Svetelnosť objektívu
Pod pojmom svetelnosť objektívu sa skrýva pomaly toľko informácií, že by nebol problém o nich napísať celú knihu. Na bežnú prácu však stačí, ak o svetelnosti budete len niečo tušiť.
Čo to je svetelnosť objektívu?
Svetelnosťou objektívu sa všeobecne rozumie to, ako veľa svetla dopadne na snímač. Čím nižšie clonové číslo môžete na fotoaparáte nastaviť, tým svetelnejší objektív máte.
V praxi sa pre bežné kompaktné fotoaparáty väčšinou dodávajú objektívy so svetelnosťou, ktorá v lepšom prípade končí okolo clonového čísla 2,8. Väčšina kompaktov má však objektívy menej svetelné, bežné čísla minimálnej clony bývajú okolo clony 4.
Objektív, ktorý umožňuje odcloniť na clonu menšiu ako 2,8 (to znamená napríklad na 2, alebo dokonca 1,8), sa považuje za veľmi dobre svetelný.
Prečo nie sú všetky objektívy „najsvetlejšie“?
Čím viac je objektív svetlý, tým býva jeho konštrukcia drahšia. Počítajte preto s tým, že fotoaparát, ktorý má veľmi svetelný objektív bude drahší.
Aj formát svetlejšieho objektívu bude väčší – sklá s väčším priemerom pustia viac svetla. To sa pre mnoho kompaktných a malých fotoaparátikov nehodí – veľa ľudí chce radšej menší prístroj, hoc aj s menej svetlým objektívom.
Ďalšia vec, ktorá sa nemusí každému hodiť do rozpočtu, je aj fakt, že objektívy s vysokou svetelnosťou mávajú často o niečo výraznejšie optické chyby. Predovšetkým v celkom odclonenom stave býva obraz po bokoch viditeľne menej ostrý a aj kresba objektívu býva mäkšia.
Tieto problémy sa samozrejme rešpektujú ako nutné zlo – či daň za to, že máte svetelný objektív.
Prečo taký záujem o svetelný objektív
Čím je objektív svetelnejší, tým kratší expozičný čas dosiahnete v tmavom prostredí pri rovnakej citlivosti a úplne otvorenej clone.
- O vysoko svetelný objektív teda mávajú záujem predovšetkým fotografi, ktorí radi snímajú v prítmí či v umelom svetle a nepoužívajú pritom blesk.
- Hodia sa aj v reportážnej a športovej fotografii, kedy je vďaka takému objektívu možné skrátiť expozičný čas – pri veľmi pohyblivých scénach je to veľmi dôležité.
Objektív so zoomom
Je dobré vedieť aj o tom, že objektív môže mať aj premennú svetelnosť.
Ak má objektív zoom, tak býva spravidla konštrukčne náročné dosiahnuť stav, kedy mal by objektív vo všetkých polohách zoomu stále rovnakú svetelnosť.
Veľká väčšina objektívov sa preto správa tak, že napríklad v stave širokouhlého objektívu má najmenšiu možnú clonu 2,8, ale po prizoomovaní na druhý koniec rozsahu objektívu sa toto číslo zhorší napríklad na 4,5.
Tento fakt sa podpíše aj na práci s bleskom: pri fotografovaní s bleskom budete môcť v stave širokouhlého objektívu fotografovať napríklad do vzdialenosti 4 metre. Po prizoomovaní na doraz sa táto vzdialenosť skráti napríklad na 3 metre.
Len kvalitnejšie objektívy umožňujú zoomovať tak, že je v celom rozsahu jazdy zoomu zachovaná aj konštantná svetelnosť. Ak váš fotoaparát má takúto vlastnosť, prejavila sa aj v podobe vyššieho účtu za prístroj.
Pri fotografovaní s bleskom budete môcť fotografovať bez ohľadu na polohu zoomu.
Čísla
V zásade potrebujete vedieť, že je užitočné mať radšej objektív s veľkou svetelnosťou ako tmavý. To znamená radšej nech sa dá nastaviť 2,8 ako 4. Radšej 1,8 ako 2,8.
Ak kupujete prístroj so zoomom, lepšie je, ak je označený po celej dráhe zoomu jednou hodnotou. Niekde v technických parametroch výrobca aj napíše, že objektív má svetelnosť rovnakú v celkom rozsahu. Lepšie je kúpiť objektív so zoomom označený F:2,8 až F:2,8. Väčšinou však s pribúdajúcim zoomom svetelnosť klesá a potom bude označená ako nižšie a vyššie číslo. Napríklad F:2,8 až 5,6. Alebo F:2,8 – F:5,6.
V praxi
Na ukážku niekoľko čísiel.
- Situácia 1. Fotíte v zle osvetlenej miestnosti, nechcete však na fotkách priveľa zrna. ISO 100. Pri clone 4 bude expozičný čas 1/15 sekundy. Dá sa udržať v rukách, no chce to cvik. Pri clone 2,8 môžete prejsť na 1/30 sekundy – to už odfotí aj poučený laik. Pri clone 2 ste na 1/60 sekundy a ak by ste mali objektív so „zázračnou“ svetelnosťou 1,4, potom by ste sa v rovnakej situácii dostali na 1/125 sekundy… (Objektívy schopné ísť pod clonu 2,8 sa však v bežnej triede kompaktov nemusíte ani pokúsiť hľadať.)
- Situácia 2. Fotíte športové preteky a radi by ste sa dostali na expozičný čas jednej tisíciny sekundy. Počasie vám však pri clone 5,6 dopraje len 1/125 sekundy. Na rýchly pohyb málo. Stačí počítať: 4=250, 2,8=500, 2=1000. Potrebujete clonu dve celé.
Takto vyzerá využitie výrazne svetelného objektívu. Je celkom jasné, prečo každý, kto fotí často a veľa, chce čo najlepšiu svetelnosť. Rozšíria sa možnosti snímania rôznych situácií. Výrazne.
Nefetišizujte však svetelnosť!
Svetelnosť však nie je modla, ani jediná dôležitá vec na fotoaparáte. Dokonca veľmi pravdepodobne nie je ani stredom vesmíru.
Opatrne pri rozhovoroch s fotografmi! Pre mnohých je svetelnosť rozhodujúci parameter. Možno len preto, že to niekde čítali.
Pri voľbe aparátu však svetelnosť nie je väčšinou parametrom, ktorý rozhodne o kúpe fotoaparátu. Spravidla pri výbere prístroja býva v hre oveľa viac premenných, a preto by som odporúčal:
Svetelnosť objektívu pri výbere prístroja úplne ignorujte, pokiaľ neviete celkom presne povedať, prečo vám na vysokej svetelnosti vážne záleží.
Ak viete povedať, prečo potrebujete veľkú svetelnosť, oplatí sa aby ste za ňu zaplatili viac, a aby ste spravidla aj volili prístroj vyššej triedy.
V prípade bežných kompaktných fotoaparátov však treba počítať aj s charakterom ich nasadenia – bežné fotky, ktoré nebývajú tak náročné na kvalitu a možnosti zvládať aj extrémne situácie.
Ak sa vám nejaký kompakt páči, manželke ide ku kabelke a deti sú ochotné tú značku priznať aj v škole, pokojne ho kúpte, hoc má aj svetelnosť o niečo menšiu, ako by ste si priali.
Aby ste nekúpili síce svetelný objektív, ale obalený telom, ktoré sa vám nepáči, manželka bude kvôli nemu chcieť nový kožuch (a čižmy a kabelku) a deti sa budú radšej tváriť, že nemáte žiadny foťák, než by priznali TÚ značku. :-)
PetrM 28. mája 2004
„Čím je objektív svetelnejší, tým kratší expozičný čas dosiahnete v tmavom prostredí pri rovnakej citlivosti a clone“
Chcel si asi napísať „pri minimálnej clone“ alebo tak nejak.
Pri rovnakej citlivosti a clone musíš samozrejme použiť aj rovnaký čas.
MAHO 28. mája 2004
Este by som pripomenul jednu vyhodu velmi svetelnych objektivov – specialne na digikompaktoch – cim viac mozem odclonit, tym mensia je hlbka ostrosti,
a kedze vseobecne maju digikompakty s malym snimacom velku hlbku ostrosti, je mala clona ziaduca…
Cez den vsak je vacsinou nutne kombinovat minimalnu clonu s ND filtrom, kedze casy normalne vychadzaju dost kratke…
Miro Veselý 28. mája 2004
PetrM: Áno, opravujem to. Vďaka.
goran 28. mája 2004
MAHO: Chapem to spravne? Pri vacsom zoome (napr. 200mm ekv.) a nizkej clone (napr. 3,2) dosiahnem lepsie casy na fotografovanie bez stativu a prijemne rozostrenie „neziaduceho“ pozadia? Ak ano, asi bude dobre spomenut, ze pri kupe ultrazoomovych aparatov by sa malo pozerat na „to druhe cislo“ na objektive, lebo ak je velmi vysoke, s plnym zoomom sa fotografuje pod mrakom tazsie. Myslim si, ze v tomto pripade je asi svetelnost objektivu podstatna, lebo ked si niekto kupuje ultrazoom, chcem asi prevazne fotit vzdialene veci a necakat stale na slniecko. Alebo su rozdiely vo svetelnostiach (stale myslim „to druhe cislo“ na objektive) dnesnych (r. 2004) ultrazoomoch take male, ze sa to da prehliadnut?
Miro Veselý 28. mája 2004
goran: rozdiel si hravo vypočítate z recenzie. Trebárs Oly 760 má F: 2,8 až F: 3,8. Ak 3,8 zaokrúhlim na číslo 4 (zaokrúhlenie v neprospech objektívu) rozdiel po zaclonení bude jeden skok citlivosti, alebo potreba dvojnásobného expozičného času. Trebárs širokouhlo 125 sekundy, iso 100, po zazoomovaní 60 sekundy, 100 ISO. Alebo 125 sekundy a 200 ISO.
Ja sa nazdávam, že ak objektív nejde v celom rozsahu s rovnakou svetelnosťou, netreba to dramatizovať – rozdiel v expozičnom čase nie je tak dramatický. Ale v peňaženke áno, ultrazoomy s konštantnou svetelnosťou niečo koštujú. Trebárs Pana FZ10 je už v úplne inej cenovej triede. Iste veľa robí aj stabilizátor, ale taký je výber…
jana 28. mája 2004
Super clanok! Konecne som pochopila, preco sa moj fotak sprava tak ako sa sprava, preco je lepsi od kamaratovho, ale furt nie je perfektny, a ze za lepsi by som sa musela vzdat mojho dochodkoveho sporenia :-D Este by ma zaujimalo ako je to s vyssimi clonami. Da sa nejako dodatocne doclonit? Zeby filtrami?
Miro Veselý 28. mája 2004
jana: s clonou je doraz to číslo, aké má aparát, tvrdá väčšina kompaktov končí na clone 8. Ak treba tmu, potom príde do úvahy už len optický filter sivý, ktorý uberie zo svetla. Tu je ale nepríjemné, že na veľa kompaktov sa žiaden folter nasadiť nedá :-(
Ale filter nemení optické parametre systému, napríklad nezmení hĺbku ostrosti. Iba ju umožní – ak sa zamedzí vstupu svetla, dá sa veľmi odcloniť a tým zmeniť hĺbku ostrosti. Pojmy hĺbka ostrosti a optický filter sú spracované ako samostatné články
MAHO 29. mája 2004
To Goran:
Ano, cim nizsie je to „druhe“ clonove cislo na TELE konci, tym kratsie casy je mozne za rovnakeho ISO na TELE pouzivat, ALE, pri ultrazoomoch netreba zabudat na automaticku potrebu kratsieho casu, aby nevstupila do hry neostrost z dovodu pohnutia fotakom.
Na druhej strane bez ohladu na cas, ktory vieme dosiahnut, je dolezite, ze vacsina hyperzoomovych digikompaktov ma prave hlbku ostrosti na TELE mensiu ako na WIDE, aj ked min. clona nie je po cely rozsah rovnaka (ak je, je to super a hlbka ostrosti je BEZ DEBATY vyssia na TELE konci…)
Jan Viper 31. mája 2004
V casti „V praxi“ uz nehovorite o svetelnosti, ale o clone. Mam preto otazku: aky je rozdiel a vztah medzi svetelnostou objektivu a clonou?
Miro Veselý 31. mája 2004
Jan Viper: Clona vie svetelnosť ešte tesnejšie uškrtiť.
Juro 26. júla 2004
Prečo špičkové digitály s LCD hľadáčikom (Sony 828, Minolta A1, A2 a ďalšie) ponúkajú objektívy s clonou od 2.0, resp. 2.4-2.8, zatiaľ čo základné dig. zrkadlovky, ktoré by mali byť asi o triedu vyššie (napr.Canon 300D, Nikon D70 …) sa ponúkajú v setoch s objektívmi s clonou niekde od 3.5? Dá sa to porovnávať alebo nie ?
admiral 11. januára 2005
posledna veta v clanku : ak ste nekupili ?alebo ak ste kupili ?
admiral 11. januára 2005
aha tam je aby ….tak ted nic :)
somo 6. novembra 2006
asi neviem o co ide, lebo sa tu pletie piate cez deviete.
porovnat kompakty zo zrkadlovkami je trosku divne,
JA MAM NAVRH PRE KAZDEHO KTO O TOM NIC NEVIE.
poproste niekoho kto ma zrkadlovku (a to je jedno aka je to znacka) ja patrim k Nikonu ale vsetky vam urobia tu istu sluzbu a zoberte to do ruky. trosku fotte a za 15 min zahodite kompakt a budete hladat moznost kupit zrkadlovku. vsetci ktori fotia mi daju za pravdu.
fotim 35 rokov. prechod na digital bol tazky, pre mna velmi ale po 7 rokoch nebanujem. no a spet k teme. svetelnost. aaaaaaaaaaaaaaaano. ale pre tych ktori vedia preco. pre ostatnych rada. cim nizsie cislo v celom rozsahu tym lepsie. /mozno aj drahsie ale tie zabery ktore sa nedaju opakovat???/
nespekujujte!!! kto spekuluje vie preco a to uz nie je debata v tejto rubrike. alebo som mimo???
mozete reagovat na mojej adrese:
somodik@post.sk
dakujem a pozdravujem vsetkych fandov foto.
dobre svetlo
miro
pixel 10. decembra 2006
dobry text ale na konci historka o kabelke a o deti je blbost vestinou ludia fotia akcie v interieri a tam je strasne svetlo ( 1-2 krat idu ludia vetsinou na dovolenku k mori kde je svetla dost). NO a lepsie je neukazovat fotak ako potom neukazovat fotky lebo budu neostre, konec koncom malo fotoaparatov nieje modne.
PetoK 25. júna 2008
Ahojte, prosím o radu. Som začiatočník a mám Canon EOS 350 D so štandardným kitovým objektívom. Som poľovník a chcel by som skúsiť fotiť zver vo voľnej prírode, väčšinou v lese. Nechcem urobiť somarinu kúpou nejakého /nie lacného/ objektívu. Ak mi viete poradiť budem vďačný.
daniel 28. januára 2009
miro vesely, citaj viac odbornej literatury a pustaj do esteru menej svojich primitivnejsich (rozumej jednoduchsich) nazorov…