Tento jav sa asi najčastejšie stáva pri fotografovaní s bleskom. Väčšina scény je skôr tmavá a malá svetlá osuška je preexponovaná.…
Hľadáme štruktúru
Pri tomto cvičení budete hľadať niečo, čo má štruktúru buď celkom pravidelnú, alebo celkom nepravidelnú.
Nepravidelnou štruktúrou môže byť napríklad múr.
Alebo chodník.
Pravidelnou štruktúrou, možno až vzorkou, zas môže byť napríklad takáto dlažba.
Pri tomto cvičení si budete cvičiť niekoľko schopností.
Myslieť na to, čo presne je v zábere
Už pri fotografovaní je dobré zachytiť na obrázku to, čo chcete mať definitívne na fotke. Nespoliehajte sa na dodatočný výrez, spravte ho ihneď.
Ak vás zaujme štruktúra zložená z listov, už pri fotografovaní dávajte pozor, či na okrajoch záberu nie sú objekty, ktoré tam nechcete mať. Človek často vidí očami to, čo ho zaujíma a nevníma pritom okolie. Pozerá na to, čo chce fotiť a nezbadá, že fotí aj iné veci, než bol pôvodný motív.
Namierte preto fotoaparát starostlivo. Necvaknite, dokiaľ si obrázok cez hľadáčik dôkladne neprezriete. Nebojte sa ísť bližšie k motívu, kým sa nezbavíte všetkých rušivých prvkov.
Toto je veľmi dôležitá vec – kontrolovať čistotu kompozície budete vždy a pred každým obrázkom. Cvičte si to na týchto jednoduchých úlohách.
Ako zdôrazniť motív štruktúrou
Neskôr môžete do štruktúry skúsiť vložiť nejaký prvok. Zistíte, že to, čo naruší pravidelnú štruktúru okamžite upúta pozornosť.
Pri pohľade na pravidelný útvar sa obyčajná skala stane bodom, ktorý púta pozornosť.
Naučíte sa, že ak chcete zvýrazniť nejaký predmet, môžete to dosiahnuť napríklad tým, že ho umiestnite napríklad na pozadie, ktoré je štruktúrou.
Príkladom nepravidelne – pravidelnej štruktúry môže byť starý múr.
Skúste na ňom nájsť takmer pravidelnú štruktúru a odfotografujte ju.
Napríklad v omietke nájdete skalku. A tu si už môžete začať cvičiť aj kompozíciu. Spomeňte si na zlatý rez, ktorý nás učí, že to podstatné by sa malo nachádzať niekde v priesečníku myslených osí na tretine obrazu. Práve tam môžete umiestniť to, čo štruktúru naruší.
Narušenie môže byť aj menej nápadné.
Napríklad máte štruktúru prerušenú nejakým prvkom. Môžete ho komponovať na stredovú os záberu a vytvoríte tak symetrickú kompozíciu, pokiaľ tomu nebráni nejaký rušivý element.
Oku však býva príjemnejšie, ak narušenie bude umiestnené v tretine obrázka. Ale v ktorej tretine? To už musíte zvážiť vy. Skúste viac verzií a potom skúmajte, ako na vás pôsobia, lebo práve v tomto zapojení citlivého zraku je šanca tvorivého zásahu najefektívnejšia. Ak sa neviete rozhodnúť, najvýhodnejšie umiestnenie je v pravej tretine dolu, ale nie je to podmienka.
Ak do záberu dostanete priveľa objektov, začne byť v obraze chaos. Divák pri takejto fotografii už ani nevie, čo by mal vnímať. Či tvary, alebo farbu. Alebo je to azda nevydarený pokus o dokumentárny záber o stave múru?
Preto sa snažte do záberu komponovať čo najmenej prvkov. Chcete, aby vynikla štruktúra múru. Môže byť aj veľmi narušená, ale musí sa dať cítiť.
Ak sa k objektu štruktúry priblížite prílišne, začnú sa strácať vzťahy – tehla už nepôsobí ako jedna z mnohých, už začína byť hlavnou témou fotografie, nie štruktúrou. A to už je znova chaotické, lebo táto tehla sama osebe nie je zas až tak zaujímavá, aby sa mala stať námetom fotografovania.
Priveľa nesúrodých štruktúr. Omietka, murivo a tehly. Tu už štruktúra ustupuje do pozadia a začína prevládať línia.
Aj s líniou sa pri snímaní štruktúr stretnete často.
Pri osvetlení sa často hodí voliť bočné, šikmé svetlo. Vytvára plasticitu a zdôrazní reliéf.
Odhalí aj malé výstupky z povrchu múru.
Pri snímaní narušiteľov štruktúry nezabúdajte…
…na komponovanie. Odsunutím takéhoto prvku mimo centra záberu získate navyše to, že veľká časť obrazu je takmer bez zmeny, je na nej len popraskaný múrik. Tým zvýrazníte "osamelosť" priehlbiny. Stane sa zaujímavejšou.
Nebojte sa zaznamenať zaujímavé tvary a útvary.
Neskôr ich možno vymažete, ale aj kompozícia je vec, ktorú je potrebné stále cvičiť. Nestačí, ak si prečítate veľa kníh o umení. Musíte na ňu myslieť a to sa dá cvičením osvojiť. Musíte si zvyknúť, že už pri fotografovaní objektov je potrebné komponovať. Pokúšajte sa odfotografovať takmer nezaujímavé veci – zaujímavo. Často len vhodnou kompozíciou dosiahnete zaujímavý záber.
Kompozíciou hľadáte vzťahy medzi vecami, ktoré fotografujete. Vy určíte, či fotka múru bude zvláštna, zaujímavá, alebo nudná, ako ten múr samotný.
Nespoliehajte sa na to, že neskôr obrázok orežete. Ak už viete, ako by asi mal byť orezaný, spravte to ihneď – fotoaparátom pri fotografovaní. A ak to ešte neviete, tak už pri fot
ografovaní sa nad tým zamýšľajte. Necvakajte, kým si neujasníte, akú si idete zvoliť kompozíciu a prečo ju volíte práve takú. Hľadajte viacero alternatív kompozície a pokúste sa nájsť tú najčistejšiu, najlepšiu.
Pri hľadaní jednoduchých tvarov štruktúr si teda precvičíte nielen fotografické videnie, ale budete si cvičiť aj to, že ešte pred samotnou expozíciou máte začať záber komponovať. Skôr, než začnete uvažovať o exponovaní, musíte mať jasné čo fotíte a prečo práve takým spôsobom. Pred cvaknutím sa musíte uistiť, že kompozícia je zaujímavá a že v zábere nie sú rušivé prvky z okolia.
S dobrou kompozíciou dokážete zaujať aj fotografiou niečoho banálneho, čo sa bežne považuje za celkom nezaujímavé.
Tým, že nejaký objekt zarámujete fotoaparátom, vytvárate medzi vecami nové vzťahy. Okolie, ktoré ste pri fotografovaní videli a vnímali už na obrázku nebude. Práve takýmito "obyčajnými" fotkami si teda nacvičíte odhad, ako by mohla vyzerať optimálna kompozícia. Tento odhad si zvyknete časom robiť automaticky, skôr, než priložíte k oku fotoaparát…
Práve tento odhad si musíte stále cibriť. Aby ste neskôr, po niekoľkých mesiacoch, či rokoch po namierení fotoaparátu komponovali podvedome, takmer bezmyšlienkovite.
Skúsený fotograf spravidla namieri aparát okamžite tak, že kompozícia je presná, alebo takmer presná. A to sa dá dosiahnuť len cvikom.
Napríklad práve tým, ak budete fotografovať takmer až nudné objekty. Donúťte sa odfotografovať ich zaujímavo!
Aspoň to skúste – prvé pokusy asi nedopadnú príliš dobre. Nenechajte sa však odradiť. Fotografom sa nestávate v deň, keď si kúpite fotoaparát. Ale je to nevyhnutný prvý krok na ceste k hodnotnej fotografii.