Vybrať si digitálny fotoaparát nie je jednoduché. Denne mi chodia majly s prosbou o pomoc pri výbere.…
Nik Multimedia Color Efex Pro v2.0
Na stránke www.nikmultimedia.com sa nachádza už druhá verzia filtrov na úpravu fotografií. Balík je možné stiahnuť a vyskúšať si, no v demoverzii fotografie opečiatkuje drobnými nápismi DEMO.
Tento balík nástrojov obsahuje prakticky všetky nástroje, ktoré fotograf potrebuje na úpravu fotografií. Sú tu nielen klasické simulácie rôznych farebných filtrov, či výroba tónovaných fotografií. Oveľa cennejšími nástrojmi sú filtre, ktoré dovoľujú regulovať farebnosť. Podstatné však je, že farebnosť je regulovateľná nielen na efekt, ale balík umožňuje aj hlboké farebné korekcie, aké pri použití bežných nástrojov nie je možné dosiahnuť, aspoň nie jednoduchou cestou.
Jedným z najväčších prínosov je filter na odstránenie farebného závoja, ktorý dokáže neuveriteľné veci.
Obrázok, ktorý má silne hnedý závoj. Jeho modrý kanál je prakticky zničený. Pokus o bežnú úpravu farebnosti by viedol ku veľkému skresleniu farieb a tmavé oblasti by mali výrazne modrú farbu.
Po zásahu filtrov (Remove Color Cast opakovane, Neutralize Withe a iných) sa z predtým beznádejného obrázku stáva obrázok takmer až normálny – jediná nedokonalosť sú žlto sfarbené tiene. Aj tak je však takýto výsledok takmer až neuveriteľný.
Klasická rodinná fotografia.
Po sérii opráv pomocou filtrov Nik Multimedia Color Efex Pro v2.0 a bežných nástrojov.
Bez filtrov len s normálnymi nástrojmi bývajú tmavé oblasti domodra.
Pôvodný obrázok má v modrom kanáli odseknuté množstvo informácií.
Bežný retušérsky zásah len roztiahne modrý kanál, čo však vedie k zmenám farebnosti práve v tmavých oblastiach.
S filtrami sa celkom dobre darí rekonštruovať v modrom kanáli aspoň niečo podobné, ako by tam malo byť.
Na fotografiách často sivé objekty mávajú mierne farebné nádychy – na tomto obrázku napríklad asfalt má trocha modrý nádych. Pri bežnej fotografii to neprekáža, ale niekedy treba taký nádych potlačiť a nezmeniť pritom ostatné farby.
Filter na neutralizáciu sivej z asfaltu spraví striktne neutrálnu, ostatných farieb sa takmer nedotkne. Ideálne napríklad pre fotografie techniky do katalógov.
Napríklad ak je potrebné, aby sivé tričko malo sivú farbu. Na bežnej fotografii berie odraz z oblohy.
Pomocou filtra sa to dá rýchlo preliečiť. Z obrázku zmiznú všetky farby podobné svetlomodrej – rozsah a intenzita filtrácie sa dá nastaviť.
Pre rekonštrukciu neduživých farieb z lacných digitálnych fotoaparátov zas poslúži filter, ktorý rekonštruuje listovú zeleň, alebo filter, ktorý zvýrazní celkovú farebnosť.
Aj keď nástroje na zvýšenie farebnosti sú vo väčšine fotoeditorov, tento pracuje veľmi citlivo a "vytiahne" farby aj z oblastí, kde by normálnou cestou neboli.
Veľmi silné nástroje nájde fotograf aj pri konverzii farebnej fotografie na čiernobielu.
Do tých najjemnejších detailov sa dá regulovať nastavenie celkovej tonality, kontrastu a atmosféry. Dajú sa simulovať rôzne druhy čiernobielych filmov a tým môžete zvýrazniť oblohu, alebo niektoré objekty.
Samozrejmosťou sú rôzne farebné efekty na spôsob sépiovej fotografie…
…či štylizácia farieb…
…alebo prechodové filtre a efekty.
Keby sa niekomu žiadalo simulovať fotografie staré vyše 100 rokov, k dispozícii je veľa filtrov na túto akciu.
Žiaľ, cena za tento balík nie je najnižšia. Kto však pravidelne pracuje s fotografiami, môže pomocou niektorých kombinácií dosiahnuť výsledky, aké sa bežnou cestou nedarí dosiahnuť. Je faktom, že z balíka filtrov v praxi retušér využíva len niekoľko, zato práve tie sa oplatí mať poruke.
A lahôdka na záver: 16 bitové spracovanie je možné.