Prečo je na Slovensku drahšia technika?

Celý problém sa týka nielen digitálnych fotoaparátov, ale výpočtovej techniky všeobecne. Trh si vynútil postupné zníženie cien už u výrobcov a internetové obchody navyše stlačili ceny až na hranicu únosnosti.

Mnoho interentových obchodov má minimálne náklady, môžu si preto dovoliť za tovar brať len malú sumu peňazí navyše, ktorá je zároveň aj ich ziskom. Taký predajca vám síce nedodá tovar hneď, pretože ho nemá na sklade (nemá sklad),  nemôžete ho navštíviť (nemá priestory), ale možno má aspoň telefón… Možno je to študent, ktorý si spravil webstránku, a proste predáva…

Takýto web je pre zákazníka lákavý – tak nízke ceny za fotoaparát nikto v širokom okolí predsa nemá!

„Logický“ záver znie: ak na takomto webe majú fotoaparáty lacné, ostatné obchody si prihadzujú zbytočne nehorázne marže.

Samozrejme, kupujúci netuší, že celý „internetový obchod“ je jediná webstránka a nič iné. Už o pár týždňov možno nebude existovať.

V rovnakej krajine si však otvorí predajňu aj predajca, ktorý zriadi priestory a platí za ne. Platí niekoľko predavačov. Musí nakúpiť tovar na sklad – nemôže predsa predávať niečo, čo nemá. Aby tovar doviezol, musí zaplatiť jeho prepravu. Aby v predajni nebola tma, platí za elektrinu. Aby ste sa s ním spojili, má telefón, fax, internet

To všetko sú nezanedbateľné náklady na vytvorenie predajne a tieto náklady sa musia premietnuť aj do cien predávaného tovaru.

Ak si taký obchod otvorí predajca v Berlíne alebo v Paríži, predá oveľa väčší počet fotoaparátov – nachádza sa v štáte, kde je viac obyvateľov, než na Slovensku. Dokonca veľa ľudí zarába podstatne lepšie ako našinci, a preto sa im ľahšie investuje do zábavky zvanej digitálny fotoaparát.

Ak predajca predáva vo veľkom počte, môže si svoje nevyhnutné náklady rozložiť na väčší počet kusov – v cene jedného prístroja bude len malé navýšenie ceny potrebné na to, aby sa predajca „uživil“.

V podobnej situácii sú aj zastúpenia firiem – výrobcov fotoaparátov.

Musia doviezť prístroje a zaplatiť to. Musia mať predajne a sieť servisov. Musia platiť zamestnancov, energiu, reklamu… Musia pre každý fotoaparát zabezpečiť preloženie a vytlačenie návodu na použitie po slovensky, alebo aspoň výrobu CD s takým návodom.

Tieto náklady nie sú zanedbateľné a musia sa rozložiť do ceny jednotlivých fotoaparátov.

Návod pre nemecký alebo anglický trh poslúži pre viacero krajín a cena jeho výroby sa môže rozpočítať na tisíce (či desaťtisíce) fotoaparátov. Naproti tomu cena za slovenský návod na použitie sa dá rozložiť len na desiatky, v lepšom prípade na stovky fotoaparátov.

Veľkosť trhu teda priamo ovplyvňuje to, či kúpite rovnaký fotoaparát draho alebo lacno.

Mnohí sa preto pokúšajú cez internet nájsť dodávateľa z inej krajiny, ktorý má cenu o niečo nižšiu než slovenský predajca.

Potom padajú po rôznych fórach otázky, čo si kto myslí o spoľahlivosti niektorej konkrétnej internetovej predajne v inej krajine, neskôr sa takí kupci snažia zohnať slovenský návod na použitie (nie každý výrobca ho má na webe).

Vlastne každý, kto kúpi fotoaparát mimo svoju krajinu, zmenší domáci trh o jednu „hlavu“. Dôsledky malého trhu však nesieme všetci – aj ten, čo si doniesol fotoaparát lacno z dovolenky.

Je mi jasné, že nie každý chce zaplatiť „zbytočne“ priveľa peňazí len za pohodlie, že si fotoaparát kúpi doma. Čím viac ľudí však bude konať týmto spôsobom, tým horšie podmienky pre digitálnu fotografiu na Slovensku budeme mať. Len námatkovo z dôsledkov:

  • menej kvalitné preklady manuálov
  • zlá informovanosť personálu v predajniach
  • menší počet servisov a ich zlá vybavenosť

To je všetko, čo som chcel povedať ako odpoveď na otázku, prečo je u nás tak draho v porovnaní s cenami na trhoch, ktoré sú mnohonásobne väčšie.

Komentáre k článku: Prečo je na Slovensku drahšia technika?

  1. .:styx:. 7. septembra 2004

    Ehm, musím oponovať. Bol som na Slovensku a v Čechách ešte som účastníkom nákupného kolotoča, od dovozcu a dokonca až výrobcu z Tchaiwanu (konkrétne notebooky) a bohužiaľ, oproti západnejšie položeným susedom oná „nenažranosť“ v našich končinách skutočne funguje. Z hľadiska „klasických“ predajcov sa počíta v krátkodobom horizonte a čo najrýchlejšom „nahrabaní“ u obchodných reťazcov je to úplatok – dôvody vyššej ceny. V Čechách sa situácia radikálne zlepšuje, dúfam, že to postihne aj Slovensko. Vzhľadom k členstvu EU a všeobecnej globalizácii nie je ani na Slovensku dôvod navýšenia cien, oproti zvyšku. Ani náklady na prevádzku kamenných predajní nie sú argument, u tých veľkých si stačí zistiť majetkové prepojenie. Môžem iba doporučiť, v rámci EU si nájsť internetový obchod s najlepšou ponukou. Servis vám musia zabezpečiť aj doma, pokiaľ má výrobca zastúpenie. Je to jednoduchšie, rýchlejšie a vo veľkej väčšine dostupnejšie riešenie, než očakávať vytúženú novinku a k tomu ešte za slušnú cenu v kamennej predajni na Slovensku. Ani v tej si totiž napr. ten foťák „neošaháte“ ako by ste potrebovali. Na to vám určite dobre poslúžia tieto stránky :-) Okrem toho, politika niektorých spoločností je jednoducho „radšej nenapíšem“ a na naše „pidi“ trhy zvysoka „píp“ takže tak potom vyzerajú niekedy aj doporučené ceny, rýchlosť dodávok a servisu :-( Koniec koncov, už v distribučných plánoch počítajú s tým, že keď to bude niekto veľmi chcieť, zoženie si to tam, kde to je :-)

  2. PetrD 7. septembra 2004

    K vašemu závěru snad jen poznámku: vítejte v jednotném trhu EU. Podobné výtky lze uplatnit i v ČR, ale já se jako zákazník ptám: co je mi do toho, že má prodejce nějaké náklady? To je jeho problém. Když se neuživí, tak ať jde dělat něco jinýho. Obzvlášť v elektronice platí, že není nejmenší problém si zboží nechat poslat ze zahraničí, obzvlášť teď, když jsme v EU a jediné náklady navíc jsou náklady na dopravu (clo a DPH se v rámci jednotného trhu EU neplatí). Celý tento článek je provokace a divím se, že jste ho vůbec pustil na net.

  3. BoBo 7. septembra 2004

    Pan Vesely bol nejako vytoceny :o)… Aspon tak mi pripadal cely tento clanok a mnozstvo preklepov :))). Len taka mala poznamka … ExeShop, Vas sponzor je tiez i-netovy obchod ;))))
    A este o tej (ne)nazranosti slovenskych obchodnikov… Ked som kupoval fotoaparat ja, tak bola jeho odporucana cena cca 17tis (16 990) a ja som ho kupil za 15500 (cena v i-net obchodoch bola 15200)… A to som ho kupoval v „kamennom“ obchode… Ked pocitam, tak pocitam… odporucana cena bola pocitana s RABATOM viac ako 20% !!! To je pri technike VELA AJ POVEDAT !!!

  4. PetrM 7. septembra 2004

    Miro, nezlob se, ale to vypadá, jako bys volal po ochraně ubohých slovenských obchodníků před nekalou zahraniční konkurencí. Taková ochrana ale vždy zákonitě vede k vyšším cenám, horší kultuře prodeje a k pohrdání zákazníkem.
    Domnívám se, že i kdyby se digiťáky prodávaly pouze přes internet, na výkonu národního hospodářství by se to nepoznalo. Nepoctivé a nespolehlivé firmy budou rychle eliminovány trhem – dnes si lidé právě po internetu běžně sdělují své zkušenosti s těmito obchody, takže zase přežijí jen ty levné a přitom kvalitní. A tak to má být.

  5. Tomas 7. septembra 2004

    preklepy (nemá prisetory), ale možno má sapoň
    nerozumiem zmyslu clanku. Je to nejaka Minolta Lobby?

  6. Dodo 7. septembra 2004

    Miro, chystáš si otvoriť kamenný obchod??? :o) My kamenné obchody vôbec nepotrebujeme. Ak sa to bude dať objednám si aj rožky s mliekom na raňajky cez net a nebudem platiť „niekoho“ priestory, elektriku, plyn, vodu, kurenie, upratovacku, predavacku………… :o)

  7. Peter 7. septembra 2004

    Veľa z napísaného pánom Veselým je pravda – malý trh, vysoké náklady, ona povestná (a fungujúca)nenažranosť. Nesuhlasim s tým, že internetové obchody (slovenské) sú lacnejšie, než kamenné predajne. Niekedy mám pocit, že je to naopak. Navyše vystavujeme sa komplikáciám v prípade, že nám kuriér, či pošta doručí zásielku, s ktorou nie sme spokojní – poškodený tovar, omyl atď. V kamennom obchode si tovar môžeme osobne prezrieť a prevziať, aj keď 100%-nú istotu nikdy mať nemôžeme.

  8. Miro Veselý 7. septembra 2004

    PetrM: Nesnažím sa v článku niekoho chrániť, iba hľadám odpoveď na častú otázku, prečo je u nás draho. Náklady predajcu ma, ako zákazníka, tiež nezaujímajú, ale sú a niekto ich zaplatí, alebo obchodník krachne.

  9. Miro Veselý 7. septembra 2004

    Tomas: Moje IQ nedokáže spracovať vzťah medzi týmto článkom a Minoltou. Môžete to nejak zľahka ozrejmiť, prečo si myslíte, že sa týka Minolty v tom, či onom zmysle?

  10. Miro Veselý 7. septembra 2004

    Dodo: Nechystám sa otvárať kamenný obchod. To že my, čo sme na inernete také nepotrebujeme je síce pekné, ale veľká väčšina ľudí u nás inetrnet zatiaľ nemá. Takže kamenný obchod sa stále oplatí viac, než intertnetová predajňa, kde človek musí predávať za marxistické ceny a aj tak je podľa niektorých drahý.

  11. Miro Veselý 7. septembra 2004

    Peter: na internetovom obchode je možnosť tovar vrátiť. Samozrejme, ak ste si vybral čo trochu seriózny shop. Sám som si kúpil dosť vecí v exeSHOPE a tie, ktoré som chcel ohmatať som si išiel ohmatať. Iné mi doviezli autom až domov. Vo firemnej predajni stál nedávno foťák 17 tisíc, v exe 15. Nevidím to, ako zlú cenu.
    Áno, sú shopy, kde sa dal kúpiť za 14 a kúsok, ale ľudia sa na ne sťažujú – prejdú celé týždne, kým je ich objednávka vybavená. Čo z takej „zľavy“? Za pár týždňov ten foťák stojí všade o tisícku menej.

  12. Standa 7. septembra 2004

    Miro: castecne mas pravdu, ale s celkovym vyznenim clanku nesouhlasim. Zvlast myslenka ze kdyz si koupim fotak jinde tak delam neco „zleho“.

    Mam Panasonic FZ10, mam ho z USA od prosince za 15500,- v CR byl az v breznu a za 24000,-.
    Chodim do prace, setrim a kdyz pak mam za neco utratit penize tak samozrejme hledam cesty jak dostat co nejvic (vcetne treba i kvality prodeje) za co nejmin penez. Tech nekolik tisic navic co bych zaplatil jinde mi bohuzel dobry pocit neprinese a v krajnim pripade byh na to ani nemel :-)

    Asi prvni clanek s jakym tu zcela nesouhlasim, ale to je asi normalni.

    Preji hezky den

    Standa

  13. Miro Veselý 7. septembra 2004

    Standa: Nemusíte so mnou súhlasiť. Ja si však myslím, že ak vy kúpite FZ10 v USA, o jeden stroj menej sa ich predá tu. O to vyššie náklady budú znášať kupujúci na Slovensku za preklad manuálu a tak. Je mi jasné, že poviete, že za cenu u nás by ste si to možno nekúpil vôbec… To je možné. Od toho je tu trh – komu sa nepáči, nechá tak. Len som chcel povedať, že ak firma má vyrobiť návod, chce to preložiť desiatky strán odborného textu, korigovať, vytlačiť, čo nie je celkom zadarmo a niekto to musí zaplatiť.

  14. Standa 7. septembra 2004

    Miro: ono by pak bylo ferova kdyby meli prodejci moznost prodavat pouze s anglickym navodem a treba drazsi lokalizovanou verzi.
    Mozna diky tomu, ze jezdim sluzebne casteji do zahranici tak uz nechapu tolik „nas trh“ ale vidim to vic „svetove“.

    Kazdopadne dekuji za clanek k zanysleni

    STanda

  15. Miro Veselý 7. septembra 2004

    Standa: nedá sa. Zákon určuje, že u nás kúpený tovar MUSÍ mať návod na použitie v našom jazyku. Návod však určite nie je to najdrahšie na štruktúre, ktorú treba vytvoriť, aby nejaká značka mohla sem dovážať a zaisťovať servis.

  16. milos 7. septembra 2004

    Miro V.: Stale nerozumiem :-) Priklad: cena Minolty A2 v ExeShop: 34 970,- Sk [bez DPH 19%], nemenovany internetovy obchod vo Viedni: cca 700 EUR (s danou!!!), co je ~28000 Sk. Co je u nas ine (take drahe)?

  17. Tomas 7. septembra 2004

    Ten clanok mi nejak nepasuje na tento web. Zdalo sa mi, ze odniekadial niekdo na teba tlaci aby si zatratil internetove obchody.A to je presne to co ma stve. Ak sa bude v ludoch stale udrziavat neistota k internetu, nikdy sa internet na slovensku nepohne vpred. Zial precestoval som dost sveta a vidim ten strasny rozdiel. V USA je uplne normalne nakupovat cez net.Je to 2x tak vyhodne a zaruky su uplne rovnake ako pri kamennych obchodoch.

  18. Peter 7. septembra 2004

    Miro Vesely: Vykaslite sa na taketo temy, lebo sa to tu zvrhne na ekonomicke forum a krcmove hadky. Skoda pokazit uroven, drzme sa odbornych tem, zakony trhu (chvalabohu) neprerobime.

  19. Tony 7. septembra 2004

    Fakt sem takyto clanok nepatri. Ktokolvek moze bojovat za nakup tam a tam, ale clovek so skusenostami s nakupovanim v slovenskych obchodoch nevie preco by platil za neodbornost, neochotu a nenazranost predajcov (cest vynimkam).
    Uz z principu u nas take veci nekupujem, dokial sa predajcovia nenaucia, ze kupujuci je pan a nie prosiaci nevolnik, ze na bavorak netreba zarobit za 1 rok a pod.
    Zvlastne je, ze aj v kamenych obhchodoch dalej na zapad su vecsinou nezanedbatelne nizsie ceny ako u nas a to platia vyssie platy, najmy, energie…
    Preklad prirucky nie je podla mna nic financne narocne a zabezpecuje to distributor, nie predajca…

  20. Richard 7. septembra 2004

    Je tu este jeden globalno-ekonomicky pohlad. V krajinach kde je nestabilna ekonomika resp. nestabilna politicka situacia, musi podnikatel mysliet na rychly zisk, pretoze nemoze vediet co sa stane v buducnosti.

    Vseobecne teda plati, ze v menej stabilnych krajinach su vyssie marze a vyssie ceny produktov (tak sa nespravaju iba drobni podnikatelia ale aj globalne firmy).

  21. Miro Veselý 7. septembra 2004

    Tomas: Ja predsa neútočím na inet obchody. Ak to z článku vyznieva, je to ťažká chyba môjho písania. Práve inet obchody považujem za lacnejšie a z ich cien sa dá ľahšie odvodiť spodná hranica, za akú sa niečo dá kúpiť.

  22. Miro Veselý 7. septembra 2004

    milos: vašu otázku som práve chcel riešiť týmto článkom. Z diskusie vidím, že sa asi k výsledku nedopracujeme.

  23. sleeper 7. septembra 2004

    milos: sorry za off topic ale mozte mi na mail sleeper@centrum.sk poslat nazov toho shopu kde stoji A2 700Euro? Ja som hladal a nasiel som za 900Euro. vdaka

  24. hitch 7. septembra 2004

    jeden priklad. mal som zaujem o sigmu 70-200 hsm. v nemenovanom obchode v ba je cena 44.000Sk a tiez ju nemaju v predajni. na nete sa da zohnat za 30.000Sk. Kde ju kupite? rozdiel je nehorazny a moznost vyskusat nemate ani v kamennom obchode.

  25. Dano 7. septembra 2004

    Podla mna je clanok v poriadku. Na nieco nadavat treba aby sa nam ulavilo. Ja sa jednoducho nedokazem zmierit s tym, ako putuje vyrobok od vyrobcu a postupne sa na neho nabaluje cena. Ta cena je vela krat a hlavne u elektroniky doslova vymyslena. Aku ma vyrobnu hodnotu 20 tisicovy fotak? 500 korun? Alebo prehanam? Ja si myslim, ze ta cena sa volakde vysvyhne skokovo. Staci nenazrany element v retazci dealerov a inych podvodnikov. Ked sa fotak veze na lodi z Taiwanu na 50 europaletach po 100 kusov, este stale je lacny. Potom dojde do Europy, na Slovensko, hned k nemu daju 500% marzu, maloobchodnik dalsich 20% a za krabicku plastu, ktoru sikmooke v cine montuju na beziacom pase 1000 kusov za smenu zaplatime tazke tisice. Velmi dobry priklad je ako som uz spominal v inej diskusii redukcny adapter na predsadky. Sulcek z umelej hmoty 5 gramov vaziaci, vstreknuty do formy, cas operacie 2 sekundy a masina bezi nonstop. Cena vyrobku aj s pracou 50 halierov. Baleny po 5000 v palete, len bohuzial smerujuci na Slovensko, kde stoji 1000 korun bez dane. Keby bol z horciku, aj tak je to moc. Preco napriklad dnes fotak stoji 20000 a za pol roka 10000? Niekto si ten 10 tisicovy zisk musel nahadzovat a dnes mu mozno staci 2000. Mozno to naozaj suvisi s malym trhom a aby obchodnici zarobili, musia si prihadzovat take zisky pokial je komu predavat. V takej Amerike je situacia stabilnejsia, kupna sila silnejsia a tym padom sa hybe ekonomikou. Miro Vesely ma pravdu, ze kupa 1 vyrobku v zahranici sposobuje o 1 kus predanych vyrobkov na Slovensku menej. Internetovy obchod je dobra vec, len na moj vkus pomala. Ked stlacim enter uz aby tu stalo auto:)

  26. Palik 7. septembra 2004

    Ja Vam dam iny priklad…
    Umyvacka riadu AEG 88070 iw.
    U nas 53.000.- Sk, v Cechach cca 37.000 CZK a v Rakusku 730 EUR (x41 = 30.000,- SK)
    Vsetko internetove obchody…

    Co myslite, kde som si ju kupil v ramci volneho pohybu tovaru a osob?
    :o)
    Pekny den…

  27. goran 7. septembra 2004

    dano rulezz ;o)

  28. Jano Varga 7. septembra 2004

    Ahoj a všetkým pokojný večer.

    Myslím si, že otázka cien je a vždy bude citlivá. Podľa mňa sa všetko začína u výrobcu, on si stanoví svoju cenu, do ktorej zaráta výskum a vývoj, výrobné náklady a vlastnú maržu. Toto celé rozpočíta na plánovaný počet predaných kusov. Ak predá viac, môže neskôr znižovať cenu o čiastku za výskum a vývoj (ten naplnením plánu splatil). Ak je to normálny výrobca, môže cenu znižovať aj postupným zlepšovaním výroby (na začiatku je viac chybných kusov …). Často už marža výrobcu prekračuje „medze slušnosti“. (napr. Samsung mal nedávno výrobnú maržu na niektorých pamätiach 70%, čo je pri tom počte predaných kusov sila …). A stále je možnosť ísť dole aj s maržou. Normálny výrobca podľa mňa nevyrába tovar, na ktorom nevie zarobiť. Potom už nasleduje to, čo je uvedené v článku.

    Pripájam sa k nesúhlasu s vysokými nákladmi na tlač manuálu, „drahý“ môže byť akurát samotný preklad, cena manuálu je rovnaká.

    Čo sa týka obchodníkov, to je podľa mňa osobná vec každého z nich. Ja sa snažím nakupovať „Slovenské“ výrobky, ak ich v obchode nájdem. Ak nie, vyberám si krajinu pôvodu „srdcu bližšiu“. Ak sa obchodník správa drzo, na budúce si vyberiem iného (mám na to plné právo rovnako, ako má obchodník právo byť drzý). Ak som spokojný, vrátim sa. Ak rozhoduje cena, nezaujímam sa o obchodníka (záruka je naozaj všade rovnaká a zaujíma ma tovar nie predajca).

    Na záver: Rozdiel v cenách je rovnako nespravodlivý ako rozdiel v platoch …

    Čudné na tom všetkom je to, že „na západe“ sú vyššie platy a nižšie ceny (aj keď majú vyššie náklady) a u nás je to väčšinou naopak. Napriek tomu, že akceptujem rozdiel vo veľkosti trhu (čo je podľa mňa „pred EÚ“ prežitok), moja logika na pochopenie nestačí …

    Jano.

  29. Hujer 8. septembra 2004

    Len v skratke: – body vytiahnuté z článku:

    menej kvalitné preklady manuálov
    zlá informovanosť personálu v predajniach
    menší počet servisov a ich zlá vybavenosť

    – manuál /kvalitný/ sa dá stiahnuť na webe
    – predtým, ako si ho idem kúpiť, tak si ho do bodky „prelustrujem“ u nás, alebo na webe
    – pokiaľ viem sme v EU a tento bod je tým pádom
    nepodstatný, ak je vyplnený záručný list

    P.s. Ja som kúpil v novembri 2003 FujiS5000 v Nemecku za 15.500,-Sk, ktorý u nás stál 25.000,-
    Nech už je náš trh našim trhom, ale 10 litrov
    je zaujimavý peniaz, nie ?….

  30. Miro Veselý 8. septembra 2004

    Dano: No myslím, že ste to napísal dosť expresívne. „500% marže, iní podvodníci., nenažraný element…“

    Problém s cenami neovplyvníme, ale má svoje zákonitosti. Keby ste predával fotoaparáty, musíte kupovať od sprostredkovateľa, lebo z Číny si dovoz nezaplatíte. Ale veľkoobchodník s vami bude jednať jednoducho: vezmete kamión foťákov? Potom budú lacné. Prečo? Lebo beriete na seba riziko – že sa nepredajú a ostanú vám na sklade. Že za pol roka sa namiesto za 25 tisíc budú predávať za 15 tisíc. Vy ste ale už ale zaplatili za každý – máte ich plný kamión. Ak ich nepredáte, máte stratu.
    Preto malí obchodníci – čiže väčšina slovenských firiem – kupujú len v malom. Po jednom, dvoch, troch kusoch. Takým zákazníkom však zas veľkopredajca nedá žiadne senzačné ceny – prečo by to aj robil?
    Niekto si na tie fotoaparáty nahadzuje zisk (ako to poviete vy) ale nevidíte straty mnohých nenažraných obchodníkov. Keď Olympus 730 pred Vianocami 2003 stál 27 až 29 tisíc a o pol roka sa nedal predať za 13. Tie čo boli na pultoch v predajniach už boli predajňami zaplatené. Stratu predajcov nevidíte. V cene je aj riziko z nepredania.
    Internetový shop nemá na sklade skoro nič a práve to nižšie riziko (aj náklady) sa premieta v nižšej cene.
    Tí, čo ste tu včera písali o tom, aké zlé ceny majú shopy, to sa dosť líši podľa shopu a konkrétneho modelu. Ale nie je pravda, že to je tak zlé. Trebárs A80 je dnes v exeSHOP za 14 400 a v meste bežne za 17 000. (Samozrejme, nájdu sa aj celkom opačné príklady. Kto ma chce biť, palicu si nájde.)
    Jano Varga: Skúste si dať spraviť kalkuláciu na taký jeden manuál, potom hovorte. Preklad, zalomenie, tlač, väzba. To je tak drahé, že väčšinou sa to u nás redukuje na preklad, word, xeroxovaný nezviazaný leták, alebo vypálené CD, či niektorí (Olympus) dávajú podrobný manuál len na internet… Pri počte predaných kusov niektorých aparátov by prvotriedny, tlačený manuál mohol navýšiť cenu jedného fotoaparátu rádovo v stovkách korún.
    Hujer: Jasné, že 10 litrov je už plné menšie vedierko. Ale to, že si návod „stiahnete z webu“ skrýva v sebe drobnosť – že ho niekto musí vyrobiť. Plody na internete nerastú zadarmo. Ten niekto je zastúpenie firmy, ktorá musí platiť svojich ľudí, priestory a energie. Ak si naši zákazníci chodia kupovať aparáty do Nemecka, zastúpeniu firmy sa u nás nedarí – má peniaze len na mizerný manuál, nevyškolí sa tu personál a jeden servis bude na celú krajinu.
    Viem, že pohľad, ktorý tu teraz ponúkam je mre mnuhých čitateľov asi nepohodlný. Radi si kopnú do kapitalistických nenažrancov, ale ľavicový pohľad, ktorý do nás denne tlačia médiá je veľmi deformovaným obrazom reality a škodí v konečnom dôsledku aj tým, čo ho majú. Ak chcete ušetriť, iné vás nezaujíma. Ale nie každý môže ísť kúpiť fotoaparát do Nemecka, nie každý si trúfne objednať z rakúskeho shopu. Nechcem, aby ste teraz všetci kupovali u nás – mne je to jedno, kde kto kupuje, len sa snažím vysvetliť, že vysoké ceny nie sú spôsobené len tým, že niekto je nenažraný. Proste sme malý trh. Málo ľudí s mizernou kúpyschopnosťou. Preto sú vyššie ceny. A pre všeličo iné.
    Ceny na Slovensku sú však vyššie o každého jedného, kto si aparát kúpil v zahraničí, hoc by mohol doma. Aj tak sa dá na vec dívať.
    Opakujem – nelobbujem za to, aby ste chodili kupovať na Slovensko, len sa snažím nájsť a popísať príčiny tých veľkých cenových rozdielov. Ľudia sa ma na to často pýtajú. Takto im dám linku – tu je to spísané aj s komentármi kapitalistov i proletárov. Každý si môže vytvoriť vlastný názor.
    Ako starší človek si môžem dovoliť onen trápny výrok: „keby všetci Slováci kupovali v Nemecku…“. Keby bolo keby, na Slovensku by výrobca čoskoro skrachoval a kto by chcel jeho výrobok, hajdy do Nemecka. Inak nič. Ak si ho chcete kúpiť v obchode, taká cena je navýšená o cestovné a stratený čas. So zlým zastúpením by sa však aj zle reklamovalo…
    Je to debata nadlho a bez výsledku…

  31. Peťo 8. septembra 2004

    Hujer: To je fakt príliš velký rozdiel. To sa už nedá obhájiť prekladom manuálu. Nemôže byť celá cena prekladu manuálu zahrnutá v jednom kuse foťáku. Za 10000 bude hociktorý prekladateľ ochotný preložiť manuál. A ak už má pripravený preklad podobných modelov, tak to musí byť aj lacnejšie.

  32. mM 8. septembra 2004

    PRavdepodobne ma vela z vas zaradi k tym nenazrancom co uz fakt nevedia co pytat a chcu mat bavorak :)

    Obchodujem sice vacsinou s vypoctovou technikou, ale velmi podobne je to aj s digifoto.

    Urobim malinky vypocet.

    Bezne marze pre obchodnikov v tomto segmente su cca 10% ale to uz je vacsinou maximum co mozem pytat. Takze ak priemerny pocitac (fotak) stoji povedzme 20.000,- Sk, tak moj zisk je 1.818,- Sk. Kolko takychto pocitacov (fotakov) by som mal predat, aby som uzivil sam seba, benzin a poistky za auto ktorym to dopravim zakaznikovi a mobilny telefon aby ma zakaznik mohol v noci otravovat ze mu to tam vypisuje ze ma virus a ze co tomu teda je?

    Ak by som si chcel vyplatit plat 15.000,- hrubeho + odvody statu, telefon by stal 1.000,- a benzin s poistkami 3.000,- tak prichadzame k vysledku min. 14 ks pocitacov resp. fotoaparatov mesacne.

    A to som schvalne napisal smiesny plat z ktoreho nezaplatim hypoteku a za ktory mi nikto nenastupi do zamestnania. Niesu tam naklady na elektrinu, nejaky ten malicky kanclik, servis auta, skolenia, naradie, vlastna vypoctova technika, uctovnicka, …

    Takze vysledok je ze nenazrany niesu ti hnusaci v slovenskych obchodoch, ale pravdepodobne chybicka krasy bude v dovozcoch, resp. oficialnych zastupeniach znaciek a ich financnej politike.

    Samozrejme aj ja by som si fotak radsej kupil lacnejsie napr. v USA. Len som tymto prispevkom chcel ukazat ze „TI ZLI“ niesu obchodnici v obchodoch.

    Michal M

  33. Teddy 8. septembra 2004

    Toto je teda tazky clanok, ktorym sa pustate na velmi klzky lad, p.Vesely! S niektorymi nazormi fakt nemozem suhlasit:

    „…kupujúci netuší, že celý „internetový obchod“ je jediná webstránka…“ Tak neviem, ako na SK, ale v zahranici som este nenasiel internetovy obchod, ktory by bol „iba jedina web-stranka“. Vacsinou su pridruzene „kamennym“ obchodom (napr. skvely digicamabhoshop), a dost casto si po internetovom nakupe chodim prevziat tovar osobne (ak je to tak do 100km, a mam tadial cestu). Samozrejme, ze MA adresu, telefon, fax, predavacov aj predajnu. A dodam, ze serioznost hocakeho internetoveho obchodu kdesi zo zapadnuteho konca europy je neporovnatelna s tym, co si na slovensku predstavuje vacsina kamennych obchodov pod „serioznostou“

    „…cena za slovenský návod…“ mne je slovensky navod doslova (s prepacenim) ukradnuty! ak na nete nenajdem slovensky navod, skusim cesky (to politici nas rozdelili a najradsej by boli, keby ziaden slovak cesky nerozumel). A ak nebude ani cesky, kludne pouzijem anglicky ci nemecky. Rozhodne koli navodu nedam o 20% ceny viac…

    A pokial ide o tu „nenazranost“ niektorych obchodnikov: Rozhodne si myslim, ze ak v zahranici kupim ten isty vyrobok za normalnu koncovu cenu v obchode lacnejsie, ako na Slovensku za velkoobchodnu cenu bez dph, tak tu cosi nesedi a moze si hocikto vraviet o nakladoch co len chce…

  34. Miro Veselý 8. septembra 2004

    Peťo: Ak poznáte prekladateľa, ktorý robí rád za lacný peniaz, hneď ma s ním zoznámte. Ale OK, trebárs nech manuál stojí tých 10 tisíc, čo ste napísal. Koľko fotoaparátov takáho druhu sa predá? Pri niektorých modeloch to môže byť doslova pár kusov, či pár desiatok kusov. A delíme. K cene za manuál treba pripočítať kopu iných nákladov, ktoré sú.

  35. Miro Veselý 8. septembra 2004

    Teddy: Nemusíte so mnou súhlasiť, berte však moje články menej doslovne. Internetový obchod na Slovensku často NEMÁ zázemie v kamennom. Ak má zázemie, ihneď tam rastú ceny z minimálnych na bežné.
    To, že vám je niečo ukradnuté je len gesto, za ktoré si nikto nič nekúpi. Návod musí byť po slovensky, to je zákonom stanovená drobnosť. Vás nezaujíma, ako a za čo niečo vznikne, „len“ si to chcete stiahnuť z internetu, trebárs českého. Myslíte si, že české zastúpenie ten manuál dalo vyrobiť zadarmo?
    A opakujem. Manuál je len symbol, príklad jednej z mnohých vecí, ktoré je treba vytvoriť a zaplatiť skôr, než výrobca aparát vôbec začne predávať.

  36. RCH 8. septembra 2004

    Chcel by som sa aj ja pridat,
    ked som kupoval C-750, u nas stal 29.990 a vo Viedni v interenetovej predajni som si ho kupil v prepocte za 18.000. Preto som nemal co riesit. Ako poziadavku som im napisal, ze si ho chcem osobne vyzdvihnut.
    O 4 dni som dostal mail a hned som si pre neho prisiel. Uzasna vec. Rodiel v cene bol 40%. Tomu hovorim nehoraznost! Ak by bol rozdiel 1-2 tisic, kupil by som ho tu. Anglicky navod mi nevadi.

  37. dez 8. septembra 2004

    miro, urcite mas v mnohom pravdu, ale problem je trocha sirsi. so vznikom internetu pred par rokmi vznikol na bohatsom zapade globalny trh. dovtedy bezny clovek z US nemal sancu zistit, co a kolko stoji v Uk ci v Japonsku. So vznikom internetu zrazu kazdy vie, co kde kolko stoji. A cuduj sa svete, ceny su v niektorych pripadoch velmi odlisne. A to hovorim o zapadnom ´bohatom´ trhu. A co robia vyrobcovia? Casto hraju pstrosa s hlavou v piesku. Ved oni si to ti ludia kupia. A potom sa stazuju, podobne ako stazuju hudobny vydavatelia na nelegalne kopirovanie, na to, ze vdaka globalnemu trhu si moze ktokolvek objednat cokolvek z kadialkolvek. U nas, vdaka vstupu do EU to snad coskoro tiez v praxi takto bude vyzerat. Nevidim dovod, ak sa rozhodnem pre kupu za par desiatok tisic, venovat 30-70 percent naviac SK obchodnikovi, ak aj tak nemam sancu dany tovar ohmatat na predajni (vacsina SK predajni mava maly sortiment, maly trh, ze) a ak sam viem viac, nez ktorykolvek predavac. chapem, ze to SK predavaci nemaju lahke, ze si nemozu dovolit skladovat drahsie, menej predajne pristroje (a ak ho nahodou na sklade maju, ze sa boja ho davat skusat kdekomu, ved ho potom neprdaju) a ze nestihaju studovat materialy, ale na druhej strane, preco sa mam potom rozhodnut pre nich? preco mam merat cestu do kamenneho obchodu, kde to co chcem nemaju a mozu to len objednat, preco to tede nemozem rovno objednat z webu a to dokonca za lacnejsie?

  38. Miro Veselý 8. septembra 2004

    dez: Veď nemerajte cestu. Každý kúpi tam, kde chce.

  39. Simm 8. septembra 2004

    Pred casom som vsetku svoju fototechniku kupoval v jednom internetovom obchode v BA. Tiez som sliedil po cenach a tu boli „vyhodne“. Potom vsak zacali problemy s dodacimi lehotami, ak som chcel nieco specialne, bolo treba zlozit zalohu a cakat…tyzdne. Napr. na hlupy UV filter O bezneho priemeru som cakal sedem tyzdnov. Potom mi jeden moj znamy doporucil svojho znameho, ktory vlastni kamenny obchod v meste na Slovensku. A cuduj sa svete, odvtedy vsetko funguje ako ma. Vratane dobrych rad od chlapa, ktory je v brandzi desiatky rokov. Vzhladom k tomu, ze sa specializuje na par znaciek, ma dobre vztahy s dovozcami a tym vie vela veci posurit. Ked pred par mesiacmi zurila na Slovensku bitka o Nikon D70 a cakalo sa nan tyzdne, ja som si ho bol vyzdvihnut o tri dni po telefonickom dohovore. Chcem nove sklo? „Prid, skus si na vikend, ked ti bude vyhovovat, nechas si ho a zaplatis, ked nie, skusime nieco ine …“ O tom je obchod. Sam v nom pracujem asi 15rokov. Nie vsetko su ceny a osobne si rad priplatim par percent za sluzby s tym spojene. Vysledok … inet obchod uz len v nutnych pripadoch. A ked sme este pri tych cenach, prislusenstvo znacky Nikon mam v tejto kamennej predajni maximalne na urovni tych najnizsich v Sk inetshopoch. Ako je to mozne? :o)

  40. janmace 8. septembra 2004

    Nenazranost slovenských predajcov – vecna tema. To sa netyka len fotoaparatov, pozrite si ceny benzinu a zisky Slovnaftu, Globtelu, porovnajte si ceny potravin … a vsetci vyrobcovia a predajcovia placu ako je im zle. Je mi luto, ale sme ovce, ktore sa nechaju pekne ostrihat. Je na vyrobcoch a predajcoch aby hladali cesty ako znizit naklady. Je najjednoduchsie uvazovanie – naklady su tu = dame ich do vyrobkov =zaplatia ich zakaznici.
    Asi dva mesiace sledujem ceny vybranych fotoaparatov, u ktorych uvazujem o kupe. Porovnavam ceny v nemenovanom internetovom obchode v Nemecku (Zittau), velkoobchodne ceny nasich dealerov a koncove odporucane ceny. Rozdiely medzi odporucanou cenou a koncovou cenou v nemeckom inet obchode su od 10% do 60%. Rozdiely medzi dealerskou konecnou cenou a cenou v nemeckom inet obchode su od 1 do 25%. Zavisi od jednotlivych vyrobcov fotoaparatov a jednotlivych modelov. Ani v jednom pripade nieje dealerska cena u nas nizsia ako koncova cena v nemeckom inet obchode!!! Vo financnom vyjadreni su to ciastky do 10 000 Sk. Je to nenazranosť, alebo nie. Podla mojho nazoru je. Kto ma zaujem, mozem mu xls subor poslat.
    janmace@gtsi.com

  41. janmace 8. septembra 2004

    Sory oprava: janmace@gtsi.sk

  42. Peťo 8. septembra 2004

    Hmmm. Zaujímavá ale celkom zbytočná diskusia, čo je prečo drahé.

    mM: Ja tiež obchodujem s výp. technikou a už dávnejšie som zistil, že maloobchodom s takými alebo podobnými lacnými vecami sa zarobiť ani uživiť nedá. Musí sa to robiť buď vo veľkom (veľkoobchod) alebo musí ísť o veci masovej spotreby (potraviny, drogéria, autá, …) Výpočtová technika (alebo digi-technika) v malom môže byť len doplnkom nejakej inej činnosti – tvorba softvéru, webu, iné služby a podobne.

    Miro: Fotoaparátov takého druhu sa predá možno málo, ale iných sa predá na desaťtisíce. A z týchto masoviek (kompakty pre širokú verejnosť) sa musia financovať iné náklady distribútora ako kancelárie, sklady, ľudia. Podľa zdroja DiGiRevue 2/2004 za rok 2003: Olympus 20531, Sony 7050 predaných kusov. Pri takýchto počtoch nemôžu náklady na manuál hrať žiadnu úlohu, keďže celkový počet predávaných modelov sa dá spočítať na prstoch rúk a nôh.

    Preložiť za 10000 bežný 20-30 stránkový manuál formátu A5 k foťáku som ochotný aj ja sám. Myslím, že o tom už samoštúdiom niečo viem a bolo by to kvalitnejšie, ako keď to preloží „profesionálny“ prekladateľ, ktorý vyštudoval filozofickú fakultu.

  43. dez 8. septembra 2004

    simm – iste, o tom je obchod a ak ma k tomu este prijatelne ceny len o par percent vacsie, nez internet, tak preco nie. tak to ma byt. ked nechces verejne, hod mi maila (dezorzf@pobox.sk) kde ten obchdo je, kto vie, mozno raz budem prave nikon prislusenstvo potrebovat. :)

  44. dez 8. septembra 2004

    miro – iste, naco v takom pripade merat cestu. problem je, ze clanok vyznieva ako obhajoba SK distribucie/obchodov a vyzva kupujte slovenske vyrobky, pricom problem je trocha komplexnejsi, len malost trhu to nie je.

  45. dez 8. septembra 2004

    miro – firemna politika je niekedy velmi zabavna. napr. nikon zlacnel v cechach d100 dokonca pod cenu d70. (vyjde teraz na nejakych 35 tisic kc, povedzme jnech je to 45 tisic nasich) u nas v obchode som videl velkymi pismenami napisane zlava z 79 tis na 69 tis. chapem, slovensky nikon nemusi mat na sklade nepredajne modely a tak nema preco zlacnovat, a kebyze aj zlacnel, ako k tomu pride predajca, ktory ma na sklade d100 kupenu za povodnu cenu? fajn. a teraz si zober, chcem dlsr, povedzme ze ma ponuka ceskeho nikonu oslovila, tak uz aj keby clovek len kvoli tomu vycestoval do ciech, kolko usetri? a SK predajca sa bude naparovat, ze nepreda a nepreda a aj zlacnel.

  46. Teddy 8. septembra 2004

    Na vsetkom tomto je trosku pravdy, ale nik mi nevyvrati nazor, ze ceny na SK su fakt privysoke a ista miera „nenazranosti“ distributorov a predajcov je bezna. Ci je to foto, pocitace/elektrotechnika, benzin, atd.

    Bohuzial, dodam aj tolko, ze ista miera „vychcanosti“ medzi slovenskymi zakaznikmi: je bezne, ze zakaznik spekuluje ako v zaruke dostat nieco, co mu nepatri (umyselne cosi poskodi, u elektrotechniky to neni take tazke). Potom predajca musi aj tieto dodatocne naklady zaratat. Ozrkadluje sa to aj na reklamaciach: na SK som raz reklamoval cd-player, a hladeli na mna jak na vraha. Navyse som musel CAKAT mesiac, kym sa vratil opraveny. Toto v zahranici nezazijete, o reklamaciach sa tam ani s vami nebudu dlho bavit, staci ze im vratite vyrobok v krabici a ihned vam daju iny kus, pripadne este o nieco lepsi. Rozhodne sa v EU necaka na opravu, vymiena sa kus za kus, vacsinou aj s dakym bonusom/gutscheinom alebo aspon ospravedlnenim. Na SK je to presne naopak, tam je ten kto reklamuje uz apriori grazel a podvodnik a tak k nemu aj predajca pristupuje…

  47. Dano 8. septembra 2004

    Ja si nemozem pomoct, ale aby vacsinu ceny vyrobku tvorili naklady ako su riziko nepredania, marze, platy ludi, energie, manualy a podobne, je to fakt cena daleko vzdialena od tej vyrobnej. Ja v tom stale vidim len krabicku z plastu a par plosnych spojov, ktoru zmontuje automat alebo taiwancanky. Ja viem, ze ekonomika je raz taka a aj ta fabrika si musi svoju existenciu premietnut aj do tej nalacnejsej suciastky,ale aj tak. Na vyrobcov su vyvijane tlaky na co najnizsiu vyrobnu cenu a maloobchodnik je tiez len to najmensie zlo. Cena rapidne narasta u velkoobchodov a dealerov. Je smutne, ze sa oplati ist pre jeden fotak do nemecka aj osobnym autom a ked aj moc clovek neusetri aspom si urobi vylet. Najhorsie su maloobchody s pocitacmi. Objednam si nejaku suciastku, predavac a majite v jednej osobe sadne do auta, ide o dve ulice dalej to do velkoobchodu kupit a mne to preda o 500 korun drahsie. Preco ma nepustia do velkoobchodu? Ja jeho sluzby nepotrebujem. Mimochodom u autosuciastok su marze aj 100%.

  48. Miro Veselý 8. septembra 2004

    Dano: Prečo vás nepustia do veľkoobchodu kúpiť jednu kartu. To sa pýtate, alebo už žartujeme? :-)
    Mne sa už nechce odpovedať na každý príspevok, točíme sa v kruhu. Nikoho nenabádam kupovať u nás, ak to tak vyznieva, čo už…

  49. Juraj 8. septembra 2004

    Miro Veselý: Ja sa tiež vážne pýtam, keďže nie som obchodník, prečo mi vo veľkoobchode nepredajú jednu kartu, či fotoaparát. Veď prídem, zaplatím v hotovosti a idem. Zaujíma ma tiež, aká je obvyklá cesta výrobku (fotoaparátu) z Ázie na Slovensko. Ak to niekto vie, rád sa to dozviem, lebo hovoríme najmä o výrobcovi a predajcovi. Čo je medzi tým sa veľmi nehovorí. Ďakujem

  50. hitch 8. septembra 2004

    2 simm: posli aj mne o jaky obchod sa jedna pford@post.sk

  51. dez 8. septembra 2004

    miro – sa ti nechce odpovedat na vsetky prispevky, sa ti necudujem, navaril si si poslednym clankom a kasa ti vykypela. :) dano nezartuje. pyta sa, preco ak obchodnik ide do velkoskladu LEN PO JEDNU SUCIASTKU a da si na to marzu 500sk nemozem ist rovnako do velkoskladu po jednu suciastku aj ja sam, bez zivnostnickeho listu? aky je v tom rozdiel? robim pre velkosklad rovnaky biznis.

    mimo to, v clanku som si na konci vsimol dosledky toho, co sa stane, ak nebudeme kupovat na slovensku: ´1. menej kvalitné preklady manuálov 2. zlá informovanosť personálu v predajniach 3. menší počet servisov a ich zlá vybavenosť´

    1. niektore preklady dnes (nie zajtra, ked bude horsie) su uz len zdrapy papiera
    2. informavanost personalu je aj dnes tristna, da sa aby bolo este horsie? :(
    3. ak s anemylim, na SK je jediny servis digitalov, PRO LAIKA. da sa este aj menej servisov? :)

    INYMI SLOVAMI, uz dne sje to o nicom, preto bezny narocnejsi zakaznik nema dovod dbat o SK trh, lebo mu nic, vyslovene nic zaujimave neponuka. pokial sa ot nenauci, zakape. a zakaznik si skoci autom do viedne, alebo si to objedna internetom z nejakeho honolulu.

  52. Dano 8. septembra 2004

    juraj: mam taky dojem, ze z Aziou priamo komunikuju velkoobchody. Oni maju priame kontakty s vyrobcami. Niekedy to zrejme nie je priamo Azia. Napriklad dnes som kupil sd kartu (dost lacno) a je to Apacer. Apacer ma hlavny stan na Taiwane a jednotlive zastupenia na kazdom svetadiele. V Europe je to Holandsko. Tak zrejme velkoobchod objedna par paliet pamatovych medii a z Holandska sa to priveze. Otazne je ci priamo, ci to neputuje cez vacsie velkoobchody a mozno ze to ide priamo z fabriky, kde sa to montuje.
    Miro Vesely: ja nezartujem, iba miestami. Velkoobchod moze predat cokolvek komukolvek. Nepredaju len zo solidarity k malopredajcom alebo co. Nie je nutne, aby som tych suciastok zobral za Aviu. Maloobchodnik je obycajny medziclanok, bez ktoreho by sme vsetci vyzili. Nech existuju len hypermarkety. Slovaci su aj tak odsudeny zit z prace v automobilkach a podobnych firmach. To je uz ale subjektivny nazor. Tato tema by sa ale mala ukoncit a mali by sme ist zase fotit:)

  53. Bolek 8. septembra 2004

    http://blog.lide.cz/bolek777/2004/08/05/50

  54. Miro Veselý 8. septembra 2004

    dez: Velkoobchod je obchod vo veľkom. Ak kúpite jednu kartu, dostanete zlú cenu a zaplatíte za faktúrovanie. S predajom sa spája aj servis.
    Jasné, namietnete mi, že ten je u nás mizerný, ale jasná vec, keď všetci tlačia na ceny tak, že marža 10% je považovaná za zderstvo. Z čoho majú firmy asi tak platiť, ak časť ľudí kupuje v skladoch?
    Prolajka nie je jediný servis, to ste trocha prehnal.
    Áno, navaril som si článkom, ale aj som to tušil. Problém je jediný – predajcovia nemajú čas ani dôvod sa tu vyjadriť, tak teraz vyzerám, ako keby som im držal chrbát.
    Ja ale kupujem radšej tu v neďalekej predajni, alebo v exe, podľa toho, čo. Predsa nestratím pol dňa návštevou veľkoobchodu?

  55. Miro Veselý 8. septembra 2004

    Dano: Maloobchodník MI je zbytočný, ak si zložím počítač sám. Mám živnosť, bežne som to robil. Ale už dávno som prestal týmto spôsobom šetriť korunky a strácať dni času. Keď som staval počítače, každý si to predstavoval tak, že zariadim, zložím, doveziem a nič si neprihodím. Veď nie som sviňa. S takým kšeftovaním sa dá rýchlo zbankrotovať. Dnes to robím inak.
    Maloobchodník mi na základe objednávkového majlu zloží počítač odporučí aktuálne osvedčené komponenty a prihodí si na to vcelku rozumný peniaz. Stroj bude šlapať celkom hladko (overené) a ja mám ušetrený deň práce – predtým to bola cesta do skladu pre pár súčiastok, do iného pre iné súčiastky, účty za benzín, taxíky, potom skladanie, oživovanie, inštalácie…
    Ja viem, foťáky by sa dali ľahko predávať na jednom mieste vo veľkosklade, netreba aby boli desiatky obchodov. Fajn, rozviňme tento váš nápad (za socializmu to skúšali aj s centrálnym riadením hospodárstva aj s veľkopivárňou)
    Aj pivo by sa mohlo predávať v centrálnej pivárni. Lacno, rýchlo.
    Prečo potom ale ľudia idú do mesta na pivo za 40 a viac korún, ak vo veľkopredajni potravín stojí trebárs 14? Tá istá značka a fľaša?
    Preto sa tu nechcem hádať. Táto debata nemá mantinely. Píšete argumenty len z pohľadu človeka samozrejme znalého internetu a IT. Pre vás je ľahko vedieť, kam čo ísť kúpiť. Možno celé desiatky hodín strávite nad hľadaním najlacnejšieho obchodu. Kto sa ale musí živiť sám, tie hodiny, čo strávi úsporou pár stoviek (tisícok) mu budú chýbať. Čas sú peniaze.
    Usporiť pri nákupe je legitímne, no nie vždy sa to vyplatí. A aj z iných príčin:
    Známy dovliekol profícky foťák z nemecka, nadšený koľko ušetril, platil len 50 tisíc. Ale čo to – za pár dní mu vykradli byt, vzali len pár drobností a foťák. Poisťovňa však nepreplatila nič – poistka by mu to bola pokryla, ale chlapec si neuvedomil, že nemá na ten aparát správne doklady. Nuž čo, pašovaním sa „šetrí“ ľahko.
    Viete, takéto príbehy sa stávajú len občas, ale je n.e.p.r.í.j.e.m.n.é. ak sa to stane práve mne, práve vám. Potom už „úspora“ nejakých 20 tisíc znamená trebárs stratu 50 tisíc. A ani si nemáte čím cvaknúť ten dlhý xicht, čo sa vám spraví.
    Preto nabádam: pozerajme sa na veci v súvislostiach.

  56. Dano 8. septembra 2004

    Miro Vesely: ja viem. Cena je niekedy RELATIVNA. Keby clovek spocital, co v zivote uz stratil, tak nejakych par korun je mozno aj smiesnych. Jednemu chlapcovi rodicia kupili pocitac za 35 000. Dnes, po troch rokoch, ked by ho uz za 5000 nepredali, ten mlady muz este stale nevie ani vymenit tapetu pracovnej plochy. Samozrejme pocitac je od znameho, ktory ho poskladal z velkoobchodu a bez papiera im ho predal. Usetrili 2000 korun na marzi alebo stratili 30 000? Ked niekto kupi takuto hodnotovo nestabilnu vec, musi ju vyuzivat ako sa len da. Moralna amortizacia na tejto stranke preberaneho tovaru je rychlejsia ako u ktorehokolvek ineho.

  57. dez 9. septembra 2004

    miro – rozvijas to uz trocha uletenym smerom. isteze velkosklady su pre obchodnikov. mna ako zakaznika zaraza, ze ak chcem nieco, co len nejaku drobnost, ktora u nas v distribucii je, ale nema bezny odbyt a tak ju kamenny predajcovia nemaju skladom, ze aj tak sa predajcovi oplati skocit po jednu suciastku do velkoskladu (samozrejme, iba ak ju skutocne chcem, inac ju nedonesie, na nejake ocumovanie) preto moja hypoteticka otazka: naco mi je V TAKOM RIPADE (nie v inom) predajca. osahat si to v obchode nemozem, radu ak nejaku dostanem si musim pre istotu overit z inych zdrojov (bohuzial, predajcovia vedia malo a z neznalosti zavadzaju, ved musia predat tovar, aky maju a nie aky ja chcem), a do velkoskladu skocit dokazem aj sam.

    samozrejme, aj ja mam radsej kamennu predajnu, kde su skuseni predavaci, relativne rozumne ceny a maju tam aj minoritne veci. ale takych je u nas malo, nech ide o akykolvek tovar.

    niektore tvoje komentare zavadzaju a jemne emocionalne vydieraju. tusim sa tomu hovori demagogia. :) (to s tou indukciou socilistickeho planovania napr. to sa robi v slusnej diskusii? :)) ale mas vlastne pravdu, dobre charakterizujes nas trh. na SK kupis len to, co je u nas v distribucii. ine veci nie. takze ano, vlastne mame obdobu centralneho planovania, uz teraz, globlany trh umozni prave opak, ziskat aj to, co je pre miestneho/celo slovenskeho distributora/predajcu nerentabilne.

    kupit si nieco lacnejsie v nemecku nie je nutne pasovanie. (mohol si zaplatit clo a dan v minulosti, ze – len to by uz ta vec nebola lacnejsia nez u nas – inac to bolo pasovane a positovna kradez nepreplatila) dnes sme vsak v EU (to je to, co ide proti vyzneniu tvojho clanku, legalny globalny lacny trh) a teda SK trh sa bude musiet aj so svojimi problemami prisposobit alebo zakape a zostanu len veci masovej spotreby.

    pro lajka mozno nie je jedinym servisom digi fotakov, v kazdom pripade je servisom vacsiny znaciek. pointa jedineho servisu vsak zostava, ku konkretnej znacke u nas ak vobec servis existuje, tak jediny. monopol. ziaden vyber – nie som spokojny, idem inam. takze horsie uz ani byt nemoze. teda, vlastne moze byt len lepsie, ak byvam mimo blavu, je mi jedno, ci to poslem do pro laiky, alebo niekam do duseldorfu, ktory ako servis v ramci eu pre povedzme FUJI bude mat povedzme najlepsie renome. globalny trh prinasa vlasnte ulavu aj od monopolnych nespolahlivych servisov. :)

    k tomu, ze kamenny predajca poskytuje servis (oproti velkoobchodu). je i nie je to tak. kamenny predajca mi poskytuje komfort, ze nemusim ist do servisu sam, ale posle tam pokazenu vec za mna. to je tak vsetko. ak ide o jednoduchu poruchu, ktoru by mi v kvalitnom servise opravili na pockanie, je pre mna jednoduchsie do servisu zabehnut sam (ak je v mieste bydliska) ako cakat par dni, ci par tyzdnov na to, dokial to prejde cez sprostredkovatela. kamenny obchod by mal, podobne ako je tomu v zapadnych krajinach, prebrat tarchu poruchy na seba, mal by mi pristroj vymenit za novy a sam cakat nato, dokial v ramci zaruky dostane od miestneo dovozcu daneho pristroja nahradu. to by mala byt vyhoda drahsieho kamenneho obchodu pred lacnejsim internetovym, kde musim cakat par dni, az tyzdnov na to, dokial mi zaslu postou nahradu. kedze to u nas tak nie je, tak je mi jedno, kde nakupujem, pri pokazeni musim furt cakat.

    proste, maly slovensky trh a kamenne obchody stagnuju, pre narocnejsieho zakaznika je jednoduchsie kupovat tam, kde je lacnejsie, lebo rozdiely v komforte sluzieb, ci servisu su pre neho minimalne. nehovoriac o neskolenych predajcoch, kde ako zakaznik, ak nechcem byt oklamany (hoc aj nezamerne, kvoli nizkej informaovnaosti personalu) musim si sam vsetko nastudovat.

    co ma vlastne nuti nakupovat u nas? lenivost/nemoznost vycestovat? strach z neznameho internetoveho obchodu? moznost splatiek v kamennych obchodoch? tak nejak – ale aj to casom prejde. namiesto splatky zoberiem kontokorent v banke, na nekvalitny shop ucinny zakon a ucinna konkurencia globalneho trhu a na lenivost niekolko desiatok percent usetrenych penazi (usetrit par desiatok tisic pri kupe nicoho vacsieho, to uz stoji za vylet do zahranicia). :) co proti tomu ponuknut? lacny kammeny obchod s vyskolenym personalom nedaleko miesta bydliska. uf, preco to prve znie tak realisticky a to druhe utopisticky? :) samozreme, ak byvate nedaleko tych ´3´ dobrych slovenskych obchodov, mate vyhrane.

  58. Miro Veselý 9. septembra 2004

    dez: Možno to rozvíjam podľa vás uleteným smerom, ale nerozumiem, prečo sa máme baviť o hypotetických otázkach. Bavme sa o realite. Hypoteticky nepotrebujem predajcu, možno mám v číne známeho.
    Ale ak v mojich postoch cítite demagógiu, potom bude určite prospešné, ak sa ďalších komentárov zdržím. :-)

  59. dez 9. septembra 2004

    miro – cely cas sa bavim o REALITE. hypoteticka otazka bola len jedna a aj to k jednej stranky REALITY. neprekrucaj, prosim. clanok je napisany dobre, strucne, vystizne, skoda, tych komentarov, asi bude lepsie zdzrat sa, fakt. :)

  60. Bolek 9. septembra 2004

    Mirex, ty si priblizil pohlad zo strany predajcu, my ta tu v komentaroch kamenujeme z pohladu kupujucich. Mna ako potencionalneho kupujuceho zaujima cena az v prvom rade. 20-30-40% rozdiely v cene oproti susednej Viedni je teda za slovensky navod trosku vela (ak teda porovnavam podobny obchod u nas a v rakusku, napr prola…vs. digicam…).
    Ale mas pravdu ze tato diskusia asi nikam nevedie, ale ajtak dobre ze si to otvoril.

  61. sleeper 9. septembra 2004

    Mam rovnaky nazor ako dez resp Bolek. Ak mam platit viac tak musim vediet preco. Nech odo mna nechce nikto nejaku falosnu solidaritu. Ak teda si budem mat vybrat medzi obchodom s kvalifikovanym a ochotnym predavacom, moznostou odskusania si tovaru a onlineshopom tak som ochcotny si pripaltit za kemenny obchod ale v rozumnej miere. Ale ak mam moznost sa k relevatnym info a skusenostiam dostat len na internete a na tom istom internete potom najdem shop (napr ten vo Viedni) a rozdiel ma byt markantny (700Euro a min 38000Sk) tak nepomozu ani moralne apely a vyberiem si onlineshop lebo pridana hodnota obchodu u nas je nulova a cena diametralne odlisna. Nech sa na mna nikto nehneva.

    Mimochodom tych 38000 som nasiel na slovenskom onlineshope. Exe ma spominany fotak za skoro 42000.

  62. Tomas 10. septembra 2004

    MIRO: Ok, akceptujem.

  63. KILL BILL 13. septembra 2004

    Neni o čom diskutovať.Kto chce nech si kupuje v kamennom a drahšie,kto chce nech na nete.Ale nezabúdajte že Slovák neni Američan a dvakrát si rozmyslí či zaplatí viac alebo menej.Ja na internetových cenách nič zlé nevidím,a ak tlačia cenami na paty predavačom v kamenákoch,tak nech len pekne tlačia.To je trhový kapitalizmus,neschopný skrachuje a schopný zarába.Ja kupujem výhradne na internete,pretože nemienim vysoliť o pár tisíc viac ako je zdravé.Niesom miliardár,a z internetovými obchodmi nemám zlé skúsenosťi,vždy som všetko dostal zo zárukou a preloženým manuálom…

  64. t0m4s 14. septembra 2004

    ftipna diskusia ako pozeram, i ked to tak nevyzera na prvy pohlad myslim si ze si tu vsetci vpodstate rozumiete:) k tym cenam kazdy nech si dava ceny ake chce je to jeho pravo a vase pravo je si zvolit kde si to kupite a polemizovat o tom ci tie ceny su vyssie je aj tak uplne zbytocne lebo tie ceny tvori trh a okolnosti predajcov u nas, a urcite nie sprisahana partia obchodnikov v pocte 10 000 ktora prave podpisala kolektivnu dohodu o 30 perc. marzi, pripada mi to ako ked fico isiel nakupovat inde potraviny aby vlade ukazal ze u nas je najdrahsie , to ako keby sa cena masla schvalovala v parlamente a pritom cenu tvori konkurencia ale aby bola konkurencia musi byt aj objem predaja aby bol vacsi pocet predajcov, a to tu bude o az o 10 rokov, aspon to tak zatim vypada

  65. TA 14. septembra 2004

    V článku sa spomínajú, že nie u každého predajcu dostane zákazník aj slovenský návod. Je to naozaj tak? Veď to je predsa uvedené v zákone, že každý výrobok musí mať pribalený návod v slovenskom jazyku!

  66. miso 14. septembra 2004

    digifotaky si kupujem v internetovom obchode. ak ma niekto kamenny obchod a ponuka vyssiu cenu, ma u mna smolu. jeho naklady ma nezaujimaju, mna zaujima cena. ak skrachuje, je to problem obchodnika – ved aj on mal moznost otvorit si internetovy obchod, nie kamenny. zvolil si kamenny – ja za jeho chybu platit nemienim. ked skrachuje, moze skusit (bez urazky, prosim) vyrabat syry alebo zincicu, ta sa na internete nekupuje. ma u mna sancu, ked pojdem okolo.

  67. Solverino ;o) 15. septembra 2004

    taky jsem pekne otraveny, vyberu si HW na ImpactComp, ze je skladem, volam na prodejnu (chci si vyzkouset kompatibilitu s mym notebookem pred koupi a ahned hotove koupit) = neni problem mam skladem prijedte…za chvili vola prodavac, ze se spletli a nemaji to a musi to objednat, na dotaz jak dlouho odpoved nevim (ale doda, ze pokud to chci tak si to musim koupit i kdyz to tam nebude pasovat! kompatibilitu ze at si zjistim sam, na dotaz kde to mam vyzkouset, „prodavac“ nevi!), tak rikam ze to nehchci, za tehle podminek (kupovat co jsem nevidel a nejde vyzkouset mi nevyhovuje), volam tedy do Alzasoftu, mam skladem prijdte, prijedu a chci vyzkouset, neni mozne vyzkouset protoze v celym Alzasoftu nejni malej srobovak! takze prijet jeste jednou nebo si jit koupit ven sroubovak! vsichni „prodejci“ jsou de.facto jenom ubohymi prekupniky, ktery koupi od dovozce a pak s rabatem to prodaji dal! s tim at jdou do pr.ele! proc se neda nic vyzkouset (takhle jsem kdysi ja lama kupoval dva notebooky za 120.000 v Autocontu a to jsem je videl jen na obrazku! zadna moznost vyzkouseni, nechte zalohu, vemte si krabice a ven!!), proc jenom prekupujou od velkoobchodu a tam, kde to maji mi nic neprodaji protoze jsem „jenom“ normalni uzivatel?
    teda musim rict, ze takovymhle „obchodnikum“ bych nakopal pr.el a z celeho srdce jim preju at zkrachujou! nic jinyho si nezaslouzeji, vubec se nedivim, ze si lidi jezdej kupovat veci ven, kdysi jsem kupovak MD v Holandsku (freezona) a do kolen me dostalo, ze mi to prodavac predvadel asi skoro hodinu jak vse funguje uplne sam a pak mi jeste psal na papirek, kde vsude na netu se da podle nej stahovat dobra hudba v mp3!! malem jsem omdlel sokem! to se tady stat nemuze…..
    Nechapu proc by teda nemohli byt jenom velke obchody/dovozci ve velkch mestech, kde budou vsechno mit na sklade, vysvetli, poradi, vyzkousi a prodaji, takovyhle „prekupnicci“, byt i renomovanych jmem at jdou do kopru!

  68. stAn 15. septembra 2004

    nie je to celá pravda :(

  69. Miro Veselý 16. septembra 2004

    TA: Mnohí ľudia si kúpia aparát v zahraničí a potom riešia problém, ako sa dostať k návodu, alebo servisu.

  70. Miro Veselý 16. septembra 2004

    Solverino: Prečo nie je tovar na sklade. Predstavte si, že by som začal predávať digiťáky. Ak nemám sklad, počkám na prvú objednávku, potom ho vezmem na sklad, čiže na počtu.
    Ak by som chcel sklad, musím zaplatiť trebárs 20 tisíc za prvý foťák a tŕpnuť: príde si ho niekto kúpiť. A nepríde. O dva mesiace foťák klesne na 15 tisíc, ja som už zaplatil 20.
    Mám pokračovať vo výklade? :-)

  71. xD 19. septembra 2004

    Bavim sa, ale musim uznat, ze vecsina ludi pochopila o com to je :o)Cenovy rozdiel medzi Bratislavou a par km od nej smerom v AT, v kamennych obchodoch bol aj 30% a to sa jednalo o dedinu !!! To o niecom svedci. Teraz je situacia ina (na skodu pre „serioznych“ slov. predajcov), sme v EU, zaruka plati vsade v ramci EU a 2 roky, takze nieje problem objednat nieco v DE na dobierku a opet o 30% az 40% lacnejsie. Nevidim jediny dovod preco niekomu len tak platit, keby u nas boli aspon sluzby predajcov na urovni, alebo servis, ktory je na urovni „amaterskej opravovne televizorov“… Neviem preco by som mal byt loajalny k slov. predajcom, ked sa spravaju ako v socializme. Nebudem davat dalsie priklady, kazdy kto ma trosku sudnosti, zdraveho rozumu a precita si clanok a reakcie si musi urobit obraz sam. Este dlho dlho (ak vobec niekedy) potrva, kym sa nasi obchodnici zobudia a dostanu na uroven ochodnikov napr. v CZ…

  72. xD 19. septembra 2004

    Nuz to je o sikovnosti, vediet kedy co a za kolko kupit… To by asi nikto nepredaval ani vypoctovu techniku, aj ked uznavam, ze ta sa predava lepsie. Ked to nejde, treba zacat predavat nieco ine napr. zemiaky, tie sa predavaju lepsie :o)

  73. Mokion 22. septembra 2004

    SONY DSC-V1
    V čase keď som ho kupoval.
    Slovensko kamenná predajňa………. 21 000SKK
    Slovensko internetová predajňa…… 20 000SKK
    Česko kamenná predajňa………….. 19 000SKK
    Česko internetová predajňa………. 18 000SKK

    Viedeň (centrum) kamenná predajňa… 16 000SKK

    a som presvedčený, že mi to tam nepredali za 16 len pre moje hnedé, krvavé oči.

    To znamená, že majiteľ obchodu musel platiť aj za budovu aj za elektrinu, aj za dovoz, aj za riziko ze mu ho nik pred zlacnením nekúpi…

    Takže keď porovnám dve kamenné predajne, vzdialené od seba 70km tak rozdiel je 5 000SKK.
    Zaujímavé porovnanie nemyslíte????
    Keby som k tomu aj pripočítal cenu manuálu v slovenčine (ja som zohnal zadara českú verziu), ktorý SONY Slovensko ponúka za 500SKK tak je rozdiel stále 4500SKK…
    mokion@azet.sk

  74. Miro Veselý 22. septembra 2004

    Zas by som to nedramatizoval. Keď čítam sponzorované odkazy napríklad tu http://www.dpreview.com/reviews/specs/Konica_Minolta/konicaminolta_dimagez3.asp tak sú ceny od 483 do 549 dolárov. Tiež ľahký rozdiel… Asi si musíme zvyknúť, že je kapitalizmus.

  75. igi 27. septembra 2004

    a preto nakupujem vyhradne v nemecku a vacsinou cez internet. treba k tomu vediet trosku nemecky a to je vsetko. manualy si stiahnem z webu uz dopredu, servis nie je viazany na krajinu kupi (znackove fotaky donesiete do ktorehokolvek autorizovaneho servisu). Rozdiel v cene byva aj 30, 40%.

  76. 50kw 27. septembra 2004

    Ja by som slovenskeho obchodnika podporil, ale ak to ma tak drahe, ja sa za tych 10 litrov rad prejdem do Viedne, tam si ho kupim a aj ked mi je to luto, ze dalsie fotaky budu mozno na slovensku este drahsie, o par rokov si zase zajdem do viedne. Blizsia moja penazenka ako slovensky obchodnik. A rozumiem aj nemecky aj anglicky navod. Fotak nakoniec aj tak nema sk menu.

  77. Andrej 27. septembra 2004

    Byvam v Belgicku a fotoaparat som isiel radsej kupit autom cez pult do Nemecka. Bolo to lacnejsie a skor. Luxembursky internetovy obchod bol este lacnejsi, ale dodacia lehota vyse tyzdna. Tym chcem povedat ze problem tejto diskusie nie je specificky pre Slovensko, aj ked tu je velmi vidiet. V mojom pripade nakupna cena velkoobchodnika na Slovensku bola vyssia ako pultova cena v Nemecku.

    Napriklad aj regiony DVD nosicov su vymysleme prave na to, aby podobnu situaciu podporovali.

    Na moje velke prekvapenie som nasiel minuly tyzden jeden velky nemecky zasielkovy obchod s elektrotovarom. Na slovenskej stranke zial neponukaju digitalne fotoaparaty, ale pri tovare co mna zaujima je cena priblizne polovicna oproti Nemecku. Povazujem to za vynimku co potvrdzuje pravidlo „Na Slovensku je drahsia technika“

  78. qwert 5. októbra 2004

    Dostal som sa k clanku neskor.
    Takze moja skusenost.
    Nemenovany inter. obchod v bratislave a obchod v Rrakusku. Rozdiel v cene objektivu +20% az 30% v prospech internetoveho obchodu .

Pridajte komentár: