Svetelný tunel

V tipoch na tému, ako fotiť sa často stretávate (a budete stretávať) s pojmom svetelný tunel. Keďže je to jedna zo základných vecí, aké je potrebné ovládať, ak chcete fotografovať rôzne predmety, popíšme si teraz, čo to svetelný tunel je, ako ho vyrobiť a použiť. A prípadne aj kúpiť hotový.

Svetelný tunel je také usporiadanie vecí, aby fotografovaný predmet bol osvetlený pokiaľ to je trochu možné celkom plynulým svetlom zo všetkých strán. Priam by som povedal, že objekt má byť svetlom obklopený. Zároveň je dobré, ak sa podarí zaistiť, aby na lesklých predmetoch nebolo možné pozorovať žiadne odrazy z okolia.

Svetelný tunel (svetelný stan) a fotky budú perfektné

Keďže predošlý popis nemusí byť celkom zrozumiteľný, poďme fotiť niečo, čo sa takmer nedá fotiť. Zrkadlo.

Skúste si ako cvičenie dať úlohu, že odfotíte vianočnú guľu do nejakého katalógu, napríklad akože ste výrobca vianočných ozdôb.

Čo si myslíte: Zaujíma zákazníka, ktorý kupuje gule to, že ste guľu fotili v kuchyni? To všetko totiž na fotke bude dokonale vidno.

Ak sa ale obklopíte plastovými (alebo z čohokoľvek iného vyrobenými) panelmi, situácia sa začína prudko neutralizovať.

A teraz s guľou skončime. Použil som ju len, ako príklad, ako zrkadlo, v ktorom vidno svetelný tunel v odlesku.

Neviem, ako ju podomácky nafotiť tak, aby to bola guľa a aby na nej zároveň nebolo nič – pri fotení zrkadla sa v ňom niečo musí lesknúť, inak sa zákazník nedozvie, že to je zrkadlo. Nám poslúžila na ilustráciu, ako má vyzerať osvetlenie v provizórnom svetelnom tuneli.

Biele plochy spôsobia difúziu svetla, to znamená, že tiene nie sú ostré, ale mäkké.

S difúznym svetlom sa stretnete takmer všade, aj v kine.

Aj takýto agent, ktorý by rád ohrozoval hlavného hrdinu je osvetlený difúznym svetlom. (Plus trocha silnejšieho svetla zozadu)

V odlesku okuliarov vidno veľkú bielu plochu za ktorou je reflektor.

V svetelnom tuneli spravíme niečo veľmi podobné, len tá biela plocha obklopí fotografovaný predmet zo všetkých strán.

Ak ste zruční na prácu s kovom, alebo drevom, vyrobte si takúto kostru. Kostra kocky sa dá obtiahnuť zo všetkých strán pauzákom a len na jednej strane vyrežete otvor pre objektív.

Na stredovej časti umiestnite podložku, najlepšie sklo.

Teraz môžete okolo tohto útvaru chodiť s reflektormi a svietiť, ako sa hodí. Bude to chcieť veľa pokusov, ale výsledky budú perfektné.

Niekedy stačia dva reflektory zboku, inokedy je lepšie svietiť len zozadu – napríklad pri fotení skla. Alebo pridáte reflektor aj zospodu. Pre každý objekt sa hodí trochu iná kombinácia.

Svetelný tunel podomácky a jednoducho

Ak človek fotí len raz za čas, neoplatí sa stavať nejakú veľkú konštrukciu, či kupovať sústavu reflektorov. Podobný efekt dosiahnete, ak proste rozptýlite svetlo pomocou papieru na pečenie, alebo pauzáku. Alebo trebárs budete fotiť v bielej igelitovej taške…

Provizórium síce pri fotení zúfalo vyrušuje, ale na fotkách to zvyčajne nevidieť.

Výsledky záberov svetelného tunela (svetelného stanu)

Porovnajme teraz tri rôzne osvetlenia – ako dopadne, ak by ste fotili predmet pre katalóg? Ukážky svetelného tunelu som fotografoval v kocke z plexiskla osvetlenej úplne bežnými žiarovkami. Takéto podmienky máte spravené aj doma takmer okamžite. Len lepšie nastavte bielu, ja som celkom netrafil… Ale na ukážky to stačí aj takto.

Kde sa dá svetelný tunel (svetelný stan) kúpiť

Pri fotení skla a príboru končí zábava. Ak to máte zvládnuť poriadne, nedá sa improvizovať a používať provizórne a domácke vybavenie. Preto ak budete fotiť tento druh objektov, počítajte radšej s tým, že doma to bude dosť ťažké.

Chcete svetelný tunel (stan)?

Vyrobiť si provizórny tunel môžete za pár minút z papiera na pečenie. Je to lacné a rýchle. Alebo z pauzáku, ten je ale drahší. Každopádne náklady na materiál nebudú príliš vysoké.

Kto fotí častejšie, môže siahnuť po matnom plexiskle – je to síce drahší materiál, zato pri práci máte pokoj, pretože kocka drží tvar a nerozsýpa sa.

Kompromis medzi nízkou cenou a pohodlím môže byť svetelný tunel z plexiskla. Ak máte na to chuť, spojte sa s firmou DP-Design, vyrobia vám tvar a rozmer podľa vašeho zámeru. Plexisklo nie je síce lacný materiál, ale toto riešenie je veľmi praktické. Treba počítať s cenou od 2000 korún slovenských, podľa rozmerov. Riešenie sa dá doplniť aj zabudovanými svetelnými zdrojmi.

Ukážka – v svetelnom tuneli: fotka fotoaparátu

Ďalší mimoriadne nevďačný objekt na fotografovanie. Tmavé telo sa fotí zle, plus sú v hre odlesky.

Blesk – Katastrofa.

Na miestach, kde by mal byť tvar je tma – myslím tým oblasť nad nápisom Minolta.

Reflektory

Priveľa leskov, málo plasticity.

Toto je už rozhodne lepšie v porovnaní s bleskom, ale prístroj stále pripomína skôr ergonomické kladivo, než fotoaparát.

Svetelný tunel

Tu už prístroj dostáva plasticitu. Kovové časti majú tvrdosť, miesta, za ktoré sa drží telo už sú vizuálne mäkké.

Je neuveriteľné, ako málo stačí na to, aby "z ničoho nič" bolo náhle vidieť aj podrobnosti, ktoré predtým celkom zanikli.

(Ešte to skombinovať s polarizačným filtrom a výsledok by bol výborný. Ale polarizačný filter je už iná téma.)

Ukážka – v svetelnom tuneli: fotka keramiky

Úplne najhoršie dopadne blesk.

Fotka bleskom je osvetlená plochým svetlom, plasticita sa stráca a na prvý pohľad vám možno ani nie je celkom jasné, ako presne vyzerá ten objekt, ktorý je na fotke.

Reflektory

Postavme po bokoch objektu dva reflektory a cvakajme. ("Reflektormi" rozumejte prosím dve bežné tristokorunové stolové lampy.)

A znovu sú ťažkosti. Teraz už je plasticita objektu aspoň naznačená, ale reflektory sa na glazúre lesknú. V miske je tma, čo by v katalógu nevyzeralo dobre.

Svetelný tunel

A teraz prehradím svetlu dvoch reflektorov cestu svetelným tunelom – svetlo rozptýlim. Nič iné sa nezmení. Len objekt "obklopím" kockou z plexiskla.

Vznikne pomerne precízne a mäkko a príjemne popísaný objekt.

Orez

Ak hovoríme o fotkách produktov do katalógu, spravidla sa fotografuje s vedomím, že tieto objekty neskôr ešte orežeme. Orezaním rozumiem, že sa okolie umelo odstráni a tak zostane len fotka produktu.

To je však akcia, ktorej výsledok je ešte viac citlivý na to, ako ste osvetlili objekt. Skúsme si to.

Blesk. Tieň, ktorý je vrhnutý do misky ruší, pretože logicky by mal pokračovať aj pod miskou, ale tam je retušou odstránený.

Pri svetle reflektorov je tieň v miske čudný a odlesky reflektorov pôsobia, ako poruchy.

Až difúzne osvetlenie v svetelnom tuneli znesie aj vyrezanie. Je to preto, že v difúznom osvetlení nie sú tiene až tak konkrétne a tak nechýba, ak zrazu pod objektom nie sú žiadne. Navyše by sa dali hravo nasimulovať – tiene nemajú konkrétny smer, takže "dobré" bude čokoľvek – či už to dáte za objekt, pod objekt…

Ukážka – v svetelnom tuneli: fotka mikrofónu

Ďalšia z úloh, pri ktorej sa fotografovi zatmieva pred očami.

Blesk do úvahy neprichádza.

Reflektory už vôbec nie.

Kocka z plexiskla, či pauzák už prinesú prvé výsledky.

Ukážka – v svetelnom tuneli: fotka príboru

Ak máte chuť si pri fotení vylámať všetky zuby, skúste si cvaknúť príbor. Je neuveriteľné, ako ťažko sa taká bežná vec fotí.

(Ak to budete skúšať: Odporúčam svetlo zozadu zhora cez veľkú difúznu plochu.)

Blesk

Čiernobiele fľaky.

Bleskom sa príbor fotiť nedá.

Reflektory

Fotenie reflektormi dopadne podobne, ako pokus nafotiť vianočnú ozdobu – odlesky z okolia miestnosti budú rušivé. Ak by ste takéto lyžičky orezali do katalógu, zadávateľ by na vás poštval psy.

Svetelný tunel

Lyžičky sú takmer zrkadlá, takže ich fotenie v provizórnych podmienkach nemôže dopadnúť dobre a to ani náhodou.

Dopadne však použiteľnejšie, než akýkoľvek iný pokus. Pri fotení lesklého kovu by svetelný tunel nemal mať podľa možnosti žiadny zvnútra pozorovateľný tvar a ani svetlosť jednotlivých stien by nemala byť rozličná.

Na druhej strane, aby ste divákovi sprostredkovali informáciu o tom, že sa pozerá na lesklý predmet, musí byť v zábere tma, alebo aspoň tmavé miesta. Inak lesk nebude.

Ukážka – v svetelnom tuneli: fotka skla

Taká hlúposť… Ale skúsili ste si ju už odfotiť?

Bleskom to nepôjde.

Reflektormi tiež nie.

Vo svetelnom tuneli je šanca.

Aby sa zdôraznil materiál – sklo, musíte spraviť veľmi veľa skúšok, ako nakombinovať svetlo a lesky tak, aby

  1. na skle nebolo možné zistiť, ako ste osvetľovali
  2. aby tam boli nejaké lesky, ktoré prezradia, že ide o lesklý predmet. (Niekedy je lepšie to dosiahnuť aj retušou.) Na tejto fotke sklo vyzerá byť príliš matné, chcelo by niekde jemný a ostrý lesk.

 

Komentáre k článku: Svetelný tunel

  1. lotr 5. októbra 2004

    zaujimavy a poucny clanok az na tu reklamu na konci :))
    ale beriem.

  2. kisko 3. októbra 2006

    no poucne, je to problem, ale da sa s nim vysporiadat… pokusal som sa o taku mensiu fotku na zrkadle, co sa tyka samotneho nametu, ten mi pride zaujimavy ale ma kopec nedostatkov, no najviac ma na tej fotke stve spoj medzi plafonom a stenou, akosi som si toho nevsimol a teraz to kazi celkovy dojem, teda odhliadnuc od ostatnych chyb…

    http://www.deviantart.com/deviation/40377446/?qo=11&q=by%3Akisko&qh=sort%3Atime+-in%3Ascraps

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: