Dostal sa mi na chvíľu do rúk fotoaparát, ktorý fotografoval "čudné fľaky". Boli len na niektorých záberoch.…
Ako fotiť mäso
Napriek tomu sa však môže stať, že ak už máte fotoaparát, osloví vás niekto známy, aby ste mu nafotili mäso. Možno robí web s receptami na varenie, alebo katalóg malej mäsiarskej firmy.
Predpokladajme, že cieľom je nafotiť ukážky mäsových výrobkov pre katalóg.
Pri fotení mäsa sa, ako iste tušíte, nedá použiť vstavaný blesk, ani bežné osvetlenie.
Blesk nie
Vstavaným bleskom sa fotiť nedá preto, že by na mäse bolo viac odleskov, ako farby.
Fotka bleskom. Obrázok je bez plasticity, mäso sa leskne.
Iný výrobok fotený bleskom.
Slniečko
Na slnku sa síce fotí ľahko, s výsledkami však nebudete spokojní. Obraz bude obsahovať veľa tieňov a zároveň aj veľa svetlých, často prepálených miest.
Slnečné svetlo je síce lepšie, ako blesk, ale nie v každom katalógu by takýto obrázok vyzeral dobre.
Iný produkt odfotený na slnku.
V miestnosti
Ak budete fotiť v miestnosti pri obloku, dosiahnete výsledky, ktoré už sú celkom zaujímavé, pravdepodobne to však stále nebude ono, pretože v obraze bude veľa tieňov.
Plošný objekt sa však dá snímať v núdzi aj pri obloku.
Silnejšie reliéfny objekt bude mať na strane odvrátenej od okna priveľa tmy. To sa niekedy môže hodiť, inokedy je to technický problém.
Svetelný tunel
Pri fotení mäsa dosiahnete najlepšie výsledky, ak použijete takzvaný svetelný tunel.
Nejedná sa o techniku, kedy by fotograf experimentoval s klinickou smrťou. Je to pojem, ktorým sa označuje rovnomerné osvetlenie objektu rozptýleným svetlom zo všetkých strán. Ak by ste si vytvorili z plexiskla veľkú kocku v strede ktorej bude mäso a malou dierkou na boku kocky by ste fotili, dosiahli by ste ideálne podmienky.
Ihlan. Zlepené kusy plexiskla. Takýto útvar položíte na fotený objekt a fotíte zhora zez otvor. Overené, funguje to bezvadne a spoľahlivo.
Kocka z plexiskla. Kto nemá plexisklo, môže si spraviť kovovú konštrukciu kocky a nalepiť po stranách pauzák, alebo papier na pečenie. Takéto monštrum sa oplatí stavať len ak fotíte veľmi často.
Na jednorazové fotenie sa ale nič budovať neoplatí.
Vezmite papier na pečenie, alebo pauzák, mal by byť ale celkom biely. Vyrolujte asi meter a vyrobte veľkú rúru.
Teraz je mäso osvetlené rovnomerne zo všetkých strán.
V svetelnom tuneli prakticky nie sú tiene. Aj odlesky sú takmer preč, fotíte len štruktúru materiálu, ktorý vás zaujíma.
Podľa toho, čo fotíte voľte osvetlenie. Ak chcete, aby v zábere neboli žiadne tiene, fotografujte tak, aby bol papier na pečenie osvetlený približne rovnako silno zo všetkých strán.
A naopak – ak požadujete, aby v obraze nejaké tiene boli, fotografujte pri okne.
Dosiahnete plastickejšie osvetlenie a vďaka tieňom bude možné presne identifikovať, že na obrázku sú rôzne kúsky mäsa.
Mieru, ako intenzívne tiene zvoliť musíte určiť skusmo. Pre každú situáciu sa bude hodiť trochu iný pomer svetla a tieňov.
A tip na záver
V praktickom nasadení sa vám často stane, že obraz nebude farebne dokonalý. Prevaha červených farieb môže oklamať automatiky niektorých fotoaparátov.
Ak môžete, použite na fotenie radšej režim manuálneho vyváženia bielej.
Aj tak sa môže stať, že obraz nebude celkom dokonale farebne vyvážený.
Na tejto ukážke som to zámerne prehnal.
Modrý a zelený nádych mäsu nerobí dobré meno.
V editore zvoľte nastavovátko Hue & Saturations. V ňom sa dá nastaviť celková farebnosť a to pre rôzne farby oddelene. Zvoľte zelenú, potom belasú a nakoniec modrú. Pre každú z týchto farieb stiahniite Saturation (farebnosť) na nulu.
Výsledkom bude fotka, ktorá nemá iné farby, len červenú, fialovú a žltú.