Tvorba ICC profilov digitálnych fotoaparátov

Profilácia znamená, že s fotoaparátom sa nič diať nebude, iba sa odmeria, ako vlastne zaznamenáva rôzne farby. Z tohto merania vznikne ICC profil, ktorý odstráni prípadné chyby vo farebnosti, či gradácii.

Nie je červená, ako červená

Všetky počítačové zariadenia, ktoré zaznamenávajú farebný obraz majú jednu spoločnú vlastnosť – nezaznamenajú, ani nezobrazujú farby s maximálnou vernosťou priamo od výroby.

Na bežných fotkách z dovolenky to celkom bezpečne ani nezistíte, ale ak sa živíte reprodukciou, či reklamnou fotografiou, často narazíte na úlohu, kde na ťažkosti pri presnom zobrazení verných farieb narazíte.

V profesionálnej praxi totiž nie je ľahostajné, či na fotke bude nejaký predmet tmavomodrý, alebo viac tyrkysový…

Príkladom takej úpravy farieb, o akej je tento článok môže byť napríklad táto fotka:

Fotka, akú zachytil fotoaparát. Na prvý pohľad je všetko v poriadku.

Po úprave však niektoré farby zrazu nadobudnú trochu skutočnejší ráz.

Konkrétne tento záber bol snímaný fotoaparátom, ktorý niektoré svetlomodré farby vidí málo sýto. Červenú však vidí správne a tak belasá obloha má na pôvodnej fotke mierne fialovkastý nádych. Kontrast originálnej fotky je navyše príliš vysoký.

Predstavte si, že fotografujete produkt do katalógu, ktorý má belasú farbu, ako obloha na tomto obrázku. Vašu fotku vytlačíte a – zákazník vám ju vrát a nezaplatí. Chcel predsa belasú a nie fialovkastú.

Profil fotoaparátu tieto chyby zobrazenia dokáže viac, či menej zmierniť.

Ako sa profiluje fotoaparát?

Zle.

Veľmi zle.

A to je ešte slabé slovo.

Chce to veľa teoretických vedomostí, skúsenosti, meracie tabuľky a softvér. A ak to všetko aj máte, ešte stále sa vám nemusí podariť vytvoriť profil, ktorý bude podávať uspokojivé výsledky.

Fotoaparát je totiž zariadenie, ktoré pri každej fotke nastaví iné parametre. Raz svieti slnko, inokedy ste v tieni, o chvíľu sa sníma bleskom. Neskôr sa fotoaparát prepne na vyššie ISO, čím sa mierne zmení aj gradácia…

Pritom profil popisuje správanie fotoaparátu za určitých, celkom konkrétnych podmienok. Napríklad „slnečné osvetlenie, perfektná expozícia a striktne nastavená biela“. Nie je však možné fotiť stále perfektne.

Preto je výroba spoľahlivého a zároveň univerzálneho profilu, ktorý by kompenzoval všetky nedostatky fotoaparátu takmer nemožná. Na druhej strane fotoaparáty mávajú niektoré chyby, ktoré sa prejavia na každej fotke – a tieto vlastnosti sa profilom dajú aspoň zmierniť.

Najviditeľnejšou chybou je kontrast. Fotoaparát dokáže vidieť len určitý rozsah svetiel a tmavých oblastí. Viac sa zaznamenať nedá. Môže zachytiť napríklad čiernu aj bielu mačku tak, aby obidva objekty boli ako – tak prekreslené. No už nič tmavšie, ako niektoré miesta srsti čiernej mačky na snímke nebude. Ak by mačky stáli pred privretou skrinkou, škárou do tej skrinky by ste na fotke už nevideli – bola by tam už priveľká tma.
A ak by na zábere bolo aj nebo s bielymi obláčikmi, asi by tiež neobsahovali žiadnu kresbu. Toto obmedzenie všetkých (aj filmových) fotoaparátov sa volá dynamický rozsah. Nakladá sa s ním tak, že najsvetlejšie miesto fotky sa nastaví, ako biele a najtmavšie miesto čierne. V skutočnosti však najsvetlejšie miesto fotky nebolo biele, bolo len svetlé! Podobne je to aj s tmavou oblasťou – na fotke ju máte úplne čiernu, ale v skutočnosti bola len – tmavá. Fotka síce vďaka tomu vyzerá brilantne, ale nezobrazuje farby a jasy pravdivo – je príliš kontrastná oproti skutočnosti.
Práve tieto chyby sa snažíme ICC profilom riešiť – no nemusí to dopadnúť vždy ideálne. Aby sa farby stanú realistickejšími, fotka je často o menej brilantná, bez úplne čiernej a úplne bielej.

Ako sa vyrába profil fotoaparátu?

Profilácia fotoaparátu začína tak, že odfotografujete niektorý z meracích terčov. Napríklad GretagMacbeth ColorChecker, alebo IT8. K týmto terčom sa dodávajú aj súbory s výsledkom presného merania, akú sú skutočné farby terča. Fotka terču musí byť prvotriedna, mala by sa čo najviac blížiť tomu, ako fotoaparát naozaj dané farby odfotí. Teda nesmie byť príliš tmavá, ani príliš svetlá, biela musí byť vyvážená buď ručne, alebo tak, ako ju nastavuje fotoaparát typicky.

Odfotený terč spolu so súborom meraní potom vložíte do niektorého z programov na tvorbu ICC profilov, napríklad GretagMacbeth ProfileMaker, alebo iného. Taký program potom porovná farby z fotky terča s číslami z merania terča a vytvorí ICC profil. Iným príkladom môže byť plug-in InCamera, ktorý vyrobí ICC profil priamo v programe Photoshop.

Existujú síce aj programy zadarmo, ktoré tvorbu profilov zvládnu, ale sú čo do ovládania skôr neprehľadné. Príkladom môže byť www.littlecms.com. Priznávam sa, že sa mi ho rozdýchať zatiaľ nepodarilo. Ak sa podarí, doplním tento článok o popis postuipu.

Vytvorený ICC profil potom môžete vo fotoeditore k fotke z fotoaparátu priradiť a v tej chvíli sa farby zmenia na správnejšie…

Prečo sa o ICC profiloch bežne ani nevie?

Väčšine používateľov fotoaparátov stačia farby, ktoré sú blízke skutočnosti, žiadnu striktnú presnosť bežne nikto nepožaduje.

Ďalej všetky poriadne programy určené na výrobu ICC profilov sú tak drahé, že si ich môžu dovoliť kúpiť len väčšie štúdiá, či firmy, ktoré sa touto činnosťou zaoberajú profesionálne.

Ak by výrobcovia tieto programu aj hneď začali rozdávať, treba aj tak kúpiť ešte meracie tabuľky a všeličo vedieť, kým by si človek vytvoril aspoň trocha použiteľný profil. Vážnym problémom je totiž to, že fotoaparát sa zakaždým správa trochu inak.

Profil fotoaparátu je totiž vytvorený tak, že berie do úvahy ako jas, tak aj farbu. Ak by ste napríklad odfotili scénu pomocou bracketingu, tak tieto tri mierne odlišné obrázky by po priradení profilu dopadli každý trochu inak.

V profesionálnej praxi…

V profesionálnej praxi sa fotoaparát používa v prísne regulovanom prostredí. Napríklad v ateliéri, v ktorom je konštantné osvetlenie. Fotografuje sa s manuálne nastavenými, vždy rovnakými parametrami. Potom sa dá profil použiť bezpečne a efektívne a ICC profily pre profesionálne digitálne fotoaparáty majú veľký význam. Umožnia výrazne zlepšiť kvalitu fotiek.

V amatérskej praxi…

V amatérskej praxi sa s profilmi spravidla nepracuje vôbec, ale občas sa na internete dajú nájsť rôzne kvalitné, či nekvalitné profily. Za skúšku nič nedáte a ak sa vám do rúk dostane nejaká séria profilov, pokojne si ich stiahnite a všetky vyskúšajte.

Každý profesionál z oblasti správy farieb po tejto vete asi omdlel, lebo to sa samozrejme „nesmie“. Profil je určený pre jedno jediné zariadenie – najlepšie pre ten – ktorý kus. Na iné zariadenie sa spravidla vôbec nehodí.

Tu však je v digitálnej fotografii a v amatérskom použití jedna výnimka – mnoho chýb zobrazenia digitálnych fotoaparátov si je navzájom dosť podobných. Môže sa stať, že profil určený pre celkom iný fotoaparát mierne zlepší aj výsledky obrázky z vášho prístroja. Zopár hotových profilov nájdete napríklad na webe www.popphoto.com. Napríklad na tej stránke profil pre Olympus C-5050, či Canon G2 dokážu priaznivo ovplyvniť aj obrázky z mnohých iných fotoaparátov.

Viem, nie je to žiadna dokonalosť používať profil z iného fotoaparátu, ale ak sa ukáže, že vám zlepší fotky, pokojne ho použite. Dôležité je, aby profil nevnášal do záberov farebný závoj – niektoré to robia.

Problémy s profiláciou fotoaparátu

Aj keď by ste si vytvorili profil, ktorý mimoriadne zlepší farebné a tonálne podanie jedného obrázka, nebude použiteľný univerzálne.

Originálny obrázok.

Po aplikovaní ICC profilu.

Originálny obrázok. Umelé svetlo, manuálne nastavená biela.

Po aplikovaní ICC profilu, ktorý bol vytvorený pre slnečné svetlo. Podanie je, myslím, lepšie. To je ukážka, že profil vytvorený v celkom inej situácii môže byť v amatérskej praxi celkom použiteľný aj pre fotky, pri ktorých by správnejšie bolo vyrobiť špeciálny profil – na umelé svetlo a manuálne nastavenú bielu…

Originálny obrázok, ale na hranici preexpozície.

Po aplikovaní profilu určeného pre normálne exponovanú fotku sa však v tvári zvýrazní oranžová farba. Stĺp pouličného osvetlenia nadobudol realistickejšie farby. Profil proste nie je univerzálny všeliek na všetky situácie.

Najlepšie by bolo, keby profily k fotoaparátom dodával priamo výrobca. On pozná, aké sú hlavné problémy zobrazenia toho-ktorého fotoaparátu. Profil by mohol pomôcť tlmiť aspoň najvýraznejšie nedostatky, ktoré sa objavujú pri bežnom fotení. Keďže však práca s profilmi je predsa len z kategórie aspoň poloprofesionálneho používania fotoaparátu a počítačov, je jasné, že u bežných kompaktných fotoaparátov nie je zo strany väčšiny kupujúcich záujem o takéto riešenie. Veď predsa fotia pekné farby, neraz krajšie, než naozaj – tak čo? :-)

Pôvodná fotka…

…upravené profilom. Nasleduje niekoľko detailov z tohto obrázku. Vždy hore je originálna fotka a dolu po vložení profilu.

GretagMacbeth ColorChecker. Farby sú síce intenzitou podobné, ale tmavá sivá je svetlejšia. Všimnite si nejednoznačnú farbu čierneho políčka – tu už profil zosvetlil oblasť, ktorá na pôvodnej fotke takmer neobsahovala informácie. Pre fotoaparát to už bola čierna, no správne by mala mať len tmavosivú farbu.

Iné miesto obrázka. Tu vidieť, že profil sa (správne) snažil výrazne znížiť príliš vysoký kontrast.

Rozdiely vo farebnom podaní fixiek.

Profilovaná fotografia aj na papieri vyzerá spravidla o niečo „normálnejšie“ – dokonca aj v prípade, že nepoužijete celkom presný profil. Už mäkšie podanie gradácie zásadným spôsobom zlepší vzhľad bežných fotografií. Počas písania tohto článku som si to overoval na ukážkových fotografiách, na ktoré sa dívate.

Problémy s lacnými fotoaparátmi

Na takýchto malých obrázkoch to síce nie je vidieť, ale v prípade, že fotoaparát zaznamenáva tmavé farby príliš tmavo (to robí väčšina fotoaparátov) ich rekonštrukcia pomocou ICC profilu často vedie k viditeľnému nárastu problémov v takto násilne vynútených oblastiach. Videli sme to už na čiernom poláčku farebného terča Macbeth. Teraz príklad z reálneho sveta:

Pôvodná fotka vľavo, upravená vpravo. Tu profil do tváre vniesol trochu popolavý tón.

Detail bundy – plece. Profil síce správne zmenil farbu z fialovej na modrú, ale v tieňoch sa už prejavila nekonzistencia farieb. Profil sa snažil vytiahnuť niečo aj z miest, kde už nie je takmer nič…

Záver

Profilácia lacných digitálnych fotoaparátov je v súčasnosti príliš drahá a asi len málokomu by sa oplatila. Fotografie však po uplatnení správneho profilu dostanú celkom nové, správnejšie farby.

Pre amatérske použitie je možné siahnuť po na prvý pohľad brutálnom riešení, ktoré však funguje – použite existujúce, hotové profily na iné fotoaparáty. Pri troche šťastia vám to zlepší fotky, pri troche smoly sa aspoň nič nestane…

Pozrite si aj tieto články: