Čo ak je na fotke biela vyvážená zle?

Áno, aj nie. Záleží na tom, či je potrebná len mierna úprava, alebo je farebná škála deformovaná veľmi. V tom prvom prípade uspejete, v druhom nie.

Načo zbytočne debatovať, ukážme si to. Odfotíme papúcha.

Fotka má skoro dobrú farebnosť, biela stena vzadu prezrádza, že v zábere je viac fialovej, než by bolo treba. Ak si tento, skoro dobrý záber rozložíme na farebné kanály, všetky tri sú v poriadku.

V poradí červená, modrá a zelená farba majú zhruba správnu expozíciu a ak niektorý málinko stmavíme, alebo zosvetlíme, bude sa dať ovplyvniť celková farebnosť tak, že úpravu divák nezistí. Dotiahneme to, čo automatika nezvládla.

Takto obrázok spracuje Photoshop po zadaní príkazu Auto Colors. Je to funkcia, ktorá sa snaží fotku analyzovať a nastaviť pre každý kanál nielen bielu a čiernu farbu (a roztiahnuť ich na celý rozsah). Okrem toho kontroluje táto funkcia aj oblasť stredných hodnôt a pokúša sa dosiahnuť stav, kedy by sivá na fotke bola sivou.

Teraz prepnem fotoaparát na nastavenie bielej pre umelé svetlo a odfotím papagája na dennom svetle.

Výsledkom je silne modrá fotografia, s ktorou si Auto Colors, ani Auto Levels celkom určite neporadia. A veru – asi ani vy. Dôvod je skrytý vo farebných kanáloch.

Červený kanál je celkom podexponovaný. Neobsahuje takmer žiadne informácie o poltónoch, len tmu. Naopak modrý kanál je výrazne preexponovaný, veľké plochy sú celkom preexpovované, bez kresby. Aj keby sme skúsili ručne tieto fotky nejako zachrániť, veľa sa spraviť nedá, aha:

Pokus o ručnú rekonštrukciu – aby jednotlivé kanály boli aspoň ako-tak podobné.

Červený kanál – aby aspoň vyzeral, že má kresbu – musíme veľmi zosvetliť a v najtmavších miestach už nebude čierna, iba sivá. Preto tmavé miesta pôjdu do červena.

V modrom kanáli sa zas nemôže podariť vykúzliť informácie vo vypálených svetlých miestach a preto svetlé miesta pôjdu do modra.

Takto bude vyzerať náš obrázok po vyčerpávajúcom pokuse o záchranu. Veľmi zlý výsledok a nedá sa príliš zlepšiť.

Preto sa pri digitálnej fotografii tak úzkostlivo snažíme nastaviť bielu čo najpresnejšie už pri fotení.

Drobné chyby dokorigujete v editore hravo, ale vážne posuny farebného podania znamenajú zničené fotky, pretože v jednotlivých kanáloch sa nenachádza žiadna obrazová informácia tam, kde je potrebná.

Fotka s tak silnou deformáciou farebnosti bude určite vyzerať lepšie, ak ju prevediete do čiernobielej formy. Tak si nikto nebude všímať problematické farby, ale papagája. Ale pri nevydarenej farebnej fotke vám ju každý ofrfle.

Pridajte komentár: