Low-key
Pri tejto technike na obrázku bude prakticky všade len tma. Iba tu a tam vykukne niečo menej tmavé. Touto technikou sa dá zvýšiť dramatičnosť, alebo zakryť nepodstatné oblasti v tme a zdôrazniť len nejakú líniu.
Aj keď táto technika vo filmovej fotografii už desaťročia nie je ničím novým, môžeme sa jej dopustiť aj s digitálnym fotoaparátom.
Základom je vhodne osvetlený motív. Kontrastnejšie svetlo, ktoré tvorí bohaté tiene a zdôrazňuje reliéfy je vítané. Väčšina scény bude v tme a hrať budú len osvetlené miesta.
V domácich podmienkach to nebýva jednoduché a preto si môžete pomôcť retušou.
Zrušte pozadie…
…a po prevode do čiernobielej verzie obrázok ešte upravte – čo malo byť v tme, stmavte.
Čiernobiela škála je pre túto techniku veľmi výhodná. Veľmi často chceme zdôrazniť len nejaký prvok, alebo tvar a odstránením farieb často zdôrazníme tvar.
Viem, keby som mal poruke ateliér, nemusel by som nič následne retušovať, ale aj touto cestou sa dá dopracovať ku pôsobivým výsledkom.
Technika low-key sa hodí najviac na portréty, ktoré budú pôsobiť tajuplne, bude v nich napätie.
Na ukážku stačí napríklad takýto obrázok. Dokopy nič na zábere nie je, šum som pridal umelo a obrázok ihneď nadobúda sociálny ráz. :-)
Pritom sa, myslím, ľahko dohodneme, že pôvodný obrázok neobsahuje nič tak zaujímavé, prečo by bolo potrebné ho komukoľvek ukazovať…
V exteriéri môžete nechať na fotografii vyniknúť odlesky vodnej hladiny a ostatné zložky exteriéru budú len naznačené.
Rovnako východ slnka…
Veľmi efektné využitie tejto techniky môže byť aj v reklamnej a produktovej fotografii.
Ak z elektroniky necháte nasvietené len malé časti…
…bude výsledok možné využiť napríklad na obálke katalógu, kde bude možné elektroniku iba tušiť.
Táto technika sa dá použiť vždy, keď neprekáža, že veľká plocha na fotografii nebude obsahovať informácie, iba tmu. Vhodný je veľký formát takých obrázkov…
Fotky z oslavy narodenín teda nie sú vhodným kandidátom na túto techniku. Využijete ju skôr pri tvorbe plagátov na stenu, vo výtvarnej fotografii, pri reklamnej a produktovej, či módnej fotografii.
Pri vhodne volenej kompozícii na obrázku nemusí byť takmer nič, len tma a napriek tomu bude pôsobiť zaujímavo, dramaticky a efektne.
Tip
Ak ani vy nemáte doma ateliér, pomôžte si pri tejto technike trikom. Exponujte v takmer úplnej tme a scénu nasvieťte obyčajnou ručnou baterkou. Expozícia bude trvať dlhšie. Pritom mierne svetlom baterky pohybujte. Získate perfektne plynulé osvetlenie, ktoré bude pripomínať bodový reflektor. Obrázky elektroniky som fotil práve tak.
Prezentácia
Podstatnou vecou pri voľbe techniky low-key je aj to, ako budete fotografie prezentovať. Na svetlom pozadí malá, tmavá fotka často nevynikne.
- Hodí sa, ak taká fotografia bude vytlačená napríklad na stránke s tmavším pozadím.
- Alebo ak je low-key obrázok dostatočne veľký, aby na človeka tma mohla pôsobiť. Napríklad plagát.
Jednotlivá, tmavá fotografia typu low-key môže pôsobiť, ako chyba.
Technika sa preto osvedčí, ak má dostatok priestoru – napríklad paspartu, diskrétny rámček.
Veľmi dobré je pracovať s matným povrchom fotopapieru, pretože ak sa fotografia bude prezentovať v miestnosti, mohli by odlesky rušiť pri prezeraní takého záberu. Ak je riziko, že vám odlesky majú zničiť z fotografie dojem, túto techniku radšej nepoužite. (Napríklad ak viete, že fotka bude na výstavke za sklom a osvetlenie v miestnosti je silné.) Tiež pri tvorbe katalógu si táto technika vyžiada veľké skúsenosti pri príprave, aj remeselnú zručnosť tlačiarov. A znova – ak má byť katalóg vytlačený lacno a nie kvalitne, radšej voľte bezpečnejšie techniky – zle spracovaný low-key môže znamenať, že katalóg po vytlačení rovno vyhodíte!
Záver
Aj keď v digitálnej fotografii na začiatku bude kvalitne exponovaná fotografia, môžeme ju miernym stmavením dostať do stavu, v ktorom začnú byť v obraze zdôraznené také línie, alebo farby, ktoré by na normálnej fotografii celkom zanikli. Touto technikou môžu vzniknúť efektné fotografie, v ktorých aj malé množstvo obrazových informácií dokáže vytvoriť napätie, či osobitnú atmoféru.
Stojí za to, aby ste na túto techniku mysleli vždy, ak chcete pracovať s obrazom, napríklad na obálke CD disku, katalógu výrobkov, či plagáte na stenu. Tmavý obrázok môže asociovať dôstojnosť, serióznosť, či tajuplnosť.
Bolesťou tejto techniky je, že tlač takýchto fotografií atramentovou tlačiarňou je pekelne drahá – minie sa veľa atramentu.
Miso 7. februára 2005
Tento typ clankov sa mi velmi paci. Od chyb pri fotografovani cez kompoziciu postupne k technike spracovania obrazu. LowKey, HighKey, co bude nabuduce ? :)
mirec 7. februára 2005
Miro V.: Nie je Vám náhodou Eminem rodina ? :-)
Miro Veselý 7. februára 2005
Miso: Nabudúce budú bublinkové tlačiarne a neoriginálny atrament. Ak máte tipy, čo by vás z takýchto foto-tém zaujímalo, sem s nimi. Vždy je lepšie, ak tému navrhnú čitatelia, než ak si ju mám vyhútať sám. (High key a low key tiež prišlo ako otázka majlom)
Miro Veselý 7. februára 2005
mirec: Asi nerozumiem otázke.
yarco 7. februára 2005
Miro V: Mirec mal myslim ucite asociacie pri pohlade na tu „socialnu“ fotku.
Pravdupovediac, ja tiez :o)
Miro Veselý 7. februára 2005
yarco: príležitostne naznačte, aké asociácie, tiež sa chcem zasmiať :-)
yarco 7. februára 2005
Miro V: Ja len, ze na tej fotke vyzera Mr. Vesely ako biely raper z nejakeho gheta. Pekne urobene.
Miro, takym imidzom by sa mozno dalo aj celkom slusne zivit :o))
Miro Veselý 7. februára 2005
aha :-)
RCH 7. februára 2005
Clanok perfektny,
a tie tlaciarne nasleduju velmi vhod. Uvazoval som ze si tiez kupim tlaciaren a budem si fotky tlacit sam. Ale mam obavy ze kvalita nebude bohvie aka kedze casom mozu vyblednut, mozno sa mylim. Vo fotolabe si myslim ze aj digi – fotky vyvolavaju ako klasicku fotografiu. Ak sa mylim, prosim opravte ma.
Pri tych tlaciarnach by ma zaujimalo aj aky papier je vhodny. Je ich viacero druhov (hlavne hrubka)
BoBo 7. februára 2005
Zaujimave … ani som nevedel, ze sa to vola low-key :)))
A tiez… este som neskusal retusou upravit bezny zaber a’la „socialna fotka“ ;)
Dobry clanok …
PS: co takto tip na buduci clanok, aj ked tazsie realizovatelny… existuje metoda kompozicie „magicke trojuholniky“… Este som sa v praxi s niecim takym nestretol a tak by mohlo byt zaujimave dozvediet sa viac. Malo by sa jednat o zaber kopca, alebo ineho trojuholnikoveho predmetu, do ktoreho vchadza iny trojuholnik v pozadi… (teda myslim)
petros 7. februára 2005
mna este napadol jeden tip na temu: ako nafotit a upravit fotky aby boli coby 3D obrazky pomocou okuliarov s cervenou a zelenou foliou. neviem ako sa to presne vola – stereo-daco (stereoskopické?)
Miro Veselý 7. februára 2005
Zapísal som si. Je to stereofotografia. Zaujímavá oblasť, ale náročá na prezeranie. Navyše niektorí ľudia tieto obrázky nevedia vidieť, ak by mali.
shinobi (ICQ 328139226) 7. februára 2005
RCH, M.V. : co sa tyka neoriginalnych naplni do tlaciarni, zasadne neodporucam. U nas robime aj pozarucny servis tlaciarni a velky podiel na problemoch maju prave neoriginalne naplne, ktore vedia vytiect a narobit paseku, alebo chip na cartridge robi problemy. Jedine jeden vyrobca ma certifikaciu od HP (Lamda – ak by to bola reklama, kludne cenzurujte :-) ), tie nerobia ovela viac problemov ako originalne (aj tie vedia robit blbosti).
Low-Key su velmi emocionalne a posobive fotografie, som rad ze o nich p.Vesely napisal. Mozno by bolo zaujimave napisat nejaky clanok ako v domacich podmienkach nasvietit low-key alebo high-key snimok bez potreby investovat do atelieroveho vybavenia. Nejake schemy osvetlenia, difuzerov a odrazovych ploch…
Peter 7. februára 2005
To shinobi: Co sa tyka originalnych naplni, resp. ze tiez nie su 100%-ne, mozem potvrdit – reklamoval som purpurovu do novej velkoformatovej tlaciarne Hp (uspesne) – neindikovala stav naplne. Kedze vsak mam tlaciaren uz po zaruke, poskulujem po nahradnych naplniach (1/2 ceny); docital som sa ze LAMDA celkom ide, ale i tak sa obavam… Inak, mam pozitivne skusenosti s nahradnymi naplnami do hp Lj 1000 od LAMDY. (Ak je to reklama – vymazat!)
To M. Vesely: Ak sa to da, rad by som sa dozvedel nieco o nastaveni – kalibracii farebnych atramentovych tlaciarni, aj ked som si vedomy, ze je to tema dooooost narocna. P.S. Monitor mam uz zostelovany. Vdaka
Miro Veselý 7. februára 2005
shinobi: Článok bude proti neoriginálnym a bojím sa, ako ma v diskusii budú masakrovať, ale nechajme si túto tému na stredu, kedy to pôjde von.
K menovanej značke náplní: Mne odpálili tlačiareň práve tie ich žbrndy.
Low key a osvetlenie – tu si netrúfam dávať nejaký návod, pretože každý záber asi chce niečo iné :-|
hvge 7. februára 2005
petros: stereoskopicke fotky sa daju robit velmi lahko. Nafotis 2 fotky z rozneho uhlu (posun bodu pohladu cca 10..15cm), zaostrene na ten isty bod. Potom to v photoshope vynasobis jednu cyanovou (RGB 00-ff-ff) a druhu red (ff-00-00) zlozkou, vysledok scitas a mas. Take low-endove 3D „skulky“ sa daju kupit v napr. v Bratislave v petrzalskom tescu, je tam taka DVD predajna, kde su za velmi smiesnu cenu (6 ks za 30sk tusim).
Miso 7. februára 2005
Ta tema s tym osvetlenim je fakt zaujimava, nielen ako fotit co, ale aj nieco o farbe svetla, co aku atmosferu vyraba, ako umelo menit atmosferu roznych fotiek vyrobenych pri roznych svetelnych podmienkach, a tak… pripadne este nejake veci ako naznacovanie veci pri kompozicii, fotenie architektury lacnym digitalom (zopar tychto tem si mozno uz pisal, ale to len napady co mi rychlo naprudili z mozgu do klavesnice :))
Kakao 26. marca 2005
Od tejto low-key nieje daleko k umeleckemu aktu.. neplanujete napisat o tom clanok?? Staci aspom demonstracia na ruke alebo daco take =)))