Sivá 18% plocha

Článok doplnený 5.11.2004 o nové informácie. Terč sa už dá kúpiť aj na Slovensku. Na Slovensko terče distribuuje megafoto.sk.

Primárnym cieľom tohto terča je presné nastavenie expozície. Tú síce automatika spravidla dokáže nastaviť pomerne presne, sú však situácie, keď z nejakých dôvodov automatika zlyháva. Alebo len  nechcete byť na nej závislí. Prípadne chcete mať farebne a tonálne pomerne presne zachytené objekty, bez ohľadu na ich skutočnú svetlosť, či tmavosť. Typicky sa to požaduje v reklamnej a produktovej fotografii.

Ďalší text sa, samozrejme, týka len fotoaparátov, ktoré majú možnosť manuálneho nastavenia expozície. Ak máte plnoautomatický fotoaparát, tento terč využijete až pri následnej retuši. Ako, to nájdete ďalej v článku. Nemusíte čítať úvod o expozícii.

Nastavenie expozície

Nameriate expozíciu nie podľa scény, ale podľa tejto tabuľky.

Jej odrazivosť je 18%, čo sa považuje za štandardnú priemernú odrazivosť objektov z nášho sveta. Ak na túto hodnotu nastavíte expozíciu, viac sa o expozíciu už nemusíte starať – väčšinu situácií zvládne celkom presne.

Pozor: Práca s tabuľkou vyžaduje prax! Prvé pokusy vám asi nedopadnú dobre. Musíte sa naučiť merať expozíciu tak, aby bola tabuľka vhodne osvetlená, pretože ak bude v tieni, či na neštandardne osvetlenom mieste scény, namerané údaje povedú k pokazeným fotografiám! Čoskoro sa však naučíte, ako tabuľku namieriť, aby zodpovedala priemeru na scéne a podávala dobré výsledky. Nezľaknite sa ani prvých výsledkov – biele objekty budú pravdepodobne svetlejšie, než získané automatikou. Nie vypálené, len svetlejšie. 

Príklad.

Chcete odfotografovať mixážny pult pre katalóg. Automatika však vidí len tmu a tak záber zosvetlí. Obraz je síce jasný, ale nepravdivý. Svetlé nápisy sú už prepálené. S takou fotografiou by na vás klient pustil psov.

Expozícia sa síce dá stanoviť pomocou histogramu, ale je to len odhad.

Ak expozíciu nastavíte podľa meracieho terča, výsledkom bude prakticky presne exponovaná fotografia, ktorá svojou tmavosťou zodpovedá originálu.

V zábere nie sú prepálené miesta, ani príliš hlboké tmy. Vďaka presnej expozícii a presnému nastaveniu bielej sú aj farby oveľa živšie. Škoda, že roky na prístroji zanechali hodne prachu… :-)

Iný príklad fotografovaný automatikou. Odraz svetlých plôch prinútil automatiku fotoaparátu mierne stmaviť expozíciu. V strede záberu som umelo vložil do fotografie neutrálnu sivú plochu, ako by asi mala vyzerať tabuľka umiestnená vedľa nej. Vďaka stmavenej expozícii sú podrobnosti v tmách už príliš tmavé.

Pri meraní expozície a bielej podľa meracieho terča je výsledok svetlejší – biele ešte obsahujú kresbu, ale tiene sú prekreslené naozaj precízne. Mierne svetlejší terč (oproti umelo vloženej porovnávacej sivej) je spôsobený diskrétnym odleskom od okna. Terč síce je mimoriadne matný, ale predsa len má miernu odrazivosť. Biela je nastavená podstatne presnejšie.

V teréne

Pri fotografovaní nejakej akcie – nielen v ateliéri – môže byť univerzálne nastavená expozícia veľkou výhodou.

Stačí, aby ste fotografovali skupinku ľudí. Príde medzi nich nevesta v bielom a všetky tváre pohasnú, pretože automatika obraz príliš stmaví. Alebo nejaký objekt na scéne môže klamať automatiku a nenastaví bielu korektne.

Ak si tento terč na meranie expozície a bielej kúpite, myslite na fakt, že mnoho fotoaparátov má pri použití zoomu inú hodnotu clony, ako v stave širokouhlého objektívu. Nedá sa preto expozícia merať tak, že napríklad ultrazoomom priblížite obraz na terč, nastavíte expozíciu a odzoomujete. Dosiahli by ste veľmi nepodarené obrázky! S takýmto postupom by som bol veľmi opatrný aj pri objektívoch, ktoré deklarujú rovnakú clonu po celej dráhe. Treba to poriadne overiť, silný zoom môže meniť aj iné vlastnosti obrazu, dokonca aj farebné podanie. Preto merajte expozíciu s takou hodnotou zoomu, s akou naozaj budete fotografovať.

Ako terč vyzerá

Rozmer terča je zhruba vo veľkosti kancelárskeho papiera, je na kartóne. Pre domáce použitie by sa dalo uvažovať aj o jeho rozrezaní na 4 kusy – môže to byť praktické, pretože extrémne nízka odrazivosť terča je silne náchylná na poškriabanie a pri pravidelnom používaní sa terč opotrebuje.

Tabuľka 18GC je plocha celkom presne sivej farby, ktorá má 18% odrazivosť.

Využitie pri retuši

Terč pokrytý 18% neutrálnou sivá farbou je ako balzam pre retušéra. Keď otvoríte v editore nejakú fotografiu, skoro vždy má nejaký jemný farebný nádych. Pomocou tohto terča nastavíte správne farby neraz pomocou jediného kliknutia.

Pri horšie exponovaných fotkách to už je síce na viac kliknutí, ale zároveň získate oporný bod, ktorým sa môžete riadiť.

Ak máte tento terč odfotený niekde v zábere, stačí, aby ste 3× klikli a farby sú nastavené. Spravidla sa vám ich takto podarí nastaviť presne aj vtedy, ak automatické funkcie typu Auto Levels, alebo Auto Colors zlyhávajú.

Ako na to?

Ak máte niekde v zábere odfotografovanú 18% sivú farebnú tabuľku, viete, ako majú vyzerať neutrálne farby. Na ukážku zámerne použijem mierne podexponovanú fotku.

Šípka ukazuje na umelo vloženú sivú plochu – takú farbu a svetlosť by mala sivá tabuľka mať ideálne. Vidíme, že obrázok je razantne podexponovaný a má teplý farebný nádych. Pre takúto rozsiahlu retuš sa oplatí prepnúť pred spracovaním obrazu záber do 16-bitového režimu.

Ak v editore zvolíte funkciu Levels…

…kliknite na stredné kvapátko a ním na sivú tabuľku. V tej chvíli sa farebnosť upraví tak, aby sivá farba bola naozaj sivá. Spravidla to aj farebnosť nastaví na presné farebné podanie.

Týmto kliknutím editor automaticky nastaví pozíciu strednej hodnoty pre každý kanál osobitne. Na obrázku je modrý kanál – z pôvodnej hodnoty 1 „skočil“ na hodnotu 1,09. Podobne sa zmení stredná hodnota všetkých kanálov tak, aby sa zo sivej stala sivá. Nezmení sa tým žiadny iný parameter fotky.

Výsledkom je záber farebne veľmi blízky realite. (Ak nie, chyba je buď vo fotoaparáte, alebo v osvetlení.)

Druhým krokom môže (nemusí) byť vyrovnanie svetlosti. Vo svojom editovacom programe pokračujte v editácii funkcie Levels.

Potom, čo ste sivú nastavili na neutrálnu pomocou ťahacích prvkov, upravte urovne  tak, aby si
vé farby splynuli. V tej chvíli viete, že máte sivé tóny na fotografii zobrazené celkom korektne. Podmienkou však je, aby sivá tabuľka bola na mieste, kde je priemerné svetlo, nie je v tieni, alebo sa neleskne.

Teraz je fotka tonálne aj farebne blízka ideálnej expozícii. Obrázok môžete previesť naspäť do 8-bitového a vyhlásiť za vyretušovaný.

Pri tomto nastavení je samozrejme nutné myslieť aj na to, že sivá tabuľka musí byť osvetlená rovnakým svetlom a rovnako, ako podstatná časť scény.

Tip na mimoriadne presné nastavenie

Každý fotoaparát podáva mierne zrnitý obraz a preto, klikanie býva nepresné – stačí aby ste klikli po viac červenej, alebo viac zelenej oblasti šumu a fotka bude nastavená celkom nesprávne.

Zašumený záber (na zábere je výrez 1:1). Často pomôže nastaviť „citlivosť“ kvapátka na viacpixelovú – kvapátko potom sníma priemerné hodnoty viacerých okolitých pixelov. Na bežné záberu to bežne stačí.

Na viac zašumených fotkách sa mi však viac osvedčil nasledovný postup. Používam ho vždy vtedy, keď mi záleží na čo najpresnejšom farebnom podaní fotky.

Plochu, ktorú budem potrebovať pre kvapátko, označím.

Na takto označenú plochu aplikujem filter medián s rádiusom 10 až 20 pixlov. (Photoshop má ešte lepšiu voľbu – filter Blur > Average, ktorý získa priemerné hodnoty. Tým sa sivá plocha stane dokonale, počítačovo plynulá, pretože šum úplne zanikne. Kdekoľvek kliknete, vždy nameriate rovnaké hodnoty.

Ak sivá plocha má byť súčasťou výsledného snímku, jej rozostrenie by v obrázku mohlo vadiť. V takom prípade namerané hodnoty Levels iba uložte a neaplikujte. Vráťte sa o dva kroky nazad – zruší sa tak rozostrovacia funkcia filtru Medián, aj označenie oblasti. Teraz máte obrázok v pôvodnom stave. Znovu zvoľte funkciu Levels, načítajte uložené dáta a aplikujte ich na fotku.

Popísané to vyzerá zložito, ale je to akcia len pár sekúnd. Dôležité je, že výsledok býva farebne veľmi presný. Získate bez veľkej námahy farebne neutrálny záber.

Pre striktnú presnosť

Výrobca poskytuje aj denzitografické údaje o skutočnej farbe tohto terča. Dosiahnuť dokonale neutrálnu farbu pri výrobe totiž nie je možné. Odchýlka od ideálne sivej farby je síce malá, ale na presné použitie ju možno chcete poznať.

Odchýlka série terčov, ktoré sú aktuálne v predaji je 0,5 v súradnici a* a s chybou -0,1 v súradnici b* (LAB).

Aby ste si urobili predstavu o tom o akej zanedbateľnej farebnej odchýlke hovoríme, tu je ukážka maximálnych farebných odchýlok:

Ak máte dobrý monitor, vidíte diskrétne farebné rozdiely. Ak horší, pozrite sa najskôr na tento obrázok…

…na ňom je vidieť, kde máte hľadať farebné odchýlky a v akých farbách.

O hodnotu odchýlky potom môžete upraviť nastavenie svojho retušovacieho programu. Výsledok sa tým však zmení len tak málo, že si nemyslím, že treba tieto odchýlky vôbec brať do úvahy. Chyby nasviietenia sú aj tak mnohonásobne väčšie.

Alternatíva zadarmo?

Presne kalibrovaná sivá farba sa bežne nepredáva a nedá sa ani podomácky vyrobiť.

Môžete však skúsiť šťastie so sivým krepovým papierom, aj niektoré farebné papiere obsahujú aj sivý papier. Tieto sivé však väčšinou majú nejaký farebný nádych raz trochu domodra, inokedy trochu dožlta…

Keby ste mali na výber, ktorú z týchto plôch by ste označili za sivú? Pretože ani jedna nie je…

Každopádne – ak na dennom svetle vidíte, že nejaký predmet je jednoznačne sivý a to bez farebných prísad, môžete skúsiť retušovať podľa toho. V bežných domácich podmienkach a na neprofesionálnu fotografiu spravidla také drobné nepresnosti v sivej nezvyknú vôbec prekážať.

Ak sa vám táto technika nastavenia fotiek osvedčí, môžete si neskôr kúpiť profesionálne vyrobený terč a nemusíte ho kúpiť, ako mačku vo vreci.

Kde sa to dá kúpiť?

Na Slovensko tieto terče distribuuje megafoto.sk.

Pozrite si aj tieto články: