Fotografovanie húb je zaujímavá činnosť, na ktorej si fotograf v mnohom môže overiť, ako zvláda techniku snímania a nakoľko sa dokáže odpútať od svojej pozemskej existencie.…
Ako fotiť sklo
Pred pár dňami mi majlom prila naozaj ťažká otázka: „Potrebujem fotit sklenene pohare cire s popisom do katalogu. Co by som mal dodrzat aby to vyzeralo dobre?“. A deň nato prišla ešte jedna otázka: „…praca so svetlom je pre fotografa velmi dolezita.pozname to z atelierov. nasvietene parazole, halogen a tak.ako by ste nahradiili pre lacne amaterske pouzitie tieto veci?“. V tomto článku uvidíme, že práve pri fotení skla sa bez svetelného parku fotografuje veľmi ťažko. Provizórna náhrada nemusí byť vždy dosiahnuteľná a predovšetkým strávite veľa času improvizovaným budovaním scény.
Skúsim vám však dať aspoň základné vodítka, akým smerom sa môžete uberať pri fotení skla v domácich podmienkach bez príslušného vybavenia. Vopred sa však pripravte na to, že žiadna univerzálna rada pri fotení neexistuje.
Sklo je skoro neviditeľné
Číre sklo je materiál, ktorý sa nedá zobraziť priamo.
Na bežnej fotke si sklo nemusíte ani všimnúť – keby tam viselo a nedržal by som ho ostentatívne v ruke, možno by si ho mnoho divákov ani nevšimlo.
Sklo je na fotografii viditeľné iba vďaka trom javom:
- Sklo je o niečo málo tmavšie.
- Sklo sa leskne.
- Sklo láme svetlo.
Tretí faktor – lom svetla nám pri zobrazení skla veľmi nepomôže. Niekedy sa dá využiť, ale nie na popis materiálu.
Na fotografiách skla budete fotografovať nie sklo, ale vlastne jeho účinky na svetlo…
Sklo je tmavšie
Fakt, že svetla po prejdení sklom trocha ubudne, sa pri fotení dá využiť.
Ak sklo bude umiestnené pred plynulou plochou, bude badateľný úbytok svetla. Po zvýšení kontrastu fotografie sa môže podariť zaujímavý záber, kde najtmavšie budú okraje skla.
Sklo je lesklé
Oproti tmavej ploche zas môžete snímať odlesky skla, ktoré môžu efektívne popísať jeho tvar.
Jednoduché to však nebude. Chce to priestor a vybavenie.
Zabudnite na vstavaný blesk
Sklo sa bleskom fotiť nedá.
No – dá, ale výsledky sú katastrofálne. V záplave leskov a lomov svetla sa stráca materiál aj jeho tvar.
Fotenie skla v priestore
Sklo do katalógu sa nedá len tak postaviť v izbe na stôl a odfotiť ho.
Lesky by boli veľmi kontrastné a rušivé. Namiesto tvaru pohárov by ste videli tvar vašich okien.
Svetelný tunel
Dobré zábery nafotíte v svetelnom tuneli. Čo je svetelný tunel a ako sa s ním fotí, nájdete v samostatnom článku. Na fotenie skla však bude lepší veľký svetelný tunel, aspoň v tvare kocky meter a pol krát meter a pol. Mal by mať odstrániteľnú zadnú a spodnú stenu a namiesto spodnej musíte mať možnosť umiestniť sklo, na ktorom by ste fotili.
V štandardnom nastavení svetelného tunela svieti svetlo viac-menej difúzne zo všetkých strán. Mierne nerovnomernosti osvetlenia sa na skle podpíšu vo forme plynulých odleskov.
Už prvý záber vás určite upozorní, že pri takejto scéne treba zapnúť kompenzáciu expozície.
Priveľmi difúzne svetlo však spôsobí málo výrazné fotky. Sklo sa na nich dá skôr tušiť, než by bolo popísané. Na niektoré účely však môže byť takáto – takpovediac nadýchnutá fotka – dobrá.
Kto má viacero reflektorov, v svetelnom tuneli bude fotografovať sklo bez problémov.
My ostatní, čo doma nemáme ateliér, môžeme skúsiť rôznym spôsobom zatemňovať plochy svetelného tunela tak, aby svetlo, ktoré osvetlí sklo, bolo síce difúzne, ale nepravidelne.
Môžete svietiť len z jednej strany a nie celou plochou steny.
Tým sa mierne zvýši kontrast na scéne.
Iný druh osvetlenia.
Tieto ukážky sú nedokonalé, pretože mi do svetelného tunela vchádzal spredu normálny obraz a tiene nie sú dostatočne difúzne.
Na fotenie skla treba svetelný tunel, ktorý je úplne uzatvorený a pre objektív je v ňom vyrezaný len malý otvor v jednej stene.
Kombinácia farebnej teploty svetla
V niektorých situáciách vám môže pomôcť aj obyčajná baterka.
Ak ňou zasvietite na vhodnú časť pohára, môžete tak zvýrazniť oblasť, ktorú chcete.
Nielen lesky (vľavo) ale aj tieň, ktorý toto svetlo vrhne, môžete využiť.
Iný príklad.
Dlhá expozícia
Ak budete pracovať s umelým svetlom či s baterkou, môžete využiť dlhý expozičný čas.
Nastavte expozíciu na niekoľko sekúnd a počas tejto doby mierne pohybujte svetelným zdrojom. Získate mäkkšie a zaujímavé efekty.
Sklo v protisvetle
Jedným zo spoľahlivých spôsobov, ako fotiť sklo a nie jeho odlesky, je svetlé pozadie.
Rozloženie na scéne principiálne zachytáva tento obrázok. V praxi sa však postarajte o to, aby medzi sklom a difúznym pozadím bola čo najväčšia vzdialenosť, kvôli hĺbke ostrosti. Lacnejší papier totiž má určitú štruktúru, ktorú väčšou vzdialenosťou od objektu potlačíte. Na obrázkoch z ukážok túto štruktúru vidieť – mal som poruke len papier na pečenie. Pauzák poruke nemám, ale výsledok s pauzákom by bol perfektný.
Aj tu musíte dohliadnuť na správnu expozíciu – automatika takýto obrázok výrazne podexponuje.
Približne správna expozícia a mierne zvýraznený kontrast.
V editore sa pomocou funkcie Levels dá pozadie výrazne zosvetliť.
Keďže ukážky som fotil bez reflektorov, z bokov presvitalo denné svetlo, ktoré na pohároch trocha vidieť. Niekedy však takýto odlesk môže veľmi osviežiť fotku.
Fotenie odleskov
Druhý spôsob, ako fotiť sklo, vyžaduje tmavé pozadie a reflektory. < /p>
Sklo položte na čierny podklad a čierne pozadie. Čím tmavšie, tým lepšie. Tu som použil čierny krepový papier, ktorý je dosť málo čierny. Na ukážku však postačí.
Svietiť reflektormi priamo na poháriky nie je dobrý nápad.
Výsledok by bol príliš rozbitý, lesky by boli rozložené námatkovo.
Preto pred reflektor umiestnite difuzér. Napríklad papier na pečenie.
Už prvý pokus dopadne celkom zaujímavo. Lepšie výsledky však dosiahnete s použitím niekoľkých svetelných zdrojov.
Aj tu musíte dbať na expozíciu – automatika by obrázky preexponovala.
Ako osvetliť takúto scénu? Keby ste dokázali svietiť presne z bokov úzkym, ale jednoliatym pásikom svetla, dosiahli by ste takmer dokonalé obrysy pohárikov prakticky bez plastických odleskov.
Asi najlepšou voľbou však je difúzne svetlo dopadajúce z obidvoch strán. Podáva vyrovnané výsledky.
Svetlo z bokov.
Jedno difúzne svetlo z pravej strany, druhé priame svetlo zhora. Osvetlenie zhora (alebo aj zospodu, ak sú poháriky postavené na sklennej platni) sa postará o to, aby boli dobre prekreslené vrchné a spodné časti pohárikov.
Iste ste si všimli, že čierne pozadie nie je na všetkých fotkách celkom čierne. Malo by byť od foteného predmetu oveľa ďalej, aby nebolo osvetlené. Chce to však väčší priestor.
Kombinácie
Popísal som základné postupy, ako sa doma dá dostať k aspoň trochu použiteľným fotkám.
K dobrým výsledkom sa však dopracujete len dlhým skúšaním.
Neuspokojte sa s prvým pokusom.
Ukážte svoje fotky známym a požiadajte ich, aby ich skritizovali. Možno na začiatku budú híkať, aké sú krásne, ale ak vydržíte, začnú objavovať detaily, ktoré si človek nevšimne hneď. Zrazu zistíte, že tu sa stráca kresba okraja, tam je príliš jasný lesk… Ak vyhoviete tejto kritike a fotky spravíte znova a znova, výsledok bude použiteľný aj do katalógu.
Na prvý pokus však sklo nafotiť nemožno, to ostatne vidíte aj z priložených ukážok. Nemám technické vybavenie ani skúsenosti s fotením skla. Ak by som vám mal ukázať, ako taká fotka má vyzerať, trvalo by to pridlho. Na ilustráciu fotenia skla tieto fotky stačia a ilustrujú aj to, že to naozaj nie je ľahká úloha.