Ako fotografovať architektúru
Rád by som len pripomenul, že tento web nepíšem pre profesionálov, u čitateľa nepredpokladám prácu s profesionálnym vybavením a ani použitie fotografií nebude určené do knihy o architektúre, či na reprezentatívny kalendár… Tento úvod píšem preto, lebo fotografovanie architektúry vyžaduje mnoho znalostí a vybavenie. Dala by sa na tú tému napísať kniha. Ja sa zameriam len na to, ako "cvaknúť" pohľady v meste, napríklad na dovolenke – kompaktným fotoaparátom. Skúsený fotoamatér v tomto článku nenájde asi nič nové.
Architektúra je problém
Nie je nič ľahšie, ako cvaknúť v meste nejaký dom. Idete a zrazu vás zaujme.
Tak to odpálite a idete ďalej. No doma zistíte, že na zábere tento v skutočnosti zaujímavý dom vôbec nevynikne, že v popredí sú rôzne rušivé predmety…
Profesionál, ak chce získať dobrý záber, hľadá. Hľadá, z akého miesta bude na fotografii daná budova dobre vyzerať, aby bola aj v rozumných proporciách s okolím. Možno ho bude fotografovať z protiľahlého domu, alebo si prenajme vysokozdvižný vozík, aby sa dostal na vhodné miesto. A tým to nekončí – nasleduje voľba vhodnej chvíle. Má svietiť slnko? Z ktorej strany? Je lepšie fotografovať ráno, či podvečer? Alebo čakať na zatiahnutú oblohu? Na noc? Na leto? Na zimu? A ani tým to nekončí – aj fotoaparát to chce trocha iný, než bežný. Výsledkom je potom perfektná fotografia, plná podrobností, s rovnými zvislicami…
My, s kompaktnými fotoaparátikmi neinvestujeme toľko námahy. Nemalo by to cenu. Ale pár krokov okolo budovy nám môže pomôcť nájsť aspoň miesto, z akého odfotografujete budovu lepšie, než celkom zle.
Vzdialenosť a zoom
Markantným rozdielom bude, či pri fotografovaní použijete širokouhlý objektív, alebo zoom.
Širokouhlý objektív umožní fotografovať z pomerne veľkej blízkosti. V užších uličkách si ani inú možnosť nevyberiete. Vlastnosťou širokouhlého objektívu je zvýraznené perspektívne skreslenie. Budova má skôr tvar pyramídy, než zvislého objektu.
Perspektívne skreslenie sa dá zmierniť pomocou retušérskej techniky reštitúcia. (Pred reštitúciou býva potrebné z obrázkov odstrániť najskúr súdkovité skreslenie)
Pri fotografovaní budovy z väčšieho odstupu môžete použiť zoom. Získate na prvý pokus oveľa lepší záber – s menším perspektívnym, aj súdkovitým skreslením. Na druhej strane odstup od budovy má v meste často neblahé účinky. Čo z toho, že budova má lepšie proporcie, ak medzi budovou a vami stojí auto a nemá sa k odchodu?
Použitie širokouhlého objektívu vám potom umožní získať aspoň nejakú fotografiu…
…pretože s odstupom sa do obrazu vnútia objekty, ktoré celkom znemožnia získať kedysi známy pohľad na bratislavskú Redutu…
…ale stratia na dôležitosti, ak odídete do vzdialenosti zopár sto metrov.
Použitie výkonného zoomu je na snímky architektúry výhodné, no málokedy je možné získať od budovy dostatočný odstup.
Pri snímaní architektúry širokouhlým objektívom môžete zámerne zvýrazniť perspektívu. V takejto situácii vynikne, že ulice po bokoch obrazu sa perspektívne zbiehajú.
Rovnaký záber s teleobjektívom vyznie plošnejšie.
Pri snímaní silným zoomom sa však stratí priestorová informácia, čo môže byť pri niektorých záberoch nežiadúce.
Silný zoom potláča priestorovosť, objekty vyzerajú akoby nalepené na sebe, stráca sa informácia o tom, čo bolo v popredí a čo v pozadí.
Z veľkej blízkosti bude pri širokouhlom objektíve zvýraznené popredie – budova je "monumentálnejšia", ako okolité budovy, lampa pouličného osvetlenia má skoro rovnakú výšku, ako budova.
Menej širokouhlý objektív už toto príkre skreslenie potláča.
Silnejší zoom už zobrazí reálne veľkosti a proporcie objektov, na druhej strane však množstvo drôtov trolejbusov prakticky celkom znehodnocuje obrázok – ich odstránenie retušou by bola práca na dlhý zimný večer…
Hore som ich na ukážku odstránil…
Detaily
Okrem klasických "dovolenkových" dokumentov, môžete sa pokúsiť aj o trocha nezvyklý pohľad na architektúru.
Nemusíte vždy zobraziť celý "barák". Skúste si dom prezrieť očami budúcej fotografie. Možno je na dome zaujímavé niečo, čo si človek na ulici ani nevšimne. Ak to odfotografuje, môžete získať zaujímavú štruktúru, tvar.
Môžete nasnímať len detail, v ktorom jednotlivé okná tvoria skoro až strojovo presnú štruktúru, ktorú nenarušuje takmer nič. Zvýrazníte tým určitú chladnosť modernej budovy, uniformitu, či funkcionalitu odtrhnutú od prírody.
Ale stačí aparátom zamieriť o pár centimetrov inam a nájsť narušenie štruktúry.
Môžete tak odfotografovať záber, ktorý líniami tvaru a pravidelnosťou štruktúry oko automaticky donúti vnímať práve narušiteľa – otvorené okno.
Alebo do prísnej symetrie vnesiete nepokoj práve tým, že ju narušíte otvorenými oblokmi.
Záver
Áno, záver. Viem, o fotografovaní architektúry by som mohol písať ešte veľa, ale nič netreba preháňať.
S kompaktným fotoaparátom stačí, ak sa pokúsite pri fotografovaní nájsť čo najvýhodnejšie stanovisko, odkiaľ bude budova vyzerať tak, ako zamýšľate, aby pôsobila.
Ak monumentálne, širokouhlý objektív bude asi lepším riešením. Vo všetk
Roman 25. marca 2005
„Pri snímaní architektúry širokouhlým objektívom môžete zámerne zvýrazniť perspektívu, to, že fotografujete z bočnej strany.“
Tu bude asi nejaky preklep… Ak nie je, tak som tu vetu nepochopil.
Inac dakujem za clanok, hodi sa, ale naozaj by sa zislo mozno este kusok viac. Ale dik aj tak. :-)
Roman
Miro Veselý 25. marca 2005
Roman: Vidím, unikla súvislosť. Chcel som, že tie ulice po bokoch sa potom viac zbiehajú, dík.
Aj viac sa dá, ale ktorým smerom? Je to téma na sólo web, keby sa chcelo :-)
Roman 25. marca 2005
Miro: No, mna osobne fascinuju
a) budovy, co pripominaju predoslu eru, a predovsetkym to umenie na nich, napr. ako na http://thehacker.host.sk/myfiles/socart/ (nijak neupravena, len zmensena fotka). A neviem, ako to fotit, aby to vyniklo. Snazit sa zachytit iba tu jednu stenu? Alebo iba jej nejaky detail? Zahrnut do toho aj viac budov? Zvyraznit tuto jednu? Z ktorej strany – viac z tej namalovanej, alebo viac z okennej? Za akeho svetla vynikne atmosfera Petrzalky minulej ery? Sero? Zamracene? Atd.
b) industrialne ucelove stavby, ako napr. velke ocelove podpery Pristavneho mosta, velke zeriavy v pristave, atd. Ako fotit tieto? Asi nie pri zapade slnka – to by bolo prilis romanticke, nie? Alebo to zdorazni kontrast? Vynikne to lepsie v ciernobielom? A zasa – zamerat sa na detail, alebo na celok?
A take podobne otazky sa mi prehanaju hlavou…
Roman
Roman 25. marca 2005
Miro: Napr. toto je dost silna fotka (kategoria b):
http://www.deviantart.com/view/13696069/
Roman
Miro Veselý 25. marca 2005
Roman: Uff, na takúto špecializáciu by som si radšej až netrúfol odpovedať. Ja by som petržalku fotil tak, aby vynikla hlavne jej chladnosť, čiže hľadal by som rovnaké budovy, alebo rovnaké štruktúry v snahe vyvolať stereotyp lem málo narušovaný.
Tie nástenné maľby z minulej éry sú podľa mňa dobré tak, ako ste poslal. Ich bezduchosť vhodne komunikuje s rovnakými vlastnosťami architektúry.
Asi by ma lákali aj detaily, tu odpadnutý kus omietky, tam praskliny…
Čiernobiely výsledok môže zdôrazniť bezútešnosť tých budov, na vyblité farby fresiek (od výroby boli také) je farba nemilosrdnejšia.
Alebo by som hľadal kontrasty – obrovitánsky dom a pred ním úbohý stromček…
Roman 25. marca 2005
Dakujem. Skoda, ze ta betonova dzungla je znehodnotena tolkymi stromami a krikmi. :-) Tazko tomu dodat tu uniformnu pochmurnu atmosferu.
Este k tym kontrastom – myslim ze tato ma potencial (tiez este nespracovana):
http://thehacker.host.sk/myfiles/twins/
Roman
Vlado 25. marca 2005
Pán Miroslav, veľmi sa vám čudujem, že sa vám chce „babrať“ s retušou len kvôli príkladu. Sám totiž často fotky odzákladu upravujem vrátane zmeny pozadia a viem čo je to za robota. Určite máte aj niečo iné napráci, ako robiť zadarmo stránku, preto vás obdivujem, ako to dokážete takto charitatívne robiť…
Miro Veselý 26. marca 2005
Roman: Tak toto je presne ten príklad, kedy by čiernobiela asi ešte viac zjednotila tie domy. Ja by som sa ale snažil fotiť to tak, aby boli oba celé – možno montážou typu panoráma, ak sa nedá ísť dozadu.
Miro Veselý 26. marca 2005
Vlado: Túto stránku vyrábam, ako svoju hlavnú robotu a „zadarmo“ to nerobím. V niektorých obdobiach to síce nezarába ani na seba, ale to sa snáď zas zmení. Je fakt, že tá fotka bola babračka asi na hodinu a pol (chcelo by to ešte dve na odstránenie ostatných káblov, ale to už netreba) ale takto je to v článku názornejšie… Minimálne to ľuďom ukáže, že niečo také sa vôbec dá.
Roman 26. marca 2005
Miro: Hmm, no, tu som sa prave chcel zamerat na dva rovnake domy, ktore sa lisia len jednym – pestrostou…
Alternativa:
http://thehacker.host.sk/myfiles/twins2/
Roman
l2 26. marca 2005
sranda, akurat tento tyzden som urobil presne tu istu fotku (narusenie struktury) s tym oknom na tej zelenej budovy pri VUBke :) pekna nahoda.
Andrej 26. marca 2005
Toman: Tie linky na thehacker.host.sk akosi nefunguju :-( You don’t have permission to access /myfiles/twins2/ on this server.
Roman 26. marca 2005
Andrej: Raz idu, raz nie… mrzi ma to, nemam na to vplyv.
Roman
sleeper 29. marca 2005
l2: Nahoda to ani velmi nie je. Kazdy kto foti tu budovu to robi :)
Kazdopadne fotky detailov v clanku nie su zle. A to sa Miro Vesely duduje ze on nie je velmi dobry fotograf ;)
Airbag 31. marca 2005
Dakujem za dobry clanok, len neviem co je to, ak sa napise: „velka blizkost.“ Co je potom „mala blizkost“?
Miro Veselý 31. marca 2005
Airbag: Vezmite foťák do mesta a hneď budete vedieť :-) ale máte pravdu, formulácia je nejasná.
Ondej 5. decembra 2009
Namiesto „veľká blízkosť“ a „malá blízkosť“ by bolo vhodnejšie použiť výrazy „malá vzdialenosť“ a „veľká vzdialenosť“. Bolo by to jednoznačné.