Aby biely sneh bol biely

Častým zámerom fotografa v zime je vyvolať pocit bielej bezfarebnosti.

Takéto fotografie však z bežného digitálneho fotoaparátu nezvyknú vypadávať bez toho, aby ste ich k tomu mierne neposmelili retušou.

Skôr si domov donesiete niečo takéto. Či už je to vinou modrej oblohy, alebo nesprávneho nastavenia bielej, takáto fotografia nemusí byť celkom ideálna.

Pritom konverzia do čiernobielej nebýva vždy celkom ideálnym riešením. Jemne naznačená tmavohnedá farba lavičky je signálom, ktorý je vhodné zachovať.

Chcete mať napríklad fotografiu havranov na sídlisku.

Bežná fotka je trocha domodra.

Ak veľmi zosilníme farby vidíme, že hnedý dom sa nám vo farebnosti hodí, ale modrý sneh veľmi nie. Preto stačí v nástroji Hue / Saturations z fotografie odstrániť modré farby.

V tej chvíli má fotografia zimnú atmosféru a dom nie je celkom čiernobiely.

Pri náročnejších motívoch môžete postupovať selektívne.

Záber obsahuje farebný kolotoč.

Po zosilnení farieb na maximum vidíme, že modrý je kolotoč, i sneh.

Vypnutie modrej by prinieslo zaujímavé výsledky, ale už by to nebola "bežná" farebná fotografia. Preto je výhodné označiť všetky farebné objekty na kolotoči prvkom laso a obrátiť výber. (Select > Inverse) Tým sa vyberie všetko okrem farieb kolotoča. Pomocou príkazu Image > Adjustments > Desaturate zbavíte sneh farebnosti. 

Ostane farebný kolotoč na snehobielom snehu. Nakoniec som farby mierne zvýraznil, nech je gýč úplný.

Komentáre k článku: Aby biely sneh bol biely

  1. Lubo 1. marca 2005

    No ja by som preferoval na upravu skor funkciu LEVELS. Pri spravnom pochopeni farebnych kanalov (resp. histogramu) je to urcite praktickejsie, rychlejsie a vysledok viac zodpoveda skutocnosti. Graf mi totiz presne „ukaze“ kde je „diera“. V tomto pripade (napr. kolotoc) staci upravit v LEVELS cerveny a zeleny kanal posunutim praveho jazycka k zacinajucemu kopceku. Pre pocit teplejsieho nadychu mozno este mierne korigovat modry kanal (lavy resp. stredny jazycek).
    Ja to chapem takto, pri fotografovani, takychto „problemovych“ nametov automatika logicky zlyha a urobi posun niektoreho kanalu. Staci len skorigovat ten kanal, ktory fotak „potiahol niekde inde“. Samozrejme sa to neda takto zovseobecnovat, hlavne ak fotime do priamo do JPEG a niekedy su v zabere pomiesane svetla s rozlicnymi teplotami. Toto uz potom treba riesit lokalne, maskovanim, lasovanim a co ja viem cim vsetkym.
    Mozno by bolo Mirec vhodne napisat pri tomto type clankov viac rieseni, tie totiz vzdy existuju. Dalsia moznost je napr. „Variations“ v PS.

  2. Miro Veselý 1. marca 2005

    Lubo? Riešení sú často desiatky a pre každý obrázok sú rôzne. Preto preberám vždy radšej jeden postup, človek sa časom naučí to kombinovať.

  3. Miro Smutny 13. marca 2005

    Preco je biely sneh modry, Miro, ked mas urobeny spravny ICC fotoaparatu a spravne skalibrovany monitor? Nebude to pre ten isty dovod, pre ktory mas na snimkoch z digitalneho fotaparatu tak trosku zlte zuby?

  4. Miro Veselý 13. marca 2005

    Málokedy sa dá použiť ICC paušálne a málokto má pre svoj stroj dobrý ICC profil. Niekedy je sneh rôznofarebný a taký má byť, inokedy je to technická chyba, trebárs zle nastavenej bielej. A zuby sú žlté, ak nie sú umelé.

  5. Milan 14. marca 2005

    Ja som tiez cely nadseny porobil dake zimne snimky a ked som ich stiahol, vidim, vsetky su do modra alebo do seda. Vacsinou mi dost pomohli autolevels (robim v programe GIMP), plus nejake to dotiahnutie niektorej farby v Color Balance. Napr. mal som les okolo svahu, tak som dal autolevels a potom pritiahol zelenu v strednej oblasti, les sa krasne zvyraznil, sneh ostal biely (okrem tienov, tam trocha taha do zelenej, ale tak moc sa mi s tym hrat nechcelo :) ).

Pridajte komentár: