Niečo takéto. Označiť okraje jedného výrobku a pozadie odstrániť v editore nie je až tak náročné, horšie to je v prípade, že máte nasnímať desiatky, alebo stovky rôznych produktov.…
Hľadáme kontrast
Nebudeme však hľadať expozičný kontrast. To by bolo málo. Nie je problém nájsť niečo tmavé a svetlé.
Kontrast môže byť farebný, ale aj významový.
Práve takéto kontrasty si skúste všímať. Iste – ak narazíte na niečo kontrastné v zmysle svetlo / tma, neváhajte si vyskúšať to odfotiť.
Pri hľadaní farebného kontrastu často stačí prepnúť do makrorežimu.
Kus múra na pozadí modrej oblohy a máte fotografiu s kontrastom. Hrboľatý múr kontra plynulá obloha. Biela verzus modrá. Príroda proti betónu. Aj tak sa dá vnímať kontrast a vaše oko sa musí cvičiť v tom, aby si takéto kontrasty všímalo. A potom ako vždy: Pri takejto fotografii už vopred myslite na to, ako bude najlepšie pôsobiť aj s ohľadom na kompozíciu. Nebojte sa skúsiť viac expozícií a kompozícií.
Možno sa rozhodnete pre symetrickú kompozíciu.
Alebo čiastočne na stred a horná časť fotografie na tretiny.
Práve kompozícia môže výrazne pomôcť, aby sa jednoduché predmety vo vzťahu k rámčeku fotografie začali javiť zaujímavé, či efektné.
Iným príkladom kontrastu môže byť napríklad významový, alebo obsahový kontrast, napríklad kontrast betónu s trávou. Z takejto fotografie by, samozrejme, nikomu nebolo jasné, čo som si všimol.
Ak by som však fotografoval takto, asi by ste už tušili, že som chcel poukázať na kontrast medzi prírodou a betónom. Kompozíciou, teda výrezom, som odstránil všetko nepodstatné. Z fotografie už nie je jasné, či ide o múr, plot, alebo dom. Zostali len prvky trávy a muriva.
Pri kompozícii môžete potom hľadať, ako by mohli byť definované vzťahy medzi objektmi. Takouto kompozíciou je síce múr na väčšine plochy fotografie, ale je to takmer až štruktúra, preto oko automaticky skĺzne a skúma zeleň.
Nasleduje hľadanie. Bude lepšie nechať nerušený múr, ako sa bezútešne týči nad rastlinami?
Alebo múr narušíme nejakým prvkom, ktorý však nie je ničím iným, len iným múrom.
Rovnaký postup, ale stranovo obrátený. Umiestnenie prvku v oblasti ľavej tretiny býva oku menej príjemné, môže do záberu vniesť nevyváženosť. Čítame totiž zľava doprava nielen v knihách, ale aj pri pozorovaní fotografií. Na tomto zábere sa "všetko stalo" už vľavo. Vpravo nie je nič zaujímavé a to môže vytvárať pocit prázdnoty.
Môžeme komponovať na stred – vznikne symetria medzi múrom a trávou.
Alebo do záberu vpustíme ešte iný prvok?
Ak chceme do záberu vliať viac optimizmu, môžeme kompozíciou a motívom nechať trávu "poraziť" múr.
Ukážeme, že vegetácia je silnejšia, ako nejaký múr.
Alebo takto.
Stále myslite na to, aby ste v hľadáčiku videli len to, čo chcete fotografiou povedať. V tomto prípade je to kontrast medzi múrom a rastlinami.
Pri tomto cvičení sa teda budete učiť vidieť (teda aj nachádzať) motívy, ktoré sú vo vzájomnom vzťahu. Začnete si uvedomovať, že vhodný motív budúcej fotografie je možno "ukrytý" v detaile.
Celkový pohľad nemusí byť zaujímavý ničím, ale detail odhalí zaujímavý vzťah. Kompozíciou a výrezom spôsobíte, že do záberu sa nedostane nič iné, len to, čo ste si všimli práve vy.
Bežný plot, ničím zaujímavý. No fotografické videnie vám umožní, že si všimnete drobný detail – kontrast medzi betónom a listami. Motív teda už máte, teraz ešte spôsob, ako ho tlmočiť. Nestačí takto odfotiť plot.
Musíte nájsť takú kompozíciu, ktorá bez slov umožní divákovi porozumieť, čo vás zaujalo, alebo čo ste chceli fotografiou tlmočiť.
Hľadajte teda kontrasty. Sú zaujímavé. Môžu byť svetelné, farebné, aj významové. Ak chcete zaznamenať vzťah dvoch objektov, spravte to a už pri fotografovaní si cvičte sebakontrolu pri kompozícii. Chcem mať v zábere múr a zelené listy. Nemám v hľadáčiku nič iné, čo by rušilo? Je kompozícia zaujímavá? Zodpovedá kompozícia zásade zlatého rezu? Je dôležitý objekt umiestnený v tretine obrazu, alebo symetricky? Ak nie, prečo? Nemusíte vždy striktne dodržať kompozičné pravidlá, ale musíte mať dôvod na to, aby ste ich porušili. Ak ho máte, porušte ich.
Ako každé cvičenie, ani toto nestačí spraviť raz. Kto chce mať svaly, musí dvíhať činky pravidelne. Aj s fotoaparátom musíte pracovať rovnako často a vytrvalo. Potom začnete nachádzať vzťahy a nové motívy aj na miestach, na ktorých ste ešte nedávno nemali pocit, že by malo zmysel vytiahnuť fotoaparát.