Citlivosť je podobná, ako poznáte z filmovej fotografie – film je svetlocitlivý. Dohodli sa určité normy, ktoré hovoria o tom, aký má citlivosť vzťah ku nastaveniu fotoaparátu.…
Nepoužívajte farebné efekty v digitálnom fotoaparáte
Ak nemáte nejaký zásadný dôvod tieto efekty použiť, odporúčam vám – nepoužívajte ich. Rovnaký, len lepší efekt dosiahnete aj v ktoromkoľvek editačnom programe.
Raz nasnímaný záber v režime niektorého efektu už ale nikdy a nijako nezmeníte na riadnu fotografiu.
Ukážme si však v praxi, ako to vyzerá.
Čiernobiela fotografia z digitálneho fotoaparátu.
Ak však urobíte v editore čiernobielu z farebnej, môžete si zvoliť aj to, ako nastavíte jednotlivé farby.
Z tejto farebnej fotky sú spravené nasledujúce upravené obrázky.
Môžete stanoviť, aby napríklad červená bola tmavšia, ako zelená. Zobák je tmavý, telo svetlé.
Alebo pomery viac vyvážite.
Alebo to proste celkom obrátite.
Podobným spôsobom môžete pri premene farebných fotiek na čiernobiele určiť, ako tmavé budú tváre.
Sépia
Podobne to je aj s režimom „sépiová kosť“, ktorý má simulovať starobylú fotografiu. Záber z digitálneho fotoaparátu síce je sépiový, ale s dokonalým obrazom. Nikoho tým neobalamutíte, že je to stará fotka…
Sépiovú kosť hravo vyrobíte aj z farebnej fotky.
Ba čo viac – nemusí to byť len hnedá fotografia.
Čo však z takej simulácie starej fotografie, ak je obraz dokonalý?
Ak sa už chcete hrať na staré snímky, musíte obraz najskôr poriadne poničiť, až potom previesť na sépiu… A znova: Kde? V editore.
Rovnako efekt čierno – biela fotografia.
Digitálny fotoaparát ťažko operatívne nastavíte, na akom bode nastane zlom, kde končí biela a začína čierna.
V editore môžete hravo urobiť fotku svetlejšiu…
…alebo tmavšiu.