Vyváženie bielej
Čo je to nastavenie bielej?
Veľmi dôležitý parameter v digitálnej fotografii.
Začneme pri svetle. Svetlo sa skladá z rôznych farieb. Slnečné svetlo má iné zastúpenie farieb, ako svetlo žiarovky. Oproti dennému svetlu je umelé svetlo oveľa viac žlté. Odborne sa to nazýva farebná teplota.
Pamätníci diapozitívnych filmov si iste spomenú, že sa dodávali filmy na denné, alebo na umelé svetlo.
Digitálny fotoaparát sa správa podobne, ako ľudské oko – farebnej teplote svetla sa prispôsobí automaticky. Vďaka automatike sa vôbec nemusíte zaoberať tým, čo sa nazýva nastavenie bielej. Väčšinou funguje spoľahlivo, alebo pomerne spoľahlivo.
Ak však chcete, na väčšine digitálnych fotoaparátov sa dá okrem automatiky nastaviť aj niektorý profil farebnej teploty. Najčastejšie sú pripravené nastavenia pre denné svetlo, denné svetlo pod mrakom, svetlo žiarovky, alebo žiarivky.
Je len málo situácií, kedy sa tieto pripravené profily oplatí využiť.
Využijete ich, ak ste v extrémnej situácii. Napríklad keby ste fotili v miestnosti, ktorá má všetko – steny, strop, kreslá, koberce nejakej farby. V takej miestnosti je všetko ladené práve do tejto farby. Automatika fotoaparátu by sa pokúsila nastaviť správnu farbu tak, že by farebný tón „opravila“. Jej úlohou je zistiť, aká je farebnosť osvetlenia a nastaviť fotku tak, aby na nej to osvetlenie malo neutrálnu farbu.
V extrémnom prostredí by však v takom prípade skutočné farby nezodpovedali realite. Príklad.
Na zelenom tričku zelený papagáj. Aj tá drobná vec v strede je zelená :-) Nie každý fotoaparát by to nafotil presne.
Klasická situácia, kedy využijete pripravený farebný režim, pretože automatika z toľkej zelenej môže celkom ohlúpnuť.
Teraz nasimulujem chybu a preženiem to pre názornosť…
Ak sa automatika snaží nastaviť bielu v prevažne zelenom prostredí, bude si „myslieť“, že to je také svetlo a že to treba hneď napraviť. A zo zelenej spraví bielu. Pre názornosť som to na nasledujúcom obrázku prehnal:
Zelené tričko je skoro bezfarebné, šedé. Je z neho urobená biela. Všetky farby sú úplne rozladené. (Príklad som fotografoval tak, že som bielu nastavil práve podľa zeleného trička a potom fotil. Na takejto scéne by sa podľa syra a ruky väčšina fotoaparátov zorientovala dosť presne, alebo pomerne správne. Lacnejšie a staré fotoaparáty však asi nie.)
Alebo iný príklad – ak fotoaparát nemá dostatočne silnú citlivosť – v bežnom osvetlení umelým svetlom nenastaví celkom presne fatebnosť. Fotky vychádzajú do žlta, do hneda, alebo do červena. Vtedy niekedy pomôže určiť, ako si prajete, aby bola nastavená biela.
A teraz už konečne k tomu, čo je to to nastavenie bielej.
Mnoho fotoaparátov má okrem automatiky a programov aj režim manuálneho nastavenia bielej. Vy v určitej situácii fotoaparátu podstrčíte niečo bielej farby, a poviete mu „aha, toto je biela, uč sa“. Fotoaparát sa na to pozrie a nastaví podľa toho farebnosť. Hodí sa to vždy, keď nestačí automatika, ani program.
V praxi vezmete nejaký hrubší, kvalitný a celkom biely papier, alebo iný materiál bielej farby. Zájdete s ním niekde do stredu scény, v ktorej sa bude fotografovať a nastavíte tam fotoaparát.
Vychádza sa pritom z predpokladu, že na fotke by mala byť skutočná biela farba zobrazená, ako biela.
Smerom ku zdroju svetla nasmerujte papier.
- Pozor, aby nebol tenký, nech nepresvitá žiadna farba.
- Pozor, aby nebol zažltnutý.
- Pozor, aby sa na ňom nelesklo iné svetlo.
- Pozor, aby ste nezatienili časť svetla – mohla by sa tým výrazne zmeniť farba. Zboku môže prichádzať nejaký farebný odlesk…
- Pozor na vaše šaty. Ak máte na sebe niečo výrazne farebné, mohlo by to odraziť svetlo aj na merací papier a výrazne ovplyvniť namerané hodnoty.
Fotoaparátom sa priblížte celkom blízko ku papieru, tak, aby v zábere bola len biela. Stlačte automatické meranie. To je všetko. Môžete začať fotografovať a aj výrazne farebné scény vám na snímkach vyjdú presne.
Petulina 4. októbra 2009
Fotím decká v škôlke, mám hnedé plátno s prímesou červenej, čo v konečnom dôsledku robí celkový záber červený. Neviem už ako zmeniť parametre, skúšala som vyvážiť bielu, trik pomocou bieleho papiera…nuž ani tak som si neporadila. Čo s tým? ďakujem :-)
Miro Veselý 4. októbra 2009
Naslepo sa radiť nedá. Možno je celkové svetlo do červena. Skús bez plátna. Ak budú fotky v poriadku, vymeň pozadie.
Lavar 26. októbra 2009
Miro nechcem, veľmi zasahovať do tvojich článkov, ale meranie pomocou bieleho papiera je len východisko z núdze.
Petulina ak myslíš svoje fotografovanie vážne mala by si si zaobstarať 18% šedú tabuľku, ktorá je určená na vyvažovanie bielej. Pretože priemerná scéna odráža priemerne toľko svetla ako 18% šedá tabuľka. Tomuto je prispôsobené ľudské vnímanie a aj meranie fotoaparátov. Tvoje problémy môžu prameniť aj z tohoto dôvodu. Pri tom meraní si treba dávať pozor na tie body, čo uvádza Miro na konci článku.
Pokiaľ fotíte so zrkadlovkou, tak neváhajte nad kúpov kvalitnej 18% šedej tabuľke, oplatí sa to. Môžeš si ju zakúpiť v niektorých e-shopoch, alebo objednať o predajcu fototechniky. V ponuke ju má napr. http://www.megafoto.sk, http://www.photonet.sk a možno aj iné.
Miro Veselý 27. októbra 2009
Lavar jasné, sú tu aj články pre vyváženie pomocou sivej tabuľky a iných nástrojov. V bežnej amatérskej praxi je však rozdiel absolútne nepodstatný, porovnával som to.
Pre fotografov s profi nárokmi už očakávam, že človek o meracích terčoch vie :-) ostatní: tu sú články s porovnaním sivých:
http://www.digi-foto.sk/pocitac-pre-digitalnu-fotografiu/kalibracia-monitoru/kalibracia-monitoru-siva-farba/
tu podrobnosti o sivom terči 18%:
http://www.digi-foto.sk/ako-fotografovat/meracie-pomocky/siva-18-percentna-plocha/
Lavar 27. októbra 2009
Áno máš pravdu, ja som si neskôr spomenul, že si o tom niečo písal a následne som tie články aj objavil.
Mne skôr išlo o radu pre Petulinu, nakoľko fotí asi profesionálnejšie a ak to myslí vážne mala by ísť touto cestou. Pokiaľ sa jedná o amatérske fotenie „kompaktom“, tak s tebou súhlasím.
Ale ak niekto fotí zrkadlovkou mal by o tom porozmýšľať. Iste mi dáš za pravdu, že načo si niekto kúpi zrkadlovku, keď to s fotografovaním nemyslí vážne. Mimo ľudí, čo nevedia kam dať peniaze a chcú byť „IN“, dúfam, že som nikoho neurazil, ale poznám aj takých.
Miro Veselý 27. októbra 2009
Lavar jasné, dávam zapravdu. Minule som fotil jedno vystúpenie ako divák. Predo mnou chlap s foťákom drahším ako auto, maxi brašna, objektívy. A fotil so zapnutým vstavaným bleskom… obludné.