Samozrejme, hovoríme o statických motívoch. Krajinky, alebo zátišia sa dajú nafotografovať na viacero menších častí.…
Mediálna košeľa
Článok som napísal v lete 2003 a doplnil v januári 2005.
Súčasné (2005) digitálne fotoaparáty majú lepší dynamický rozsah, ako prístroje, ktoré boli na trhu pred dvoma rokmi. To mierne zlepšuje situáciu predovšetkým pokiaľ ide o farby oblečenia. Jasne červené šaty už fotoaparáty zaznamenajú s pomerne solídnym množstvom podrobností, no stále to nie je ideálne. Ešte niekoľko rokov potrvá, kým vývoj umožní zaznamenať dynamický rozsah v miere, kedy sa podarí zaznamenať snehobielu košeľu, aj čierne sako s dostatočným množstvom podrobností.
Biela košeľa, či tričko sú vážnym problémom pri fotografovaní (aj pri filmovaní). Preto bude najlepšie, ak sa na fotografovanie špeciálne oblečiete.
Je jasné, že niekedy to možné nie je, ale v situáciách, na ktorých vám záleží by ste mali myslieť práve na fotografovanie. Ak môžete, nikdy si nevyberte biele, či jasne farebné šaty. (Ani čierne, ale pri čiernych problém nie je až tak vypuklý.)
Ktorú si vybrať? Nepýtajte sa starej mamy, ale fotoaparátu.
Stará mama vám zaručene povie, že biela košeľa je vždy správnou a bezpečnou voľbou. Žiaľ, fotografia dopadne katastrofálne. Možnosti, ako zaznamenať farbu bielej košele a vašej tváre na jednej fotke sú iba dve. Obidve zlé:
Buď vaša košieľka oslepí automatiku a tá nastaví expozíciu na snímanie vysokého jasu. Košeľa bude popísaná s podrobnosťami. Tvár však na fotke bude tmavá a ani retušou jej veľmi nepomôžete. Vo vlasoch bude tma, tmavé sako sa expozíciou zmení na čierne.
Druhou možnosťou je, že upravíte expozíciu tak, aby tvár mala primerane svetlú farbu. Košeľa však potom bude úplne biela, prepálená a bez informácií. S tým sa nedá vôbec nič robiť. Môžete skúšať rôzne kompromisné expozície, ale nikdy nedosiahnete optimálnu expozíciu. Ešte tvrdším orieškom bude, ak budete v tmavom saku.
Vľavo je košeľa prepálená dobiela a tvár už začína byť pritmavá. V strede je košeľa na hranici prepálenia, tvár je už tmavá. Vpravo je košeľa bohato prekreslená, no všetko ostatné je celkom nepoužiteľné.
Prekreslená košeľa z tretej fotografie…
…prepálená košeľa z fotografie vľavo.
Červenou som označil plochu, na ktorej sa nenachádza nič iné, len biela.
Ak chcete poriadnu fotku, vezmite si o niečo tmavšiu košeľu, než bielu. Ak ide o udalosť, na ktorej je zo spoločenského hľadiska vhodné mať bielu košeľu, oblečte si svetlosivú košeľu. (Ak sa sivá dá tolerovať priamo na akcii, samozrejme.)
Na snímke bude vyzerať skoro ako biela, ale bude poctivo prekreslená. Keby som tam nenechal zámerne vykúkať to biele tričko na porovnanie farebností, košeľa by vyzerala ako biela…
Pri voľbe košele je vhodné zvoliť svetlú, pastelovú farbu. Čím bude jej farba tmavšia, tým technicky kvalitnejšia bude aj fotografia. Vpravo na porovnanie záber s bielou košeľou. Pri tomto zmenšení to až tak neprekáža, ale biela košeľa vpravo nemá žiadnu kresbu. Na portrétnej fotografii by to prekážalo.
Akú voliť farbu?
Svetlosivá košeľa bude na obrázkoch často vyzerať, ako košeľa biela. Tmavšia sivá (na predošlom obrázku v strede) už bude viditeľne sivá, ale zato sa zaznamená bez akýchkoľvek technických problémov. Na obrázku nebude konkurovať tvári, neodpúta pozornosť.
Ak to príležitosť, pri ktorej sa fotografujete umožňuje, radšej si oblečte svetlomodrú košeľu. Tvár pôsobí v kontraste s modrou oveľa sviežejšie. Takto zafarbená košeľa sa niekedy nazýva aj mediálnou. Názov vychádza z odporúčaní televízií. Ak sa niekto chystá do televízie, čiže do média, mal by si obliecť k obleku svetlomodrú košeľu. Alebo svetlosivú, ak chce vyzerať, že má bielu košeľu. Mimochodom – politika, ktorý nemá kvalifikovaného poradcu, odhalíte v televízii ihneď: Za okrúhlym stolom má dobiela preexponovanú krásnu košeľu. Zrejme mu manželka, alebo svokra poradili, ako sa má "slušne" obliecť…
To sa, samozrejme, týka aj bielych tričiek, plaviek, či iného veľmi svetlého oblečenia.
Prepálené oblasti na golieri košele nemusia byť vždy až tak "bolestivé", ale ak ide o portrét, udrie to každému do oka.
Najhoršie sú na tom nevesty a iné bielošaté obete nevydarenej expozície. Biele šaty sú veľmi vážnym problémom, ktorý doslova oslepí fotoaparát.
Biela zo šiat je beznádejne bez detailov, tváre už sú na hranici podexpozície a tmavé obleky sú prakticky bez kresby. Tak dopadne kompromisná expozícia. Záber je len kvôli kresbe šiat mierne podexponovaný, čo je vidieť napríklad na trávniku. Ak exponujete na pleťovú farbu…
…biele šaty budú beznádejne zničené. Za to vás dámy nepochvália.
Najhoršie je, ak snímate na slnku, kde sú aj zatienené oblasti. Tie budú celkom čierne, takýto kontrast sa zvládnuť nedá. Mierne by mohlo pomôcť prisvietenie bleskom, ale musel by byť výkonný, aby dokáza zasvietiť tak, aby aspoň čiastočne "konkuroval" slnku.
A pozor aj na jasné farby
Ak vám na budúcich fotografiách záleží, pozor aj na farebne výrazné šaty.
Krikľavo červené, sýtomodré, žlté, či iné farebne výrazné šaty na fotkách môžu vyzerať veľmi zle.
Ak máte doma digitálny fotoaparát, neskúšajte si šaty len pred zrkadlom. Dajte sa odfotiť vo viacerých polohách a osvetleniach (plus bleskom) a podľa fotografií si vyberte, ktoré sa zobrazujú najlepšie aj na obrázkoh…
Takéto farebne výrazné tričko je pre mnoho fotoaparátov vážnym problémom. Vľavo je expozíci
a primeraná na primerane svetlé podanie pleti, ale tričko už začína byť bez informácií. Stredný záber je exponovaný zhruba normálne, no červené tričko nie je popísané príliš detailne. To preto, že farebný obraz sa skladá z troch čiernobielych fotografií.
Hore červený, v strede zelený, dolu modrý kanál.
Ako – tak kompromisne exponovaný obrázok bude vo všetkých troch kanáloch podávať aspoň nejakú kresbu. Po ich zlúčení na farebnú fotografiu je červená popísaná podrobne, aj s podrobnosťami o jemných rozdieloch v tonalite. Aj záhyby látky budú farebne konzistentné. No nie je jednoduché tak presne exponovať fotografiu. Väčšinou dopadnete takto:
Hore červený, v strede zelený, dolu modrý kanál.
Tento záber je exponovaný tak, ako je to bežné u väčšiny fotoaparátov.
- V červenom kanáli nie sú informácie, červená je výrazne preexponovaná. Všetko, čo je na na hornom obrázku celkom biele, bude jasne červené, bez informácií o poltónoch, či plasticite materiálu.
- V zelenom kanáli prakticky žiadne informácie nie sú, iba náznaky.
- V modrom kanáli podrobnosti sú a to aj na miestach, ktoré sú v červenom kanáli bez kresby. To spôsobí chyby v konzistencii farebného podania tých oblastí, ktoré sú v červenom kanáli vypálené.
Tam, kde podrobnosti z modrého kanála kreslia cez celkom vypálenú červenú, objavuje sa zažltnutie – pravá šípka. Ľavá zas ukazuje oblasť, ktorá smeruje do fialovej farby.
Preto sa výrazne farebné oblečenie na fotografiách správa podobne, ako biela, či čierna farba. Pri pohľade na jednotlivé farebné kanály vidieť, že červené tričko na jednej fotografii figuruje v jednom kanáli, ako takmer čierne a v inom, ako snehobiele. Preto sa na portrét hodí voliť aj farebne neutrálne, tlmené farby skôr pastelového charakteru.
Keby sme aj získali perfektne exponovaný záber takého trička, často by mizerne by dopadol pokus o jeho vytlačenie – len veľmi kvalitné tlačiarne dokážu jemne prekresliť tak sýte farby. Lacnejšie technológie vám z jasnej farby spravia jednofarebný fľak.
Záver
Môžete voliť? Voľte farebne neutrálne šaty. Dobre sa zaznamenávajú sivé a pastelové farby. Zle veľmi svetlé, veľmi tmavé a farebne jasné farby.
Vľavo bežné oblečenie – rifle a biele tričko. Ak môžete, použite pri fotení portrétu radšej sivé. Celkom vpravo je opačný extrém – takmer čierne tričko. Čierna farba je tiež tvrdý oriešok, ak ho treba zaznamenať. Čierna farba sa často exponuje zle a vychádza tmavšia, než v skutočnosti. A mnoho tlačiarní (aj minilabov) vám nakoniec z takmer čiernej spraví hlboko čiernu. Potom máte portrét a pod tvárou nezaujímavú čiernu plochu bez podrobností.