Piercing retušou

Simulácia piercingu nie je zložitá. Stačí, ak si vyberiete vhodný východiskový materiál. Od jeho kvality bude závisieť aj celkový výsledok. Môj názor na piercing je skôr negatívny. Ale prečo sa nepobaviť retušou?

Piercing spravidla znamená kovový objekt. Kov sa pri fotografovaní môže správať veľmi odlišne, v závislosti na osvetlení a celkovej scéne. Pri koláži, pomocou ktorej vložíte fotografiu kovového piercingu na fotografiu tváre je ideálne, ak sú obidve vstupné fotografie porovnateľné. Ak ako vstup použijete fotku tváre snímanú bleskom, ideálne je, ak aj fotka piercingu bude snímaná bleskom. Tak vytvoríte dokonalú ilúziu.

  • Bleskom snímaný piercing býva skoro čierny s jasnou svetlou bodkou v strede.
  • Piercing snímaný v normálnom svetle bude na seba preberať odraz okolia – zmenšený a deformovaný.

Na druhej strane, piercing je relatívne malý objekt a tak ak aj použijete "nesprávne osvetlený" zdrojový obrázok, veľmi pravdepodobne si to na fotografii nikto ani neuvedomí.

Študujeme, ako to vyzerá

Pred vlastnou retušou je dobré najskôr sa zoznámiť, ako piercing vyzerá na fotografiách. Nech viete, čo budete simulovať.

Pomocou niektorej fotogalérie, alebo Google Images rýchlo nájdete stovky fotografií, ako piercing vyzerá. Zamerajte sa hlavne na tie detailné. Asi najjednoduchšie sa budú vyrábať rôzne guľky. Stačí na vhodné miesto tváre vložiť fotografiu guľky a nasimulovať tieň. Ťažšie úlohy budú, ak sa rozhodnete pre piercing plastický, taký, ktorý mení tvar kože, napína ju, alebo trčí. Aj to sa dá simulovať, no vyžaduje to už trocha skúseností, často aj maliarskych….

Uveriteľnosť

Základom pri klamaní je uveriteľnosť. Ak bude umelo vytvorený piercing primeraný – veľkosťou, umiestnením, farbou, ostrosťou – fotografia bude presvedčivá. Divák nepojme podozrenie, že niečo nie je v poriadku a nebude fotku skúmať.

Farba

Piercing, ak nejde o špeciálny šperk, je bezfarebný. Presnejšie – prijíma farby okolia. Ako vstupné dáta, ktoré majú vyzerať "kovovo" sa dá pokojne použiť aj čiernobiela fotografia piercingu, ale podmienkou je, aby aj retušovaná fotografia, do ktorej bude piercing vložený, mala presne nastavenú bielu.

Vľavo správne nastavená biela. Čiernobiely kovový objekt je umelo vložený, ale vyzerá vcelku dôveryhodne. Vpravo fotografia so žltohnedým závojom. Nie je na nej nič neutrálne sivé – iba umelo vložený objekt a to vidieť na prvý pohľad. Ak teda fotografia nie je farebne neutrálna, musíte upraviť aj farbu piercingu, ktorý do nej budete vkladať.

Vložený objekt musí aspoň zhruba zodpovedať farebnosti obrázka, do ktorého ho vložíte. Potom na zábere nebude pôsobiť umelo. Na úpravu farebnosti piercingu použite nástroj vyváženie farieb. Pracujte tak, aby piercing dosiahol zhruba rovnakú farebnosť, akú majú sivé objekty na obrázku.

Rozlíšenie

Druhá vec, ktorá by mohla manipulácie ľahko prezradiť, je rozlíšenie. Ako vstupnú fotografiu asi použijete pomerne detailný záber nejakého kovového objektu.

Tento objekt následne skopírujete a vložíte do fotografie tváre, ako novú vrstvu. Veľkosť vloženého piercingu upravíte zmenšením (Free Transform pri držaní klávesy Enter.). No na tvári bude piercing zaberať len niekoľko pixelov. Ak fotografia tváre nie je dokonale ostrá, zmenšený piercing bude podstatne ostrejší, ako čokoľvek iné na obrázku. Tým sa okamžite prezradí.

Po zmenšení piercingu na správnu veľkosť ho preto hneď (alebo až po vyretušovaní) rozostrite pomocou filtra Rozostrenie tak, aby pôsobil zhruba rovnako ostro, ako miesto na fotografii, na ktoré ho chcete vložiť.

Lesk

Asi najväčším problémom piercingu je odraz okolia.

Na šperku je vidieť odraz skutočného pozadia (na obrázku neutrálna plocha). Preto sa nie veľmi hodí použiť záber šperku položený niekde na stole, či snímaný v štúdiu. Ale iný asi nemáme poruke, tak použijeme čokoľvek. Ideálna situácia by bola, keby ste hneď pri snímaní portrétu odfotografovali aj niekoho s piercingom. Potom by ste mali ideálne podmienky na vkladanie fotky piercingu. Predpokladajme však, že máte len fotku šperku niekde z webu. Vložte ju do fotografie tváre tam, kam ju chcete dať. Nezľaknite sa – na prvý pohľad to vyzerá dosť beznádejne:

Tu jasne vidieť, že okolie lesklého povrchu neodráža tvár a predovšetkým odlesk nezodpovedá lesku na oku. Na veľmi zmenšenom obrázku by sa to asi stratilo, ale ak môžete, pracujte čo najprecíznejšie. Pomocou rotácie vrstvy (Free Transform) som aspoň zmenil uhol lesku.

Vrstvu s piercingom môžete zafarbiť tak, že vo vrstvách zvolíte parameter Luminosity. Tým sa piercing zmení na farebne totožný, ako je tvár. Zároveň sa však stane jednofarebným. Preto v menu vrstvy vytvorte novú vrstvu, ktorá bude pod fotkou piercingu. Na novej vrstve pomocou bieleho štetca namaľujte biele pozadie pod piercing všade, okrem okrajov. Tým fotku "vypodložíte" bezfarebnou vrstvou a na nej bude piercing čiernobiely, aj keď je jeho vrstva v režile Luminosity.

Ak sa vám čiernobiely piercing zdá príliš fádny, môžete na bielu podkladovú vrstvu namaľovať niekoľko farebných fľakov.

Tým sa vytvorí ilúzia, že v kovovom šperku sa odrážajú farby z okolia. Perfekcionista si môže šperk dokonca vyrobiť aj sám. Jedna z vrstiev môže byť aj skutočnou fotografiu, ktorú zdeformujete pomocou niektorého filtra (Filtewr > Disort > Pinch).

Šperk tak získa realistickejší vzhľad. Realistickejší v zmysle odrazov, aké by asi boli viditeľné na portréte… Namiesto prekrytia Luminosity bude niekedy vhodnejšie použiť prekrytie Lighten.

Príklad, ako sa dá vytvoriť umelý šperk. Ako základ som použil fotografiu krajinky zdeformovanú filtrom Pinch. Následne som pomocou nástroja na lokálne zosvetlenie zosvetlil niektoré časti až do biela, aby to vyzeralo, že ide o lesklý kov. V treťom kroku som okolo guľky vyrobil umelý odlesk tváre. Použil som na to štetec v režime prekrytia Color, s farbou pleti cieľovej fotografie. Vo štvrtom kroku som pridal tieň. Nakoniec stačí podložiť pleť. Po primeranom zmenšení bude táto umelá guľka vyzerať vcelku dôver
yhodne – ak ju dáme na tvár človeka, odfotografovaného v prírode.

Tieň

Vo chvíli, keď piercing máte umiestnený tam, kam patrí, treba vytvoriť jeho tieň. Tieň budete simulovať tak, aby zodpovedal celkovému osvetleniu fotografie. Ak je to záber osvetlený bleskom, tieň takmer nebude. Pri zábere v reliéfnom osvetlení bude tieň difúzny, mäkký. Tieň by mal zodpovedať výške šperku – kam by asi bol naozaj vrhnutý. Obrázok, ktorý používam je osvetlený zľava doprava. Preto tieň bude vrhnutý smerom doprava.

 

Komentáre k článku: Piercing retušou

  1. Teinkaa 2. septembra 2009

    ale ja by som potrebovalaa ako v tom GIMPe dosiahnem to aby som nejak vybrala odtial ten pierc…co mam vlastne robit??prosiiim pomooooc :(

  2. paspual 5. novembra 2009

    hmm.mam otazku… a kde si mam tayk obrazok len tej gulicky najst?

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: