High-key

Technika high-key je známa z filmovej fotografie už desiatky rokov a často sa používa vo výtvarnej, či reklamnej fotografii.

Postup je ten, že sa fotografuje motív s prevahou svetlých miest. Fotografuje sa zámerne s dlhšou expozíciou, čo vyvolá preexpozíciu. Negatív sa podvyvolá v mäkkej vývojke, takže výsledné fotografie majú bohato prekreslené svetlé miesta. Tie sa na papier exponujú tak, aby bol takmer biely…

V digitálnej fotografii je použitie tejto techniky trocha iné. Nedá sa použiť preexpozícia, pretože by to obrázky zničilo. Preto musíme pracovať s "obyčajnými" fotkami a techniku high-key nasimulovať vo fotoeditore.

Príprava modelu

Základom obrázka vo vysokých tónoch je vhodný motív.

  • Napríklad v prírode sa hodí voliť krajinku v hmle.
  • Ak fotografujete portrét, mal by byť osvetlený mäkkým svetlom prichádzajúcim spoza fotoaparátu. Cieľom je, aby na modeli neboli tiene, aspoň nie ostré.

Technika

Model by mal byť čo najsvetlejší a bez tieňov.

Nafotografujte ho tak, aby aj svetlé oblasti boli prekreslené.

Vo fotoeditore ho zosvetlite pomocou nástroja Levels (úrovne).

Po prevode na čiernobiely obrázok ešte zosvetlite aj posledné tmavé oblasti. Teraz je obrázok takmer výhradne hrou svetiel a svetiel. Kresba je len naznačená.

Využitie

Samozrejme, výtvarná fotografia. Okrem toho sa táto technika dá uplatniť aj v prípade, že chcete vytvoriť obálku knihy, plagát, ilustráciu.

Využijete ju tam, kde fotografia nemá byť dominantou plochy, ktorú chcete navrhnúť. Obrázok bude akoby nadýchnutý, naznačený.

Fotografia portrétu bude veľmi pôsobivá, ak má model / ka svetlé vlasy – potom jediným tmavším miestom na fotke sú oči, ktoré bezpečne pritiahnu pozornosť. Ideálne aj v reklamnej fotografii…

Iný príklad riešenia plagátu. Neagresívne, nevtieravé podanie – môže upútať, ako kontrast, keď všetko ostatné je výrazné a príliš farebné. Uznávam, tento motív vyzerá, že by mohlo ísť aj o mŕtvolu vo vani :-) ale prežrite to, na ukážku techniky to stačí. 

Prečo tie čiernobiele fotky?

Väčšinou sa high-key používa v čiernobielej fotografii a má to svoje opodstatnenie.

Farebná fotografia môže mať často neurčitú farebnosť, ktorá na diváka pôsobí, ako technická chyba.

Po prevode na čiernobielu paletu sa z obrazovej svetlosti okamžite stáva zámer. Preto technika high-key bude pôsobivá a efektná predovšetkým v čiernobielom podaní, alebo v podaní modrobielom. Ostatne – skúšať treba aj iné farebné kombinácie, či jemné naznačenie farieb.

Šum / zrno

Na niektoré fotografie sa hodí celkom nakoniec pustiť ešte trocha šumu…

Verným spojencom tejto techniky môže byť zrnitosť – môže zvýšiť dojem z fotografie. Na portréte môže byť surová zrnitosť v kontraste k pleti a podtrhne krásu.

Film je film, ale…

Tí, čo ste sa tiež čľapkali vo vývojkách, alebo to robíte dodnes, asi sa teraz uškŕňate, akými okľukami sa v digitálnej fotografii prepracúvame k výsledkom. A možno by ste najradšej povedali, že poriadne spracovaný high-key na filme sa digitálom simuluje len nepresvedčivo.

Pravda.

Ale my tu fotíme na digitál a pri troche skúšania dokážeme túto zaujímavú techniku pomerne solídne napodobniť aj digitálne. Áno, inak. Ale použiteľne. A s výhodou, že ak sa to nepodarí, môžeme skúsiť pomasírovať pôvodný, zdrojový obrázok ešte raz…

Pozrite si aj tieto články: