Ako vyzerá farebná fotka rozložená na kanály?

Zámerne som zvýraznil farby. Čím viac je obraz čiernobiely – napríklad šedé pozadie, alebo čierno-biele terče v pozadí – tým viac budú rovnaké všetky tri kanály.

Inými slovami – čiernobiela fotka je rovnaká vo všetkých troch kanáloch – biela farba sa totiž skladá s rovnako silno svietiacich troch farieb červenej, zelenej a modrej. Šedá farba sa skladá z rovnako, ale menej svietiacich farieb…

Čím výraznejšia však je nejaká farba, tým väčšie budú rozdiely medzi kanálmi.

V červenom kanále je svetlé všetko, čo „prešlo“ cez červený filter. Svetlá tvár, červený vrch toho farebného oprašovátka vpravo hore. Aj žlté farby sú svetlé. Naopak tmavé sú farby, ktoré neprejdú filtrom – zelená je celkom čierna.

Podobne je to v zelenom kanále, ale s inými farbami. Červená je filtráciou „zhasnutá“ na tmu a svietia iba veci, ktoré je vidno cez zelený filter. Čiže farby blízke neutrálnym farbám a veci zelené.

A nakoniec modrá – tvár potemnela a rozsvecujú sa veci modré. Sivé predmety sú bez zmien.

Ako sa filtruje obraz?

Predpokladajme, že na snímač dopadne cez objektív takýto farebný obraz:

Skôr, než sa tento obraz dostane k „očkám“ snímača, je doslova presitkovaný cez hustú štruktúru miliónov miniatúrnych filtrov, ktoré z neho vyrobia tri oddelené a samostatné čiernobiele fotky.

Červeným filtrom prejdú len veci, ktoré sú červené, alebo majú s červenou niečo do činenia. Jasná červená vyjde ako celkom biela. Všimnite si napríklad, že červený stĺpik na zastávke cez červený filter vyzerá, ako keby bol biely. 

Cez zelený filter sa ukladá len obraz zelenej farby.  Červený stĺpik na zastávke už je teraz vykreslený, zosvetlilo sa trochu lístie na stromoch.

A samozrejme to isté v tmavomodrom.

Vo fotoaparáte sú teraz uložené tieto obrazy:

Červený.

Zelený.

Modrý.

Nie je však potrebné uchovávať ich aj s farebným odtieňom, sú uložené, len, ako normálne, čiernobiele fotky.

Červená.

Zelená.

Modrá.

Z týchto troch čiernobielych fotiek sa obraz vytvorí v monitore obráteným postupom. Monitor svieti – ak si to pozriete lupou tak to pekne uvidíte – pomocou veľmi maličkých svetielok, ktoré sú červenej, modrej a zelenej farby.

A tak naše tri čiernobiele fotky počítač pošle na spracovanie príslušným svetelným bodom. 

Kým sú rozložené, farby nevidíme.

Ak prekryjete červený a zelený kanál…

…dostanete informácie o žltej, červenej a zelenej.

Nakoniec, keď na to posuniete ešte modrý obraz…

Je z toho celkom normálna, farebná fotografia.

Ak sa na ňu teraz hneď pozriete celkom zblízka, uvidíte, že obraz vášho monitoru nie je celkom plynulý, je to rastrované.

Asi takto, ale zle sa to zobrazuje na takýchto malých ukážkach.

Po veľmi veľkom zväčšení stredu fotky uvidíte, že v obraze nie je okrem červených, modrých a zelených farieb vôbec nič inej farby. Na obrázku sú pásiky LCD displeja, ak máte klasický monitor, uvidíte trochu iné zhromaždenie bodov.

Všetko, čo považujeme za farby sa teda zloží a zmieša až v našom oku. A stačia na to 3 filtrované čiernobiele fotky premietnuté „cez seba“ správnymi filtrami…

Pridajte komentár: