Ako fotografovať architektúru

Rád by som len pripomenul, že tento web nepíšem pre profesionálov, u čitateľa nepredpokladám prácu s profesionálnym vybavením a ani použitie fotografií nebude určené do knihy o architektúre, či na reprezentatívny kalendár… Tento úvod píšem preto, lebo fotografovanie architektúry vyžaduje mnoho znalostí a vybavenie. Dala by sa na tú tému napísať kniha. Ja sa zameriam len na to, ako "cvaknúť" pohľady v meste, napríklad na dovolenke – kompaktným fotoaparátom. Skúsený fotoamatér v tomto článku nenájde asi nič nové.

Architektúra je problém

Nie je nič ľahšie, ako cvaknúť v meste nejaký dom. Idete a zrazu vás zaujme.

Tak to odpálite a idete ďalej. No doma zistíte, že na zábere tento v skutočnosti zaujímavý dom vôbec nevynikne, že v popredí sú rôzne rušivé predmety…

Profesionál, ak chce získať dobrý záber, hľadá. Hľadá, z akého miesta bude na fotografii daná budova dobre vyzerať, aby bola aj v rozumných proporciách s okolím. Možno ho bude fotografovať z protiľahlého domu, alebo si prenajme vysokozdvižný vozík, aby sa dostal na vhodné miesto. A tým to nekončí – nasleduje voľba vhodnej chvíle. Má svietiť slnko? Z ktorej strany? Je lepšie fotografovať ráno, či podvečer? Alebo čakať na zatiahnutú oblohu? Na noc? Na leto? Na zimu? A ani tým to nekončí – aj fotoaparát to chce trocha iný, než bežný. Výsledkom je potom perfektná fotografia, plná podrobností, s rovnými zvislicami…

My, s kompaktnými fotoaparátikmi neinvestujeme toľko námahy. Nemalo by to cenu. Ale pár krokov okolo budovy nám môže pomôcť nájsť aspoň miesto, z akého odfotografujete budovu lepšie, než celkom zle.

Vzdialenosť a zoom

Markantným rozdielom bude, či pri fotografovaní použijete širokouhlý objektív, alebo zoom.

Širokouhlý objektív umožní fotografovať z pomerne veľkej blízkosti. V užších uličkách si ani inú možnosť nevyberiete. Vlastnosťou širokouhlého objektívu je zvýraznené perspektívne skreslenie. Budova má skôr tvar pyramídy, než zvislého objektu.

Perspektívne skreslenie sa dá zmierniť pomocou retušérskej techniky reštitúcia. (Pred reštitúciou býva potrebné z obrázkov odstrániť najskúr súdkovité skreslenie)

Pri fotografovaní budovy z väčšieho odstupu môžete použiť zoom. Získate na prvý pokus oveľa lepší záber – s menším perspektívnym, aj súdkovitým skreslením. Na druhej strane odstup od budovy má v meste často neblahé účinky. Čo z toho, že budova má lepšie proporcie, ak medzi budovou a vami stojí auto a nemá sa k odchodu?

Použitie širokouhlého objektívu vám potom umožní získať aspoň nejakú fotografiu…

…pretože s odstupom sa do obrazu vnútia objekty, ktoré celkom znemožnia získať kedysi známy pohľad na bratislavskú Redutu…

…ale stratia na dôležitosti, ak odídete do vzdialenosti zopár sto metrov.

Použitie výkonného zoomu je na snímky architektúry výhodné, no málokedy je možné získať od budovy dostatočný odstup.

Pri snímaní architektúry širokouhlým objektívom môžete zámerne zvýrazniť perspektívu. V takejto situácii vynikne, že ulice po bokoch obrazu sa perspektívne zbiehajú.

Rovnaký záber s teleobjektívom vyznie plošnejšie.

Pri snímaní silným zoomom sa však stratí priestorová informácia, čo môže byť pri niektorých záberoch nežiadúce.

Silný zoom potláča priestorovosť, objekty vyzerajú akoby nalepené na sebe, stráca sa informácia o tom, čo bolo v popredí a čo v pozadí.

Z veľkej blízkosti bude pri širokouhlom objektíve zvýraznené popredie – budova je "monumentálnejšia", ako okolité budovy, lampa pouličného osvetlenia má skoro rovnakú výšku, ako budova.

Menej širokouhlý objektív už toto príkre skreslenie potláča.

Silnejší zoom už zobrazí reálne veľkosti a proporcie objektov, na druhej strane však množstvo drôtov trolejbusov prakticky celkom znehodnocuje obrázok – ich odstránenie retušou by bola práca na dlhý zimný večer…

Hore som ich na ukážku odstránil…

Detaily

Okrem klasických "dovolenkových" dokumentov, môžete sa pokúsiť aj o trocha nezvyklý pohľad na architektúru.

Nemusíte vždy zobraziť celý "barák". Skúste si dom prezrieť očami budúcej fotografie. Možno je na dome zaujímavé niečo, čo si človek na ulici ani nevšimne. Ak to odfotografuje, môžete získať zaujímavú štruktúru, tvar.

Môžete nasnímať len detail, v ktorom jednotlivé okná tvoria skoro až strojovo presnú štruktúru, ktorú nenarušuje takmer nič. Zvýrazníte tým určitú chladnosť modernej budovy, uniformitu, či funkcionalitu odtrhnutú od prírody.

Ale stačí aparátom zamieriť o pár centimetrov inam a nájsť narušenie štruktúry.

Môžete tak odfotografovať záber, ktorý líniami tvaru a pravidelnosťou štruktúry oko automaticky donúti vnímať práve narušiteľa – otvorené okno.

Alebo do prísnej symetrie vnesiete nepokoj práve tým, že ju narušíte otvorenými oblokmi.

Záver

Áno, záver. Viem, o fotografovaní architektúry by som mohol písať ešte veľa, ale nič netreba preháňať.

S kompaktným fotoaparátom stačí, ak sa pokúsite pri fotografovaní nájsť čo najvýhodnejšie stanovisko, odkiaľ bude budova vyzerať tak, ako zamýšľate, aby pôsobila.

Ak monumentálne, širokouhlý objektív bude asi lepším riešením. Vo všetk

Pozrite si aj tieto články: