Využijete ho vtedy, keď váš obrázok má síce správne farby, ale sú príliš krikľavé, alebo naopak nevýrazné.…
Problémy pri vyvážení bielej
Akokoľvek vyzerá meranie bielej, ako celkom jednoduchá vec, pripravte sa duševne na to, že výsledky môžu dopadnúť zle, alebo celkom zle, stačí drobná chyba pri meraní.
Najhorším faktorom býva spravidla bielosť bielej.
Dajte si na kopu nejaké biele papiere viacerých druhov, pridajte biele tričká, biele ponožky, bielu plachtu a trebárs bielu zubnú kefku. Všetky sú biele, no každá trochu inak! A v tom je práve problém. Ktorá z nich je naozaj biela?
Naozaj biela je taká farba, ktorá nemá v sebe primiešanú žiadnu inú farbu – všetky zložky farebného spektra sú rovnako zastúpené. Ak aparát nastavíte podľa objektívne bielej farby, výsledky budú bezchybné.
A naopak – ak ako merací bod použijete nie celkom bielu, napríklad noviny, fotka dopadne zle, bude mať farebný závoj.
Dve fotky fotené podľa dvoch rôznych skoro bielych papierov. Ani jeden však nie je naozaj biely. Výsledok? Jedna fotka je skoro presná, ale trochu domodra. Druhá zas smeruje do žltozelenej…
Šípky ukazujú, kde približne končí biela farba. Čím nižšie, tým viac má biela nádych do niektorej farby. Problémom je to, že oko nie je tak citlivé na zmeny farieb, ak ich nemá s čím porovnať. Preto sa nám noviny môžu zdať biele, hoc sú do žlta. Ak by ste podľa nich nastavili fotoaparát, fotky by boli dosť viditeľne domodra…
Veci sa však netreba báť – ak nastavíte manuálne bielu, málokedy sa to podarí celkom dokonale. No výsledné fotky sa dajú pomerne dobre vyretušovať – aj s trochu nepresne zvoleným bielym bodom býva farebnosť vcelku použiteľná – na rozdiel od (napríklad) úplne zle nastavenej bielej, ak automatika nezvládne nastavenie v umelom svetle a fotky sú celkom žlté.
Na naozaj presné meranie preto nestačí siahnuť po hocakom kuse papiera. Ideálne by to mal byť profesionálny produkt určený práve na túto činnosť. Vyrábajú sa také meracie terče a ich biela farba je spektrograficky overená.
V núdzi však môžete použiť čokoľvek. V extrémnych podmienkach totiž aj meranie podľa zažltnutých novín môže viesť k lepším záberom, než by vyprodukovala automatika.
Ak automatika nafotí obrázok dožlta, retušou s ním už veľa nenarobíte. Farby budú rozladené. Hore originál, dole pokus o jeho retušérsku záchranu. Vpravo sú vynesené farby – hore svetlá stena, v strede farba terču, dole najtmavšie miesto fotky – hlina v kvetináči.
Je to preto, že zatiaľ čo červený kanál využíva plný rozsah, zelený využíva len tri štvrtiny a modrý nielen že končí niekde za polovicou, ale tmavšie farby modrej sú úplne odrezané.
Ak odmeráte bielu trebárs podľa steny, alebo niečoho skoro bieleho, výsledky budú lepšie. Tento záber je k bielej blízko, meral som podľa meracieho terča. Po retuši – spodný obrázok – je záber svetlejší, farby zodpovedajú realite a aj tmavé miesta majú správnu farbu. Nie domodra.
Tomu zodpovedá aj histogram – všetky tri kanály sú rozložené skoro rovnako – nečudo, že z takej fotky sa už dá vychádzať a retušou dosiahnete správne farby. Ak bude meranie bielej blízke presnému, retuš netreba, alebo stačí obrázok trochu zosvetliť.
Čo ak nemáte profesionálny terč s bielou, ba ani skoro presne biely papier?
To sa stane naozaj často. V takých situáciách sa mi osvedčil aj postup zdanlivo nezmyselný – namieriť aparát na tú scénu, ktorá sa bude snímať a nastaviť manuálne bielu. Vlastne spravíte ručne to isté, čo by spravila automatika aparátu a výsledky bývajú veľmi dobré. Neraz dokonca lepšie a neviem prečo. Tento postup sa mi osvedčil v situáciách, kedy automatika vytrvalo odmieta pochopiť, čo od nej chcem. Stačí nastaviť manuál a cvaknúť tú istú scénu, ako pri fotení. Meranie zvykne dopadnúť perfektne aj u prístrojov, ktoré automaticky zlyhajú… Zaujímavý paradox.
Kedy využijete manuálne nastavenie bielej?
Okrem extrémnych svetelných podmienok využijete neautomatické nastavenie bielej je situácia, kedy fotíte veľa obrázkov, ktoré potrebujete, aby boli celkom rovnako farebné. Napríklad pri výrobe panoramatickej fotky. (Mnoho fotoaparátov v režime Panoráma zamkne nielen nastavenie bielej, ale aj expozíciu a zaostrenie.)
V bežných situáciách sa mi však osvedčilo pracovať len s automatikou, býva veľmi presná.