Pokiaľ ide o vloženie textu či loga do jedinej fotografie, na to poslúži akýkoľvek fotoeditor, ktorý vie pracovať s textom.…
Prechodové filtre
Pod pojmom prechodový filter sa rozumie sklíčko, ktoré nemá rovnakú intenzitu zafarbenia na celej ploche..
Farba tvorí prechod od žiadnej cez miernu až po tmavú farbu.
Vyrába sa veľa rôznych farieb a druhov týchto filtrov.
Využitie takéhoto nástroja je veľmi účinné pre mnoho druhov reklamnej či krajinárskej fotografie, ale využijete ho aj v nečakaných situáciách, napríklad v makrofotografii.
Účinok týchto filtrov sa nedá simulovať v počítači retušou.
Teda – dá sa a v závere článku to aj uvidíte. Ale je to veľmi odlišný výsledok od fotiek, aké by ste získali skutočným prechodovým filtrom.
Čo taký filter robí, si vie predstaviť každý, kto má okuliare s prechodovým filtrom. Aj šoféri by vedeli o veci čo – to povedať.
Keďže prechodový filter nemám, uskromním sa s ukážkou z auta.
Na mnohých predných sklách sa totiž taký filter nachádza.
Účinok je logický – filter sa snaží zmierniť najsilnejší jas v tých miestach, kde sa nachádza. Zníži tak podstatným spôsobom dynamický rozsah scény na úroveň, ktoré je príjemná pre oko a v našom prípade aj pre snímač digitálneho fotoaparátu.
Bežná scéna obsahuje tak silný kontrast, že sa nedá zaznamenať s dostatočnou kvalitou. Mraky sú celkom svetlé a tmavé objekty na scéne sú pritmavé.
Po prechodovom prefiltrovaní takejto scény sa vyrovná pomer kontrastov a fotka zároveň nadobudne dramatickejší charakter.
Samozrejme, na tejto ukážke je filter príliš tmavý a navyše modrý. Ale na ukážku princípu to stačí.
Veľa scén s vhodne voleným filtrom vyzerá tak, že by len málokoho napadlo, že ste vôbec niečo filtrovali.
Ale pri fotení bez takej pomôcky fotka okamžite stráca pôsobivosť a zostáva z nej obyčajné cvaknutie na dedinskej ulici.
Farby
Vyrába sa viacero farieb týchto filtrov a každá je určená na niečo iné.
Sivý prechodový filter je neutrálny. Nespôsobí zmenu vo farebnosti, dokáže však výrazne zdôrazniť oblaky či iné svetlé objekty. Vďaka primeranej expozícii svetlej oblohy to však často zdôrazní aj jej farebnosť. Na výslednej fotografii účinok filtra nezbadá skoro nikto. Len odborník si spokojne pokýva hlavou. Kto neverí, že účinok filtra zbadá len cvičené oko, spomeňte si na westerny či iné filmy točené prevažne v exteriéri. Prechodový filter je tam použitý veľmi často, ak si na to spomeniete, určite to už nabudúce – súc poučení – uvidíte.
Farebné prechodové filtre upravujú atmosféru na fotografii. Najmenej nápadným filtrom je modrý. Na krajinke ním zdôrazníte modrú farbu oblohy (keď nie je celkom tak modrá, akú ste chceli) a často nebude možné zbadať, že fotka je takto rafinovane upravená. Na vytvorenie zvláštnej atmosféry sa zas hodia filtre rôznych iných farieb, najznámejším je asi filter tabakový – hnedasto zafarbený.
Využitie
Vďaka takémuto zázraku dokážete fotiť snímky z nečakanou atmosférou. Nemusíte však sledovať len zmenu atmosféry fotografie – často je cieľom „iba“ dosiahnutie technicky správne exponovanej fotografie. Taká maličkosť je niekedy až nečakane účinná.
Podomácky
Ak si vec chcete skúsiť, použite napríklad slnečné okuliare s prechodovým filtrom. Ak nemajú príliš zafarbený obraz, výsledky budú pomerne dobré.
Ukážky
Keďže prechodový filter nemám, vyrobil som aspoň niekoľko simulácií účinkov týchto filtrov vo fotoeditore. Efekt preto nezodpovedá možnostiam skutočného filtra, ale obrázky majú podobný charakter, aký by ste dosiahli s prechodovým filtrom.
Pôvodný obrázok. Volil som záber, ktorý má zhruba rovnaký jas na oblohe ako v popredí…
Sivým filtrom sa zvýraznia, ale nezmenia farby. Modrá zmodrie, ale červená strecha zostane červenou. V skutočnosti by sivý filter nespôsobil až tak čačané nebíčko – farba by bola prirodzenejšia.
Modrý filter by spravil modré nebo aj z bieleho, bezfarebného zimného dňa. Niektoré objekty by však mierne pozmenili farebnosť.
Farebný filter môže fotografii pridať zvláštny ráz, ktorý pri vhodnom použití zaujme diváka nevšednou farebnosťou.
Viac ukážok zo skutočných filtorv nájdete napríklad tu, alebo tu.
Kedy a komu sa oplatí?
Je jasné, že na bežnú rodinnú fotografiu sa táto hračka neoplatí. Kúpi si ju skôr fotoamatér či profesionál, ktorý sa zaoberá krajinkami.
Nevýhodou je cena – najlepšie je mať niekoľko rôznych filtrov a pred fotografovaním posúdiť, ktorý z nich sa na daný námet bude najviac hodiť.
Ak o prechodovom filtri vážne uvažujete, odporúčam voliť neutrálne sivý, bude použiteľný na najväčší počet situácií. Modrý je už na zváženie, ale dá sa to risknúť. Farebné filtre iných farieb by som na amatérske použitie neradil kupovať vôbec. Ich účinok je síce mimoriadne efektný, ale s efektmi je nutné šetriť. Jedna – dve krajinky s hnedou oblohou určite zaujmú, ale ak ich budete vidieť tridsať, efekt vás otrávi…
Pri voľbe správneho filtra však treba vedieť, čo chcete fotografovať – univerzálna rada neexistuje.