Ako fotiť fontánu, vodopád

Fontány sú obľúbeným miestom, pri ktorom sa ľudia často zastavia, prípadne ich aj fotografujú. Ako postupovať, aby sme na fotografiách zachovali vhodnú atmosféru?

Radu „ako fotiť fontánu“ by som najradšej začal tvrdením:

Nefotografujte fontánu a vodopády zblízka

Fontány a vodopády aerosolujú vodu.

Viac, či menej koncentrovaná séria vodných kvapôčok síce počas krátkej doby expozície aparát asi nepoškodí, ale určite vám zarosí objektív, čo bude na záberoch asi viditeľné. Po zaschnutí môže na objektíve zostať takmer neviditeľná, ale určitá nečistota.

Preto, ak sa blížite ku fontáne či vodopádu, skryte fotoaparát: najlepšie do igelitového vrecka.

Ak na fotografovaní trváte, odporúčam nasledovný postup:

  1. Zvážte, či vám fotka v blízkosti fontány, vodopádu stojí za riziko ofŕkania prístroja a objektívu – lepšie snímky aj tak neraz vychádzajú z väčšej vzdialenosti. Máme predsa zoom.
  2. Dôkladne si prejdite okolie fontány a vytipujte miesto, kde by sa dalo fotografovať a odkiaľ vidieť fontánu tak, ako ste chceli.
  3. Na inom mieste, ďalej od vodných oparov sa uistite, že fotoaparát máte riadne nastavený.
  4. Vráťte sa k fontáne na to miesto, odkiaľ idete fotiť.
  5. Vytiahnite fotoaparát, bleskovo zamierte, exponujte a aparát ihneď skryte.
  6. Po niekoľkých záberoch odíďte od fontány a skontrolujte, či netreba čistiť objektív.
  7. V tieni skontrolujte, či sú nafotografované obrázky v poriadku.

Kontrast

Prvé, na čo si treba dať pozor je dostatočný kontrast.

V skutočnosti je fontána dobre viditeľná (presnejšie vnímateľná) pretože sa hýbe. Na obrázku však pohyb nebude.

Voda by nemala splývať s pozadím, inak celkom zanikne. Na fotografii bude skôr chaos, ako informácia:

Fotka so zlým pozadím úplne usmrtí akýkoľvek pocit z vody.

Skúste preto nájsť vhodnú polohu – takú, aby voda mala tmavšie pozadie.

Tak. To už je lepšie, ale pozadie stále rozbíja líniu striekajúcej vody. V takejto – mimochodom častej – situácii zvykne pomôcť, ak od fontány zopár metrov odstúpite, aby ste mohli pritiahnuť zoom.

Tým získate ukončenú tmavú budovu na pozadí a striekajúca voda bude mať jasné línie.

Expozícia

Ďalším dôležitým prvkom bude expozícia.

Na fotografiách budete asi chcieť zachytiť krištáľovo čistú vodu. To sa s automatikou skoro nikdy nepodarí.

Automatika spravidla počíta priemer a biela voda vychádza príliš svetlá.

Použite kompenzáciu expozície a záber podexponujte. Zvýrazníte tým štruktúru najsvetlejších objektov – vody.

Uhol pohľadu

Ak na vodu svieti slnko, hľadajte uhol, pod ktorým voda vyzerá čo najlepšie.

Niekedy sa hodí protisvetlo…

Inokedy svetlo spoza chrbta alebo bočné.

Tu je ťažko radiť, pretože každá fontána vyzerá inak a aj účinok fotografie môže mať rozdielny cieľ.

A čo s pohybom?

Nakoniec zostala otázka čo s pohybom vody?

Zmraziť kvapky čo najkratším expozičným časom?

Pokojne. Získate tak ale pohľad na fontánu, ako ju v skutočnosti nikdy neuvidíte, pretože je „zmrazená“.

Voľba dlhšieho expozičného času (na snímke je päťdesiatina sekundy) zas môže viesť k naznačeniu pohybu – voda na obrázkoch bude neostrá a smer fľakov naznačí, že sa jedná o padajúcu vodu.

Niektorí ľudia vám však na takýto obrázok povedia, že je neostrý a že sa im nepáči.

Asi tušíte, že ja sa prikláňam práve k pohybovej neostrosti, ako k forme akou naznačiť pohyb. Volil by som expozičné časy päťdesiatinu sekundy a aj oveľa viac.

V lete je pri snímaní na výber väčšinou len voľba kratšieho času, lebo je veľa svetla. (Ak máte poruke tmavosivý alebo polarizačný filter – ten predĺži expozíciu, pretože je tmavší…)

A na záver prezradím, prečo sú posledné dve ukážky dvojice záberov vedľa seba:

Opakujte dvojnásobne…

Ak nafotíte primeraný počet záberov fontány, začnite znova a nafotografujte raz toľko.

Dôvod je jednoduchý a veľmi vážny: Voda sa nepretržite mení a každý záber je unikátny. Čím viac obrázkov nasnímate, tým väčšia je aj šanca, že s výsledkom budete spokojní.

V teréne sa vám môže zdať, že máte úžasné zábery a doma zistíte, že nakoniec najlepšie dopadol obrázok o ktorom sa vám zdalo, že ho vymažete…

Záver

Fotiť fontánu je ťažká, ale zaujímavá úloha.

Skúste si to, keď okolo niektorej pôjdete. Možno aj vás táto výzva živlu, ktorý môže byť fotografovaný, ale bráni sa tomu (pľuje a nepostojí :-) ) zaujme.

Komentáre k článku: Ako fotiť fontánu, vodopád

  1. Tomas 29. júna 2004

    Potrebujem cikat, idem najst fotak ;-))))))))))

  2. Miro Veselý 29. júna 2004

    Tomas: bisťu. a to som článok ani neozvučil :-)

  3. goran 29. júna 2004

    skusal som odpalit blesk, to je naaadhera. pekne zamrznute ostre kvapky vody s iskrickou v tele (to ten blesk)… MNAM! Skuste to doma so sprchou, ladovu vodu, aby bola cirejsia a nebol opar (ktory elektronika nema rada). Ak chcete este zaujimavejsi zaber, zmente nastavenie bielej na ziarivky :-p
    Blesk nemam rad, ale tu ma fakt prekvapil ;o)

  4. Tom@s 30. júna 2004

    Kedze sa objavil prispievatel s nickom kt. som pouzival ja (objavil som uz s poznamkou pri foteni tvojej zeny) menim si nick s Tomas na Tom@s aby som predisiel zbytocnym nedorozumiem ci konfliktom. Podla IP si to vies Miro taktiez overit…
    Mimochodom dobry clanok.

  5. Tom Klíčník 2. júla 2004

    Dobry clanok ale mizerne fotky :( Chtelo by to pridat.

  6. inty 2. júla 2004

    jo clanok dobry , ale chyba tam viac prikladov,
    osobne mi tam chyba asi najviac vodopady v dlhou expoziciou:

    http://www.goldengatephoto.com/jpeg/99NW-23-6.jpg
    http://www.goldengatephoto.com/jpeg/99NW-16-2.jpg

    neviete poradit, aky filter, popripade aku expoziciu na takuto fotku treba ?

  7. Miro Veselý 2. júla 2004

    Treba skúšať. Filter sivý, alebo polarizačný umoží, aby expozícia išla dolu, niekam pod desatinu sekundy + to chce už statív.

  8. dušan 13. apríla 2005

    Voda je skvelá vec na fotenie. Ja osobne vyznávam extrémy pri fotení vody, t.j. buď totálne zmrazená až tak, že sú na fotke takmer vidieť kvapky hmly, alebo riadne rozostrená. Na veľkonočný pondelok som bol v Malých Karpatoch fotiť vodopád a pre pekne rozostrenú vodu treba dlhé expozičné časy. Takže prikladám popis, ako som to fotil :Fotoaparát Canon EOS 300V, film Fujifilm 100. Fotil som v režime s prioritou clony. Citlivosť filmu som nadstavil na 50 ASA, čo pri vyvolávaní filmu bolo treba zohladniť kratším časom vo vývojke, v mojom prípade z 225 sec. na 165 sec. / PUSH -1 / Film sa mi však zdal podvolaný a fotkám chýbala denzita, takže to skrátenie času by som stiahol nie o 60 sec. ale len asi o 40-45 sec.Clonu som nadstavil na 22 a čas si automaticky foťák domeral. Bol použity UV filter v kombinácii s ND 8 filtrom /je možné pridať ešte aj polarizačný a tým sa predĺži čas /. Expozičný čas sa pohyboval v rozmedzí 8-18 sec. podľa použitého objektívu a zoomu. Veľký vodopád je lepšie fotiť z väčšej diaľky, aby vyznel kompozične dobre, ale netreba sa báť aj fotenia z blízka. Jednoducho som postavil statív doprostred potoka a hľadal ten správny uhol záberu.Počas expozície som ešte navyše dosvecoval prostredie bleskom a možno aj preto boli tie fotografie truchu bledšie. Fotošop ich všek dostal do požadovanej kvality. Výsledok fotenia Vám skúsim poslať ako prílohu tohto komentáru. Ak by to nešlo, p. Veselý, pošlite mi prosím adresu, kam by som vám mohol poslať fotku a čitateľov i Vás poprosiť o komentár k môjmu snaženiu.

  9. Miro Veselý 13. apríla 2005

    dušan: Zatiaľ ideme bez príloh, neskôr táto možnosť pribudne. dovtedy ak chcete, spojte sa so mnou majlom, môžeme na tú tému spracovať článok.

  10. Gabber 9. decembra 2006

    inty: Tie fotky vodopadu su perfektne. Pekna cista priroda. Kamene su pekne ostre, voda ma peknu farbu a zelen stromov tiez. Skoda, ze fotky maju male rozmery.

  11. Mefxxx 12. decembra 2006

    mne tam chyba, ze tam nie su spomenute ziadne ND filtre, ktore su velmi dolezite pri foteni fontan, potokov, vodopadov atd…

Pridajte komentár: