Výhody digitálneho fotoaparátu výsledok môžete orientačne vidieť okamžite a ak sa nepodaril, nafotíte to znova výsledok vidíte cez počítač pár desiatok sekúnd po fotení a „zadarmo“ – nemusíte si vždy dať vyrobiť všetky fotky, aby ste vôbec videli, čo ste nafotili – mnohokrát vám úplne stačí mať digitálne verzie fotiek a papierové vyrobíte len občas, pre babičku ak chcete dať vyrobiť papierové fotky, vyberiete si len tie najlepšie obrázky (a máte z čoho vyberať) papierové fotky budú vyzerať rovnako, ako na (dobre nastavenom) monitore, takže vás neprekvapia zlými farbami, či vysokým kontrastom môžete fotiť, koľko len chcete a cena už nenarastá, čiže ak fotíte často a veľa, zlepšujete si prax a fotíte stále lepšie, lebo výsledok vidíte ihneď a môžete zistiť, či vznikla prípadná chyba ľahká distribúcia fotiek pre známych na CD diskoch, alebo cez internet istota, že vo fotolabe si niekto neprezerá vaše súkromné zábery možnosť filmovať krátke pohyblivé videá originál môžete kopírovať a zálohovať bez straty kvality Nevýhody digitálneho fotoaparátu na dlhšej ceste problém s nedostatkom pamäte, ak nemáte laptop alebo špeciálny harddisk, kam dať desiatky či stovky mega záberov – čím lepší aparát, tým väčší objem dát spotrebuje pri preexponovanej (svetlej) fotke sa už nedá nijako zasiahnuť a zachrániť ju jemný digitálny šum v celej ploche obrazu, podobný ako zrnitosť pri „klasickej“ fotografii, prítomný aj pri najdrahších aparátoch obrázok má o niečo menej podrobností, menej farieb a menšiu ostrosť než ten na filme spravidla nemožnosť vymeniť objektív fotoaparátu za iný pomalá reakcia spúšte – po stlačení spúšte nastáva isté oneskorenie.…
Prečo sú niektoré fotky zlé?
Nikto nefotí dokonale a na mnohých fotkách sú rôzne technické chyby. Skúsený fotograf vie na prvý pohľad povedať, čo je na fotke zlé a prečo. Menej skúsený však nevie – odkiaľ by to aj mal vedieť – posúdiť, čo je na jeho fotkách v neporiadku. A kým sa to nenaučí posúdiť, nemôže sa ani pri fotení zlepšiť. Nevie kde vznikla chyba ani ako jej predchádzať.
Preto zakladám túto rubriku, kde postupne nájdete najčastejšie technické chyby pri fotení. Na ukážkach vás naučím tieto chyby presne identifikovať a aj to, ako im v budúcnosti môžete predísť.
Aj keď na prvý pohľad to možno vyzerá byť nemožné, tak je veľmi malé množstvo chýb, prečo môžete fotku skaziť. Teraz sa nebudem venovať kompozícii alebo nejakým umeleckým, či iným cieľom. Reč je o technickej stránke veci. Potom sa veci zjednodušia.
Neostrosť
Veľmi častou príčinou je neostrosť. Môže byť pohybová – kedy sa pohlo fotoaparátom, alebo sa pohol objekt fotografie, alebo obidvaja. S tým je ťažko niečo spraviť, taká fotka je zvyčajne zničená. Sú síce vo výhľade nástroje, ktoré sľubujú, že z pohnutých fotografií by možno vedeli niečo vykúzliť, ale kým to nebudeme vidieť, tak považujme „maznuté“ fotky za zničené. To isté sa týka fotiek, kedy aparát nezaostril tak, ako mal.
Tma, alebo svetlo
Príliš tmavá, alebo príliš svetlá fotografia je tiež zničená. Tmavá sa dá trocha zosvetliť, ale skôr počítajte s tým, že je to zo zúfalstva. Tmavá fotografia bude po zosvetlení zrnitá, podivná. Niečo tam možno bude, ale bude to zlé.
Svetlá fotografia sa zachrániť nedá. Ak je nejaké miesto kde mala byť kresba biele, je koniec. Preto je lepšie dôkladne strážiť, aby taká situácia nenastala.
O niečo málo tmavšia fotka, než treba sa retušou dá vrátiť do výbornej kondície. O niečo svetlejšia tiež, ale práve vypadnuté miesta už nezachránite.
Zlá voľba motívu
Ak spravíte hrubú chybu pri „mierení“ fotoaparátom, potom máte smolu. Veľmi častou chybou je šikmo držaný fotoaparát. Alebo odrezaný kus motívu, ktorý mal byť v obraze celý. Opačným extrémom je, ak niekto vidí v lese vtčika, cvakne ho z diaľky 100 metrov a potom ho na fotke ani nevie nájsť. Je dobré, aby to, čo fotografujete tvorilo podstatnú časť fotky.
Kombinácia rôznych faktorov
Amatérske fotky sú často zaťažené viacerými chybami naraz. U nich často nie je liek. Ak sú to dôležité fotky zo svadby, je to mrzuté. Preto jedna zo základných rád znie – fotografujte veľa. Ak idete na dovolenku, či fotiť významnú udalosť, nekupujte si nový fotoaparát tesne pred tým. Kým si ho dobre neosvojíte, nevytlačíte z neho to, čo zo staršieho. Môže vás nepríjemne prkvapiť, ak po akcii zistíte, že ste ho mali omylom nastavený v nejakom nevýhodnom režime a všetky fotky sú nejako poškodené.
Niektoré fotografie sa jednoducho nevydaria, a to aj napriek tomu, že máme dnes k dispozícii moderné a kvalitné fotoaparáty. Je to úplne bežné, zvlášť pre začínajúcich fotografov, ktorí ešte nemajú úplne v oku technické základy. Existuje niekoľko ďalších typických problémov, s ktorými sa môžete stretnúť, keď si prezeráte svoje fotografie a nie ste spokojní s výsledkom. Poďme sa pozrieť na niektoré z nich a na to, ako sa im vyhnúť.
Zle použitý blesk
Použitie blesku môže byť dôležité, najmä pri fotení v horších svetelných podmienkach, ale často môže fotografie pokaziť. Jedným z najbežnejších problémov je nesprávne nasmerovanie blesku alebo jeho príliš silný výkon, ktorý spôsobí prepálené, príliš jasné miesta na snímkach. Navyše, pri použití zabudovaného blesku sa často stáva, že ľudia na fotkách majú neprirodzené tiene alebo červené oči. Ak to situácia umožňuje, je lepšie používať externý blesk alebo sa snažiť fotografovať s prirodzeným svetlom, ktoré je omnoho lichotivejšie.
Šum pri vysokom ISO
Šum je digitálny ekvivalent zrna na starších filmových fotografiách. Ak zvýšite ISO hodnotu na vašom fotoaparáte príliš vysoko, aby ste kompenzovali nedostatok svetla, vaša fotka môže byť plná nežiadúceho šumu. Tento šum spôsobuje, že obraz vyzerá rozmazane alebo nečisto, čo je najviac viditeľné v tmavých oblastiach fotografie. Preto je vhodné pracovať s čo najnižšou hodnotou ISO, pokiaľ vám svetelné podmienky umožňujú, aby ste sa vyhli tomuto problému.
Zlé osvetlenie
Fotografie vyzerajú zle, ak je osvetlenie príliš tvrdé alebo naopak, príliš slabé. Tvrdé osvetlenie, napríklad počas slnečného dňa, vytvára nepekné ostré tiene a môže spôsobiť prepálené miesta na snímkach, kde sú detaily úplne stratené. Naopak, slabé osvetlenie bez primeraného zdroja svetla vedie k rozmazaným alebo podexponovaným fotografiám. Skúste fotiť počas zlatej hodiny (tesne po východe alebo pred západom slnka), keď je svetlo mäkšie a lichotivejšie, alebo sa naučte pracovať s odrazovým svetlom, ktoré zjemní tiene.
Zbytočné použitie digitálneho zoomu
Digitálny zoom síce priblíži obraz, ale často na úkor kvality fotografie. Na rozdiel od optického zoomu, ktorý priblíži záber bez straty kvality, digitálny zoom iba oreže a zväčší časť obrázku, čo vedie k strate detailov a zrnitosti. Ak je to možné, radšej sa k objektu priblížte fyzicky alebo použite optický zoom. Ak je digitálny zoom nevyhnutný, minimalizujte jeho použitie.
Nesprávne držanie fotoaparátu
Správne držanie fotoaparátu je nevyhnutné pre ostré a stabilné snímky. Ak držíte fotoaparát len jednou rukou alebo ho držíte nestabilne, zvyšujete šancu, že sa snímka rozmaže. Skúste držať fotoaparát oboma rukami a opierať sa o pevný bod, aby ste minimalizovali pohyb.
Všetky tieto problémy sú časté, ale dobrá správa je, že sa dajú pomerne jednoducho vyriešiť, ak ich poznáte a venujete pozornosť technickým detailom pri fotení.
Čo vidí človek a čo je na fotke?
Pri fotografovaní je častým problémom to, že človek ktorý fotografuje sa nesústredí na fotografiu. Typickým príkladom môže byť akákoľvek akcia, pri ktorej sa neskúsený fotograf vžije do diania. Sníma to čo vidí a nepremýšľa nad technologickým pozadím.
Asi najčastejšou chybou je, že fotografovaný objekt je na fotografii v strede a býva spravidla malý. Zbytočné okolie na fotografii ruší. Zatiaľ čo v živej situácii sa ľudské oko vie prispôsobiť, u fotografie to býva inak.
Klasická fotka, akú bežne vidieť v domácich albumoch. Fotograf sníma čo vidí a neuvažuje, že okolie záberu bude celkom prázdne.
Oveľa efektívnejšie by bolo snímať väčší detail osoby – o tú na fotografii spravidla ide.
Táto chyba patrí asi k načastejším chybám vôbec. Tvár v strede záberu a cvak.
V tejto sekcii si preberieme témy:
- Podexpozícia – tmavá fotka
- Preexpozícia – príliš svetlá fotka
- Bodky a kruhovité fľaky na fotkách
- Táto fotka je neostrá. Prečo?
- Tma je nepriateľ fotografa
- Čo proti neostrosti – zoom alebo výrez?
- Kam sa pozerá fotografovaný?
- Nie som fotogenický (á) (é)
- Fotenie treba cvičiť
- Čo vidí človek a čo je na fotke
- Dôvod prečo nie sme fotogenickí