Snežienky

Snežienky sú výsmechom digitálnych fotoaparátov bez otočného LCD displeju. Každý, kto má otočný displej, užije si fotografie týchto "proklatě nízko" rastúcich rastlín s oveľa väčším pôžitkom.

My ostatní sa budeme ponižujúco hrbiť, alebo ležiac na zemi zničíme viac snežienok, ako nafotíme.

Pre zaujímavé zábery kvetín býva dôležité, aby ste ich nepozorovali z vtáčej perspektívy.

Efektnejšie býva fotografovať ich z rovnakej výšky, v akej sú ich kvetiny, čiže fotoaparátom sa budete neraz dotýkať zeme.

Snežienka je ako objekt na fotografovanie pomerne náročnou výzvou. Jarný vetrík ňou skoro nepretržite kýva a to pri práci v makrorežime spôsobí často veľký odpad pre pohybovú neostrosť záberov.

Druhým problémom je snehobiela farba lístkov na podstatne tmavšom pozadí – často nevystačíme s automatikou. Preto jednou možnosťou je pracovať v režime kompenzácie expozície a nezaškodí navyše používať režim automatického bracketingu. Zvýšite tak nádej, že aspoň niektoré obrázky budú exponované správne.

Keby ste expozíciu ponechali len na automatiku, asi by ste na obrázkoch mali preexponované práve to, čo ste chceli fotografovať – biele lupienky kvetín.

Hĺbka ostrosti

V makrorežime pri snímaní zo vzdialenosti asi troch až piatich centimetrov bude pomerne viditeľná hĺbka ostrosti. Neostré pozadie bude potlačené a to zdôrazní kvetinku, hoc nie vždy dokonale. Za chvíľu si ukážeme, ako sa dá hĺbka ostrosti zvýrazniť umelo.

Pozadie bude tým neostrejšie, čím bližšie budete k objektu.

Aby vynikol kvet, nemusíte pracovať len s hĺbkou ostrosti – môžete využiť aj kontrast.

Tmavé pozadie zvýrazní kvet aj v prípade, že nie je tak rozmazané, ako by sme chceli…

Fotografujte veľa

Najlepšie je, ak sa vám podarí hneď pri fotografovaní nasnímať kompozične, aj expozične správny záber. To sa nemusí podariť – niekedy makro nepustí bližšie, než by ste chceli, inokedy je fotografovanie v spomínaných "ponižujúcich" podmienkach tak nepohodlné, že fotograf na LCD ani takmer nevidí. Potom sa dá fotiť len takmer naslepo a až doma dotiahnuť to, čo sa nepodarilo v teréne.

Pri fotografovaní v makrorežime stále myslite na dve veci:

  1. Aj minimálny pohyb fotoaparátu, či objektu znamená neostrú fotografiu.
    To preto, že v supermakrorežime je všetko veľmi zväčšené. Fotoaparát nesníma desiatky metrov vzdialenú udalosť, ale objekt v tesnej blízkosti. Jemný pohyb fotoaparátom, aký sa pri bežnom snímaní vôbec neprejaví úplne znehodnotí makroobrázok.
  2. Hĺbka ostrosti je pomerne malá, niekedy môže byť ostrá len oblasť niekoľkých milimetrov a všetko ostatné bude nezaostrené.
    Uistite sa, že sa vám podarilo zaostriť presne na tú oblasť, ktorú chcete mať ostrú. Tak, ako na portréte musia byť ostré oči, tak na kvetine by mal byť ostrý kvet.

Hĺbka ostrosti často spôsobí, že ostrým bude len jeden lístok z kvetiny…

Ak sa kvetina príliš kýva vo vetríku, na fotografii bude neostrá.

Protisvetlo

Niekedy môže byť efektné fotografovať kvetinu v protisvetle – získate efektné fotografie.

Bočné osvetlenie pôsobí plasticky, zdôrazní prirodzenú farbu kvetiny tak, ako ju poznáme.

V protisvetle býva pohľad tajuplnejší, menej "okukaný".

Slnko – neslnko

Ak nesvieti slnko, bude sa vám o niečo ľahšie zvládať kontrast. Mäkké rozptýlené svetlo bude príjemným zdrojom svetla.

Menej tieňov, menej kontrastu.

Efektným môže byť slabé slnko – pri západe, alebo východe slnka. Kontrast veľmi nezvýši, ale zvýrazní niektoré línie a celkovú farebnú atmosféru.

Následná retuš

Fotografii sa neskôr dá pomôcť.

Tento záber je kompozične nevydarený. V nepohodlnej polohe takmer bez vizuálneho kontaktu s LCD panelom sa toho veľa nakomponovať nedá.  Pravá kvetina je odrezaná…

Preto z obrázka odstránim všetko, čo na ňom nie je podstatné.

Hotovo. Ak chcete ísť ešte ďalej, dá sa mierne zosvetliť bielosť kvetiny.

Pomocou funkcie laso označte kvetinu a nástrojom na lokálne zosvetlenie veľmi jemne zosvetlite niektoré časti kvetiny. Nie všetky paušálne, to by sa hneď prezradilo, že ste retušovali.

Výsledok nech je len o niečo svetlejší, ako pôvodný záber – ide iba o to, aby sme kvetinu trocha oddelili od pozadia.

Inou cestou by bolo stmaviť pozadie…

Umelá hĺbka ostrosti

Podrobný postup, ako simulovať hĺbku ostrosti nájdete v osobitnom článku, takže len telegraficky.

Ak chcete ešte viac zneutralizovať pozadie (či dokonca ho úplne vymeniť) dá sa postupovať takto:

Kvetina by mala byť celkom ostrá. Pomocou nástroja laso ju presne označte.

Vystrihnite.

Pomocou nástroja pečiatka zrušte všetky stopy po pôvodnej kvetine. (Alebo použite inú fotografiu vhodného pozadia za snežienku.)

Nástrojom na zneostrenie rozmažte pozadie.

Nakoniec naň umiestnite vystrihnutú kvetinu. Pozadie som ešte stmavil, aby kvetina viac vynikla.

Záver

Fotiť snežienky je zaujímavá úloha.

Nezaškodí, ak sa na fotografovanie dobre vybavíte – veľkou kartou na množ
stvo pokusov a vhodným oblečením, aby ste sa mohli váľať po zemi. Nezaškodí deka, alebo veľký igelit, na ktorý si ľahnete – zem je studená a mokrá.

A čo sa nepodarí v teréne, to sa dá zachrániť pri retuši. Je však lepšie na retuš sa veľmi nespoliehať…

Pozrite si aj tieto články: