Keď sa začnete venovať fotografii a získate väčšiu skúsenosť, prirodzene prídete na to, že základný fotoaparát môže byť len začiatkom vašej fotografickej výbavy.…
Fotenie negatívov a diapozitívov digitálnym aparátom
Nie každý aparát vie od výroby fotiť zblízka. Ak má displej, zoberte trochu silnejšiu lupu a umiestnite ju tesne pred objektív. Na displeji uvidíte, že sa pomocou bežnej lupy dostanete celkom blízko k predlohe. Na úvod to všetko udržíte v ruke, ale na dlhšiu prácu by bolo vhodné zmontovať si nejaký špeciálny stojanček.
Ak ste sa takto dostali do makrorozsahu, môžete prefocovať aj filmy.
Svetlo a pozadie
Vyberte si na prácu slnečný deň, lebo čím viac svetla, tým lepšie. Ja fotím tak, že na stôl položím zopár bielych výkresov a tie vytvoria pozadie, ktoré je hladké a plynulé.
Pracovné podmienky sú úplne jednoduché. Ak sa však negatív krúti, treba ho upevniť buď do nejakého rámčeka, alebo medzi dve sklá zo zväčšováka. Kto takéto doplnky nemáte, dostať to vo fotokinách a v bazároch s fotopríslušenstvom. Niektoré firmy dokonca vyrábajú na tento účel aj špeciálne predsádky k digitálnym fotoaparátom.
Negatív na obrázku je takmer rovný, napriek tomu v makrorozsahu aj takéto malé prehnutie spôsobí viditeľné deformácie a neostrosti.
Lesky
Ako filmy, tak aj sklo sa lesknú. Ak môžete, zariaďte si pracovné podmienky tak, aby ste lesky vylúčili. Aparát nech je v tme, v tieni. Niekedy sa používa pevný čierny papier, ktorý má vyrezané „oko“ len pre objektív. To eliminuje väčšinu leskov svetlých častí fotoaparátu.
Odlesk svetlých častí aparátu je na fotke výborne vidno, ale priamo pri fotení si ho človek často ani neuvedomí. S takýmto záberom sa nedá spraviť nič, iba
- vyhodiť, alebo
- označiť lesk za umelecký zámer a draho predať.
Čiernobiely materiál
Ako čiernobiele negatívy, tak ani čiernobiele diapozitívy vám nespôsobia žiadne problémy. Namierite, odfotíte a je to. V programe na editáciu fotiek zvoľte „Desaturate“ (odstrániť farby), alebo ešte lepšie previesť obrázok na stupne sivej „Grayscale“. Ak ste fotili negatív, zvoľte ešte „Inverse“ (spraví z negatívu pozitív). Ak treba, trochu doladíte tmavosť či svetlosť obrázka a hotovo. S výsledkom budete veľmi spokojní.
Čiernobiely negatív.
Výsledok. (Milan Lasica a Július Satinský, záber zhruba z roku 1983, predstavenie SOS)
Farba
Diapozitívy nafotíte celkom pekne, stačí cvakať a automatika sa vám už postará o dobrý výsledok.
Negatívy sú však vždy problémom – sú totiž maskované. (Maska je ten oranžový závoj na filme. Navyše každý film má trochu iný odtieň masky.)
Pohľad na maskovaný neexponovaný negatív.
- Ak váš digitálny aparát nastavuje farebnosť fotiek iba automaticky, musíte zaistiť, aby pri fotení „videl“ LEN oblasť filmu, nie však už perforáciu. Ani kúsoček! Inak sa nastaví zle a fotku farebne nevyladíte.
- Ak váš aparát nastavuje bielu iba z predvolených schém (denné svetlo, umelé…) nerátajte s použiteľnými farbami pri fotení farebných negatívov. Lepšie bude previesť ich v počítači na čiernobiele obrázky.
- Ak môžete na vašom aparáte úroveň bielej nastaviť ručne – veľmi vám to uľahčí život – namierte prázdny kus negatívu cez objektív tak, aby aparát videl celkom oranžovo a potom nastavte úroveň bielej. Keď v hľadáčiku uvidíte, že oranžová sa zmenila na sivú, je to nastavené.
Teraz je farebnosť nastavená na farbu masky negatívu – všetko ostatné je modré. S takto nastaveným aparátom stačí už len cvakať negatív. Ak nemáte kus voľného miesta na filme, nastavte bielu pri „pohľade“ cez fotený obrázok. Znovu platí – nesmie byť vidno ani len kúsok z perforácie. (Pri nastavení bielej nemusí byť zaostrené.)
Detail negatívu bez nastavenia bielej. Oranžová farba prekrýva takmer všetky farebné informácie. (Okraje filmu sú na snímke len kvôli názornosti, nesnímajte ich a nenastavujte podľa nich bielu!)
Pokus o výrobu farebnej fotky z nekorigovaného maskovaného negatívu. Väčšinou prevládajú modré tóny.
Záber farebného negatívu už s dobre nastaveným aparátom – oranžová je korekciou vyváženia bielej úplne odstránená. Takto pripravený obrázok už stačí len invertovať…
…doladiť a vylúpne sa z neho ako-tak použiteľná fotka. Pri farebných fotkách sa však duševne pripravte na rozsiahlejšie dolaďovanie – všetky snímky budú mať rôzne farebné nádychy.
Kvalita
Kvalitu určí hlavne precíznosť vašich príprav a kvalita fotoaparátu. Na zosnímanie pár rodinných záberov to stačí. Rovnako na rýchle posúdenie, z ktorých záberov z filmu sa vám oplatí urobiť zväčšeniny. Alebo pri príprave reklamných letákov na ná
hľad výtvarného návrhu, aby netrpezlivý zákazník videl, ako bude vyzerať publikácia. Aj na www stránky.
Doplnok: Iné alternatívy – fotografovanie z premietačky
Môžete skúsiť fotiť priamo z plátna pri premietaní diapozitívov. Bude to náročnejšie, výsledky budú trochu horšie. Ale ak nemôžete fotiť v makrorozsahu… Rátajte ale, že v strede obrázku budú snímky oveľa svetlejšie, ako po rohoch.
Fotografovanie vo zväčšováku
Rýchle riešenie je aj umiestnenie fotoaparátu pod fotografický zväčšovák (ak ho máte). Odnímte akurát objektív na zväčšováku. Fotiť sa bude z veľkej blízkosti, ale s výsledkom budete vcelku spokojní. Zväčšovák totiž najjednoduchšie vyrieši to, aby aparát aj predloha boli v jednej rovine. Tiež nebudú robiť ťažkosti odlesky. .