Majlom prikvitla otázka na ktorú som nemohol odpovedať jednou vetou a myslím, že odpoveď by mohla zaujímať viacerých.…
Ako fotiť šatstvo
Nedávno padla otázka, ako fotografovať oblečenie na web. A právom – je to ťažká úloha.
Príkladov z kategórie zúfalstiev nájdete na internete celé priehrštia. Stačí na www.google.com zadať slovo (napríklad sweatshirt, či čokoľvek iné) a uvidíte, aké katastrofálne fotografie predajcovia používajú v internetových obchodoch a to celosvetovo.
To, samozrejme, má svoje vážny dôvody.
- Fotografovať šatstvo je ťažká úloha. Laik ju nezvládne.
- Bežný e-shop zvyčajne nezarobí tak dobre, aby si mohol dovoliť najať profesionálneho fotografa.
A tak ostáva to najhoršie, čo môže byť. Majiteľ predajne si všetko nafotí sám. Výsledky tomu zvyčajne zodpovedajú. V mene tézy "radšej zlá, ako žiadna fotka" sa potom na webe objavujú rôzne farebné fľaky, ktoré majú predávať.
Toľko na úvod. O fotení šatstva vám v tomto článku poviem aspoň niekoľko základných zásad, ale nečakajte, že dosiahnete profesionálne výsledky. Na kvalitu treba okrem znalostí a skúseností aj riadne vybavenie (ateliér s nekonečnými pozadiami, svetelný tunel, rôzne osvetľovacie telesá a reflexné plochy, riadny fotoaparát a aj tak fotografie ešte nezaškodí pomasírovať pri retuši…). V článku sa pokúsim len o základné zásady, aby ste sa vyvarovali aspoň hrubých chýb.
V pôvodnom obale s visačkou
Začnime tým, že fotografovať šaty tak, ako sú dovezené od výrobcu síce nemá zmysel, ale môže to mať zmysel.
Tričko odfotené v igelite nám, kupcom, nepovie veľa o tričku. Ak ale jednou z fotografií bude aj záber, ako vyzerá tričko, ktoré zákazníkovi príde poštou, môže to vzbudiť dôveru. Takže ak chcete snímať šaty aj v ich obale, môžete. Nie však, ako jedinú fotografiu…
Odporúčam osvetlenie reliéfne, difúzne. Nižšie sa k tomu ešte vrátim. Cieľom je, aby na fotografii bolo možné jednoznačne rozpoznať, aké materiály sú nafotografované.
Pri okne (záclony zatiahnuté, nie na slnku) získate jednoduchou cestou osvetlenie, ktoré primerane modeluje tvary a dáva tušiť, čo je na fotografii.
Blesk sa nehodí.
Ako svietiť?
Kvalitu vašich fotografií určí rozhodujúcou mierou to, ako sa vám podarí pracovať so svetlom. Práve kvalita osvetlenia určí, či z obrázkov bude možné rozoznať tvar a trocha aj materiál.
Väčšinou sa vám oplatí pracovať s osvetlením mäkkým, čiže rozptýleným. Malo by byť mierne smerové, čiže prichádzajúce z niektorej strany, aby vytváralo mierne tiene – nie však príliš hlboké. Už uvedený príklad snímania pri obloku môže poslúžiť ako ukážka takého osvetlenia. Ak z druhej strany nejde žiadne svetlo, možno budete musieť použiť nejakú odrazovú plochu. Veľký list bieleho papiera, alebo pokrčený alobal. O prisvietení alobalom viac v samostatnom článku.
Obyčajné rozptýlené svetlo svietiace zhruba z uhla 45 stupňov vytvorí na látke zrozumiteľné tiene, ktoré dokonale odhalia jej reliéf.
Keby ste použili málo rozptýlené svetlo, napríklad priame slnko, tiene budú oveľa tvrdšie a materiál stráca plasticitu.
Blesk do úvahy neprichádza.
Osvetlenie v svetelnom tuneli je síce ideálne, ale vyrobiť niekoľkometrovú "klietku" obalenú napríklad pauzákom nie je jednoduché. (Ani to potom osvetliť…)
Preto zostane na vás, ako to celé osvetliť.
Tip: Ak máte externý blesk, stačí ho namieriť do stropu a dosiahnete veľmi príjemné osvetlenie – ideálne je, ak nebudete svietiť kolmo hore, ale hore nabok, aby svetlo neprichádzalo celkom zhora.
V exteriéri sa tiež dá fotografovať – najmä ak nesvieti slnko – môžu byť výsledky veľmi povzbudzujúce.
Svetlo, tiene a blesk
Ešte raz naspäť ku blesku. Vstavaný blesk je nepoužiteľný, pretože ničí nielen informáciu o plasticite, ale aj o materiáloch.
Takýto záber podáva len málo informácií.
Bez blesku je vďaka tieňom lepšie čitateľný nielen tvar, ale aj štruktúra materiálu. Hore bez, dolu s prisvietením alobalom.
Ak sú tiene príliš hlboké, presvieťte si alobalom. A kedy sú tiene príliš hlboké?
Keď nie je možné kontrast zaznamenať v plnom rozsahu. Na tomto obrázku je košeľa takmer úplne preexponovaná a v tieňoch obleku je úplná tma.
Mäkšie volené svetlo umožní zaznamenať celý rozsah.
A osvetlenie bleskom si nezaslúži ani komentár…
A ideme žehliť
Veru tak. Neožehlené šaty na fotografiách budú mať nepríjemné záhyby, ktoré budú veľmi rušiť tvar.
Predviesť niečo takéto zákazníkovi sa nedá. Pri žehlení horko zaplačete, pretože ožehliť nové tričko v tomto stave do hladka je takmer nemožné. Ideálne by bolo najskôr ho oprať, ale to by ho už obchodník nemohol predať…
Niektorí to riešia tak, že produkt zámerne pokrčia, aby sa zamaskovala nedokonalosť povrchu a pokrčenie sa tak "povýši" na zámer.
Vľavo blesk, vpravo bočné svetlo.
Neožehlené tričko nepomôže fotografovať ani na človeku – zhyby tam proste budú. Návštevník vašej predajne si môže myslieť, že to je nejaká čudná vzorka na tričku, alebo zámer. Alebo bude mať obavy, či to nie sú nejaké poruchové tričká. Takou fotografiou ho uvediete do omylu…
Handra. Na zem, či na človeka?
Ďalším vážnym momentom v rozhodovaní bude, či chcete šaty predviesť oblečené na človeku, alebo len tak, voľne pohodené.
S živým človekom je problém.
Ani ožehlené tričko nič nezmení na fakte, že niektorí ľudia proste nevedia stáť modelom. Amatérsky model bude odvádzať pozornosť od predávaného trička. Nebude sa tváriť neutrálne a divák môže mať tendenciu všímať si viac človeka.
Keď vidím sám seba, myslím, že sa hodím skôr ako model do e-shopu, ktorý by predával rakvy. Proste sa neviem usmievať.
Ak siahnete po niekom, na kom by ste šaty predvádzali, ukážte najskôr fotografie zopár svojim známym, čo si o tom myslia. p>
Občas sa dá vidieť snímanie šiat na vešiakoch, či plastových figurínach – hmm. Je to vec vkusu, mne sa to veľmi nepáči.
Druhou cestou je rozložiť tovar na podložku a odfotografovať.
Podložka
V domácich podmienkach (či v papiernictvách) nie je jednoduché kúpiť primeraný podkladový materiál. Chcelo by to niekoľko metrov dlhú a aspoň dva metre širokú podložku – najlepšie asi z matného plastu, farba sivá. No choďte to kúpiť. Schválne.
Ak neplánujete snímať stovky záberov – pri ktorých by sa už investícia do podložky oplatila – je lacnejšie podložku ignorovať a odstrániť ju pri retuši.
Šaty fotografujte na podložke, ktorá má neutrálnu farbu, absolútnym ideálom je niečo sivé. Ak nie je neutrálna farba, môžu byť parkety, koberec.
Nechcete bielu, ani čiernu podložku. Dôvod je prostý – privysoký kontrast. Biele tričko na čiernej podložke, tmavý sveter na bielej podložke sa fotia zle. Na rozhraní budú poruchy v ostrosti a často farebná aberácia. Taká podložka sa pri retuši odstraňuje veľmi ťažko.
Samozrejme, takýto záber by sa divákom asi veľmi nepáčil. Preto treba tričko pomocou retuše vylúpnuť.
Získate tričko, ktoré už nemá podklad.
Ak je to biele, alebo čierne tričko, skonvertujte obrázok do čiernobielej škály – divákovi bude všetko jasné.
Môžete si pomôcť aj retušou – kontrasty som zmiernil. (Štetec svetlosivej farby s nie veľmi hustým krytím.)
Nakoniec môžete pridať umelý tieň, ak chcete zvýrazniť plasticitu. Ale tieň musí byť umiestnený tak, aby zodpovedal smeru, z akého prichádzalo svetlo.
Verné farby
Pri snímaní farebných šiat bude čo najvernejšia farebnosť veľmi dôležitá. Pre zákazníka je rozhodujúce, akej farby je tričko, či iný šat. A tu môže byť automatika digitálneho fotoaparátu vašim nepriateľom.
Ak je totiž tričko tmavé a podklad tiež, automatika obraz rozjasní. To je síce od nej pekné, ale takáto fotografia vôbec nezodpovedá skutočnosti.
Musíte použiť kompenzáciu expozície.
Ale…
…neskôr, pri počítači si už nemusíte byť istí, ako tmavé bolo vlastne to tričko.
Preto je dobré použiť niektorý z meracích a kalibračných terčov. Napríklad terč čierna – sivá – biela, alebo sivú škálu. Vyrába ich napríklad Danes-Picta.
Ak máte na fotografii terč, u ktorého je známe, aké má vlastnosti…
…ľahko v retušovacom programe nastavíte farebnosť tak, aby viac zodpovedala skutočnosti. Veru, to tričko je modré, nie fialové…
Myslite na detaily
Pri fotografovaní je dobré myslieť na to, čo bude zaujímať návštevníka e-shopu. Nebude to len celkový pohľad na nohavice, či sveter. Môže byť zvedavý na to, ako vyzerá detail obrázka, alebo ako vyzerajú švy. Nebojte sa preto nasnímať aj detaily.
Aj tu platí, že túto činnosť nemôžete nechať na automatiku a na náhodu.
Retušovací program by pomocou funkcie Auto Colors interpretoval tento obrázok celkom nezmyselne, ako keby tričko bolo čierne. Fotoaparát ho zas považuje za fialové.
Preto po okrajoch umiestnite niečo, čo má sivú farbu. (Biela a čierna nestačí.)
Potom pri retuši hravo nastavíte realistickejšie farby.
Na internet potom už len stačí kalibračné terče odrezať a máte detail trička v správnej farebnosti.
Nepotrebujete toľko terčov, koľko som použil ja. Stačí jeden, na obrázku som ukazoval, že terče sú rôzne a každý zvyčajne vedie ku aspoň zhruba správnym farbám…
Mimochodom na tomto detaile znova vidíte neožehlené tričko. Budúci zákazník by si mohol povedať: "z akého materiálu je to tričko, že sa tak krčí? Nechcem ho". Preto pred fotografovaním šaty starostlivo naaranžujte.
Žena sa hodí
Nechcem generalizovať, ale v žehlení a v práci s látkami sa zvyknú lepšie vyznať ženy, ako fotografi. Ak ste aj vy také nemehlo na žehlenie, ako ja, potom si na fotografovanie pozvite mamu, manželku, alebo kohokoľvek iného, kto vám pomôže látky žehliť a aranžovať.
Už len prosté rozloženie trička na podložke je akt, ktorý chce skúsenú ruku. Ak to neviete, povolajte pomoc.
Expozícia
Keďže často budete fotografovať tmavé, či farebné šaty, automatika bude znepokojená. Bude chcieť kompenzovať tmavé šaty a spraví z nich svetlejšie. Biela ju zas oslepí a z bieleho trička bude zrazu čierne…
Ak teda môžete, fotografujte v plne manuálnom nastavení. Expozíciu si skontrolujte na počítači a môžete začať pracovať. S manuálnou expozíciou (a manuálne nastavenou bielou) získate konzistentné výsledky a je možné, že nebudete musieť pri retuši farebnosť príliš regulovať.
Záver
Vypnite blesk, fotografujte v mäkkom svetle. Ak máte chuť použiť modelku, spravte zopár záberov a ukážte ich známym. Látky ožehlite a fotografujte tak, aby pôsobili dobrým dojmom. Dobrý dojem znamená, aby na fotografiách bolo možné rozpoznať, či ide o sveter, alebo tričko – to znamená mala by byť zachovaná štruktúra povrchu látky. Nechcete fotografiami klamať, ale ani znevažovať tovar, ktorý predávate mizernými fotkami.
Najlepšie je spraviť si najskôr na nečisto testovacie zábery. Možno aj niekoľko verzií – exteriér, interiér. Tie so prezrite s priateľmi, ktoré sa vám zdajú najlepšie. Až potom fotografujte viac kusov látky naraz.
Ak si však tieto zásady osvojíte, nabudúce už bude fotografovanie oveľa jednoduchšie.
Je za tým veľa práce, viem
Ak nie je fotografovanie vašim hobby, sú požiadavky, ktoré som práve formuloval, dosť náročné. Viem, že pre obchodníka by bolo najlepšie, keby sa to dalo nejako nafotiť, hlavne rýchlo a ľahko.
Nič vám v tom nebráni. Myslite však na to, že tak to robí väčšina internetových obchodov. Zapátrajte si trocha vo svojom okolí a medzi známymi, či sa nenájde niekto, kto by vám pomohol pri fotografovaní. Možno rád, možno rád za mierny honorár.
Dobre spracované fotografie sú presvedčivé a predajú váš tovar lepšie, ako odfláknuté amaterizmy.