Ľudia v kancelárii

Majlom prikvitla otázka na ktorú som nemohol odpovedať jednou vetou a myslím, že odpoveď by mohla zaujímať viacerých.

Moj nadriadeny prisiel so skvelou myslienkou urobit na nastenke “tabulu cti”, no a ked uz mam taky “super” fotoaparat, tak mam obehat vsetky nase pobocky a nafotit ludi (portrety pri praci… ako sedia v saku za stolom). Nemozem mu vysvetlit, ze dobry fotak este dobreho fotografa nerobi a tak sa tesim ako sa do toho pustim. Taktiez niektore z tychto fotografii by sa mali neskor objavit aj v niektorych regionalnych novinach, kde budu uverejnene rozhovory s tymito ludmi. No a pomaly sa dostanem aj k tomu, preco Vam vlastne pisem. Chcel by som Vas poziadat o rady, co by som mal pri foteni ludi dodrzat, coho sa vyvarovat a podobne.

Pri tejto práci narazíte na niekoľko problémov, ktoré budú proti vám.

V prvom rade to bude protisvetlo. K mnohým pracovným stolom sa dostanete len tak, že z pozadia bude vyvierať :-) slnečné svetlo. To hodne komplikuje život.

Tento problém často celkom účinne pomôže vyriešiť blesk.

Poriadne by pomohla aj veľká plachta z pokrčeného alobalu – trebárs 3×2 metre. Obávam sa, že je to náročné na výrobu. Ale ľudí by vám to prisvietilo naozaj prvotriedne.

Druhý problém bude tma. V mnohých budovách je málo svetla a fotky s bleskom nezvyknú vyzerať najlepšie. Skúste preto fotografovať so statívom (alebo pevne držte fotoaparát). Blesk voľte až nakoniec, keď niet inej možnosti.

Blesk v tme vyrobí ploché fotografie – na silnejšom svetle zas môže príjemne zmierniť kontrast…

Tretím problémom môže byť zmiešané osvetlenie. Za dňa nie je dobré, ak dovolíte, aby pri pracovných stoloch svietili lampy. Vznikli by fotografie farebne nevyvážené.

Nakoniec zostane otázka, či sa má pracovník tváriť že práve pracuje a vy ste ho náhodou odfotografovali, alebo si má voľne sadnúť pri svojom stole, ale pozerať do objektívu.

Tento posledný problém nechám na vás, no odporúčam, aby ste nafotografovali s každým fotografovaným sériu záberov pri práci, a aj s pohľadom do objektívu. Neskôr vyberiete podľa toho, na čo fotografiu použijete.

Kam pozerať?

Na prvý pohľad si človek ani neuvedomí, aký je to problém.

Ak fotografujete napríklad človeka, ktorý sa živí počítačmi, je dobré snímať ho tak, aby jeho porciu obživy bolo vidieť.

To však znamená fotografovať človeka z profilu, či skoro až zozadu – ak chceme vidieť na monitory. A je dobré, ak na monitory vidieť, ak keď na nich nebude takmer nič vidieť.

Fotografia človeka, ako pracuje, je vhodná, ak ide o dokumentáciu práce, alebo o ukážku, akí usilovní sú zamestnanci.

Pozor na úderníkov!

V päťdesiatych rokoch vznikalo veľa fotografií z pracovného procesu. Sú učebnicou, ako fotka z práce nemá vyzerať. Dogma nútila fotografov, aby zaznamenali pracovníka, ktorý radostne vykonáva svoju prácu. Už v samotnom zadaní bola lož – kto už ide radostne sústružť, či kopať výkop? Okrem toho boli fotografie silne štylizované – vy to nerobte.

Ako vyzerá štylizácia? Pracovník simuluje prácu tak, aby mal jednu ruku na klávesnici a druhou aby písal. Vzniká celková strnulá póza – “hrať” svoju prácu pre fotografa fakt nedokáže každý.

Aby portrét nebol celkom z profilu, pracovník sa môže natočiť (naštylizovať) viac ku vám a pozerať do prázdna. Na prvý pohľad to síce vyzerá, že pozerá na monitor, na druhý pohľad je jasné, že ani náhodou. Z takejto fotografie cítiť štylizáciu a nikto jej neuverí.

Myslím si, že oveľa prirodzenejšie pôsobí, ak sa fotografovaný na vás akoby pozrel. Z fotky je jasné, že som skoro vôbec neprerušil prácu. Je to vhodný kompromis medzi pracovnou fotografiou a portrétom.

Práve mi napadlo slovo pracovný poloportrét :-)

Ak je cieľom odfotografovať portrét človeka v jeho pracovnom prostredí, asi by sa mal pozerať na vás. Tu je jasne vidieť, že som prácu prerušil a plne som sa sústredil na fotografovanie.

Pri takýchto záberoch býva problém, čo s rukami… V tom už neporadím. Treba skúšať.

Celková kompozícia

Ďalším problémom je uhol záberu.

Odporúčam, aby ste nefotografovali z priveľkej vzdialenosti – okolo pracovníka nie je potrebné zaberať priveľa z kancemalárie.

Choďte do takej blízkosti, aby ste v zábere mali len pracovníka a jeho pracovný stolík.

Asi takto.

Pozor na hrubé amatérske chyby.

Len telegraficky pripomeniem:

Laik fotografuje hlavu v strede obrázka – to je najhoršia možnosť vôbec.

Pri fotografovaní sa snažte myslieť na to, že váš divák pracovisko možno nepozná a nezaujíma ho. Dostaňte preto do fotografie vhodnú kompozíciu.

Vyhnite sa fotografovaniu nič nehovoriacich záberov – na tomto obrázku sa niet na čo pozrieť.

Iný ukážkovo nezaujímavý záber – tak mizernú fotku sa mi už roky nepodarilo odfotiť.

A ešte jedna ukážka, ako to nemá vyzerať. Tak sa tajne fotí vedúci, o ktorom sa dá tušiť, že by s fotografovaním asi nesúhlasil.

Tu je veľa zbytočného okolia a silný kontrast – blesk by neublížil.

Vhodný uhol záberu

Skúste vždy odfotografovať niekoľko pohľadov na pracovisko.

Nefotografujte však nikdy človeka v strede fotky. Umiestnite ho tak, aby mal kam pozerať.

Čiže takto. Tu je portrét v poriadku, niekomu však môže prekážať, že nevidieť, čo je na monitore. Hra? Účtovníctvo? Majler? AutoCad?

Nezabudnite fotografovať z výšky očí pracovníka.

Fotografia zhora zvykne pôsobiť čudne.

Svetlo

V protisvetle bude pracovník v tieni.

To sa dá korigovať zapnutím blesku.

Ten dosvieti scénu, no obraz na monitoroch spravidla “pohasne”. Pre najlepšie výsledky budete musieť obraz na monitory doložiť kolážou… (Toto je technologická nevyhnutnosť – tak sa to robí aj v profesionálnej praxi.)

Ak zistíte, že v zábere je priveľa tmy a nefotografovali ste bleskom…

…môže trochu pomôcť retuš, ale nie v každej situácii.

Záver – stručné opakovanie

Fotografovať ľudí pri práci nie je ľahké a radšej si to na nečisto preskúšajte s niektorým kolegom, ktorý vám ochotne zapózuje. Skúste si zopár variant.

Potom si ujasnite, či chcete fotografovať ľudí pri práci, čiže pracujúcich, alebo fotografujete pracovníkov na pracovisku. Podľa toho budú na fotkách robiť, alebo vám budú hľadieť do objektívu.

Dodržte pri všetkých fotografiách na tabuli cti (alebo v jednom čísle novín) jednotný štýl. Všetci na rôznych fotkách nech buď pracujú, alebo nech všetci hľadia do objektívu.

Vo prípade, že chystáte fotky pre časopis, kde budú s pracovníkmi rozhovory, odporúčam portrét na pracovisku, nie fotky pri práci.

Na fotke by malo byť jasné čo a s čím daný človek robí. Ak je to počítač, bolo by fajn vidieť trochu na monitor.

Osvetlenie – ak má byť tvár v tieni, prisvieťte bleskom. Pri okuliarmi vybavených pozor na reflexy blesku v okuliaroch. Nemali by tam byť.

Ak máte možnosť voľby, odkiaľ svetlo dopadne na tvár, najlepšie je bočné predné – vytvorí mierne tiene a to dobre pôsobí na plasticitu.

Výška fotoaparátu nech je takmer rovnaká ako výška očí fotografovaného.

Nemiešajte denné a umelé svetlo.

Pracovník nemá čo hľadať v strede snímky. Nech je na tom kraji obrázka smerom od ktorého pozerá. Hlava nech je blízko k hornému okraju snímky.

Spravte minimálne 20 obrázkov z každého človeka. (Radšej päťdesiat.) Budete mať lepší výber najdôstojnejšej fotografie.

Z kolegýň, ktoré si zakladajú na tom ako vyzerajú, urobte radšej stopäťdesiat. Ktoré kolegyne to sú? Tie čo sa nerady fotia a po tretej fotke vás ženú preč. Väčšinou sa boja zlých fotiek a tak už počas fotenia robia protestné grimasy typu “nefoť ma”. Samozrejme, že potom vyzerajú zle. Musíte ich fotiť tak dlho, až ich to divadlo prestane baviť a začnú sa tváriť normálne. Ak to nepomáha a aj po sto fotkách sa vzpierajú, zaujmite ich niečím. Väčšinou ich najviac zaujímajú ony samé, takže viete, z akej oblasti máte klásť otázky, aby zabudli, že sa majú brániť… :-)

Ak môžete, použite statív. Nie na ovalenie tých kolegýň.

 

Komentáre k článku: Ľudia v kancelárii

  1. duky 18. júna 2004

    miro genialny clanok, rada nad zlato pre toho pana…ale nedalo sa nevsimnut pracovne monitory tvoje a pani manzelky :) rozdiel je vidiet na prvy pohlad.
    ozaj nedalo by sa vo vzdialanej buducnosti urobit podobny clanok ako fotit na leteckom dni? liedadla na zemi a pri akcii vo vzduchu, formacie, farebne dymove ciary a podobne :)

  2. Miro Veselý 18. júna 2004

    duky: nesúhlasím s leteckými dňami. odmietam sa ich zúčastňovať a podporovať ich. nesúhlasím s ich organizovaním v blízkosti miest. preto ani nemám fotky a skúsenosti, ktoré by som mohol publikovať v článku a tárať naslepo nechcem.

  3. Dodo 18. júna 2004

    duky: :o)

    jednu radu ti dam, porad si sam…….

  4. duky 18. júna 2004

    dodo – poradil som si, fotky sa mi pacia, len som chcel vediet ci sa da dosiahnut este lepsi vysledok :) take porovnanie fotiek lietadiel ako v tomto clanku by potesilo viac ludi co fotili na SIADe.

    miro – ja zase nesuhlasim s automobilmi na benzin a naftu. znecistuju prostredie viac ako lietadla, zabiju viac ludi ako lietadla dopravne a bojove dohromady, a bohuzial tejto cinnosti sa zucastnuju priamo v meste…ale to som odbocil velmi daleko od komentara clanku :)

  5. Peter 18. júna 2004

    To duky: provukujes? :-)
    To Miro Veselý: nebol som na SIAD. Mam vsak vela fotiek od kolegov, ktory boli. Skutocne, niektore fotky pekne, ine menej. Podla rozpravania, takmer kazdy navstevnik mal digital a fotil ostoset. Takze nejake rady, hodnotenia a usmernenia, ako dosiahnut este lepsi vysledok by zasiahlo dost velku skupinu nadsencov, ktory v jednom case fotili to iste. K tej naznacenej averzii :-), nejde o lietadla ale o kvalitu fotografii.

  6. Miro Veselý 18. júna 2004

    duky, Peter: naozaj mi je ťažko radiť, keď nefotím lietadlá, musel by som absolvovať zopár dní praxe, potom sa dá radiť. takto by som len špekuloval, čo asi tak… to nemá cenu.

  7. Miso 18. júna 2004

    Nieje to s lietadlami podobne ako s autami alebo vlakmi len v kontraste oproti oblohe ? Hrat sa s exponovanim, davat si pozor na zoom, iso dat radsej vyssie kvoli uzavierke, clonu dat nizsie…

  8. corvus66 18. júna 2004

    ešte k tým odrazom – fakt je to dobrá pakáreň, ak má dotyčný okuliare (ako my všetci doma). V tomto prípade by som si dal pozor aj na okno za sebou. V okuliaroch bude ako na potvoru určite zaberať polovicu skla. Zrovna predvčerom chcela sestra spoločný portrét s mojou dcérou. Hádajte čo bolo na dcériných okuliaroch?

  9. Roman Korcek 18. júna 2004

    duky,
    No, na SIADe to automatika zvladala celkom spolahlivo, na zemi v pohode, lietadla su akurat tak sede, aby ich clekom dobre prekreslilo.
    Vo vzduchu je to ale ine, fotis proti svetlej oblohe, takze ak si nedas trosku vacsiu kompenzaciu expozicie, budes mat krasne prekreslenu oblohu a v strede tmavosedy az cierny flak.
    Co Miso hovori o uzavierke, to podla mna netreba, ked fotis oblohu tak cas je aj tak malicky, kedze z oblohy ide vela svetla.
    Automaticke vyvazenie bielej funguje dobre, vsekty tie farebne stuhy vyzeraju velmi pekne, da sa to trosku aj upravit vyssiou saturaciou, ak ti nie su dost farebne. :-)
    A posledna vec – je celkom dobre vyskusat manualne zaostrenie, povedzme na nekonecno (mozno trosku menej), Miro by to asi vedel lepsie, lebo ak mas nieco, co pomaly ostri, tak kym to niekam zaostri, tak sa mozes rozhodovat, ci zachytis ten Mig-29, alebo tie flare-y, co pred sekundou vyhodil. Takze bud manual alebo pripadne kontinualny autofoksu, ak to pomoze. A v najhorsom pripadne trochu zmensit zoom, aby lietadlo ani klamne ciele nestihli ujst z obrazku.
    A velka karta, pravdaze. :-)
    Inac, posobive su zabery forsaze brane zboku, ale to tiez iba ked sa podari. :-)

    Tolko k par praktickym tipom odo mna.

    Roman

  10. corvus66 18. júna 2004

    ad: letecký deň. trochu som sa vrátil k tomu, čo leží v šuflíku. Rýchle časy, malá clona, všetko OK. Ale najlepšia snímka z celého (ešte) filmu je rozmazané okolie a ostrá letiaca stíhačka. To bol čas cca 1/60, clona 16. Stroj som držal v pravej časti snímky a pri prelete som ho sledoval objektívom. Z troch pokusov vyšiel jeden, ktorý stojí za to.

  11. vlado 18. júna 2004

    ad SIAD: kolega dar par fotiek z leteckeho dna na http://www.bme.szm.sk/siad2004.htm. Niektore su dobree.

  12. duky 18. júna 2004

    roman a ostatny – mam sony p8, fotil som na automatiku, dal som iba zaostrit na nekonecno. fotky co sa tyka farebnosti a svetlosti su krasne, slnko som mal stale za sebou. mne sa skor jednalo o kompoziciu ako umiestnit lietadlo, litadla vo formacii a ako vystihnut lietadla vo formacii s farebnymi dymovnicami. s prikladnymi fotkami ako to vyzera skaredo, ako pekne…tak ako v tomto clanku …
    k linku – pekne fotky

  13. Miloš Vorel 19. júna 2004

    Nešťastníku nešťastný…
    problém vedoucích je, že v drtivé většině vůbec nerozumí fotografování, ale nedá se jim to říci…
    :-( nebo si to vůbec nenechají vysvětlit!
    My jsme takhle museli vyfotit všechny zaměstnance podniku (na služební průkazy) a také pracovní skupiny a některé jednotlivce v rámci 150 let trvání podniku. Cca 1000 lidí! Hrozná zkušenost. Hlavně s těma babama, které asi některé mají doma zrcadlo, co umí dennodenně lhát, jak úžasně vypadají. Jedna taková mne trápila snad 2 hodiny a stále nebyla spokojená a ostatní museli čekat.
    A když odešla, tak pán jí střídající jen kouknul na fotku na monitoru a od plic si ulevil! Přeloženo do spisovného jazyka: fotka byla přesně taková, jak ji ostatní viděli!
    On ten vedoucí totiž si ani neumí představit, jak velký je problém na pracovišti, kde se opravdu asi pracuje, najít klidné prostředí pro zakomponování portrétu.
    Pámbůh Tě opatruj, fotografe snaživý… :-)

  14. drgi 20. júna 2004

    s tymi nastenkami cti by som to neprehanal, v jednej firme vyhlasili cloveka za “Zamestnanec mesiaca” a na druhy den ho vyhodili :-)

  15. duky 20. júna 2004

    nebola to nastenka neZamestnanec mesiaca? :)

  16. Juraj Perkacz 22. júna 2004

    Vy pouzivate na grafiku LCD monitory?

  17. Miro Veselý 22. júna 2004

    Juraj Perkacz: áno, mám len dve oči a vážim si ich. A pri furt zapnutom systéme je aj energetické hľadisko zaujímavé. Mierna posterizácia bežne nevadí. https://www.digi-foto.sk/recenzia/lcd-panel-eizo-flexscan-l557

  18. Juraj Perkacz 23. júna 2004

    Miro Vesely: ja len preto, ze ked som napriklad
    videl zapnuty Photoshop na LCD pri 1024×768, tak
    sa pismena zlievali dokopy na tych oknach co
    obsahovali nastroje. Ja mam na notebook-u 1400×1050 a tam sa to da pozerat. Este to vyskusam
    na LCD 1280×1024 v praci a potom dam vediet.
    Ja som bol iba prekvapeny, ze ako grafik pracujete
    LCD-ckami.

  19. Miro Veselý 23. júna 2004

    Juraj Perkacz: Neviem, na mojom LCD sa nič nezlieva, je žiletkovo ostrý… možno zlé nastavenia viedli k tým problémom. Alebo nejaký praveký model.

  20. wecko 31. augusta 2004

    no ja se spis ted tesim na ty novy LCD s odezvou 8

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: