High-key
Technika high-key je známa z filmovej fotografie už desiatky rokov a často sa používa vo výtvarnej, či reklamnej fotografii.
Postup je ten, že sa fotografuje motív s prevahou svetlých miest. Fotografuje sa zámerne s dlhšou expozíciou, čo vyvolá preexpozíciu. Negatív sa podvyvolá v mäkkej vývojke, takže výsledné fotografie majú bohato prekreslené svetlé miesta. Tie sa na papier exponujú tak, aby bol takmer biely…
V digitálnej fotografii je použitie tejto techniky trocha iné. Nedá sa použiť preexpozícia, pretože by to obrázky zničilo. Preto musíme pracovať s "obyčajnými" fotkami a techniku high-key nasimulovať vo fotoeditore.
Príprava modelu
Základom obrázka vo vysokých tónoch je vhodný motív.
- Napríklad v prírode sa hodí voliť krajinku v hmle.
- Ak fotografujete portrét, mal by byť osvetlený mäkkým svetlom prichádzajúcim spoza fotoaparátu. Cieľom je, aby na modeli neboli tiene, aspoň nie ostré.
Technika
Model by mal byť čo najsvetlejší a bez tieňov.
Nafotografujte ho tak, aby aj svetlé oblasti boli prekreslené.
Vo fotoeditore ho zosvetlite pomocou nástroja Levels (úrovne).
Po prevode na čiernobiely obrázok ešte zosvetlite aj posledné tmavé oblasti. Teraz je obrázok takmer výhradne hrou svetiel a svetiel. Kresba je len naznačená.
Využitie
Samozrejme, výtvarná fotografia. Okrem toho sa táto technika dá uplatniť aj v prípade, že chcete vytvoriť obálku knihy, plagát, ilustráciu.
Využijete ju tam, kde fotografia nemá byť dominantou plochy, ktorú chcete navrhnúť. Obrázok bude akoby nadýchnutý, naznačený.
Fotografia portrétu bude veľmi pôsobivá, ak má model / ka svetlé vlasy – potom jediným tmavším miestom na fotke sú oči, ktoré bezpečne pritiahnu pozornosť. Ideálne aj v reklamnej fotografii…
Iný príklad riešenia plagátu. Neagresívne, nevtieravé podanie – môže upútať, ako kontrast, keď všetko ostatné je výrazné a príliš farebné. Uznávam, tento motív vyzerá, že by mohlo ísť aj o mŕtvolu vo vani :-) ale prežrite to, na ukážku techniky to stačí.
Prečo tie čiernobiele fotky?
Väčšinou sa high-key používa v čiernobielej fotografii a má to svoje opodstatnenie.
Farebná fotografia môže mať často neurčitú farebnosť, ktorá na diváka pôsobí, ako technická chyba.
Po prevode na čiernobielu paletu sa z obrazovej svetlosti okamžite stáva zámer. Preto technika high-key bude pôsobivá a efektná predovšetkým v čiernobielom podaní, alebo v podaní modrobielom. Ostatne – skúšať treba aj iné farebné kombinácie, či jemné naznačenie farieb.
Šum / zrno
Na niektoré fotografie sa hodí celkom nakoniec pustiť ešte trocha šumu…
Verným spojencom tejto techniky môže byť zrnitosť – môže zvýšiť dojem z fotografie. Na portréte môže byť surová zrnitosť v kontraste k pleti a podtrhne krásu.
Film je film, ale…
Tí, čo ste sa tiež čľapkali vo vývojkách, alebo to robíte dodnes, asi sa teraz uškŕňate, akými okľukami sa v digitálnej fotografii prepracúvame k výsledkom. A možno by ste najradšej povedali, že poriadne spracovaný high-key na filme sa digitálom simuluje len nepresvedčivo.
Pravda.
Ale my tu fotíme na digitál a pri troche skúšania dokážeme túto zaujímavú techniku pomerne solídne napodobniť aj digitálne. Áno, inak. Ale použiteľne. A s výhodou, že ak sa to nepodarí, môžeme skúsiť pomasírovať pôvodný, zdrojový obrázok ešte raz…
Peter 4. februára 2005
Zaujimave, aj ta mrtvola :-)
shinobi (ICQ 328139226) 4. februára 2005
Pekne, tesim sa aj na low-key. Obidve techniky su velmi posobive.
RCH 4. februára 2005
Konecne som sa odvazil napisat aj ja prispevok.
Skutocne fajn clanok. Myslim ze o ciernobielej digi-fotografii sa malo hovori. Ja som to z nudy vyskusal a bol som velmi prekvapeny. Ked som sa pozrel na tu istu fotku farebnu a cb, kazda mi hovorila nieco ine.
Preto sa tesim uz aj na low-key.
mX 4. februára 2005
ciernobiela digifotografia je jedna z najkrajsich veci, co existuju :)
majsterko 4. júla 2012
Nemozem si pomoc, ale zase 50% demagogie. Kresba v low-key je klucova, a nie je ju zamerom potlacat. Tu pise pan Miroslav uplnu blbost, ze sa fotografia dosahuje podexponovanim. Praveze naopak expozicia je spravna (spravne korigovana), ale sposob nasvetlenia je klucovy, aby sa dosiahla vysoka kresba vo vysokych jasoch. Vkladam sem narychlo najdeny postup, ako sa foti a vyzera spravny HIGH-KEY. http://www.odcloneno.com/blog/2011/2/17/jak-jsem-fotografoval-high-key-portret-mini-tutorial.html
Pan Miroslav ja vas prosim prerobte ten clanok nech sa ludia neucia blbosti.
majsterko 4. júla 2012
opravujem slovo „podexponovanim“ v predchadzajucom prispevku. Spravne tam malo byt „preexponovanim“ ale je to za jedno. Expozicia nieje nastrojom low-key. Musi byt adekvatne prisposobena zameru a klucovemu sposobu nasvetelnia. Pretoze sa pri tejto technike vyzaduje ovela viac zdrojov svetla je technicky narocnejsie ako LOW-KEY ktora sa da spravit iba s jednym zdrojom svetla. Su umelci ktori si dokazu pomoct aj spravnou volbou exterieru alebo interieru aby sim stacil jeden zdroj svetla. To chce, ale velku skusenost a predstavivost.