Clona a ostrosť obrazu
Objektívy profesionálnych fotoaparátov majú clonové čísla, ktoré idú oveľa ďalej, ako na hodnoty zaclonenia 8, či 11. Kto ich používa vie, že síce zvyšovaním clony sa zväčšuje hĺbka ostrosti, zároveň sa však zhoršuje ostrosť kresby.
V praxi amatérskych digitálnych fotoaparátov tento poznatok platí tiež a to dokonca už pri oveľa nižších hodnotách.
Keď som pripravoval tento test, očakával som, že ostrosť bude najlepšia pri stredných hodnotách zaclonenia. Výsledky ma preto veľmi prekvapili – nikdy predtým ma nenapadlo naozaj merať výkon objektívu. Prevzal som proste poznatok z učebníc a predpokladal, že platí. Nemal som ani meracie terče, bez takej drobnosti sa meria o niečo ťažšie.
Test ukázal, že – akokoľvek absurdne to znie – najlepšiu ostrosť kresby objektívu dosahuje mnoho kompaktných fotoaparátov pri celkom otvorenom objektíve, čiže bez zaclonenia.
Terč v strede obrazového poľa.
Prvý testovaný fotoaparát mal možnosť ísť až na clonu 11.
Práve to ma na ňom upútalo a začal som ho testovať s cieľom, že napíšem článok, ako niekde za clonou 8 začne postupne klesať ostrosť. Zaskočilo ma, že to začína už na úrovni 5,6.
Iný fotoaparát.
Teraz sa pozeráte na dvojnásobne zväčšený záber, zväčšil som ho metódou "najbližší sused", takže do obrazu zväčšenie nevnieslo žiadne nové interpolované informácie.
Tu už aj pri clone 4 je možné pozorovať prvé náznaky straty ostrosti.
Nasledovný záber je z oblasti celkom na spodnom, pravom boku obrázku a je zobrazený v mierke 1:1:
Bok obrazu je masívne zaťažený rôznymi chybami optiky, ktoré sa až po zaclonení na úroveň clony 5,6 zmiernia na únosnú mieru.
Záver
Je to zaujímavé zistenie, ktorému sa budem ďalej venovať. Keď bude na teste zas nejaký fotoaparát s možnosťou nastaviť manuálne clonu, preverím ho a článok doplním.
V praxi z toho vyplýva, že ak potrebujete dosiahnuť vrcholnú ostrosť v strede obrazového poľa, nemusí to nutne znamenať príkaz na clonenie. Naopak – možno práve aj váš fotoaparát podá najlepší výkon, ak bude celkom odclonený.
Aby sa však zlepšila kresba po bokoch obrazového poľa, bude asi isté clonenie potrebné. Miera tohto zaclonenia bude však pre každý fotoaparát iná a bude najlepšie, ak si to overíte pokusmi. A zvoliť kompromis…
viktor 26. januára 2004
neexistuju na internete obrazky takychto tercikov na meranie ostrosti, ktore by si vedel aj bezny clovek vytlaci na laserovej tlaciarni a otestovat svoj fotacik ?
mozno to nebude taka „super“ kvalita, ale da to aspon orientacne vysledky, podla ktorych by sa dali aspon odhadovat realne hodnoty.
Miro Veselý 27. januára 2004
No veľa toho nie je. Firmy čo to robia si to strážia, tiež som hľadal a nakoniec som si vyrobil, tu sa dajú stiahnuť tie, ktoré používam ja http://www.digi-foto.sk/koncepcia/download-recenzie. Prípadne sa spýtajte v google na súbor USAF1951-BEST.PDF to je tiež uznávaný terč. Ten sa na testy s clonou dobre hodí a vytlačiť sa dá aj doma.
martin kucej 28. mája 2004
Tiez som to rozostrenie obrazu zpozoroval a poriadne ma to prekvapilo. Clona 8 je v podstate nepouzitelna. Plne clonim iba pri makrofotkach, tam som rozdiel nevidel. Otazka je, ci je toto rozostrenie obrazu viditelne aj na fotke 13×18. Lebo to je to, co ma zaujima. Vedel by si to odhadnut? Hmm… budem to musiet odskusat.
Miro Veselý 28. mája 2004
martin kucej: myslím, že na 13×18 bude rozdiel zanedbateľný, no asi by sa dalo vidieť aspoň niektoré prejavy toho rozostrenia. ja cloním, ako treba pre danú fotku. ale už necloním silno, ako s filmom. 5,6 je tak akurát – ak sa dá vyberať
kimono 9. októbra 2004
ja cloním 2,6 a lezú mi tak najostrejšie fotky
Lubos 28. novembra 2004
Sorry za otazku ale viete mi vysvetlit preco je to tak ? Kedysi davno pri foteni na klasicky film sa dobre fotky zacinali od clony 4 alebo 5.6 preco dnes je to inak ? vyrobcovia presli na iny typ objektivov ktore lepsie kreslia pri otvorenej clone alebo je v tom iny hacik ..? to je taky problem vyrobit objektiv ktory kresli dobre aj pri vyssom zacloneni .. ? normalne som prekvapeny tymito udajmi , vsak to nie je take jednoduche a lacne vyrobit objektiv ktory dobre kresli pri malych clonovych cislach
Miro Veselý 29. novembra 2004
Lubos: Rozdiel je vo veľkosti snímača, je len zlomkom veľkosti filmu a tak objektív je len maličký. Tam už pristupujú do hry aj fyzikálne problémy, kedy sa na príliš malej štrbine clony láme svetlo. Rovnaký problém sa týka aj filmových profi aparátov s extrémne vysokými clonami.
Furty 8. marca 2005
Prave som pozrel tuto recenziu o clone a hlbke ostrosti. Zarazilo ma taketo zistenie. Par dni vlastnim Olympus C-4000, kde ide vsetko na manual a predstavoval som si, ze ked budem fotit s maximalnou clonou, budem mat pekne vysledky napriklad krajinka, kde moze byt hlboky priestor. Ale ako sledujem tuto diskusiu tak sa da clona pouzit do 5.6. Aj ked objektiv nie je az taky maly a tiez ani clona nezmensi otvor na velmi male hodnoty. Ale vas posledny komentar to vysvetluje. Pri malickom otvore sa luc rozchadza do vsetkych stran a tym sa kazdy bod zobrazi v malej miere na okolite body a mame rozostreny obraz. Myslite si ze pri vacsom objektive kde sa clona az tak velmi neuzatvara budu vysledky lepsie?
Miro Veselý 8. marca 2005
Furty: Áno, pri väčšom objektíve sú lepšie výsledky vo všetkých parametroch a tento jav je pozorovateľný až vo vysokom zaclonení, trebárs od clony 11 a podobne – závisí na objektíve a veľkosti filmu. Na druhej strane vyššia clona zas spraví väčšiu hĺbku ostrosti, takže niekedy to stojí za to aj na digitáloch.