Niektoré fotoapráty umožňujú zapnúť zaostrovanie na kontinuálne. Normálne zaostrovanie funguje tak, že tesne pred expozíciou fotoaprát najskôr zaostrí a potom exponuje.…
Ako fotografovať zbrane
Majlom prišla otázka: posledni dobou jsem docela zacal fotit zbrane a po nalezeni Vasich stranek jsem byl mile prekvapen. Chci se zeptat, zdali nechystate zprovozneni navodu, jak treba fotit zbrane. Ja v tomto zatim pouze experimentuji a je celkem znat, ze to proste „neni ono“. Z fotek je patrno presvetleni bleskem a naopak okraje dost tmave.
Fotografovanie zbraní je vlastne reprodukčná fotografia. Podľa toho, aký má fotografia cieľ, bude jej spracovanie náročné.
Dokumentácia
Až na zanedbateľné výnimky bude taká fotografia slúžiť ako dokumentácia.
Napríklad v kriminalistickej fotografii bude zaujímavé vidieť typ zbrane, jej stav, číslo šarže, rozmer. V dokumentácii pre poisťovňu alebo pre predajcu budú požiadavky podobné.
Tieto požiadavky kladú na fotografovanie nároky, aké sa v domácich podmienkach nedajú dokonale dosiahnuť.
Teoreticky by sme na to potrebovali kvalitný svetelný park, ktorý vytvorí difúzne svetlo prichádzajúce rovnomerne zo všetkých strán a pritom – podľa možnosti – nebude na zbrani tvoriť reflexy: a to svetelné, ani farebné.
V praxi sa uspokojíme so svetelným tunelom.
Osvetlíme ho tak, aby vzniklo čo najmenej tieňov.
Postup
Na stôl položte papier alebo iné pozadie.
Do výšky asi 20 až 40 centimetrov nad pozadie umiestnite čisté sklo.
Na sklo položte zbraň.
To celé obklopte svetelným tunelom. (V provizórnych podmienkach stačí papier na pečenie.)
Ak fotografujete v byte, svetlo zrejme dopadá prevažne z jednej strany. Preto na opačnú stranu zaveste odrazovú plochu, ktorá poslúži ako svetelný zdroj z opačnej strany.
Pokrčený alobal je na to celkom vyhovujúci..
Nad svetelný tunel umiestnite tmavý papier a vytrhnite v ňom dieru pre objektív.
Cez túto dieru budete fotografovať preto, že inak by sa z hornej časti miestnosti leskol na skle strop, zbraň, prípadne aj vy. To, samozrejme, nechcete.
Záber z pracovnej situácie: Papier ako pozadie. Zbraň je vo výške a preto nevrhá na pozadie žiadny tieň a vidíte jej presný obrys.
Expozícia
Voľte presnú expozíciu – a tu treba veľmi starostlivo zvážiť akú. Je dôležité, aby tmavá časť zbrane bola tmavá aj na fotografii.
Napríklad niečo takéto je na domáce podmienky už celkom obstojný výsledok – je to stará detská plastová hračka, preto nevyzerá ako naozajstná zbraň. Chyba, akú by som tejto fotografii vytkol, sú plynulé odlesky na rukoväti a pri kohútiku, hoc prevažná časť zbrane je (správne) bez odleskov. Svetlo prevažne dopadalo zprava doľava a na fotografii to je vidieť.
Niektorých odleskov vás môže zbaviť polarizačný filter, ale nečakajte príliš veľký úspech. Polarizačný filter nedokáže filtrovať odlesky z kovových povrchov.
Ako stanoviť expozíciu?
Odporúčam fotografovať s automatickým bracketingom. Zaistí vám bezpečný výsledok.
Pred hrubými chybami vás však ochráni aj voľba vhodnej farby pozadia.
Ak si za podklad vyberiete bielu, fotoaparát „intuitívne“ stmaví tak, že tmavšie časti zbrane budú príliš tmavé. V takom prípade musíte expozíciu pridať o 0,7EV, niekedy aj viac. Je však riziko, že niektoré časti zbrane budú preexponované.
Tento a nasledujúce obrázky zároveň poslúžia aj ako príklad, ako dopadne fotografia, ak zbraň položíte priamo na podložku. V zatienených oblastiach sa môžu začať strácať podrobnosti.
Voľba tmavého pozadia zas spôsobí, že zbraň bude odfotografovaná veľmi svetlo. Tu by ste museli expozíciu kompenzovať do mínusových hodnôt.
Za optimálne pozadie považujem neutrálne sivú plochu. Záber bude síce asi mať miernu tendenciu k preexpozícii, ale nebude výrazná. Získate výborne prekreslené aj tie najtmavšie oblasti.
Pozadie
Ani omylom sa nebude hodiť používať konkrétne pozadie – drevo, štruktúry či iné provizóriá.
Dodajú do fotografie prebytočnú informáciu, ktorá len zneprehľadní tvar zbrane.
Blesk
Pri fotografovaní sa vám nebude hodiť blesk.
Spôsobí veľmi kontrastné osvetlenie – v strede obrázka bude veľa odleskov, okraje zbrane budú neprirodzene čierne a bez náznaku informácií.
Meracie pásmo
Vo veľkom počte prípadov sa hodí vo výške zbrane umiestniť aj meracie pásmo. Aj keď zbrane majú rozmery, ktoré sa dajú zistiť, je praktickejšie mať na fotografii aspoň orientačnú mierku.
Ak nemáte pásmo, dá sa v núdzi použiť iný, dostatočne známy predmet, napríklad minca alebo zápalková škatuľka.
Detaily
Keď už zbraň budete fotografovať, nasnímajte aj primerané množstvo detailov. Neskôr sa môžu hodiť.
Pri detailoch však myslite na jednu dôležitú vec:
Z detailu by malo byť bez akýchkoľvek problémov možné identifikovať, na ktorej strane zbrane sa nachádza a kde.
Ak veľkosť detailu takúto identifikáciu neumožňuje, odfotografujte pre istotu ešte jeden „pomocný“ polodetail, ktorý umožní identifikovať, na čo sa pozerá divák na veľkom detaile.
Takýto polodetail jasne odpovie na otázku, z ktorej časti zbrane je predošlý veľký detail.
Takže pre zopakovanie:
Polodetail…
…detail.
Tieto dva zábery sa na technickú fotografiu veľmi nehodia, pretože zbraň nie je fotografovaná z presnej roviny, ale mierne šikmo.
Ohnisko
Aby toho nebolo dosť, zbrane je dobré fotografovať radšej silnejším zoomom.
Bežný širokouhlý objektív má totiž súdkovité skreslenie, ktoré zdeformuje aj tvar zbrane.
Tel
eobjektív tento problém prakticky celkom eliminuje a rovná hlaveň zostane rovnou aj na fotografii.
Záver
To sú aspoň základné body, ktorých je dobré sa držať pri fotografovaní, a potom získate vcelku uspokojivé obrázky.
Všetko sa však veľmi skomplikuje, ak budete mať za úlohu fotografovať napríklad pušku. Je veľká a tým vyžaduje veľké priestory – aby ste mali odstup – kvôli dlhšiemu zoomu.
Tu už fotografovanie jedinej pušky aj s prípravou môže zabrať nečakane veľa času. Vtedy si treba položiť otázku: potrebujem naozaj takú kvalitnú fotku?
Lebo niekedy nie. Ak stačí obyčajná fotka s bleskom, ušetríte veľa času…