobne

  1. Feri 11. apríla 2005

    no, podľa bannera id o reklamu na t-mobile, takže kritériom fotenia bude zrejme „reklamná fotka“ CELÉHO hradu…
    koľko je takých miest, odkiaľ sa to dá? určite to nie je na chodníku pred hradom (skreslenie) alebo kúsok bokom (stromy). tipujem, že víťaz to fikne teleobjektívom z peknej diaľky…

  2. Pavol 11. apríla 2005

    Incheba, Novy most, Pres centrum, nabrezie od byvaleho Lunaparky atd atd. moznosti je vela. A mozno sa hodi aj dobry sirokac, nielen teleobjektiv.

  3. ktorefaRBY 11. apríla 2005

    Nasvecuje sa to pocas vecera roznymi farbami, podobne ako Niagarske vodopady?

  4. Blanka 11. apríla 2005

    Užitočný článok – už-už som chcela kliknúť na karmu a potom som si uvedomila, že som inde.:-)

  5. Mathias 12. apríla 2005

    Bol som dost sklamany pristupom ET (alebo T-M),ked napisali ze hrad bude osvetleny od 20:00, cakal som ze v ramci nemeckej presnosti to aj dodrzia. Zial prejavili sa slovenske specifika, a hrad az do 21.00 svietil namodro.

  6. Roman 12. apríla 2005

    Mathias:
    Do 21:00 ci od 21:00? Lebo symbolika zmeny farby svetla z modrej na ruzovucku je jasna…

    Roman

  7. Miro Veselý 12. apríla 2005

    Roman: Jasné, že to bolo symbolické, ale myslím, že to dosť naštvalo zopár ľudí. Ak sa povie, že od ôsmej, je dosť necitlivé očakávať, že všetci ľudia budú čakať do neurčita. Neoznámili, že sa niečo bude meniť. Napríklad ja som odišiel už o pol deviatej, bola mi zima a až tak ma to nezaujímalo zistiť, či to prepnú a kedy…

  8. laco 12. apríla 2005

    Ano,sú to prasata,bola zima odišiel som pred 21:00,a potom som videl zo zastávky cyklamenovú,vrátiť sa mi už nechcelo a takto namôžem súťažiť,bodaj by vám spadla sieť :-)

  9. helios 12. apríla 2005

    Pravdu máte, chalani, farbu zmenili až pred 21.30, takže kto by to nafotil ružovučké aj s modrou oblohou, musel to „spatlať“ v Photoshope. Niet nad presnosť informácií… :-)

  10. KILL 12. apríla 2005

    poriadni fotograf si počká,hošani,či je zima alebo hic,takto nikdy nezískate poriadne fotky:cyklaménovou už možno nebude hrad presvietený nikdy a poniektorý to takto odfikli… /ujo Veselý napr../

  11. laco 13. apríla 2005

    Ty si riadny truhlík,to si myslíš že nemáme iné na práci,len čakať kedy čo bude.Bol problém dať krátke info kedy sa to bude meniť?Moc mi to nemeckú preciznosť nepripomína,skôr typické slovenské od buka do buka…

  12. Miro Veselý 13. apríla 2005

    KILL: Ujo veselý nie je až tak fotograf, ako skôr píšúci autor. Nepotreboval fotku, tak na ňu nečakal. Inak je to pravda, čo píštet. Fotograf musí byť pripravený čakať, mrznúť, vrátiť sa, opakovať a zas opakovať, kým nezíska záber, ktorý potrebuje.

  13. helios 13. apríla 2005

    Ozaj, prezradí nám niekto z autorov súťaže, či, kde a kedy bude možné si pozrieť fotky, vložené do súťaže?

  14. dušan 13. apríla 2005

    v Bratislave som nebol, lebo v tomto čase pracujem, tak sa vyjadrím len k nočnému snímaniu.
    takže ako píše p. Veselý. Treba určite statív, z ruky to síce ide, ale pre kvalitnú fotografiu radšej statív a určite bez blesku. Fotil som Trnavu asi pri -8 st.C, zima bola riadna lebo ešte aj prefukovalo, ale dalo sa.Ja som fotil skôr opačne, teda citlivosť filmu nie na 50-100ASA, ale 800ASA, expozičný čas 6-8 sec. na samospúšť pre vylúčenie roztrasenia záberu pri začiatku expozície, clona 4. Fotil som od začiatku stmievania až po úplnú tmu a obloha bola od tyrkysovej až po čiernu. A tá modrá vychádzala naozaj perfektne. Pán Veselý, poslal som Vám zopár záberov mailom a keď budete písať či už článok alebo len reakciu na niektoré pripomienky a budete chcieť použiť aj názornú ukážku, dávam Vám súhlas, ak budú moje fotky na tento účel použiteľné o ich prezentovanie na Vašej stránke.
    Zábery som robil len s UV filtrom.

  15. Miro Veselý 14. apríla 2005

    helios: Myslím, že to určite zverejnia.
    dušan: Vďaka za informácie, asi z toho spracujeme článok.

  16. gunner 14. apríla 2005

    ja som az pri citani tohto clanku zistil, aky som magor. ze som zabudol prepnut oba fotaky na nocny rezim. :-/ ale so samospustou, na stative, to ako krajinka podla mna nevyzeralo zle…mozno, ak by som to poslal mirexovi, tak by mi tam vyznacil „objektivne vady“ :-), ale tak slo o amatersku fotografiu, co ja urcite som.
    len tak by ma zaujimalo co myslia fotkou celeho hradu. podme sa hrat na slovicka. z nabrezia, ani z mosta nevidiet hrad cely. vidiet len tri veze. cize nie je cely. styri veze a kompletne cely hrad je vidno zo starej vinarskej cesty alebo od pomnika francuzskych partizanov…takze aj toto moze byt dovod na nevybratie fotografie.
    btw. ja som nemrzol, mne bolo pri presunoch prijemne. akurat dazd mi liezol na nervy.

  17. gunner 14. apríla 2005

    sorry pomnika padlym v prvej svetovej vojne nad ulicou francuzskych partizanov, znameho skor ako styri levy.

  18. Miro Veselý 14. apríla 2005

    gunner: Čo tam po vadách? Kým človek nie je profík, môže mať fotky plné technických chýb – no a čo? Pre nás amatérov (ani ja nie som profík) je tu fotenie pre radosť. Koho poteší technicky a kompozične dokonalá fotka, spraví si radosť tvorbou bezchybných obrázkov, kto ale tieto chyby nevidí, má radosť aj z obrázkov, nad ktorými znalec ohrnie nos.

  19. helios 18. apríla 2005

    Ó ty muj smutku… keby som bol vedel, že možno dať akokoľvek upravenú fotku, netrepem sa na nábrežie v daždi, ale vyrobím si ju vo Fotoshope. Nič proti SW úpravám, ale víťazná fotka ani nezobrazuje hrad celý, len jednu stranu. Naviac ste zaradili aj fotku modro nasveteného hradu, písali ste o farbe MAGENTA. Nabudúce radšej upozornite, budem sa venovať užitočnejšej činnosti… :-(

  20. Miro Veselý 18. apríla 2005

    helios: Prepáčte, ale toto nie sú výsledky súťaže, ale ukážky nočnej fotografie. Súťaž je tu: http://www.mobil.sk/hrad/

  21. helios 18. apríla 2005

    Ok, ale tam sa nemožno vyjadriť… :-(

  22. P. 18. apríla 2005

    Miro Veselý snáď prepáči, ale tiež sa pridam k reakcii na fotenie v rámci uvedenej súťaže.
    To helios : môžete polemizovať o výsledku súťaže, ale z nejakého dôvodu sa porote práve tie vybraté fotky páčili, niečim ju zaujali. Skúste skonfrontovať práve ten váš pohľad, tie vaše fotky s tými, ktoré vybrali.
    P.

  23. helios 19. apríla 2005

    Milý P., z nejakého dôvodu porota ignorovala pri vyhodnocovaní kritériá, ktoré boli zadané, t.j. hrad celý a odtieň magenta. To hneď v dvoch prípadoch, pri prvých 10-tich zverejnených obrázkoch. Nejde mi o nejaký mobil, mám ich dosť, ale o objektivitu, ktorou sa tu tak rád kadekto oháňa…
    Akcia sa skončila, nová firma zviditeľnila. Účel splnený. Takže akoby som nič nepovedal, vôbec si ma nevšímajte, dovidenia…

  24. vesely 19. apríla 2005

    Presne tak,ako spomína Helios niekoľko vyhlásených pravidiel bolo na víťaznej fotke porušených,a to nehovorím o tej soche na stred pred hrad.Vo fotofórach by získala max.1 bod.

  25. Miro Veselý 19. apríla 2005

    helios: v pohode tu môžete nariekať, ale naozaj neovplyvňujem súťaže. napísal som v tomto článku tipy, ako fotiť nočnú fotografiu pre tých, čo sa chceli zúčastniť.

  26. Kakao 6. júna 2005

    Lol.. z tej prvej desiatky je ta vyherna fotka asi najhorsia.. Nieje zrejme spravena v photoshope ako to tu niekto pisal ale jednoducho pocas expozicie bol pohnuty zoom.

    Najlepsiu foto tam ma podla mna asi Vladislav Hahn a Jozef Nemec (a mozno ece Martin Auxt).

    Dalej mi uplne unika ako sa mohli do prvej desiatky dostat 2 uplne rozmazle fotografie, pricom aspom mne osobne to ziadnu umelecku kreativitu nepripomina.

Pridajte komentár: