Nočná prechádzka mestom

Článok píšem keď niekto v meste práve zapol predvianočný blázinec. Mesto je plné ľudí, ktorí sa chcú rýchlo zbaviť peňazí a ochotne nakupujú mnohonásobne predražené zbytočnosti, ktoré sa však v nočnej atmosfére môžu javiť nevyhnutnými.

Ako zachytiť takú atmosféru kompaktným aparátom?

Blesk neprichádza do úvahy. Aspoň vo väčšine prípadov nie.

Blesk má dosah niekoľko metrov, aj to v lepšom prípade. V tej chvíli vlastne fotografujeme tmu – pretože v nočnej fotografii spravidla bývajú objekty ďalej, než v dosahu blesku.

Podobne dopadnú pokusy o fotografovanie bleskom aj na koncertoch, či štadiónoch.

Bez blesku bude rovnaký záber o niečo menej anonymný.

Druhá možnosť je teda fotografovať bez blesku. Aj z ruky máte šancu udržať záber aspoň čiastočne ostrý.

Tí, čo majú fotoaparáty s elektronickou, alebo optickou stabilizáciou obrazu sa teraz, samozrejme, uškŕňajú – práve v takýchto situáciách im stabilizátor dáva do rúk vysokú pravdepodobnosť, že obrázky budú bezchybne ostré.

Je to nejaké tmavé…

Povie vám však možno na také fotografie známy.

Áno, zábery z nočného mesta tmavé dokonca byť musia. Ak chcete zachytiť atmosféru prítmia, fotka nemôže byť presvietená a letne čačaná. Nemôžete si na to zobrať blesk.

Nočný záber má zákonite tmavú oblohu a tmavú zem. Neosvetlení ľudia sú takmer v tme. Takáto fotografia sa síce neponáša na farby motýľov na jarnej lúke, ale zodpovedá tomu, čo sa dalo v skutočnosti vidieť v nočnej Bratislave.

Pokus o zapnutie blesku spôsobí, že automatika fotoaparátu sa spoľahne na umelé osvetlenie bleskom a exponuje málo. Keďže blesk nedosvieti, na zábere je tma, ktorá sa nepodobá ani na skutočnosť, ani na riadnu fotografiu.

"Zlepšiť" výkon blesku možno prepnutím ISO na najvyššiu citlivosť. Tak získame síce prejasnenejší obrázok, ale nezachytáva skutočnú atmosféru.

Pomalý blesk

Tí, čo čakáte, že sa teraz rozpíšem o režime blesku, pri ktorom sa blesk pokúsi exponovať správne a aj expozícia je dlhá, nespravím tak.

Výsledkom bývajú obrázky nie presvedčivej kvality. Udržať pomerne dlhú expozíciu býva neľahké. Navyše obrázky sú aj farebne nekonzistentné.

Príklad kombinácie bleskového svetla a svetla pôvodnej scény. Umelé svetlo na ulici vychádza zákonite príliš do žlta a postavy v popredí sú osvetlené príliš umelo.

Osobne som jednoznačne radšej za zábery, pri ktorých sú síce tváre mierne tajuplné, ale obrazová situácia zodpovedá tomu, čo bolo na scéne.

Pri týchto fotografiách je digitálny fotoaparát celkom neoceniteľný. Môžete nafotografovať dvadsať, tridsať záberov z jednej scény a aspoň jeden z nich sa podarí. A poriadne!

Navyše už pri fotografovaní vidíte, či má záber aspoň "šancu".

Už na LCD paneli vidíte, že expozíciu trvajúcu 4 sekundy sa fotografovať z ruky netreba ani pokúšať. Na druhej strane expozičné časy okolo pol sekundy prinesú niekedy veľmi zaujímavé výsledky, predovšetkým, ak z akcie vyrobíte sériu niekoľkých fotografií.

Niektoré postavy síce budú celkom pohybovo neostré, zato iné budú ostré takmer presne.

Takúto príjemnú fotografiu by ste s bleskom nezískali. Pohybová neostrosť zároveň vypovedá o tom, že dámy sa večer dobre cítili. Čo na tom, že niektorá tvár je neostrá? Na ďalšom zábere to bude naopak…

Záver

Ak budete v noci v meste, skúste fotografovať. Ak sa nevydarí, zmažete.

A vypnite blesk – možno si domov prinesiete pôsobivé fotografie so zachytenou atmosférou večernej prechádzky a s naznačením, ako sa pohybovali vaši blízki.

O niekoľko rokov možno oceníte, že máte zábery so skutočnou atmosférou, ktoré vám pripomenú tú chvíľu lepšie, ako chirurgicky ostré zábery v anonymnej tme.

Takýto hlboko zmrazený záber sa dá nafotografovať kdekoľvek a kedykoľvek…

…zato takýto – vlastne celkom nezaostrený – záber povie viac. Viem, nie je to nič na výstavu, ale v rodinnom albume poteší a pripomenie. Ak fotografujete rodinné obrázky, nedbajte na technické kvalitu. Ak sú obrázky kvalitné ľudsky, či pocitovo, sú výborné. Nech si profesionáli frflú.

A blesk? Ten si nechajte…

…na dôležitejšie veci… :-)

Pozrite si aj tieto články: