Farebné optické filtre

Význam farebných filtrov vo farebnej filmovej fotografii je dvojaký:

  • kompenzácia farebnej teploty – aby sa film na denné svetlo dal použiť aj v umelom svetle alebo naopak. Filtrami sa dá jemne doladiť farebnosť svetla. Ak fotky v umelom svetle vychádzajú napríklad žltšie, než by mali, filtrom sa dá situácia vyriešiť.
  • efekt – zámerná deformácia farieb, aby obraz bol teplejší, studenší alebo aby mal náladovú farebnosť.

Zatiaľ čo funkciu kompenzácie farebnej teploty zvláda automatika aj tých najlacnejších fotoaparátov, funkciu efektnej farebnosti nemusíte v digitálnej fotografii nutne určiť už počas snímania. Účinky farebných filtrov sa totiž celkom jednoducho dajú simulovať aj v retušérskom programe, a navyše máte plnú kontrolu nad tým, ako má vyznieť výsledok.

Osobitné miesto majú farebné prechodové filtre – tým sa budem venovať v inom článku. Taký filter napríklad stmaví časť obrazu – svetlú oblohu stmaví a spodnú časť scény nechá na pokoji. Taký filter má aj v digitálnej fotografii zmysel a nedá sa simulovať v editore.

Filtrovať farebne – netreba

Môj názor je, že treba snímať farebne zdravé fotky a ak chcete, aby mali farebnú náladu, prefiltrujte ich až v editore.

Nechcem však na tom názore trvať – opticky filtrovaný obraz je predsa len trochu iný a je možné, že v niektorých situáciách sa optický filter nedá simulovať. Keďže s filtrami nepracujem, nemám skúsenosti – preto vám nechcem vnucovať môj názor. Snáď v diskusii ku článku pridá niekto skúsenosti z filtrácie…

Čo robí optický filter?

Optický filter je farebné sklíčko, ktoré nasadíte pred objektív fotoaparátu.

Pre názornosť počítačová simulácia optického filtra.

Po jeho nasadení na objektív bude svetlo farebne upravené. Farebné filtre môžu mať aj takmer neviditeľnú farbu, potom ovplyvnia charakter snímky len diskrétne. Príkladom takmer bezfarebných filtrov môže byť takzvaný SkyLight filter, ktorý sa dá použiť aj ako ochranný filter chrániaci objektív pred odtlačkami prstov. (Radšej ale zvoľte bezfarebný UV filter.) SkyLight filter z fotky odstráni príliš chladné zafarbenie z modrej oblohy. Digitálny fotoaparát jeho účinky spoľahlivo ignoruje…

Film a filter

Film je od výroby nastavený na určitú farebnosť a nedá sa s tým pohnúť. Ak pred objektív dáte farebný filter, farby na fotke to zaručene ovplyvní.

Film a digitál

Digitálny fotoaparát – ak ho nenastavíte inak – používa na nastavenie farebnosti automatiku. Ak pred objektív dáte farebný filter, automatika jeho účinok vykompenzuje, čiže odstráni. (Ak sa ale vo filtrovanom svetle nenachádza niektorá časť farebného spektra, automatika ju odstrániť nemôže.)

Ostatne skúška nič nestojí: Zoberte nejaké priehľadné pravítko, ktoré poslúži ako provizórny filter.

Vľavo simulácia fotoaparátu s filmom. Nastavil som bielu manuálne na denné svetlo, preto sa fotoaparát nenechá vyviesť z rovnováhy. Ak budete fotiť cez farebný filter s manuálne nastavenou bielou, fotka bude zafarbená. Ak však prepnete na automatiku, zelená zmizne:

Vľavo pohľad cez zelené pravítko pri automatickom spracovaní farebnosti. Vpravo ukážka, ako bola nastavená biela, aby úplne kompenzovala zelenú farbu pravítka.

Zväčšíme si to.

Priama fotka.

Fotka cez zelené pravítko s kompenzáciou farby automatikou. Je síce neostrá, pretože pravítko je hodne poničené, ale farby sú prakticky celkom normálne.

Papierové filtre

Z majlu: pocul som ze sa da pomocou funkcie ‚nastavenie bielej‘ a pomocou papierov v roznych odtienoch blizkych bielej farbe fotit akoby som pouzival rozne filtre. Znamy mi hovoril ze taketo nieco videl v nejakom foto casopise a pri kazom odtieni bolo aj napisane ze na co je to dobre, ale uz si nepamatal ze kde to bolo.

Áno, možné to je. Na diskusnom fóre bola pred časom na tú tému diskusia.

V princípe ide o to, že ak fotoaparát umožňuje nastaviť bielu, môžete ju nastaviť nielen na normálnu hodnotu, ale aj celkom nesprávne – obraz má potom farebný závoj.

Trik tkvie v tom, že ak chcete skutočný obraz zafarbiť, musíte nastaviť bielu podľa negatívu farby, ktorú chcete dosiahnuť.

Papierový filter je vlastne negatív filtra skleneného. Ak by sklenený filter mal byť oranžový, jeho papierový filter bude tmavo – modro – zelený. .

Asi takto.

V praxi to vyzerá tak, že v daných svetelných podmienkach namierite fotoaparát na plochu papierového filtra tak, aby fotoaparát „nevidel“ nič iné. V tej chvíli nastavíte manuálne bielu. Fotoaparát vidí len sýto tmavo – modro – zelenú a tak kompenzuje tento farebný odtieň tak, aby sa z neho po odfotení stal neutrálne sivý. A tým zdeformuje farebnosť normálneho osvetlenia do oranžova.

Ukážme si to s pomocou bežných farebných papierov, aké dostať v papiernictve.

Vľavo normálna fotka s modrým papierom. Vpravo „filtrovaná“ fotka – bielu som nastavil podľa modrého papiera. Vidíte, že modrý papier na nej má takmer presne neutrálnu farbu, ostatné objekty sú deformované podobne, ako keby bol pred objektívom farebný filter.

Rovnaký test, ale s oranžovým papierom.

Ten istý test, ale s papierom takmer bielym, má len ľahký nádych do žlta. Aj „filter“ teda vznikne len jemný – do modrofialovej.

Simulácia verzus editácia

Samozrejme, ako som už spomenul, filtre sa v digitálnej fotografii dajú ľahko simulovať aj vo fotoeditore. Aký je rozdiel medzi filtrom papierovým a umelo vyrobeným v editore?

Relatívne malý.

Vľavo normálna fotka, v strede papierový filter, vpravo simulácia vo fotoeditore.

Rovnaké poradie fotiek.

Spôsobov, ako simulovať účinok filtra je viac.

Vľavo je filter dosiahnutý pomocou nástroja na nastavenie farieb. V strede je pomocou nástroja Levels (kvapátko na nastavenie neutrálnej farby) určená žltá plocha papiera ako neutrálna. Vpravo je použitý nástroj simulujúci farebný filter.

Vidíte, že v editore máme veľa možností, ako sa aj normálne farebný obraz dá farebne deformovať a to na mnoho spôsobov.

Preto sa prihováram za to, aby ste fotografovali normálne, farebne. Farebný efekt ľahko vytvoríte aj vo fotoeditore a navyše máte k dispozícii aj možnosti, ako presne má vyzerať – či chcete skôr monochromatické zobrazenie alebo rôzne deformované farby…

Záver

Optické filtre sa v bežnej fotografickej praxi farebnej digitálnej fotografie dajú využiť len zriedkavo. Vzhľadom na ich vysokú cenu a občasné použitie ich asi má len málokto.

Papierové filtre sú nástrojom, ktorý splní to, čo sľúbil. Ak ich máte z nejakého časopisu, môžete si ich vyskúšať – teoreticky sa vám môžu hodiť. Ale zrejme len tak často, ako použitie filtrov sklenených, čiže skoro nikdy.

Softvérová filtrácia nasnímaného farebného obrazu je asi to pravé, čo nahradí nákladné sklenené aj provizórne papierové filtre. Softvérová filtrácia je však predovšetkým bezpečná – výsledok vidíte a ovplyvníte, ako chcete.

Nevýhodou papierových aj optických filtrov je totiž fakt, že ak v teréne nasnímate fotky zle, už ich nikdy neopravíte.

Komentáre k článku: Farebné optické filtre

  1. Maho 12. marca 2004

    Napada ma jedina vyhoda farebnych filtrov (ci uz ozajstnych, alebo tych papierovych pri vyvazovani bielej):

    1. dajme tomu, ze filter zabezpeci masivne odstranenie napriklad zltej (t.j. nejaky extrem ziarovka=>denne svetlo),

    2. dajme tomu, ze s tymto filtrom ideme naozaj fotit vo „velmi zltom“ prostredi => nasadenim filtra dostaneme v podstate o dost tmavsiu sceneriu (kedze zlte osvetlenie sa zredukovalo) => odfotime digifotakom

    3. tu istu scenu odfotime digi ale bez filtra (expozicny cas bude urcite kratsi ako v 2., kedze si nemozeme dovolit prepalit sceneriu…)
    Fotak potom vykona automaticke (alebo manualne) vyvazenie bielej tak, aby sa scena podobala co najviac pripadu 2. – ale kedze vyvazovanie bielej podla mojich info prebieha az po zosnimani RAWu z CCD, tak defakto fotak bude musiet modry kanal vyrazne zjasnit => vyssi sum (a to modra sumi najviac), atd…

    Keby sme v 3. exponovali na manual tak, aby modry kanal mal rovnaku charakteristiku ako v 2. (t.j. expozicia by sa musela nutne predlzit), ziskali by sme v ostatnych kanaloch prepalene miesta,
    teda vychadza mi to tak, ze jednoducho bez optickeho filtra sa nevieme dostat k fotke z bodu 2. tak, aby sum ostal na rovnakej urovni a farby tiez….

    BTW, je zvlastne, ale na mojom fotaku som pozoroval obcas aj mierne rozdielne vysledky v casoch expozicie, ktore hadzala automatika s ROZNYMI nastavenymi vyvazeniami bielej pri fotografovani TEJ ISTEJ situacie…

Pridajte komentár: